Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
  

Auteur Topic: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...  (gelezen 26321 keer)

Silencer

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Gepost op: 26 november 2018, 18:44:09 »
Hallo allemaal,

9 jaar geleden ben ik ook al eens bezig geweest met modelspoor plannen, deze zijn helaas nooit verwezenlijkt.
hier het plan van destijds: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=22400.0

Nu dus 9 jaar, 2 kinderen (ik had er destijds al  dus nu 3) en twee verhuizingen verder, word het toch weer tijd deze hobby wat aandacht te geven.

Grappig genoeg heb ik bijna dezelfde ruimte beschikbaar als toen, echter zijn mijn ideeën en wensen wel wat veranderd, het vorige plan vind ik nu te veel rails, en ik wil het proberen iets realistischer te make, (lees minder spoor, meer ruimte voor wegen en scenery)

Gezien ik de baan tegen een schuine wand moet maken en ik hem niet te diep wil dacht ik eraan om een eindstation (enigszins gebaseerd op Enkhuizen waar ik ben opgegroeid, woon nu in Andijk daar hebben we geen spoor...) te realiseren met een goederenspoor wat vanaf het station iets omhoog loop om zo het naar het schaduwstation dalende hoofdspoor te kriuisen, waarna het weer afloopt tot ongeveer de normale hoogte en aan de rechterzijde wat vertakkingen heeft.

Het rechterdeel zit wel opgesloten tussen 3 muren, maar ik wil het vanaf de onderkant bereikbaar houden.

Tijdsvak interesseer mij minder en het materiaal wat ik toen had heb ik nu nog, ik ga daar ook mee rijden ook al zullen de meeste daarvan nooit maar in de buurt van Enkhuizen geweest zjin  ;D
Materiaal: Piko ICE 3 - Roco Intercity BR 601 (VT11,5) - 1220 van Lima - Roco Hippel - Roco sik - Roco 2293

Oude plan van 9 jaar geleden:


Nieuwe plan, rood is het hoofdspoor, groen de iets omhooglopende goederenlijn, blauw het rangeer gedeelte voor het goederenspoor:


Schaduwstation:



Alles is nu getekend in SCRAM met Roco line zonder bedding, of dat de definitieve rails word weet ik op dit moment nog niet.

Ook de aansturing / besturing is nog niet duidelijk aangezien alles wat ik heb analoog is en ik geen honderden euro's wil uitgeven aan digitale apparatuur.

Graag jullie op en of aanmerkingen.

Groetm
Ruben



ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6129
  • ***
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #1 Gepost op: 26 november 2018, 19:43:00 »
Verdiep je in het digitaal rijden en maak alvast de rail onderbrekingen. Overbrug ze onder de tafel, scheelt straks een boel werk als je je bedenkt ;). Digitaliseren kun je lok voor lok. Die kunnen nl ook gewoon nog analoog blijven rijden ;).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #2 Gepost op: 26 november 2018, 19:45:17 »
Ruben,

Het groene spoor is vanuit je station (rood) via twee sporen te bereiken. Die bepalen volgens mij de maximale lengte van je goederentreinen. Het lijkt me wat kort. Daarnaast: als een goederentrein vanuit je schaduwstation trekkend je station binnenkomt, wil je die dan duwend het goederenspoor op sturen?

Je schaduwstation heeft twee eigenschappen die ik nog in overweging zou nemen:
1) alle treinen verlaten je schaduwstation over hetzelfde spoor als ze erin gaan. Dat geldt dus ook voor je normale station.  En treinen die je normale station getrokken verlaten komen duwend weer terug. Biedt dat voldoende afwisseling?

2) Heb je ruimte om in je schaduwstation een keer-mogelijkheid (een boog van 180 graden) aan te leggen?
Dan maak je ook een keerlus, maar daar oplossingen voor.

Groet Juroen

Silencer

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #3 Gepost op: 26 november 2018, 20:17:56 »
Hoi Jeroen,

Ik denk dat je het volgende bedoeld:

Aansluiting van het groene deel op het rode deel iets eerder gemaakt:



Schaduwstation gewijzigd:

Silencer

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #4 Gepost op: 28 november 2018, 20:13:10 »
Ik was toch niet geheel content met mijn eigen plan, dus heb nog wat zitten puzzelen,

Zelf denk ik dat dit beter is, maar hoor graag jullie feedback:


Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #5 Gepost op: 28 november 2018, 20:57:54 »
Je hebt nu drie rangeerterreinen die alle ongeveer hetzelfde zijn.

Als je graag rangeert zou je kunnen overwegen om een 'inglenook' of een 'timesaver' (of beide) in te bouwen.

Je huidige station kan me om één of andere manier niet zo bekoren. Een kopstation met als uitgangspunt Enkhuizen is in het verleden al 'ns langsgekomen:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=46788.msg752911#msg752911

Wellicht heb je daar nog wat aan.

Groet Juroen

Silencer

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #6 Gepost op: 28 november 2018, 21:25:21 »
Jeroen, dank voor je reactie.

Het ziet er voor mij ook allemaal net wat te steriel en recht uit, maar weet niet zo goed hoe ik dat kan verbeteren.

De link die je geeft is zeker interessant om te gebruiken, op en of andere manier lijkt die vloeiender, maar misschien komt dat grotendeels wel omdat dat een enkel sporig traject is een geen dubbelspoor, wat ik heb getekend.
Daarnaast zit er iets van een hoek in, en is er scenery ingetekend wat ook wel helpt voor de beeldvorming.

