Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS-actie: Artitec DAF SRV door Ronald Halma
Vandaag om 11:39:44
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Brouwersbaan
Vandaag om 11:38:42
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:32:10
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 11:25:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jan-Peter
Vandaag om 11:14:03
VAM containerwagens spoor-0 door FritsT
Vandaag om 11:11:52
Stalen D 4 deurs spoor 0 door j.ossebaar
Vandaag om 11:04:50
Yet Another Servo Decoder door spock
Vandaag om 10:59:55
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
Vandaag om 10:53:54
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Modelbouwerke
Vandaag om 10:30:32
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Ad Cleijsen
Vandaag om 10:12:05
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 10:03:07
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:56:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 09:56:09
Overstap naar HTM door gdh
Vandaag om 09:46:50
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 09:21:14
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 08:36:16
Mijn geweatherde modellen door DJV
Vandaag om 01:30:22
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
24 October 2025, 23:41:26
Rocky Rail 6400 door ceuleer
24 October 2025, 23:22:35
Raadplaatje door Dpc Fo
24 October 2025, 23:14:01
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Taigagaai
24 October 2025, 22:57:51
Bf Kibronn door Benelux795
24 October 2025, 22:56:05
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
24 October 2025, 22:49:49
Aanstaande zaterdag en zondag Modelbeurs in De Goorn NH door wmrail
24 October 2025, 22:19:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VulcanRaven
24 October 2025, 21:08:50
Artitec 6300 door ModelWessel
24 October 2025, 20:57:33
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
24 October 2025, 20:55:12
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Rick
24 October 2025, 20:35:22
sein decoder Z21 10837 programeren door n-driver
24 October 2025, 20:18:02
  

Auteur Topic: Frans loodsje et cetera  (gelezen 370125 keer)

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3361
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #465 Gepost op: 09 October 2020, 11:37:46 »
Fijn, mannen, al deze reacties! Daar is dit forum ook voor bedoeld.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3361
Re: Frans loodsje et cetera: vulsilo Tolbert
« Reactie #466 Gepost op: 10 October 2020, 10:14:34 »
Uit mijn vriendenkring kwam nog de volgende reactie, waarvoor hartelijk dank:

“Gezien de tijd, waarin de foto is genomen en het vervoer per spoor van agrarische zaken, lijkt het mij bijzonder aannemelijk, dat het een vulsilo is voor het vullen van zakken met kunstmest. De relatief vlakke bodem (lees kleine helling) geeft aan, dat het gebruikt werd voor iets met een fijne korrel.
Het is niet ondenkbaar, dat de kunstmest met de trein werd aangevoerd in bulkwagens. Met transportbanden werd de kunstmest op geslagen in de loods. Daar werd de silo dan gevuld met een kraantje of voorlader en vervolgens werd de inhoud 'opgezakt'. Hiervoor stond er een bascule onder de zak, zodat het juiste vulgewicht werd behaald. In die tijd waren zakken van 50 kg heel gewoon.” (Einde citaat)

Met deze aanvulling zijn we er wel: een vulsilo voor zakken met kunstmest. Ik geloof het meteen. Want het spoor voerde kunstmest aan in wagens GRUW/T-x (de dekzeilwagens) en later in zelflossers met zwenkdak. En de Landbouwaankoopvereniging verdeelde de aangekochte partij over de afnemers, de aangesloten landbouwers. Dat verklaart meteen de omvang van de loods: de bulkvoorraad moest onder dak.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3361
Re: Frans loodsje et cetera: landbouwloods Tolbert in kleur
« Reactie #467 Gepost op: 11 October 2020, 14:39:22 »




Verder gewerkt aan het prototype van de Tolberter landbouwloods. En het geheel kreeg een paar kleuren. Dat ziet er al heel anders uit. Het ‘hout’ werd groen, van Tamiya, en de andere delen kregen een verfje van plakkaatverf. Het was weer even zoeken naar de juiste kleur voor beton: veel wit, een beetje oker en nog minder zwart. Ik herinnerde me de zoektocht van Jacob (NS 1220) naar de juiste kleur van stelconplaten, die ook van beton zijn Mijn beton mag nog wel wat lichter.

Met wat details er bij vind ik het toch al aardig worden. Volgens mij komen de transportband en de silo van Kibri. Dat is alvast een begin.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6263
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #468 Gepost op: 11 October 2020, 16:10:45 »
Nu al een mooie sfeer, Wolter  (y)

Citaat
...de zoektocht van Jacob (NS 1220) naar de juiste kleur van stelconplaten...
Ja die Stelcon® platen; dat was een avontuur  :D
Ze moesten veel lichter en meer beige dan ik eerst had  :police:
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6263
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #469 Gepost op: 11 October 2020, 16:19:45 »
Bij Delfzijl stond achter het station ook zo'n soort loodsje. Met Sik er net zo onder.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2323
  • Really old handsome bastard
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #470 Gepost op: 12 October 2020, 07:47:42 »
Dat lijkt er op. De deur zal ook nog wel ergens komen? Mooi sfeertje zo al.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3361
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #471 Gepost op: 12 October 2020, 08:28:09 »
Dank je, Hijlco.

