Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: Haarsem aan Zee H0  (gelezen 42308 keer)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #135 Gepost op: 13 februari 2021, 17:38:52 »
Klein tussendoortje...

Ik ben vandaag maar eens verder gegaan met de spoordijk. Ik heb nu het eerste laagje gras er grotendeels op zitten. Ik had niet de mooiste kleur gras liggen, maar ik had wel veel kleuren gras liggen. Dus een beetje mixen en strooien.



Hier gaat straks heel erg veel werk in zitten. Vlokjes plaatsen met de pincet enzo...  ;D

De brug kopdelen hebben hun eerste laag verf


En ik heb de achtergronden uitgerold met de bijbehorende planken hout.


De stroken hout zijn breder dan de achtergronden. Al zou ik ze er zo oplijmen, ga ik een randje hout overhouden. Wat ik mij nu afvraag, is of dat erg storend ga vinden en of ik de randjes zwart kan verven of er toch beter afzagen  ???

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #136 Gepost op: 14 februari 2021, 18:34:41 »
Ik heb vandaag het dijkje van een 2e laag gras voorzien en ik de achtergronden geplakt op de platen hout. En natuurlijk weer even gereden.

Het brughoofd geweathered en afgesloten met een beetje scultmold.


Wel een paar vlekjes gemaakt.... het voegt wel goed trouwens  ;D






Ik moet de achtergronden nog fixeren.




Een fijne avond verder  ;)

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #137 Gepost op: 21 februari 2021, 17:31:51 »
Ik heb dit weekend niet zo veel kunnen doen  :( Ik heb nog een paar seinmodules in elkaar gesoldeerd en een paar LDR's geplaatst.

Ik heb hier een simpel schematisch overzicht van de drie seinmodules bij Haarsem West.

In Haarsem West komen per spoor twee LDRs voor de bezetmelding. Het is hierbij de theorie dat een treinstel altijd wel op ten minste 1 van de 2 LDRs staat. Zolang een van de twee of beiden een trein zien, wordt de bezetmelding van het desbetreffende spoor omlaag getrokken. De bezetmeldingslijnen van beide sporen lopen via een 3 polige double throw schakelaar naar de seinmodule van het inrijsein.

Deze schakelaar is erg belangrijk voor het verhaal. Hij doet namelijk 3 dingen. De schakelaar zorgt er voor dat:
- de wissel wordt omgezet.
- de correcte bezetmeldingslijnen van spoor 1 of spoor 2 naar het inrijsein wordt geleid.
- De bezetmelding van de spoordijk naar een van de twee uitrijseinen wordt geleid.

Dit zorgt er voor dat:
- beide uitrijseinen nooit tegelijkertijd groen kunnen tonen. De stand van de wissel kiest welk sein op groen komt te staan.
- het inrijsein kijkt alleen naar het spoor naar waar de wissel leidt.

En wat niet getekend is, zijn de rijrichtingslijnen. Alle drie de seinmodules worden ook op de rijrichtingslijnen aangesloten. Dit voorkomt namelijk dat zowel het inrijsein als een van de twee uitrijseinen gelijktijdig groen kunnen tonen.

Ik maak gebruik van LDRs omdat dat de makkelijkste manier is om het bestaande en al ballastte spoor te voorzien van bezetmelding.

Als je goed kijkt zie je ze alle 4 zitten. Ik hoop dat er wat mooier uit ziet wanneer het perron en het ballast af is.

En wat saaiere plaatjes:
De twee modules voor de uitrijseinen


En een wazige foto van de module voor het inrijsein.  ::)


Ik heb een drietal zwart geverfde lichtseinen klaarliggen, ze hebben alleen nog hier en daar een likje wit nodig. Het zijn welliswaar drie kleuren seinen. Dus de werking in combinatie met de armseinen wordt niet helemaal conform de realiteit. Maar dat maakt me niet echt uit   :laugh:

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2905
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #138 Gepost op: 21 februari 2021, 19:47:27 »
Het geeft een hele mooie dieptjewerking, die achtergrond... 8)

Best wel geslaagd te noemen..
********

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #139 Gepost op: 21 februari 2021, 21:23:22 »
Hoi,

Mooie voortgang.

