Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

19 Toen door defender
Vandaag om 18:00:49
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Frank 123
Vandaag om 17:50:26
Piko lok digitaal rijdt direct weg door bellejt
Vandaag om 17:48:47
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
Vandaag om 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 17:18:39
Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 16:32:57
Gewoon wat busfoto's door mass am see
Vandaag om 16:27:11
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
Vandaag om 16:12:37
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:50:37
Station Roodeschool door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 13:20:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
  

Auteur Topic: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...  (gelezen 26503 keer)

Silencer

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #15 Gepost op: 03 december 2018, 21:20:50 »
Goed, ik heb getracht het reeds bedachte plan in de nieuwe locatie te maken.

Ik denk dat het redelijk gelukt is, ander bijkomstig voordeel is dat ik nu ook rond kan rijden oer de baan, terwijl je daar maar een klein stukje van kan zien.

Hierbij het plan (maten toegevoegd):


En het schaduwstation:


Ik ga zo nog even wat scenery in tekenen, maar moet zeggen met paint is dat echt een verschrikking, en in Scram kan het volgens mij niet.

Ik ontvang graag weer feedback, want ik blijf et lastig vinden.

Groet,
Ruben
« Laatst bewerkt op: 03 december 2018, 21:28:30 door Silencer »

Silencer

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #16 Gepost op: 03 december 2018, 22:18:03 »
Nou nog geen scenery ingetekend maar wel die rare boggel in de hoofdlijn verwijdert door e.e.a. net iets anders te plaatsen.
Weer een kleine verbetering doorgevoerd volgens mij.



Groet,
Ruben
« Laatst bewerkt op: 03 december 2018, 22:21:39 door Silencer »

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1410
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #17 Gepost op: 04 december 2018, 10:25:00 »
Ruben,
Scenery tekenen met SCARM kan wel degelijk maar het blijft een beetje behelpen.
Het ziet er natuurlijk niet uit als in de andere (duurdere) programma's maar geeft je wel een beeld

voorbeeldje van hoe het voor mijn baantje indertijd "gelukt" was  8)

Marchan' Dix - zicht 5 by Frans Peeters, on Flickr

btw, je sporenplan heeft een mooie gedaanteverwisseling ondergaan.
Misschien even naar het schaduwstation kijken om daar sproen in te krijgenvan ongeveer gelijke lengte door te werken met 2 gespiegelde harp-configuraties in de wisselstraat.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #18 Gepost op: 04 december 2018, 10:47:31 »
Ruben,

In je eerste post schrijf je dat je onder een schuin dak werkt. Als dat nog steeds zo is, wordt je blauwe spoor dat naar het schaduwstation daalt matig zichtbaar. Wellicht kun je nog spiegelen zodat je aan de voorzijde een stukje paradebaan krijgt. Hopelijk geven de plaatjes die ik met knippen en plakken heb gemaakt een indruk.





Groet Juroen

Silencer

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #19 Gepost op: 04 december 2018, 10:58:21 »
@Frans, ik heb de gratis versie van scarm, zit het daar ook in? ik heb het (nog) niet kunnen vinden namelijk.
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met een harp constructie in mijn schaduw station  ::)

@Jeroen,

Ik ga nu op een ander plek mijn baan opbouwen.

Nadeel is dat ik in de lengte geen 450cm maar 330cm heb, maar deze 330cm is tegen een rechte wand, dus dat is het grote voordeel.
Ander voordeel is dat ik nu een betere L kan maken dus in totaal op 195cm x 330cm uit kom.
De 195cm heeft wel een schuin dak, alleen dat begint op ca. 85 cm hoogte, dus dat word een keuze, of dealen met schuin of een wat lagere baan maken.

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8530
    • Midland
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #20 Gepost op: 04 december 2018, 11:18:11 »
Probeer figuren eens...
En je Scarm-ontwerp kun je ook nog in paint bijwerken.

Soms moet je wel erg in het formaat en zoom snijden om een duidelijk beeld te krijgen.

Maar je kan er een heel eind mee komen.

Heel goed voor het inzicht in je ontwerp.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

PaulRoman

  • Offline Offline
  • Berichten: 165
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #21 Gepost op: 04 december 2018, 12:33:43 »
Ruben,

Wat Frans bedoelt met de harp voor het schaduwstation zie je in dit plaatje. Op deze manier zijn al je opstelsporen even lang.



Groet,

Paul
Schäßburg an der Kokel

Silencer

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #22 Gepost op: 04 december 2018, 12:37:19 »
@Koen, ik zal eens kijken vanavond

@Paul Thanx voor het plaatje, ik snap hem ;D en zal kijken of ik dit kan verwerken.

Iemand ook nog feedback op het zichtbare deel, of is dit nu wel ok zo?
Zit mijzelf af te vragen om mijn stationssporen niet erg lang zijn geworden?

Groet,
Ruben

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1410
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #23 Gepost op: 04 december 2018, 14:11:29 »
Stationsporen zijn nooit lang genoeg.

