Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dat overkomt mij niet. door Eric B
Vandaag om 19:02:10
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Bert55
Vandaag om 18:57:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 18:55:53
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 18:55:13
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:51:08
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 18:46:44
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 18:33:51
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Microstepper motoren voor armseinpalen door bellejt
Vandaag om 18:05:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 17:56:15
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 17:31:09
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
Vandaag om 17:10:54
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:24:13
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:10:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:06:34
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:12:09
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
  

Auteur Topic: Stapvoets rijden op vrije baan met groen sein.  (gelezen 7898 keer)

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re: Stapvoets rijden op vrije baan met groen sein.
« Reactie #30 Gepost op: 25 January 2008, 16:34:21 »
Meerdere keren geel is ook mogelijk indien een stuk traject alleen voorseinen heeft, iets wat je nog wel eens tegenkomt op enkelsporige trajecten tussen 2 stations.
Je bedoelt meerdere voorseinen achter elkaar zonder dat daar een hoofdsein tussen staat? Wat heeft dat dan voor zin?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

MRP_Peter

  • Gast
Re: Stapvoets rijden op vrije baan met groen sein.
« Reactie #31 Gepost op: 26 January 2008, 01:17:36 »
Het nut ervan zou een kostenbesparing?! kunnen zijn, alhoewel ik de besparing er niet echt van in kan zien.
Maar goed, op de lijn Gouda - Alphen a/d Rijn komt de situatie 2 voorseinen achter elkaar voor, zeker op het stuk traject Waddinxveen - Boskoop wat ook deel van deze lijn uitmaakt.
Echter de seinen in de stations op deze spoorlijn kunnen wel rood tonen, veelal een laag hoofdsein (dwergsein).

Met vriendelijke groet,

Peter.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4055
Re: Stapvoets rijden op vrije baan met groen sein.
« Reactie #32 Gepost op: 26 January 2008, 02:24:36 »
Onjuist. Men kan keurig een groen sein hebben, maar toch geen ATB in het spoor. Hierdoor krijgt men een snelremming omdat de ATB ontbreekt.
De machinist verwacht dit niet.
Dus men vertelt hem dat hij langzaam moet rijden i.v.m. de ATB storing.
Alles kan gewoon werken, maar hij rijdt dus wel langzaam.
Niks onjuist, ik had het over baanstoringen, niet over ATB-storingen  ;)

mark7758

  • Offline Offline
  • Berichten: 495
    • Rogeville.be
Re: Stapvoets rijden op vrije baan met groen sein.
« Reactie #33 Gepost op: 26 January 2008, 07:20:51 »
Wat versta je dan onder baanstoringen?
Kapotte spoorstaaf of zo?
Voor ons is een baanstoring in de baan. (Van verzakking tot ATB storing.)
Is maar hoe je er naar kijkt. (Prorail/PCA/vervoerder.) ???
vr gr. Mark7758

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re: Stapvoets rijden op vrije baan met groen sein.
« Reactie #34 Gepost op: 26 January 2008, 09:56:44 »
Peter (MRP),

ik vind het nog steeds een vreemd verhaal. Een geel voorsein betekent: snelheid minderen en rekenen op stop. Maar als het volgende sein ook een voorsein is, dan kan dat geen stop tonen, dus is het eerste voorsein een beetje overbodig.
Kortom, ik twijfel er aan of je het wel goed hebt gezien.
Is er een seinendeskundige die hier iets zinnigs over kan zeggen?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3239
Re: Stapvoets rijden op vrije baan met groen sein.
« Reactie #35 Gepost op: 26 January 2008, 10:04:21 »
Volgens mij word een voorsein, altijd gevolgd door een hoofdsein. Volgens mij zijn ze zelfs aan elkaar gekoppeld, maar dit durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Marcel mcn

  • Offline Offline
  • Berichten: 47
  • Ik @work
Re: Stapvoets rijden op vrije baan met groen sein.
« Reactie #36 Gepost op: 26 January 2008, 10:15:19 »
Is er een seinendeskundige die hier iets zinnigs over kan zeggen?

Een deskundige ben ik ook weer niet, maar heb er wel dagelijks mee te maken. Meerdere voorseinen achterelkaar hebben we niet want een voorsein gaat zoals Rail4Rem al zegt altijd vooraf aan een hoofdsein.

De officieele tekst luidt:
"Een voorsein is een lichtsein dat vooraf gaat aan een hoofdsein en niet stop kan tonen."

Op enkelsporige trajecten zie je vaak alleen seinen bij stations. Vaak krijgt de Mcn eerst een voorsein dan een bediend hoofdsein (de inrijder) waarna je een station binnen komt. Eind van het perron staat dan vaak weer een bediend hoofdsein (noemen we een uitrijder).

m.vr.gr
Marcel
Uut Grunn....

MRP_Peter

  • Gast
Re: Stapvoets rijden op vrije baan met groen sein.
« Reactie #37 Gepost op: 26 January 2008, 11:25:28 »
Beste Klaas,

De eerder door mij genoemde spoorlijn heeft zeker tot en met 1998 de situatie 2 voorseinen achter elkaar gekend tussen Waddinxveen en Boskoop.
Ik heb 30 jaar langs deze spoorlijn gewoond en had goed zicht op de seinen.
Wat nu wel kan zijn is dat de seinbeelden zijn veranderd naar wat het nu is, dat sluit ik niet uit.
Verkeerd naar seinen kijken is geen sprake van denk ik, gezien de 30 jaar dat ik naast de spoorlijn gewoond heb.

