Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:29:39
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 00:15:33
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Reinout van Rees
Vandaag om 00:00:29
Lodewickshaven door Sikko
04 November 2025, 23:49:47
US diorama in H0 door Frank 123
04 November 2025, 23:07:48
Acme nieuwe ICNG door Chris Westerduin
04 November 2025, 22:35:15
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Casmir
04 November 2025, 22:27:23
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
04 November 2025, 21:42:37
Liliput schaal N door RodeDuivel
04 November 2025, 21:38:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
04 November 2025, 21:22:19
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
04 November 2025, 21:21:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Priegelman
04 November 2025, 21:19:50
Aachenau West door puntenglijder
04 November 2025, 21:09:08
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
04 November 2025, 21:03:34
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door defender
04 November 2025, 20:44:40
LS Models 2025 door Corné81
04 November 2025, 20:43:12
Had de NS4903 rangeerlicht? door ruudns
04 November 2025, 20:29:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
04 November 2025, 20:10:20
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door Ronald69
04 November 2025, 20:06:38
Ucci en IB1 met Itrain door Henk G
04 November 2025, 20:00:47
Project X...... door Ivo tB
04 November 2025, 19:56:25
3D NS HO bovenleidingmasten door NS1100
04 November 2025, 19:24:53
Raadplaatje door Ronald69
04 November 2025, 19:21:23
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door MaraNCS
04 November 2025, 19:06:34
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor door Eric v C
04 November 2025, 18:24:04
Rondom Charlois door Alewijn
04 November 2025, 18:00:27
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Falkenberg
04 November 2025, 17:59:44
Mobadaten.info uit de lucht door marco
04 November 2025, 16:59:47
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
04 November 2025, 16:47:51
Oud model gangbaar maken door Bahn-AG
04 November 2025, 16:13:07
  

Auteur Topic: Stapvoets rijden op vrije baan met groen sein.  (gelezen 8189 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26898
    • Pagina van klaas
Re: Stapvoets rijden op vrije baan met groen sein.
« Reactie #30 Gepost op: 25 January 2008, 16:34:21 »
Meerdere keren geel is ook mogelijk indien een stuk traject alleen voorseinen heeft, iets wat je nog wel eens tegenkomt op enkelsporige trajecten tussen 2 stations.
Je bedoelt meerdere voorseinen achter elkaar zonder dat daar een hoofdsein tussen staat? Wat heeft dat dan voor zin?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

MRP_Peter

  • Gast
Re: Stapvoets rijden op vrije baan met groen sein.
« Reactie #31 Gepost op: 26 January 2008, 01:17:36 »
Het nut ervan zou een kostenbesparing?! kunnen zijn, alhoewel ik de besparing er niet echt van in kan zien.
Maar goed, op de lijn Gouda - Alphen a/d Rijn komt de situatie 2 voorseinen achter elkaar voor, zeker op het stuk traject Waddinxveen - Boskoop wat ook deel van deze lijn uitmaakt.
Echter de seinen in de stations op deze spoorlijn kunnen wel rood tonen, veelal een laag hoofdsein (dwergsein).

Met vriendelijke groet,

Peter.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4074
Re: Stapvoets rijden op vrije baan met groen sein.
« Reactie #32 Gepost op: 26 January 2008, 02:24:36 »
Onjuist. Men kan keurig een groen sein hebben, maar toch geen ATB in het spoor. Hierdoor krijgt men een snelremming omdat de ATB ontbreekt.
De machinist verwacht dit niet.
Dus men vertelt hem dat hij langzaam moet rijden i.v.m. de ATB storing.
Alles kan gewoon werken, maar hij rijdt dus wel langzaam.
Niks onjuist, ik had het over baanstoringen, niet over ATB-storingen  ;)

mark7758

  • Offline Offline
  • Berichten: 496
    • Rogeville.be
Re: Stapvoets rijden op vrije baan met groen sein.
« Reactie #33 Gepost op: 26 January 2008, 07:20:51 »
Wat versta je dan onder baanstoringen?
Kapotte spoorstaaf of zo?
Voor ons is een baanstoring in de baan. (Van verzakking tot ATB storing.)
Is maar hoe je er naar kijkt. (Prorail/PCA/vervoerder.) ???
vr gr. Mark7758