Ff gemist hoe je dat water gemaakt hebt.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #140 Gepost op: 21 februari 2021, 22:35:28 »
Citaat
Ff gemist hoe je dat water gemaakt hebt
That makes two of us  ::). Ik moet nog aan water beginnen, koen. Dat onder die brug is slechts zwart geverfd hout. Ik ben nog een beetje huiverig om straks dat modelwater spul te gieten. Dat moet haast wel een bende worden  :D

Ik zat nog even naar de overgang te kijken op de dijk. Ik trof nog een strookje hout aan dus ik ff gauw knippen en verven gaf me... nou niet zo veel soeps.


Die puko's maken dit soort dingen wel lastig  :-\ Ik ben even gaan spieken bij de buren en vond al gauw dit draadje

Bij een stukje C-rails worden de puko's er uit gehaald en omgedraaid terug geplaatst. Ik denk als ik dat allemaal zo zie dat ik creatief moet worden, wil ik dit mooi maken. Als ik er ook zelf een geleider op wil knutselen moet ik die puko's er denk ik afslijpen, maar dat zie ik niet zo zitten. Ik ga hier nog even over piekeren.

In de tussentijd wil ik ook eens boetseerklei uitproberen. De laatste keer dat ik klei aanraakte is volgens mij niet minder 20j terug op de basis school. Ik heb ook deze keer weer een test stukje gemaakt. wat rails op een plankje hout gelijmd.


Een mooie test voor een overgang lijkt me zo  (y)

Bas




Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1266
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #141 Gepost op: 23 februari 2021, 11:44:49 »
Hee Bas,

Ik ben een tijd lid geweest bij de modelspoorvereniging in Arnhem. Daar was ook een grote Märklin baan, met K-rails. Overwegen werden gemaakt met (dun) karton, met daarover een ijzerdraadje die werd gesoldeerd aan de middenrail. Op die manier was je verzekerd van een goede stroomafname, maar zag het er toch redelijk natuurgetrouw uit. Anders ben ik bang dat je sleper niet diep genoeg komt...

Die achtergrond smoelt er goed! Af en toe een boompje om de overgang te camoufleren?

Groeten,
Rogier

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #142 Gepost op: 24 februari 2021, 22:02:46 »
Ik heb gisteren nog ff een printje in elkaar geflanst voor de vier LDRs. Het was natuurlijk weer een hels karwij waarbij alles misging wat mis kon gaan. Ik had om te beginnen de LDR en de weerstanden omgedraaid waardoor de werking andersom was, toen had ik er geen zin meer in en heb ik het vanavond maar even opgelost.
Om lang verhaal kort te houden. Deze print..

..doet het nu. Ik moest wel weer creatief solderen op lastig te bereiken plaatsen. Ik denk dat ik het nu wel heb afgeleerd. Als je LDRs in je baan steekt... soldeer er dan eerst draden aan vast  :police:

Dit is het uiteindelijke schema:

De weerstand wordt groter naarmate het licht afneemt. Als er dus een wagon op staat, wordt de spanning op de + ingang hoger. En zodra de + hoger is dan de ingestelde spanning -> bezetmelding -> blije ik  ::)

Citaat
Overwegen werden gemaakt met (dun) karton, met daarover een ijzerdraadje die werd gesoldeerd aan de middenrail. Op die manier was je verzekerd van een goede stroomafname, maar zag het er toch redelijk natuurgetrouw uit. Anders ben ik bang dat je sleper niet diep genoeg komt...
Bedank voor de tip. Ik heb dun ijzerdraad liggen. En het is mogelijk maar niet makkelijk. Ik wil van boven 2 gaatjes boren in het midden, het ijzerdraad van boven door de gaten steken en dan strak trekken. Alleen moet ik ook op het oog van onder boren aangezien ik 4~5cm moet overbruggen. Van het dunne hout wat ik heb, wil ik voor het midden een mooi rechthoekje fabrieken wat er goed tussen past. En die wil ik dan een beetje antraciet of zwart verven (zelfde kleur als de te leg weg).

Citaat
Die achtergrond smoelt er goed! Af en toe een boompje om de overgang te camoufleren?
Ik denk wat struikjes en links nog wat langer gras, er zit maar ~3 cm tussen de rails en de achtergrond... of ik moet een backdrop boom maken  ;D

Mvg,

Bas




Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1266
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #143 Gepost op: 25 februari 2021, 10:17:15 »
Hoi Bas,

3 cm is niet veel inderdaad..... Misschien dat af en toe een struikje of bv een (klein) electriciteitskastje het optische gevoel van diepte versterken?

Qua bezetmelders, daar heb ik weinig kaas van gegeten, maar het ziet er wel goed uit  ;D

Groeten,
Rogier


Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3800
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #144 Gepost op: 25 februari 2021, 12:07:01 »
Bas,

Hoe lang is die brug?