Ik ga nog even verder denken en morgen nog wat proberen, misschien iets meer flexrail gebruiken ipv de standaard stukken.

Groet,
Ruben


Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #7 Gepost op: 28 november 2018, 22:29:42 »
Hoi Ruben,

Voordat je met een aaggepast baanplan kwam had ik nog wat getekend op basis van je eerste plan.

In onderstaande plaatje staan je schaduwstation met wat langere opstelsporen en een kopstation met knik.
Voor de knik koos ik tillig symetrische wissels, dat levert een hoek van 7,5  graden op. Je kan natuurlijk ook 'gewone' wissels nemen, dan krijg een andere hoek.





Goet, Juroen

Silencer

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #8 Gepost op: 01 december 2018, 12:53:04 »
Goed idee om een soort knik te maken in de hoofdlijn.

Het traject wederom aangepast, en ook even wat scenery ingetekend voor een beetje een beeld (met paint dus niet zulke beste kwaliteit)
Het goederengedeelte aan de linkerkant, even snel getekend voor het idee, ik weet nog niet exact wat ik daar wil, er zit ook nog geen omloop mogelijkheid in.

Ik denk dat het zo wel beter is, maar hoor natuurlijk graag de verbeterpunten.


Silencer

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #9 Gepost op: 02 december 2018, 10:13:45 »
Niemand wat opbouwende kritiek voor mij, ik kan mij nog niet echt voorstellen dat ik het nu goed heb namelijk  ::)



NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #10 Gepost op: 02 december 2018, 13:57:12 »
Hoi,

Wat wil je gaan rijden?
Het lijkt aardig een baan met rangeermogelijkheden te worden.

Probeer de rails links en rechts wat van de voorkant af te houden en niet parallel met de lijn van de voorzijde.
Dan wordt het geheel wat speelser.

Links kun je wat industriëler houden en rechts meer dorps/stedelijk.
Je kan toch niet beide kanten tegelijk op kijken.

Voor de rest lijkt het me al een goede opzet.

Vaak kom je tijdens de bouw nog wel verbeterpunten tegen.
Of je zet een gedeeltelijk stukje op om eea in te schatten hoe het wordt en uitkomt met de ruimte.

Gr Koen
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #11 Gepost op: 02 december 2018, 17:53:51 »
Een leuk baanplan heb je. Boven kan je evt nog een omloopspoor toepassen, zoals ik getekend heb. En gezien de grootte van je station, kan je je afvragen waarom je een dubbelspoor nodig hebt voor de aanvoer van je treinen. Dat is sowieso de vraag als je deze baan handmatig wilt besturen. Ik heb het dubbelspoor intact gelaten en je oude schaduwstation een beetje aangepast. Zo heb je wel wat rangeerwerk in je schaduwstation, maar als je daar makkelijk bij kunt is dat geen bezwaar, denk ik zo. In Waldberg gebeurt het ook zo en dat is toch wel een vrij grote baan.





Het zijn maar wat gedachtes over een leuk plan. Doe er wat leuks mee, zou ik zeggen :)

Groet,
Michel

Ronald1974

  • Gast
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #12 Gepost op: 02 december 2018, 17:55:52 »
Zoals Koen al zij de sporen weg halen bij de rand.
En het linkse wissel verplaatsen en het engelse wissel weg laten.
Zo is er meer ruimte voor de (buurt)goederen trein bij het omlopen.



M.v.g. Ronald.

Silencer

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #13 Gepost op: 03 december 2018, 08:45:19 »
Allen bedankt voor de feedback.

Ik heb gister een Roco multimous met sterke voeding gekocht, dus ik ga toch beginnen met digitaal rijden.
Nu moet ik nog wel zorgen dat de treinen die ik heb ook digitaal worden, dat word nog wel een uitdaging denk ik..

De locatie van mijn baan dreigt te wijzigen, de plek waar ik het nu bedacht heb heeft aan alle kanten een schuine wand, dit blijkt toch niet zo praktische in de uitvoer aangezien ik dus niets tegen de achterwand kan plaatsen.

Mijn jongste zoon van 3 verhuisd binnenkort naar een andere kamer, en dan heb ik een klein kamertje over waar wel een rechte muur in zit, alleen is de lengte daarvan maar 330cm, ik kan dan echter wel een U-vormige (met hele korte pootjes) baan gaan maken van ca. 195 x 330 x 140., de zijkanten hebben hier echter ook een schuin dak van ca. 85cm ik ga kijken of ik mijn huidige plan zo kan wijzigen dat het evengoed gaat passen.

Word vervolgt.

Groet,
Ruben
« Laatst bewerkt op: 03 december 2018, 08:58:49 door Silencer »

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #14 Gepost op: 03 december 2018, 09:28:27 »
Dan kun je alles overzetten op modulebouw, dan heb je ook weinig last van de schuine wanden.

Dan wordt het:
Station op de ene poot, stuk landschap in de bochten, en industrie en eventueel keerlus op de andere poot.
Dit op een werkbare diepte vanaf 40 tot 60 cm.

Eventueel een omloopspoor als schaduwstations.

Grtz Koen.
« Laatst bewerkt op: 03 december 2018, 22:23:42 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#