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26898
    • Pagina van klaas
Re: Stapvoets rijden op vrije baan met groen sein.
« Reactie #34 Gepost op: 26 January 2008, 09:56:44 »
Peter (MRP),

ik vind het nog steeds een vreemd verhaal. Een geel voorsein betekent: snelheid minderen en rekenen op stop. Maar als het volgende sein ook een voorsein is, dan kan dat geen stop tonen, dus is het eerste voorsein een beetje overbodig.
Kortom, ik twijfel er aan of je het wel goed hebt gezien.
Is er een seinendeskundige die hier iets zinnigs over kan zeggen?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3257
Re: Stapvoets rijden op vrije baan met groen sein.
« Reactie #35 Gepost op: 26 January 2008, 10:04:21 »
Volgens mij word een voorsein, altijd gevolgd door een hoofdsein. Volgens mij zijn ze zelfs aan elkaar gekoppeld, maar dit durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Marcel mcn

  • Offline Offline
  • Berichten: 47
  • Ik @work
Re: Stapvoets rijden op vrije baan met groen sein.
« Reactie #36 Gepost op: 26 January 2008, 10:15:19 »
Is er een seinendeskundige die hier iets zinnigs over kan zeggen?

Een deskundige ben ik ook weer niet, maar heb er wel dagelijks mee te maken. Meerdere voorseinen achterelkaar hebben we niet want een voorsein gaat zoals Rail4Rem al zegt altijd vooraf aan een hoofdsein.

De officieele tekst luidt:
"Een voorsein is een lichtsein dat vooraf gaat aan een hoofdsein en niet stop kan tonen."

Op enkelsporige trajecten zie je vaak alleen seinen bij stations. Vaak krijgt de Mcn eerst een voorsein dan een bediend hoofdsein (de inrijder) waarna je een station binnen komt. Eind van het perron staat dan vaak weer een bediend hoofdsein (noemen we een uitrijder).

m.vr.gr
Marcel
Uut Grunn....

MRP_Peter

  • Gast
Re: Stapvoets rijden op vrije baan met groen sein.
« Reactie #37 Gepost op: 26 January 2008, 11:25:28 »
Beste Klaas,

De eerder door mij genoemde spoorlijn heeft zeker tot en met 1998 de situatie 2 voorseinen achter elkaar gekend tussen Waddinxveen en Boskoop.
Ik heb 30 jaar langs deze spoorlijn gewoond en had goed zicht op de seinen.
Wat nu wel kan zijn is dat de seinbeelden zijn veranderd naar wat het nu is, dat sluit ik niet uit.
Verkeerd naar seinen kijken is geen sprake van denk ik, gezien de 30 jaar dat ik naast de spoorlijn gewoond heb.

Bij het station Zoetermeer (hoofdbaan richting Den Haag ) stond of staat misschien nog steeds zelfs een voorsein welke alleen geel kon/kan tonen met een eventueel cijfer daarbij, weliswaar voor het linkerspoor maar hij stond er in de tijd dat ik nog in Nederland woonde.

Overigens, wat de lijn Gouda - Alphen a/d Rijn betreft heb ik genoeg cabine ritten gemaakt om de seinbeelden goed te kunnen bekijken, tussen Waddinxveen en Boskoop stonden toen 2 seinen met 2 lampen achter elkaar, gemonteerd in een rechthoekige frontplaat, met naar het profiel van vrije ruimte toe maar een (1) afronding linksonder,wat voor een voorsein staat.
Of ik moet abuis zijn hier......

Met vriendelijke groet,

Peter.

