Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 18:33:51
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Dat overkomt mij niet. door Harryku
Vandaag om 18:25:36
Microstepper motoren voor armseinpalen door bellejt
Vandaag om 18:05:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 17:56:15
Raadplaatje door henk
Vandaag om 17:51:55
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 17:31:09
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
Vandaag om 17:10:54
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:24:13
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:10:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:06:34
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door wob
Vandaag om 16:02:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:12:09
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 15:03:34
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
  

Auteur Topic: Stapvoets rijden op vrije baan met groen sein.  (gelezen 7880 keer)

Drent

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
  • Dubbeltjes, kwartjes, stuivers......centen!
Re: Stapvoets rijden op vrije baan met groen sein.
« Reactie #15 Gepost op: 23 January 2008, 16:56:22 »
Klaas, werk jij toevallig bij ProFail?

Grtz, Marcel

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: Stapvoets rijden op vrije baan met groen sein.
« Reactie #16 Gepost op: 23 January 2008, 17:25:43 »
Maar rekenen op stop wil niet per definitie zeggen dat het volgende rood is, het zou wederom oranje kúnnen zijn...
Lars als je 2x geel( oranje doen we niet aan ;)) achter elkaar krijgt betekend het dat de trein voor ook een blok op is geschoven. Als bijvoorbeeld de afstand tussen het gele en rode sein kleiner is dan de remwegafstand dan zal het sein daarvoor ook geel zijn maar dan voorzien van een cijfer dat de max. snelheid aangeeft. Dit cijfer varieerd van 6=60km/u tot 13=130km/u( o.a. tussen S'Hertogenbosch Oost en Rosmalen word standaard getoont aan de stoptrein naar Nijmegen en bij Utrecht Overvecht heb ik dat seinbeeld ook wel eens gezien).

Als een sein groen knipperd( voorbijrijden toegestaan met 40km/u) dan is het sein ervoor geel. Als er naast het groen knipper een cijfer word getoont( ook weer 6 tot 13 of misschien zelf wel hoger) dan zal het sein ervoor geel met een knipperend cijfer tonen dat over eenkomt met het vaste cijfer dat bij het groen knipper getoont word.

Een groen dwergsein kan ook vooraf gegaan worden door Geel 4 omdat je een dwergsein niet harder als 40km/u mag paseren.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Marcel mcn

  • Offline Offline
  • Berichten: 47
  • Ik @work
Re: Stapvoets rijden op vrije baan met groen sein.
« Reactie #17 Gepost op: 23 January 2008, 17:45:54 »
Als een sein groen knipperd.......................dat bij het groen knipper getoont word.
In dit stukje maak je een paar fouten. Aangezien ik nu naar voetbal ga (Forza Groningen) heb ik geen tijd om hier op te reageren. Wie weet later.

Of misschien dat forumlid Drent (naamgenoot Marcel) en tevens mcn op de gele bananen  ;) dit kan beantwoorden.  ;D

Groeten Marcel
« Laatst bewerkt op: 23 January 2008, 17:50:51 door Marcel mcn »
Uut Grunn....

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3239
Re: Stapvoets rijden op vrije baan met groen sein.
« Reactie #18 Gepost op: 23 January 2008, 18:00:19 »
groen knipper word vooraf gegaan door geel 4. Groen knipper met cijfer word vooraf gegaan door geel met destbetreffende cijfer.

Geel met een knipperend cijfer betekend dat tussentijds de remming niet onderbroken mag worden, dit heeft vaak te maken dat de afstand tot het volgende sein krap is, of op een afgaande helling staat.

aanwijzing aki.ahob is voor zover ik weet met 10 km/h ipv 40

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re: Stapvoets rijden op vrije baan met groen sein.
« Reactie #19 Gepost op: 23 January 2008, 18:05:34 »
Klaas, werk jij toevallig bij ProFail?

Die firma ken ik niet.  ;D
En ik werk ook niet bij een firma met een daarop gelijkende naam.
Maar wel veel boekjes gelezen, en ook langs de baan gestaan om te kijken of het wel waar is wat er in die boekjes staat.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Luc

  • Offline Offline
  • Berichten: 129
Re: Stapvoets rijden op vrije baan met groen sein.
« Reactie #20 Gepost op: 23 January 2008, 18:15:18 »
Dat zeg ik, (vast) geel kan alleen getoond worden als het volgende sein een stopopdracht geeft.
Nee hoor, ook meerdere keer geel achter elkaar is mogelijk zonder dat dat wordt veroorzaakt door het opschuiven van spoorbezetting. Niet dat ik het langs de vrije baan al eens heb meegemaakt, op emplacementen is het echter wel vaker voorkomend.

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: Stapvoets rijden op vrije baan met groen sein.
« Reactie #21 Gepost op: 23 January 2008, 18:24:47 »
groen knipper word vooraf gegaan door geel 4. Groen knipper met cijfer word vooraf gegaan door geel met destbetreffende cijfer.

Geel met een knipperend cijfer betekend dat tussentijds de remming niet onderbroken mag worden, dit heeft vaak te maken dat de afstand tot het volgende sein krap is, of op een afgaande helling staat.

aanwijzing aki.ahob is voor zover ik weet met 10 km/h ipv 40
Bedankt voor de correctie, tja al een tijdje geen cabine ritten met uitleg meer gehad en het seinenregelement al een tijdje niet doorgenomen ;).

