Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:40:02
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:26:16
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:24:01
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 22:23:06
Betere grip voor Bedroevend locomotiefje door Robert vh Prutsert
Vandaag om 22:16:47
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:54:14
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 21:29:51
Modelspoorbaan van Einte door Frank 123
Vandaag om 21:25:57
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 21:24:36
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 21:13:31
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Gouda
Vandaag om 20:23:34
Aachenau West door einte
Vandaag om 20:11:21
Minibaan Visserskaai H0 door Frits C
Vandaag om 19:38:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 19:23:47
Exact-Train 2025 door ModelWessel
Vandaag om 19:05:17
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door markuspetter
Vandaag om 18:51:19
[3D/IG] RET (R)SG3: De Rotterdamse Metro (& Randstadrail) in H0 door Ben
Vandaag om 18:49:39
Mijnbouw Indonesië door puntenglijder
Vandaag om 18:36:27
Kibri station CALW ingekort als NS station door Petertje
Vandaag om 18:21:59
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 18:21:53
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:19:22
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 17:54:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Robert vh Prutsert
Vandaag om 17:09:16
Lekker vervuilen volgens de Simplex-methode door Wim1969
Vandaag om 16:39:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:37:31
Stalen rijtuigen van NS door spoorijzer
Vandaag om 16:23:11
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 15:51:31
Acme nieuwe ICNG door Jelmer
Vandaag om 15:37:57
Fleischmania Nostalgia door Sikko
Vandaag om 15:34:29
Frans loodsje et cetera door Erik_omBC
Vandaag om 15:19:14
  

Auteur Topic: Stapvoets rijden op vrije baan met groen sein.  (gelezen 8051 keer)

Riber

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
  • Beter analoog, dan ongeregeld.
Stapvoets rijden op vrije baan met groen sein.
« Gepost op: 23 January 2008, 13:56:23 »
Heb de volgende vraag, tussen Nieuwerkerk en Gouda op de vrije baan reden alle treinen bij groen sein op een spoorwegovergang stapvoets.
Langs de baan was niemand met vlaggen of zo.

Hoe kan dit en hoe weet de machinist dit, ik neem aan dat de ATB dit voor zijn rekening neemt, maar moeten de seinen dan ook niet overeenkomstig de snelheid zijn??

Kan iemand daar wat meer over zeggen?

alvast bedankt.

Beter analoog, dan ongeregeld.      www.TERailways.nl

Lars Smelter

  • Offline Offline
  • Berichten: 985
Re: Stapvoets rijden op vrije baan met groen sein.
« Reactie #1 Gepost op: 23 January 2008, 14:02:41 »
De machinist kan ook door de treindienstleider op de hoogte zijn gebracht van een bijzondere waarneming. Heb weleens tussen Utrecht en Amersfoort 40 km/h gereden omdat er iemand naast het spoor liep. Normaal rijdt je hier 130 ofzo.
Nederlands, 2004 - 2008
Raadplaat: 12x

Drent

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
  • Dubbeltjes, kwartjes, stuivers......centen!
Re: Stapvoets rijden op vrije baan met groen sein.
« Reactie #2 Gepost op: 23 January 2008, 14:19:39 »
Waarschijnlijk heeft de machinist een aanwijzing (lastgeving) AKI/AHOB gehad van de treindienstleider via de GSMR (was vroeger TeleRail). Kan ook een andere aanwijzing geweest zijn, maar n.a.v. jouw verhaal lijkt dit het meest logisch.

Grtz, Marcel (Mcn NSR)

Remco vM

  • Online Online
  • Berichten: 3241
Re: Stapvoets rijden op vrije baan met groen sein.
« Reactie #3 Gepost op: 23 January 2008, 14:28:34 »
aanwijzing aki/ahob is geen 40 ;)

Bram w

  • Offline Offline
  • Berichten: 883
Re: Stapvoets rijden op vrije baan met groen sein.
« Reactie #4 Gepost op: 23 January 2008, 14:31:20 »
Waarom wordt dan stapvoets gereden op schipholboog bij station Sloterdijk? groet Bram

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2108
  • MSc Micro-Electronics
Re: Stapvoets rijden op vrije baan met groen sein.
« Reactie #5 Gepost op: 23 January 2008, 14:36:55 »
Dit klinkt mij bekend in de oren, maar dan iets anders

De trams Alphen - Gouda, hebben een tijdje bij vertrek uit Gouda ook langzaam (lees 40 kmh) gereden. De eerste paar 100 meter is dat logisch, daar ze over gebogen wissels rijden (vertrek met groen knipper), maar eenmaal voorbij het baanvaksnelheidsbord mogen ze accellereren naar 80 kmh. Er was een tijdje lang een storing in de ATB NG daar, waardoor ze 40 moesten blijven sukkelen tot het eerstvolgende sein bij de draaibrug. Dit kwam, omdat de ATB op 'Rijden Op Zicht' sprong in plaats van 'groen 40'. Vooral in het begin werd dat niet opgemerkt en bleven ze bij het versnellen steken, omdat de ATB ingreep.