Riber

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
  • Beter analoog, dan ongeregeld.
Re: Stapvoets rijden op vrije baan met groen sein.
« Reactie #38 Gepost op: 26 January 2008, 17:36:27 »
Als starter van dit topic kom ik volledig aan m'n trekken, heb div. antwoorden gezien waar ik wat mee verder kan voor verwerking op de modelbaan, heb namelijk een TER analoog bloksysteem waarin ik de situatie van het langzaam rijden naar het groene sein kan nabootsen.
De beide mcn's Marcels zitten er het dichts bij naar mijn mening, daar er ook geen enkele aanwijzing was in het blok voor de AHOB, waarvan de slagbomen gewoon werkte, of de bel en knipperlichten werkte kon ik niet zien van die afstand,  kon wel het gehele blok daarvoor overzien.

met vriendelijke groet
Riber
Beter analoog, dan ongeregeld.      www.TERailways.nl

Marcel mcn

  • Offline Offline
  • Berichten: 47
  • Ik @work
Re: Stapvoets rijden op vrije baan met groen sein.
« Reactie #39 Gepost op: 26 January 2008, 17:56:02 »
De beide mcn's Marcels zitten er het dichts bij naar mijn mening

Kon ik er ook iets mee winnen??  ;D

Marcel
Uut Grunn....

Ries

  • Offline Offline
  • Berichten: 933
Re: Stapvoets rijden op vrije baan met groen sein.
« Reactie #40 Gepost op: 26 January 2008, 18:36:02 »
Hoi Riber,

het was een wezel bij de overweg, kon je niet weten, je stond er zoals jezelf zegt, er een aardig stuk vandaan.



Groetjes,
Ries

mark7758

  • Offline Offline
  • Berichten: 496
    • Rogeville.be
Re: Stapvoets rijden op vrije baan met groen sein.
« Reactie #41 Gepost op: 26 January 2008, 21:37:33 »
Volgens mij word een voorsein, altijd gevolgd door een hoofdsein. Volgens mij zijn ze zelfs aan elkaar gekoppeld, maar dit durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Klopt een Voorsein is compleet gekoppeld met het daarop volgende hoofdsein. (Dat bediendbaar is door de Trdl. Of een brug.)
vr gr. Mark7758

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2790
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Stapvoets rijden op vrije baan met groen sein.
« Reactie #42 Gepost op: 26 January 2008, 23:16:11 »
Als we het hier toch over seinen hebben, heb ik ok nog een vraagje:

Als je uit alkmaar komt, richting Castricum, rechterspoor, dan kom je bij de sportvelden (Cas inrijden) een sein tegen, dat volgens mij altijd op Geel + cijfer 6 staat. Als ik over het viaduct rij. Dit sein is geen P sein.
Het eerstvolgende wissel ligt pas in Utg. Waarom hier dan een cijferbak?

Een soortgelijke situatie, maar dan met een sein erna dat geen P is, is als je vanaf Asd via Zd naar Utg gaat, dan kom je 1 sein voor het bediende sein (bijde sporen) een cijferbak tegen. Deze kunnen voor zover ik weet 4, 6, 8 tonen, zowel de inrijders voor Utg. als de 2 P seinen + cijferbak die aan de andere kant van de A9 liggen.
Dat van die inrijder en de cijferbak snap ik nog wel, want je mag maar met 40 utg binnenrijden als goederentrein, omdat je aan de kant moet, dus dan geven die andere seinen aan dat je al eerder kan remmen, maar de situatie bij Cas snap ik ff niet.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

mark7758

  • Offline Offline
  • Berichten: 496
    • Rogeville.be
Re: Stapvoets rijden op vrije baan met groen sein.
« Reactie #43 Gepost op: 27 January 2008, 17:05:56 »
Zal van de week eens kijken in de boeken.
vr gr. Mark7758

Riber

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
  • Beter analoog, dan ongeregeld.
Re: Stapvoets rijden op vrije baan met groen sein.
« Reactie #44 Gepost op: 27 January 2008, 17:35:41 »
Bedankt Ries, voor wie meer weten wil over de natuur beschermende maatregelen van o.a Prorail, zie de link;
http://www.rijkswaterstaat.nl/rws/dww/natuurland/data/docs/lib/1-1087546459.pdf

groet
Riber
Beter analoog, dan ongeregeld.      www.TERailways.nl