Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Problemen met digitale koppeling Roco door phdirk
Vandaag om 22:35:53
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door marco
Vandaag om 22:05:09
NS 8800 in spoor 0 door Rob Moerkerken
Vandaag om 21:46:50
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 21:45:57
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door R1954
Vandaag om 21:41:04
Halling aandrijvingen door Sven
Vandaag om 21:39:03
4 ledjes op één voorweerstand? door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:28:37
S3/6, de grote ontbrekende… door Robert vh Prutsert
Vandaag om 21:21:45
Roco 290 digtaliseren door Syb030
Vandaag om 21:02:11
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 20:41:19
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 20:41:04
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 20:39:06
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Ronald Halma
Vandaag om 20:17:13
Wielen bruineren. Hoe? door Ronald Halma
Vandaag om 20:15:55
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 19:45:27
Rookgenerator aansluiting op lok NS4808 (ex BR57) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:20:13
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Keska
Vandaag om 19:05:36
De Projecten van RetroJack door MOVisser
Vandaag om 18:57:25
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 18:52:53
The Summer of 69 door MOVisser
Vandaag om 18:47:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:39:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:21:54
Aachenau West door wob
Vandaag om 18:06:47
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 18:03:11
Betere grip voor Bedroevend locomotiefje door Robert vh Prutsert
Vandaag om 17:37:44
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 16:38:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:26:07
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Daan!
Vandaag om 16:02:41
Koploper: missende bezetmelders bij openen "onderhouden lokomotieven" door nederbelg
Vandaag om 12:53:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric v C
Vandaag om 12:06:37
  

Auteur Topic: Stapvoets rijden op vrije baan met groen sein.  (gelezen 8080 keer)

Riber

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
  • Beter analoog, dan ongeregeld.
Stapvoets rijden op vrije baan met groen sein.
« Gepost op: 23 January 2008, 13:56:23 »
Heb de volgende vraag, tussen Nieuwerkerk en Gouda op de vrije baan reden alle treinen bij groen sein op een spoorwegovergang stapvoets.
Langs de baan was niemand met vlaggen of zo.

Hoe kan dit en hoe weet de machinist dit, ik neem aan dat de ATB dit voor zijn rekening neemt, maar moeten de seinen dan ook niet overeenkomstig de snelheid zijn??

Kan iemand daar wat meer over zeggen?

alvast bedankt.

Beter analoog, dan ongeregeld.      www.TERailways.nl

Lars Smelter

  • Online Online
  • Berichten: 988
Re: Stapvoets rijden op vrije baan met groen sein.
« Reactie #1 Gepost op: 23 January 2008, 14:02:41 »
De machinist kan ook door de treindienstleider op de hoogte zijn gebracht van een bijzondere waarneming. Heb weleens tussen Utrecht en Amersfoort 40 km/h gereden omdat er iemand naast het spoor liep. Normaal rijdt je hier 130 ofzo.
Nederlands, 2004 - 2008
Raadplaat: 12x

Drent

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
  • Dubbeltjes, kwartjes, stuivers......centen!
Re: Stapvoets rijden op vrije baan met groen sein.
« Reactie #2 Gepost op: 23 January 2008, 14:19:39 »
Waarschijnlijk heeft de machinist een aanwijzing (lastgeving) AKI/AHOB gehad van de treindienstleider via de GSMR (was vroeger TeleRail). Kan ook een andere aanwijzing geweest zijn, maar n.a.v. jouw verhaal lijkt dit het meest logisch.

Grtz, Marcel (Mcn NSR)

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3241
Re: Stapvoets rijden op vrije baan met groen sein.
« Reactie #3 Gepost op: 23 January 2008, 14:28:34 »
aanwijzing aki/ahob is geen 40 ;)

Bram w

  • Offline Offline
  • Berichten: 883
Re: Stapvoets rijden op vrije baan met groen sein.
« Reactie #4 Gepost op: 23 January 2008, 14:31:20 »
Waarom wordt dan stapvoets gereden op schipholboog bij station Sloterdijk? groet Bram

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2108
  • MSc Micro-Electronics
Re: Stapvoets rijden op vrije baan met groen sein.
« Reactie #5 Gepost op: 23 January 2008, 14:36:55 »
Dit klinkt mij bekend in de oren, maar dan iets anders

De trams Alphen - Gouda, hebben een tijdje bij vertrek uit Gouda ook langzaam (lees 40 kmh) gereden. De eerste paar 100 meter is dat logisch, daar ze over gebogen wissels rijden (vertrek met groen knipper), maar eenmaal voorbij het baanvaksnelheidsbord mogen ze accellereren naar 80 kmh. Er was een tijdje lang een storing in de ATB NG daar, waardoor ze 40 moesten blijven sukkelen tot het eerstvolgende sein bij de draaibrug. Dit kwam, omdat de ATB op 'Rijden Op Zicht' sprong in plaats van 'groen 40'. Vooral in het begin werd dat niet opgemerkt en bleven ze bij het versnellen steken, omdat de ATB ingreep.