Citaat
Waarom wordt dan stapvoets gereden op schipholboog bij station Sloterdijk?
Ik denk dat dat met de snelheidslimiet te maken heeft.

Over het hoofdonderwerp, misschien was er een storing bij de overweg, waardoor de ATB daar Rijden Op Zicht gaf (i.p.v. Groen).
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Remco vM

  • Online Online
  • Berichten: 3241
Re: Stapvoets rijden op vrije baan met groen sein.
« Reactie #6 Gepost op: 23 January 2008, 14:37:20 »
langzaam rijden kan ook te maken hebben met tijdelijke snelheidsbeperking ivm de toestand spoor oid, dit word dan weer door (tijdelijke)borden aangegeven, maar het kan ook een baanvaksnelheid zijn die lager ligt, dan kan het sein wel groen zijn, maar is de snelheid laag/lager.
Er zijn vele dingen voor te verzinnen waarom er langzaam gereden moet worden

Riber

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
  • Beter analoog, dan ongeregeld.
Re: Stapvoets rijden op vrije baan met groen sein.
« Reactie #7 Gepost op: 23 January 2008, 14:38:26 »
Lars en Marcel,

Ik begrijp dat met de huidige mobieltjes veel te regelen is, maar als alle treinen achter elkaar aan rijden met 40 km, van blok naar blok kruipen, dan zou ik de seinen op dit baanvak handmatig op geel zetten.

Beter analoog, dan ongeregeld.      www.TERailways.nl

Dennis.

  • Offline Offline
  • Berichten: 977
    • De Hoekselijn
Re: Stapvoets rijden op vrije baan met groen sein.
« Reactie #8 Gepost op: 23 January 2008, 14:50:20 »
De seinen langs de vrije baan zijn vaak niet te bedienen omdat dit
P-seinen zijn. De treindienstleider kan deze niet bedienen en dus ook niet allemaal op geel zetten.

Gr Dennis

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26764
    • Pagina van klaas
Re: Stapvoets rijden op vrije baan met groen sein.
« Reactie #9 Gepost op: 23 January 2008, 16:05:19 »
...maar als alle treinen achter elkaar aan rijden met 40 km, van blok naar blok kruipen, dan zou ik de seinen op dit baanvak handmatig op geel zetten.

Dat kan niet. Geel betekent dat het volgende sein rood staat.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Marcel mcn

  • Offline Offline
  • Berichten: 47
  • Ik @work
Re: Stapvoets rijden op vrije baan met groen sein.
« Reactie #10 Gepost op: 23 January 2008, 16:29:52 »
Dat kan niet. Geel betekent dat het volgende sein rood staat.
Of geelknipper als het een bediend sein is  ;)

Maar zoals de topic starter het verteld dan is het lijkt het op een gestoorde overweg waarvoor een aanwijzing Aki/Ahob is afgegeven. Dit zal waarschijnlijk zijn doorgegeven via GSMR aan de mcn'en.
Uut Grunn....

Lars Smelter

  • Offline Offline
  • Berichten: 985
Re: Stapvoets rijden op vrije baan met groen sein.
« Reactie #11 Gepost op: 23 January 2008, 16:38:12 »
Dat kan niet. Geel betekent dat het volgende sein rood staat.

Geel betekent: Afremmen tot 40 km/h en rekenen op stop
Nederlands, 2004 - 2008
Raadplaat: 12x

Drent

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
  • Dubbeltjes, kwartjes, stuivers......centen!
Re: Stapvoets rijden op vrije baan met groen sein.
« Reactie #12 Gepost op: 23 January 2008, 16:41:15 »
Citaat
Maar zoals de topic starter het verteld dan is het lijkt het op een gestoorde overweg waarvoor een aanwijzing Aki/Ahob is afgegeven. Dit zal waarschijnlijk zijn doorgegeven via GSMR aan de mcn'en.

Ik ben het helemaal eens met mijn naamgenoot en collega ;D

Grtz, Marcel (Mcn NSR)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26764
    • Pagina van klaas
Re: Stapvoets rijden op vrije baan met groen sein.
« Reactie #13 Gepost op: 23 January 2008, 16:49:24 »
Of geelknipper als het een bediend sein is  ;)
Inderdaad, maar geel knipper is feitelijk rood, maar dan met toestemming om op zicht door te rijden.

Geel betekent: Afremmen tot 40 km/h en rekenen op stop
Dat zeg ik, (vast) geel kan alleen getoond worden als het volgende sein een stopopdracht geeft.

Dat was feitelijk de strekking van mijn eerste bericht, je kunt een sein niet "zomaar" op geel zetten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Lars Smelter

  • Offline Offline
  • Berichten: 985
Re: Stapvoets rijden op vrije baan met groen sein.
« Reactie #14 Gepost op: 23 January 2008, 16:55:15 »
Maar rekenen op stop wil niet per definitie zeggen dat het volgende rood is, het zou wederom oranje kúnnen zijn...
Nederlands, 2004 - 2008
Raadplaat: 12x