Ik moest zaterdag de oorspronkelijke dia met een vergrootglas bekijken voor de details.
De zeven kapspanten verdelen de loods in zes vakken. Voor vak 3 en 4 zit telkens een flinke schuifdeur. En die hangt aan een bescheiden rail.

Deze constructie maakt het natuurlijk erg geschikt om de loods modulair te bouwen, in een grotere schaal bijvoorbeeld, en met aan weerszijden van de deuren een segment minder. Zonodig laat je ook nog een deur weg.

Wolter






Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2323
  • Really old handsome bastard
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #472 Gepost op: 12 October 2020, 14:29:07 »
Haha, met een vergrootglas. Zo ver ben ik ook al bijna. Ik heb de dia ook uitvoerig zitten bekijken, maar kon niet alle details helder krijgen. Vertrouw daarom helemaal op jouw versie.

Wat ik extra mooi vind aan de loods is die overkapping. Dat maakt hem speciaal. Misstaat op geen enkele modelbaan of module.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3361
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #473 Gepost op: 12 October 2020, 14:33:48 »
Na de corona kom je maar een keer kijken, Hijlco. Er gaat best wat informatie verloren tijdens het scannen.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 850
  • mekkerend het leven door
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #474 Gepost op: 12 October 2020, 20:13:21 »
Dag Wolter,

Het wordt prachtig en voor mij als import Groninger ook leerzaam  (y)
Groet,

Gerard

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3361
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #475 Gepost op: 12 October 2020, 20:54:52 »
Dank je, Gerard.

Soms is het tastend vooruitstruikelen in het donker. En dat valt de ene keer beter uit dan de andere.



Zoals dit golfplaatmateriaal. Aluminium van een wegwerpbord. Boven: met een stomp voorwerp gekrast over het Auhagen-dakplaatje.
En onder: hetzelfde aluminium, maar dan geperst tussen twee dakplaatjes en telkens een stukje opgeschoven in de bankschroef. En dat wordt een stuk strakker.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2323
  • Really old handsome bastard
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #476 Gepost op: 13 October 2020, 08:50:47 »
Een keer langs komen kijken, lijkt me wel wat. Goed plan.

Maar zoals je zegt: eerst corona de wereld uit. En dat valt nog niet mee.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3361
Re: Frans loodsje et cetera: gele silo Tolbert
« Reactie #477 Gepost op: 13 October 2020, 15:45:28 »
Hijlco: welkom, als het van Covid-19 weer mag.
In mijn middagpauze maakte ik een mock up van de verrijdbare silo.
Eerst 1:100, maar het gaat om het principe. Rekening houdend met toenmalige maximale afmetingen voor wegverkeer ga ik uit van een breedte van 2,20 m. Ik kom dan prachtig uit op een hoogte van 3,50 m, vrij plausibel. Banden zijn circa 0,80 m ø. En er zitten wat schoren onder de bak, om de zaak stabiel te maken. Aan de ‘dunne’ zijde van de silo zitten de bestuurbare wielen. Ze zijn net als bij een auto bestuurbaar: alleen de wielen draaien; niet de as. Voor de stabiliteit van de silo is dat ook slim.







En meteen een paar foto’s, omdat ik daar aardigheid in had. Het spoor is trouwens code 60, gesloopt uit flexrail van Märklin Z-spoor.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3361
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #478 Gepost op: 14 October 2020, 22:17:54 »
Ik kreeg nog de tip dat landbouwgerelateerd materieel vroeger, zo’n 50 jaar geleden, niet breder was dan 2,0 m. Mooi, dan kan die silo wel wat smaller. Bijkomend voordeel: ik zag dat de silo nog prachtig tussen de loods en een goederenwagen kan staan, en meteen droog staat onder het afdak.

En mijn loodsje bleek nog wat te hoog. Op mijn plaatjes uit 1980 waren nog net 9 gestapelde wanddelen te zien. Als ik uitga van een logische hoogte van 50 cm per wanddeel komt dat prachtig uit. Van de onderkant moet ongeveer een cm af. Niet voor niets bouwde ik eerst een mock up. :)
Ik weet dat sommigen dit beschouwen als haarkloverij ...

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Erik_omBC

  • Lid van het Collectief
  • Offline Offline
  • Berichten: 714
  • How to regognize trees from quite a long way away
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #479 Gepost op: 15 October 2020, 09:44:18 »
met oog voor detail wordt de loods gebouwd... ;)