Je zal het vroeg of laat wel merken. "Die trein is toch mooier met een rijtuigje meer", maar hij kan niet tussen de wissel aan het perron staan.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024

Silencer

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #24 Gepost op: 04 december 2018, 20:34:11 »
Aanpassing in het schaduwstation uitgevoerd maar op een of andere manier doe ik iets niet goed, ik kom namelijk niet uit met de stndaard rail geometrie en heb dus maar flexrails gebruikt om e.e.a. aan elkaar te knutselen in scarm (kan het zijn dat dit door het blauwe deel komt?):


Hoofdspoor, hier heb ik het station 1 standaard lengte ingekort, perron kan nu nog ca. 120cm lang zijn (bijna 105m in het echt) en dat lijkt mij lang genoeg.
Verder wat ingetekend (functies dus gevonden  ;D) maar dit is maar voor een beetje beeldvorming, dan gaat het wat meer leven:


NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8530
    • Midland
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #25 Gepost op: 04 december 2018, 21:27:38 »
Kijk aan, gelukt.

Hou er rekening mee dat de probeer versie beperkt is.

Elk item telt mee, je kan smokkelen met flex rails.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #26 Gepost op: 05 december 2018, 09:04:21 »
Hallo Ruben,

Het eerste dat me opvalt, is dat je wel van je zichtbare station naar je schaduwstation kunt rijden, maar nooit meer terug komt... Tenzij in je schaduwstation van richting gaat veranderen. Is dat de bedoeling?
Je hebt nu je schaduwstation als onderdeel van een ovaal. Ik zou het schaduwstation in een lus plaatsen. De uitgang gaat naar het zichtbare kopstation. Iets soortgelijks heb je al in een eerder plan, enkele berichten terug laten zien.

De afstanden tussen de opstelsporen in het schaduwstation zijn erg ruim. Ik zou het iets compacter maken, maar dat is niet noodzakelijk.

Het kopstation ziet er mooi rustig uit. Ik zou het omloopspoor nog iets langer maken, zodat je daar ook flexibeler bent in treinlengte. Het bovenste spoor (zonder omloopmogelijkheid) is alleen geschikt voor treinstellen en trek-duwtreinen. Geen probleem als je van plan bent om daar mee te rijden.

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Silencer

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #27 Gepost op: 06 december 2018, 08:00:23 »
Hoi Wim,

Ik snap wat je bedoelt mbt het terugrijden naar het station, op zich vind ik dat niet heel erg, ik wil eigenlijk een vertrekkende trein niet meteen weer terug laten komen, dus hij moet sowieso stoppen in het schaduwstation. ik zal toch ook nog een tekening maken met een lus erin om te kijken hoe dat uit komt.

Het bovenste spoor zal voornamelijk gebruikt worden door de Piko ICE en Roco VT11,5 daar heb ik dan geen omloopspoor voor nodig.

Het omloopspoor langer maken, bedoel je dan aan de kant van het station door de wissel in het middelste spoor naar het station te plaatsen? of bedoel je door de Engelse wissel meer naar links te plaatsen, gelijk aan de tekening in mijn reactie #16 ?

Groet,
Ruben

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8419
    • Rangeerbanen
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #28 Gepost op: 06 december 2018, 09:18:35 »
De afstanden tussen de opstelsporen in het schaduwstation zijn erg ruim. Ik zou het iets compacter maken, maar dat is niet noodzakelijk.
Dat gaat niet lukken, de lengte van de wissels en straal van de bogen verhinderen dat. Persoonlijk zou ik terugkeren naar het oorspronkelijke schaduwstation, met dat verschil, dat het eerste wissel in de boog ligt, ipv na de boog zoals je nu getekend hebt.
De kleine sporen zou je als eindspoor kunnen inrichten, zodat je daar treinen kunt keren of korte treinstellen kunt parkeren. Ook zouden 1 of 2 tegengestelde kopsporen ruimte kunnen bieden voor enkele loks.

Zoiets.

Groet,
Michel

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #29 Gepost op: 06 december 2018, 09:42:30 »
Ik snap wat je bedoelt mbt het terugrijden naar het station, op zich vind ik dat niet heel erg, ik wil eigenlijk een vertrekkende trein niet meteen weer terug laten komen, dus hij moet sowieso stoppen in het schaduwstation. ik zal toch ook nog een tekening maken met een lus erin om te kijken hoe dat uit komt.
Hoi Ruben,
Ik zou iedere trein inderdaad eerst laten stoppen in het schaduwstation en daar een tijdje parkeren. Maar na enige tijd wil je hem weer terug naar de zichtbare wereld sturen. Dat kan dan alleen door hem achteruit te laten rijden. Voor treinstellen geen probleem, maar wat ga je doen met getrokken treinen? De lok om laten lopen in het schaduwstation?

Ik heb nog even snel een schetsje gemaakt van hoe ik het zou veranderen. Het zichtbare station iets naar achteren verschoven. Hierdoor krijg je ruimte voor een paradebaanvak aan de voorzijde (ipv aan de achterkant).
Het schaduwstation zit nu in de lus. Omdat treinstellen eenvoudig van richting kunnen veranderen heb ik daar een paar kopsporen voor gemaakt. Dat geeft ruimte om voor de doorgaande sporen meer ruimte te krijgen. Of het netjes past qua wisselstraat moet je even controleren in een railplanningsprogramma.

Rood is zichtbaar spoor, blauw is verborgen:



Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256