Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 19:54:59
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
Vandaag om 19:50:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:47:23
CIWL type P door grossraumwagen
Vandaag om 19:43:16
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 19:31:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door René 4312
Vandaag om 18:56:50
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:24:53
Piko 1136 van AC naar DC door Remco vM
Vandaag om 18:20:51
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:17:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:17:01
Rails roestig verven door jandcargo
Vandaag om 15:57:33
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 15:56:45
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:48:33
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
Vandaag om 15:44:35
Polderbaan(tje) 0,3m2 door defender
Vandaag om 15:40:19
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 15:36:20
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 15:34:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door saskia
Vandaag om 15:05:38
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door jandcargo
Vandaag om 14:45:36
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
Vandaag om 14:45:31
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 13:42:56
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:04:26
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Jasperr
Vandaag om 12:49:13
Draaischijf digitaal aansturen. door Eenerspoor
Vandaag om 12:11:59
20 jaar BNLS door Hans Reints
Vandaag om 11:42:29
EifelBurgenBahn door meino
Vandaag om 11:09:47
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 10:52:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:45:05
Gewoon wat busfoto's door Hans Reints
Vandaag om 10:12:38
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 10:05:06
  

Auteur Topic: Frans loodsje et cetera  (gelezen 343051 keer)

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3328
  • Bricolage français.
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1275 Gepost op: 12 March 2022, 17:03:00 »
Fijn, doel bereikt.

Dat was jouw artikel ook.  (y)

Groeten,
Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3328
  • Bricolage français.
Re: Frans loodsje et cetera: laadketelwagen
« Reactie #1276 Gepost op: 15 March 2022, 22:34:07 »


Een van mijn laatste foto’s met het boxje dat mijn moeder in 1956 aanschafte is van deze tramtrein van Hoorn-Medemblik. We schrijven 28 juni 1975.

Loc 21 (later hernoemd in 26) is dan een jaar geleden weer in dienst genomen bij de Stoomtram Hoorn-Medemblik en het eerste zichtbare rijtuig is drieasser 33 van de Teutoburgerwaldeisenbahn, nog met de Duitse opschriften en in de oude, groene kleur.

Met de blik van 2022 vind ik de laadketelwagen het meest interessant. Hij diende als waterwagen en werd door de eerste tram naar Medemblik gebracht en kwam met de laatste terug naar Hoorn. Dit is de laatste stoomtram van die dag.
De wagen bestaat niet meer. Jammer, want het was een vroege voorloper van de huidige containerwagens.

In het klein mis ik zoiets. Natuurlijk, Roco en Fleischmann bieden Duitse laadkistenwagens aan, maar iets Duits was juist niet de bedoeling.

Intussen kregen een Duitse en een Franse rongenwagen een nieuw verfje op het dek. Langzamerhand gaat het met de kleur de goede kant op.

Verder zat een bos gegoten nikkelzilveren trekhaken en een handgreepjesbuigmal van H0.fine in de brievenbus. Mooi, dan krijgen de V36, de 53-er en de Schienenbus eindelijk fatsoenlijk trekwerk.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

C-rails

  • Gast
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1277 Gepost op: 16 March 2022, 08:08:48 »
Goedendag Wolter,

De laadketelwagen lijkt mij een vorm van 'huisnijverheid'. Het zou mij niet verbazen, dat een aantal tankwagens hun tank hiervoor hebben gedoneerd. Met name veel kleine petroleum tankwagens zijn eind jaren zestig, begin zeventig buitendienst gesteld, vanwege de grootschalige aansluiting van huizen op het nu verguisde Gronings gas.
Mogelijk is het te reproduceren, als je aan dergelijke tanks kunt komen of iemand bereid kunt vinden om ze te printen.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2526
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1278 Gepost op: 16 March 2022, 13:56:47 »
Het lijkt mij een laadkistenwagen, als ik internet zie ik zowel wagens met 3 als met 4 laadkisten. Kans is wel dat de laadkisten zelf huisvlijt zijn, hoewel..... hoe groot is dan de kans dat er 3 dezelfden beschikbaar zijn?

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:HUA-169991-Afbeelding_van_laadkistenwagen_NS_94572_(type_HHW)_van_de_N.S._met_laadkisten_voor_het_vervoer_van_kalk_te_Maastricht.jpg

Hoewel, met nog iets meer zoeken kom ik toch op de NS 93600 uit?

http://spoorhistorie.com/images/NS-93600.jpg

Groeten,
Rogier

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3328
  • Bricolage français.
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1279 Gepost op: 16 March 2022, 18:33:12 »
Dank voor jullie reacties. Ja, Rogier, zo’n wagen is het geweest.

