Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 20-05-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:41:34
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 12:37:26
Dat overkomt mij niet. door kawaaad
Vandaag om 12:33:48
Piko 1200 in N + Next18 cabineverlichting werkt niet door VanSpeijk
Vandaag om 12:33:28
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 12:27:36
Hulp of mening gezocht: perronverlichting door NS264
Vandaag om 12:19:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hendrik Jan
Vandaag om 12:18:18
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 12:14:51
decoders reageren niet op signaal van DR5000 door Karst Drenth
Vandaag om 11:58:00
Forum naam door bellejt
Vandaag om 11:57:50
Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking. door Ido Peter
Vandaag om 11:52:18
Diorama door EricZmS
Vandaag om 11:42:48
Ermehuizen anno 1974 door Eric B
Vandaag om 11:36:57
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Harryku
Vandaag om 10:30:37
Budget vriendelijk grote bouwprojecten van interieurverlichting voorzien. door NS264
Vandaag om 09:59:59
Bestaat er een 189 DB Cargo in H0? door Harryku
Vandaag om 09:34:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door FHJ Seller
Vandaag om 09:19:50
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Noordernet
Vandaag om 08:50:41
Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden? door Eelco Storm
Vandaag om 08:49:54
Heen, En en Weer: de tram. door eemstede
Vandaag om 07:23:49
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 07:13:37
Frans loodsje et cetera door DJV
Vandaag om 00:23:45
De Wadlander, een eilandbaan. door DJV
28 mei 2022, 23:37:51
Bahnstrecke 5867 door DJV
28 mei 2022, 22:24:26
Foto's gezocht van personeelverblijfswagen door Thom
28 mei 2022, 21:50:56
BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat. door NS264
28 mei 2022, 21:12:32
Roco br 10 002 - 62192 door Bahn-AG
28 mei 2022, 20:39:19
IJmc oftewel IJmuiden Casembrootstraat door Spoorrelais
28 mei 2022, 20:13:41
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
28 mei 2022, 19:48:54
Vragen over (Brawa) Rheingold. door Dave.......
28 mei 2022, 19:25:55
  

Auteur Topic: Frans loodsje et cetera  (gelezen 146384 keer)

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2027
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1080 Gepost op: 18 oktober 2021, 14:46:21 »
Dank voor het aanbod, maar ik red me zo wel.

Mvg,
Wolter

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2027
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1081 Gepost op: 22 oktober 2021, 13:24:30 »
Dan ben je zo maar vier dagen verder.

Niets anders concreet gedaan dan een proefje met Vallejo Acrylic Matt Varnish uit een knikkerbus.
De vernis heeft geen invloed op de glansgraad van de verf van het tramlocje van Tramfabriek.
Mooi, dan blijft de zijdeglans van de verf behouden. :)

En verder gekoekeloerd in de nieuwe Voie Libre, wat naar kolentreinen ( het draadje van Alewijn) en naar mijn eigen open wagens gekeken en ook naar het MAX-programma over treintjes. En last not but least mijn foto’s over dwarsliggerwagens opgediept.
Zie ook de resp. draadjes op dit forum.


Wolter

« Laatst bewerkt op: 22 oktober 2021, 13:29:15 door Noordernet. Reden: Tekst uitgebreid »

NS1220

  • Offline Offline
  • Berichten: 4498
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1082 Gepost op: 22 oktober 2021, 15:01:15 »
Herkenbaar, Wolter; ik kom zelf al weken niet verder met de hobby  ::)
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1227
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1083 Gepost op: 22 oktober 2021, 16:20:09 »
Ik ben zelfs aan de Voie Libre nauwelijks toegekomen. Ik zit momenteel in een soort vibe waarin ik elke beschikbare minuut aan knutselen moet besteden (maar niet aan dingen waar ik een draadje op dit forum over heb). Ik weet dat er straks een moment komt waarop ik een paar dagen tot een week alleen maar in de leunstoel kan Netflixen en YouTuben. Mwoa, zo gaan die dingen. Geen zorgen Jacob, niets is voor eeuwig en het komt allemaal weer goed. En vergeet de cognac bij de koffie niet. Dat heeft mij al zoveel goed gedaan in mijn leven.  ;)

Albert
Chris Nevard: " I have a feeling that even the most serious diehards of the hobby secretly crave a traditional trainset, though they might not mention it to their peers!..."

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2027
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1084 Gepost op: 23 oktober 2021, 19:35:36 »



Van restjes maakte ik een wielenspuithulpstuk. Dat zorgt ervoor dat wielen blijven staan als je ze spuit.

Wolter


Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2027
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1085 Gepost op: 24 oktober 2021, 19:34:40 »


Ik sneed de mal door. Zo is-ie een stuk beter hanteerbaar.









En omdat het fantastisch wandelweer was, heb ik me geconcentreerd op landschapsstoffering. Vooral voor mezelf ter inspiratie, maar te leuk om niet te delen.