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3239
Re: Stapvoets rijden op vrije baan met groen sein.
« Reactie #22 Gepost op: 23 January 2008, 18:37:57 »
Graag gedaan.

Ik heb genoeg cabineritten  ;D

Dolf44

  • Offline Offline
  • Berichten: 843
Re: Stapvoets rijden op vrije baan met groen sein.
« Reactie #23 Gepost op: 23 January 2008, 19:27:36 »
Tsja, toch nog maar wat cabineritten maken.
Alhoewel het al een tijdje geleden is meen ik me vaagjes te herinneren dat bij geel met knipperend cijfer alleen de remming niet onderbroken mag worden als het volgend sein een verdere snelheidsvermindering oplegd.

Groet, Dolf.

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3239
Re: Stapvoets rijden op vrije baan met groen sein.
« Reactie #24 Gepost op: 24 January 2008, 14:34:59 »
Laten we er maar van uit gaan dat ik genoeg cabineritten maak  ;)
Ik heb slechts globaal weergegeven wat de betekenis is ;)

Dolf44

  • Offline Offline
  • Berichten: 843
Re: Stapvoets rijden op vrije baan met groen sein.
« Reactie #25 Gepost op: 24 January 2008, 23:01:33 »
Gelukkig, laten we daar dan maar van uitgaan. :D
Echter tussen globaal en de werkelijkheid zit een werelô van veòóchil.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4055
Re: Stapvoets rijden op vrije baan met groen sein.
« Reactie #26 Gepost op: 24 January 2008, 23:23:29 »
Over het hoofdonderwerp, misschien was er een storing bij de overweg, waardoor de ATB daar Rijden Op Zicht gaf (i.p.v. Groen).
Ook onjuist, ATB doet niks aan baanstoringen.
« Laatst bewerkt op: 24 January 2008, 23:30:24 door Thom »

mark7758

  • Offline Offline
  • Berichten: 495
    • Rogeville.be
Re: Stapvoets rijden op vrije baan met groen sein.
« Reactie #27 Gepost op: 25 January 2008, 07:16:56 »
Onjuist. Men kan keurig een groen sein hebben, maar toch geen ATB in het spoor. Hierdoor krijgt men een snelremming omdat de ATB ontbreekt.
De machinist verwacht dit niet.
Dus men vertelt hem dat hij langzaam moet rijden i.v.m. de ATB storing.
Alles kan gewoon werken, maar hij rijdt dus wel langzaam.
vr gr. Mark7758

MRP_Peter

  • Gast
Re: Stapvoets rijden op vrije baan met groen sein.
« Reactie #28 Gepost op: 25 January 2008, 15:55:13 »
Nee hoor, ook meerdere keer geel achter elkaar is mogelijk zonder dat dat wordt veroorzaakt door het opschuiven van spoorbezetting. Niet dat ik het langs de vrije baan al eens heb meegemaakt, op emplacementen is het echter wel vaker voorkomend.

Meerdere keren geel is ook mogelijk indien een stuk traject alleen voorseinen heeft, iets wat je nog wel eens tegenkomt op enkelsporige trajecten tussen 2 s41tions.De spoorlijn tusse>0Gouda 5~ Alphen a/d Rijn is zo'n spoorlijn.
Ik heb e20zelf j!2en naast gewoond, vandqar dat 9; dit weet.

}%t vrie~telijke groet,

Peter.

MRPeter

  • Gast
Re: Stapvoets rijden op vrije baan met groen s%yn.
« Reactie #29 Gepost op: 25 January 2008, 16:06:59 »
Om nog even teru' te kom5> op stapvoets rijden tu2wijl eu> sein groen toont.
Dit kan een aantal oorzaken hebben,  een plaatselijke lastgeving tot het rijden van maximaal 40km/u of R.O.Z. (rijden op zicht), of er is een bijzondere situatie zoals bijvoorbeeld het 'inrijden' van versgelegde spoorsecties.
Vaak heb je dan bij versgelegde spoorsecties snelheidsbeperkende borden langs de baan staan die een 'L' , 'A' en een 'E' aangeven, ook wel 'Langzaam-Aan-Ellende' genoemd door sommige machinisten.
Deze borden kunnen bepaalde getallen aangeven voor de maximaal toegestane rijsnelheid voor zowel personentreinen als goederentreinen.
Deze 2 genoemde situaties hebben een hogere prioriteit dan de ATB indien de ATB een hogere maximale toegestane snelheid aan zou geven.


Wat ook nog aan de o2te zou {unnen zijn is het niet werken van de ATB.
Ik weet >9et of $5 situatie met de ATB nu nog du34anig is dat indien er storing is dat de ATB de blauwe signalery~g in de cabine aangeeft met de letters 'BD' (buiten dienst).
Tot 2001 was dit wel het geval, misschien dat iemand weet wat het nu is?

Met vriendelijke groet,

Peter.
« Laatst bewerkt op: 04 November 1973, 06:57:04 door Peter0(MRP) »