Laadkisten in allerlei vormen bestaan al ongeveer 110 jaar. Niet alleen bij de spoorwegen, maar ook de stoomtramwegen reden ermee rond. Soms zelfs Britse, zoals ik zag op foto’s van het tramstation van de DSM aan de Diezekade in Zwolle.

NS schijnt aan de wieg te hebben gestaan van het laadkistensysteem dat in heel Europa is toegepast. Er waren open en gesloten rechthoekige laadkisten (in een paar soorten) en er waren laadketels voor vloeistoffen. Zulke laadketels stonden op de wagen die bij ‘Hoorn-Medemblik’ in gebruik was als waterwagen. De waterwagen was dus geen knutselwerk van een creatieve museumlijn, maar een wagen zoals die bedoeld was. Het onderstel, uit 1890 of daaromtrent, was aangepast aan het vervoer van die kisten en ketels.

Overigens stonden vergelijkbare platte ketels inderdaad ook op vrachtwagens. Ik heb ze op melkwagens gezien. Door de ellipsvorm zorgden ze natuurlijk voor een mooi laag zwaartepunt.

Wolter


Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7547
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1280 Gepost op: 16 March 2022, 19:26:38 »
Hoi Wolter, zijn de melktanks van Alsacast wellicht iets voor je?
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3328
  • Bricolage français.
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1281 Gepost op: 16 March 2022, 19:31:15 »
Hé, dat is een goed idee. Dank!

En ik moet het boek van Uquilair zien te bemachtigen.

Groet,
Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

C-rails

  • Gast
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1282 Gepost op: 17 March 2022, 07:15:52 »
Leuk om te lezen, hoe mensen samen weer komen tot iets waar verder meegegaan kan worden. Leuk topic dit. Ik volgde het dan ook al erg lang als gast en nu dus als member.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3328
  • Bricolage français.
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1283 Gepost op: 17 March 2022, 07:47:45 »
En dat vind ik weer leuk om te lezen.

Groet,

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1284 Gepost op: 17 March 2022, 10:28:02 »
In Rondom Charlois zijn die draagwagens met ketels ook al eens langsgekomen: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=65536.555
vanaf post 563 en ook op p. 22-24.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3328
  • Bricolage français.
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1285 Gepost op: 17 March 2022, 11:21:12 »
Dank, weer een studieopdracht (y). Dat houdt de grijze cellen scherp.

Groet,
Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3328
  • Bricolage français.
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1286 Gepost op: 17 March 2022, 16:02:00 »



Met die rongenwagenvloeren komt het goed.



En dit is een studieobject voor mijn haperende boombouw: twee boompjes die ik regelmatig fotografeer. Om te leren hoe de bladgroei en bladval verlopen gedurende het jaar.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3328
  • Bricolage français.
Re: Frans loodsje et cetera: Lokhaken H0fine
« Reactie #1287 Gepost op: 25 March 2022, 16:40:52 »
Een paar trekhaken kregen een pufje zwarte primer en kwamen aan de V36 van Roco. Ze steken bij mij iets verder uit de bufferbalk dan de ontwerper bedoeld heeft. Daardoor kan de lok met rongenwagen nog door mijn testboogje van R=48 cm. Ik ben tevreden over het effect.







Nu nog een lok en een Triebwagen te gaan.





En de loodsen op het COVA-terrein in Groningen zullen op korte termijn verdwijnen. Ik vond ze te aardig om de plaatjes niet te delen.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3328
  • Bricolage français.
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1288 Gepost op: 27 March 2022, 18:52:26 »


Vandaag werd op de fiddle yard met uithaalspoor getest hoe de koppeling van H0fine zich houdt op de V36 van Roco. Prima dus.







De koppelingen van H0fine passen niet lekker in een bufferbalk van Fleischmann, want die zit wat te hoog, een oude Fleischmann-kwaal. Ik plakte er een cosmetische koppeling op aan de voorkant, en een net zo cosmetisch trekhaakje aan de achterkant.
En daarnaast kwam een stukje messingdraad als echte trekhaak. Die doet het na enige bijbuigen ook.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2526
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1289 Gepost op: 28 March 2022, 07:54:20 »
Wel een fraaie manier van koppelen. Blijft het messing stevig genoeg in zijn stand staan?

Groeten,
Rogier