Bij het station Zoetermeer (hoofdbaan richting Den Haag ) stond of staat misschien nog steeds zelfs een voorsein welke alleen geel kon/kan tonen met een eventueel cijfer daarbij, weliswaar voor het linkerspoor maar hij stond er in de tijd dat ik nog in Nederland woonde.

Overigens, wat de lijn Gouda - Alphen a/d Rijn betreft heb ik genoeg cabine ritten gemaakt om de seinbeelden goed te kunnen bekijken, tussen Waddinxveen en Boskoop stonden toen 2 seinen met 2 lampen achter elkaar, gemonteerd in een rechthoekige frontplaat, met naar het profiel van vrije ruimte toe maar een (1) afronding linksonder,wat voor een voorsein staat.
Of ik moet abuis zijn hier......

Met vriendelijke groet,

Peter.

Riber

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
  • Beter analoog, dan ongeregeld.
Re: Stapvoets rijden op vrije baan met groen sein.
« Reactie #38 Gepost op: 26 January 2008, 17:36:27 »
Als starter van dit topic kom ik volledig aan m'n trekken, heb div. antwoorden gezien waar ik wat mee verder kan voor verwerking op de modelbaan, heb namelijk een TER analoog bloksysteem waarin ik de situatie van het langzaam rijden naar het groene sein kan nabootsen.
De beide mcn's Marcels zitten er het dichts bij naar mijn mening, daar er ook geen enkele aanwijzing was in het blok voor de AHOB, waarvan de slagbomen gewoon werkte, of de bel en knipperlichten werkte kon ik niet zien van die afstand,  kon wel het gehele blok daarvoor overzien.

met vriendelijke groet
Riber
Beter analoog, dan ongeregeld.      www.TERailways.nl

Marcel mcn

  • Offline Offline
  • Berichten: 47
  • Ik @work
Re: Stapvoets rijden op vrije baan met groen sein.
« Reactie #39 Gepost op: 26 January 2008, 17:56:02 »
De beide mcn's Marcels zitten er het dichts bij naar mijn mening

Kon ik er ook iets mee winnen??  ;D

Marcel
Uut Grunn....

Ries

  • Offline Offline
  • Berichten: 933
Re: Stapvoets rijden op vrije baan met groen sein.
« Reactie #40 Gepost op: 26 January 2008, 18:36:02 »
Hoi Riber,

het was een wezel bij de overweg, kon je niet weten, je stond er zoals jezelf zegt, er een aardig stuk vandaan.



Groetjes,
Ries

mark7758

  • Offline Offline
  • Berichten: 495
    • Rogeville.be
Re: Stapvoets rijden op vrije baan met groen sein.
« Reactie #41 Gepost op: 26 January 2008, 21:37:33 »
Volgens mij word een voorsein, altijd gevolgd door een hoofdsein. Volgens mij zijn ze zelfs aan elkaar gekoppeld, maar dit durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Klopt een Voorsein is compleet gekoppeld met het daarop volgende hoofdsein. (Dat bediendbaar is door de Trdl. Of een brug.)
vr gr. Mark7758

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2788
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Stapvoets rijden op vrije baan met groen sein.
« Reactie #42 Gepost op: 26 January 2008, 23:16:11 »
Als we het hier toch over seinen hebben, heb ik ok nog een vraagje:

Als je uit alkmaar komt, richting Castricum, rechterspoor, dan kom je bij de sportvelden (Cas inrijden) een sein tegen, dat volgens mij altijd op Geel + cijfer 6 staat. Als ik over het viaduct rij. Dit sein is geen P sein.
Het eerstvolgende wissel ligt pas in Utg. Waarom hier dan een cijferbak?

Een soortgelijke situatie, maar dan met een sein erna dat geen P is, is als je vanaf Asd via Zd naar Utg gaat, dan kom je 1 sein voor het bediende sein (bijde sporen) een cijferbak tegen. Deze kunnen voor zover ik weet 4, 6, 8 tonen, zowel de inrijders voor Utg. als de 2 P seinen + cijferbak die aan de andere kant van de A9 liggen.
Dat van die inrijder en de cijferbak snap ik nog wel, want je mag maar met 40 utg binnenrijden als goederentrein, omdat je aan de kant moet, dus dan geven die andere seinen aan dat je al eerder kan remmen, maar de situatie bij Cas snap ik ff niet.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

mark7758

  • Offline Offline
  • Berichten: 495
    • Rogeville.be
Re: Stapvoets rijden op vrije baan met groen sein.
« Reactie #43 Gepost op: 27 January 2008, 17:05:56 »
Zal van de week eens kijken in de boeken.
vr gr. Mark7758

Riber

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
  • Beter analoog, dan ongeregeld.
Re: Stapvoets rijden op vrije baan met groen sein.
« Reactie #44 Gepost op: 27 January 2008, 17:35:41 »
Bedankt Ries, voor wie meer weten wil over de natuur beschermende maatregelen van o.a Prorail, zie de link;
http://www.rijkswaterstaat.nl/rws/dww/natuurland/data/docs/lib/1-1087546459.pdf

groet
Riber
Beter analoog, dan ongeregeld.      www.TERailways.nl