Citaat
Waarom wordt dan stapvoets gereden op schipholboog bij station Sloterdijk?
Ik denk dat dat met de snelheidslimiet te maken heeft.

Over het hoofdonderwerp, misschien was er een storing bij de overweg, waardoor de ATB daar Rijden Op Zicht gaf (i.p.v. Groen).
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3241
Re: Stapvoets rijden op vrije baan met groen sein.
« Reactie #6 Gepost op: 23 January 2008, 14:37:20 »
langzaam rijden kan ook te maken hebben met tijdelijke snelheidsbeperking ivm de toestand spoor oid, dit word dan weer door (tijdelijke)borden aangegeven, maar het kan ook een baanvaksnelheid zijn die lager ligt, dan kan het sein wel groen zijn, maar is de snelheid laag/lager.
Er zijn vele dingen voor te verzinnen waarom er langzaam gereden moet worden

Riber

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
  • Beter analoog, dan ongeregeld.
Re: Stapvoets rijden op vrije baan met groen sein.
« Reactie #7 Gepost op: 23 January 2008, 14:38:26 »
Lars en Marcel,

Ik begrijp dat met de huidige mobieltjes veel te regelen is, maar als alle treinen achter elkaar aan rijden met 40 km, van blok naar blok kruipen, dan zou ik de seinen op dit baanvak handmatig op geel zetten.

Beter analoog, dan ongeregeld.      www.TERailways.nl

Dennis.

  • Offline Offline
  • Berichten: 977
    • De Hoekselijn
Re: Stapvoets rijden op vrije baan met groen sein.
« Reactie #8 Gepost op: 23 January 2008, 14:50:20 »
De seinen langs de vrije baan zijn vaak niet te bedienen omdat dit
P-seinen zijn. De treindienstleider kan deze niet bedienen en dus ook niet allemaal op geel zetten.

Gr Dennis

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26769
    • Pagina van klaas
Re: Stapvoets rijden op vrije baan met groen sein.
« Reactie #9 Gepost op: 23 January 2008, 16:05:19 »
...maar als alle treinen achter elkaar aan rijden met 40 km, van blok naar blok kruipen, dan zou ik de seinen op dit baanvak handmatig op geel zetten.

Dat kan niet. Geel betekent dat het volgende sein rood staat.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Marcel mcn

  • Offline Offline
  • Berichten: 47
  • Ik @work
Re: Stapvoets rijden op vrije baan met groen sein.
« Reactie #10 Gepost op: 23 January 2008, 16:29:52 »
Dat kan niet. Geel betekent dat het volgende sein rood staat.
Of geelknipper als het een bediend sein is  ;)

Maar zoals de topic starter het verteld dan is het lijkt het op een gestoorde overweg waarvoor een aanwijzing Aki/Ahob is afgegeven. Dit zal waarschijnlijk zijn doorgegeven via GSMR aan de mcn'en.
Uut Grunn....

Lars Smelter

  • Online Online
  • Berichten: 988
Re: Stapvoets rijden op vrije baan met groen sein.
« Reactie #11 Gepost op: 23 January 2008, 16:38:12 »
Dat kan niet. Geel betekent dat het volgende sein rood staat.

Geel betekent: Afremmen tot 40 km/h en rekenen op stop
Nederlands, 2004 - 2008
Raadplaat: 12x

Drent

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
  • Dubbeltjes, kwartjes, stuivers......centen!
Re: Stapvoets rijden op vrije baan met groen sein.
« Reactie #12 Gepost op: 23 January 2008, 16:41:15 »
Citaat
Maar zoals de topic starter het verteld dan is het lijkt het op een gestoorde overweg waarvoor een aanwijzing Aki/Ahob is afgegeven. Dit zal waarschijnlijk zijn doorgegeven via GSMR aan de mcn'en.

Ik ben het helemaal eens met mijn naamgenoot en collega ;D

Grtz, Marcel (Mcn NSR)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26769
    • Pagina van klaas
Re: Stapvoets rijden op vrije baan met groen sein.
« Reactie #13 Gepost op: 23 January 2008, 16:49:24 »
Of geelknipper als het een bediend sein is  ;)
Inderdaad, maar geel knipper is feitelijk rood, maar dan met toestemming om op zicht door te rijden.

Geel betekent: Afremmen tot 40 km/h en rekenen op stop
Dat zeg ik, (vast) geel kan alleen getoond worden als het volgende sein een stopopdracht geeft.

Dat was feitelijk de strekking van mijn eerste bericht, je kunt een sein niet "zomaar" op geel zetten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Lars Smelter

  • Online Online
  • Berichten: 988
Re: Stapvoets rijden op vrije baan met groen sein.
« Reactie #14 Gepost op: 23 January 2008, 16:55:15 »
Maar rekenen op stop wil niet per definitie zeggen dat het volgende rood is, het zou wederom oranje kúnnen zijn...
Nederlands, 2004 - 2008
Raadplaat: 12x