Wolter


T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2771
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1086 Gepost op: 25 oktober 2021, 00:00:56 »
Mooie stalen brug!
********

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2027
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1087 Gepost op: 25 oktober 2021, 07:16:42 »
Die brug is het spoorviaduct in de Hereweg in Groningen.

Wolter

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2027
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1088 Gepost op: 29 oktober 2021, 15:38:04 »


De ketelwagen van Thörl werd verzwaard tot 66 g. Dat gaat makkelijk bij Fleischmann: een van de kopeinden van de ketel kan er af. Het gewicht zorgt voor een mooie, rustige loop.



En een serie wagenwielen werd zwartgrijs geverfd. Een roestlaagje moet nog, maar ik ben het glanzende nikkel in ieder geval kwijt.

Wolter

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2027
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1089 Gepost op: 30 oktober 2021, 16:25:05 »
Een verrassing, gistermiddag. De huidige Loco-Revue (Nummer 892) bevat een bouwtekening van de visafslag van Étel, Bretagne.  :) Twee jaar geleden liepen we door Étel: een keer weggeregend en een keer bij droog weer.
Die bouwtekening is onderdeel van een serie waarin een micro layout wordt ingericht met Bretonse voorbeelden. Eigenlijk een stoomcursus modelbouw, want alle aspecten zitten erin.

Een vaste spoorbaan zit er niet in zolang mijn werkgever nog bij ons inwoont. Dan maar verder bouwen aan compacte, kleinere dingetjes. En even wat fotografisch gespeeld met het Franse loodsje en net zo Franse wagentjes van REE Modèles en Fleischmann.



Hmm, ik kan nog wel wat leren over scherptediepte. ‘k Zal het recente stukje van Reinout nog eens bekijken.

Verder zijn wat Franse goederenwagens onderweg hiernaartoe.

Een machinist van de oude elektriciteitscentrale in Groningen vertelde me rond 1980 dat de centrale vroeger wel Franse kolen ontving in Franse kolenwagens. De Groningers hadden een hekel aan die wagens, want de wagens konden niet op de kolentip. Lossen kostte dan veel meer moeite dan met een wagen met beweegbaar kopschot.


Wolter

« Laatst bewerkt op: 30 oktober 2021, 16:33:54 door Noordernet. Reden: Tekstuitbreiding »

NS1220

  • Offline Offline
  • Berichten: 4498
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1090 Gepost op: 30 oktober 2021, 23:43:38 »
"...Hmm, ik kan nog wel wat leren over scherptediepte. ‘k Zal het recente stukje van Reinout nog eens bekijken..."
Het heeft wel iets zo, met het accent op de wagon voor en achter wat vager.
Alsof het zo bedoeld was.

En moet alles scherp: diafragma kleiner, langere belichting.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2027
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1091 Gepost op: 31 oktober 2021, 13:37:52 »
Ja, die scherptediepte. Dat is op schaal nog een heel ander verhaal dan bij grootbedrijffoto’s.
Maar ik ken de samenhang tussen diafragma en sluitertijd.



Eerder schreef ik over de fiddle yard die een paar jaar geleden een verschuifbare brug kreeg. Korte locomotieven kunnen dan omzetten naar een ander spoor. Dat was leuk bedacht, maar de brug verschoof niet lekker. Een stripje polystyreen ertussen verhielp dit. ‘n Klusje van 20 minuten, inclusief materiaal en gereedschap opzoeken.

Ik keek nog even naar mijn open wagens, naar aanleiding van het draadje Rondom Charlois.
Van de 17 stuks hadden maar twee een Europ-aanduiding: een Duitse en een Deense wagen.



Deze ketelwagen van Sachsenmodelle in de uitvoering van DEA ging uit elkaar. Ik schraapte naden op de ketel af waar ze niet horen te zitten. Weliswaar lukte dit, maar de onderliggende roodbruine kleur van de ketel werd daar zichtbaar.  :( Hmm, dat was niet de bedoeling. Eigenlijk heb ik geen zin in een Neulackierung van de ketel. Misschien bewaar ik buffers, wielstellen en bordessen en gaat de rest in de kliko.

Wolter
« Laatst bewerkt op: 31 oktober 2021, 13:40:07 door Noordernet. Reden: woord erbij. »

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1227
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1092 Gepost op: 31 oktober 2021, 18:11:42 »
Niet weggooien. Ik neem de ketel wel over.

Albert
Chris Nevard: " I have a feeling that even the most serious diehards of the hobby secretly crave a traditional trainset, though they might not mention it to their peers!..."

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2027
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1093 Gepost op: 31 oktober 2021, 19:33:48 »
Komt in orde, Albert.

Wolter

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2027
Re: Frans loodsje et cetera: Pacific 231
« Reactie #1094 Gepost op: 01 november 2021, 18:09:18 »
Onder deze link https://youtu.be/rKRCJhLU7rs moet ‘Pacific 231’ staan, muziek van Arthur Honegger en gelardeerd met filmbeelden van de SNCF, uit 1949. Of is het andersom? Voor wie een beetje of een beetje meer van Franse stoom houdt.

Wolter