Een idee zou kunnen zijn om daar bijvoorbeeld van die Viessmann overweg middenstukken op te zetten. Deze zijn ca 7-8 cm lang.

Even een linkje naar een winkel volgens mij niet zover bij je vandaan (maar gaat puur voor het voorbeeld, niet om die winkel aan te prijze):
https://www.huider.nl/viessmann-5106-h0-gleisfuellstk-dreileiterg

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #145 Gepost op: 25 februari 2021, 19:14:57 »
Ik denk dat het niet nodig zal zijn, Jelmer.

Maar mocht deze mislukken..

Dan bestel ik wel ff eentje.

Ik was gister nog vergeten m'n seinen te laten zien. Ik had ze van iemand gekregen die ik had geholpen met zijn treinbaan.

Vier paaltjes en twee losse lampkasten met led.


Ik denk dat ze met een beetje witte verf wel doorkunnen als Nederlands sein  ;D


Het eerste wat ik nu ga doen, is filmpjes bestuderen van werken met klei. Ik meen dat Huib er ook een prutsvlog van heeft  ;D

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #146 Gepost op: 26 februari 2021, 21:48:27 »
Vanavond nog even een beetje met klein kunnen spelen.


Hij had misschien een cm ofzo smaller gekund? Ik ben benieuwd of het wat wordt zo  ;D

Alleen nog zwart kwasten. Ik heb alleen niks om er over te strooien voor een grovere structuur
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #147 Gepost op: 27 februari 2021, 09:43:10 »
Voor die grovere structuur, kijk even in de tuin, en als je die niet hebt ergens in een gemeentelijk plantsoen. Graaf een bekertje zand uit en droog dat voor ongeveer 10 minuten in een voorverwarmde oven op 150oC. Zeef het grovere deel eruit en je hebt fijn materiaal.


Deze vind ik  (y)

Groet,
michel

« Laatst bewerkt op: 27 februari 2021, 10:17:35 door tothebeach. Reden: tekst toegevoegd »

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #148 Gepost op: 27 februari 2021, 17:56:43 »
Bedankt voor de complimenten en de tips. Op moment van schrijven zit er wat er wat tuinaarde in de oven.

Ik heb vandaag nog een beetje met turf n gras gespeeld. Ik wilde aanvankelijk een slootje gieten met spul, maar ik bedacht dat ik het nooit waterdicht zou krijgen. Daarom heb ik turf en wildgras gestrooid aan de voorzijde. Om het slootje onder de brug te vullen met iets.. dat moet ik nog bedenken ;)

Ik moet nog stofzuigen en bosjes aanbrengen.

Het stukje links van de dijk heeft ook z'n eerste laag groen.




Het truukje met de ijzerdraad is ook gelukt.

En hij doet het ook nog. Geen hangende slepers of iets dergelijks  :D.

De 'afspaninstallatie'


En het laatste stuk spoor van station West ligt in de ballast.


Naast die wissel lag ooit een servo. Die had ik vast gelijmd. In de vorige opstelling had ik onder de baan geen ruimte. Nu dat gewijzigd is, wil ik deze servo onder de baan verhuizen. De servo's die nog steeds langs de perrons liggen worden straks gemaskeerd met gebouwtjes. Die aan de voorzijde daar komt een transformator huisje over en die tegen de muur aan ligt wil ik verstoppen in een backdrop gebouwtje.

Komende tijd wil ik wat meer gedetaileerde plannen maken voor het opvullen van de ruimtes met scenery. Ik wil op het gedeelte van de grote boog de molen plaatsen met wat slootjes en een aanvullend zwart schuurtje en ik wil erg graag een stolpboerderij maken.

Mvg,

Bas
« Laatst bewerkt op: 27 februari 2021, 17:59:06 door bask185 »
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1266
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #149 Gepost op: 28 februari 2021, 14:54:26 »
Fijn dat het gelukt is! Mooie progressie  (y)

Wat betreft water, dat vond ik ook altijd een lastige. Ik heb eens gelezen dat je met (verdunde) houtlijm ook een spiegelend wateroppervlak kan maken. Mijn eerste testje viel mij niet tegen, ietswat bobbelig, maar water is nooit vlak. Wel had ik de ondergrond donkerder moeten maken. Dat wil ik nog (eens  ;D) gaan doen. Het is maar een tip  ;)