Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aachenau West door wob
Vandaag om 13:21:18
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 13:20:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
Al mijn goede ideeën... door henk
Vandaag om 12:51:06
Raadplaatje door Keska
Vandaag om 12:43:13
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
NS 6000 (in schaal 0) door Rob Ellerman
Vandaag om 11:58:22
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Martijn193
Vandaag om 11:52:11
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Martijn193
Vandaag om 11:51:41
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 10:12:46
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Station Roodeschool door Sven
Vandaag om 08:56:02
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen B.
Vandaag om 07:37:56
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
  

Auteur Topic: Haarsem aan Zee H0  (gelezen 42661 keer)

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #120 Gepost op: 02 februari 2021, 09:57:33 »
Leuke seinen.
En fijn dat de lampjes werken, dat verhoogt de sfeer.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Ruben90

  • Offline Offline
  • Berichten: 173
  • Vele beetjes maken een hoop
    • https://forum.beneluxspoor.net/index.php?PHPSESSID=6e52c5f904a819d7bd9e555e8275daf5&topic=102521.0
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #121 Gepost op: 02 februari 2021, 11:24:52 »
Ziet er goed uit!  (y)
Groet, Ruben

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8530
    • Midland
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #122 Gepost op: 05 februari 2021, 23:08:05 »
Die hekjes volgens sinds de '80 ger jaren.

Vallen die fellere ledjes niet te temperen met weerstandjes ertussen (ja, zo blijf je bezig)

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4061
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #123 Gepost op: 05 februari 2021, 23:18:29 »
Hey Koen,

Ik heb er inmiddels al een 220R tussen gezet. Ik heb vandaag eindelijk de eerste 2 seinmodules afgeprogrammeerd en ik wil morgen de eerste inbouwen. En dan kan hij hopelijk uit zichzelf bewegen  ;D. Het is trouwens zo'n duur gloeilampje van de treinenwinkel. Dat leek me even wat makkelijker in te bouwen dan een ledje.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8530
    • Midland
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #124 Gepost op: 05 februari 2021, 23:21:59 »
Dat doe je dan goed (y).

Benieuwd hoe het weer verder gaat. Armseinen staan ook op mijn lijstje bij mijn nieuwe H0 baan.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4061
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #125 Gepost op: 06 februari 2021, 20:29:11 »
Ik ben er even mee bezig geweest, maar het is me gelukt. Zoals Hannibal zou zeggen: I love it when a plan comes togather

Ik heb de motor op het eerste beste blokje hout geschroefd


De seinmodule op zijn plek gezet en aangesloten.

Dat stukje print wat er onder bungelt, daar zit een knopje en een potmeter op. Met dat printje kan ik lichtsterktes of servo posities handmatig inleren.

De motor en het sein zitten achter die plank waar de module is gemonteerd. Ik kwam er lastig bij. Uiteindelijk heb ik een dun stukje ijzerdraad in de servovleugel gestoken en om onder ongeveer 90 graden aan de messing stang der armsein gesoldeerd. Ik verwacht dat dit op een dag los zal breken en dan moet ik hem opnieuw soldereren. :P

De rijrichting schakelaar van haarsem oost lijkt te werken.
<a href="https://www.youtube.com/v/Nc95AmcerFA" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/Nc95AmcerFA</a>

De stroomdetectie lijkt ook te werken
<a href="https://www.youtube.com/v/gLNPEMmPiQg" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/gLNPEMmPiQg</a>

Ik heb nog wel af en toe een spookmeldinkje. Ik denk omdat dat komt doordat ik geen 4k7 weerstand over de gelijkrichter heb gesoldeerd. Ik geloofde er eerst niet in, maar nu wel een beetje  :-[

Dit is het printje bij station Haarsem-West. Er zit niet veel op, er zit een opto-coupler op + een gelijkrichter voor de gebruikelijke stroomdetectie. Verder zit een LM358 2-in-1 opamp in met een potmeter en een ULN2003 (darlington transistor array). De potmeter zit op beide niet inverterende ingangen van de opamps. Met de potmeter kan ik e gevoeligheid instellen. De LDRs kunnen straks op de blauwe screwterminals worden aangesloten. Ik heb er een paar besteld die komen dinsdag binnen. Als er straks een trein rijdt over de LDR, dan zal de desbetreffende opamp de ULN aansturen die net als de optocoupler het bezetmelder signaal naar 0V trekt. En zo  heb ik gecombineerde stroomdetectie en LDR detectie. De instelbare afval vertraging van de seinmodule negeert mogelijke flickeringen in het signaal.


En nu...
- meer armseinen vervaardigen.
- bovenleiding masten bouwen
- de dijk gaan begrassen.
- Oh en met de treinen rijden natuurlijk  ;D

Mvg,

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3007
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #126 Gepost op: 06 februari 2021, 20:54:56 »
Domme vraag misschien maar is zo'n Servo ook handmatig aan en uit te schakelen zonder seinmodule ertussen? Dus met een simpele schakelaar?
Groeten,
Richard

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #127 Gepost op: 06 februari 2021, 21:58:55 »
Ja, bijvoorbeeld met een 555 timer IC
Wat uitgebreider beschreven in de BLNS encyclopedie.
« Laatst bewerkt op: 06 februari 2021, 22:05:14 door Eric B. Reden: Link naar encyclopedie toegevoegd. »
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4061
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #128 Gepost op: 06 februari 2021, 22:18:20 »
Een servomotor dient aangestuurd te worden met een 50Hz blokgolf waarbij de lengte van de puls de positie van de motoras bepaalt, 1000us is 0 graden en 2000us is 180 graden. De makkelijkste en goedkoopste manier om dat op te wekken is en blijft een arduino of een ander programmeerbaar ding.

Je kan het analoog eventueel ook doen met bijvoorbeeld een 555 IC, maar dat moet je echt niet meer willen.

De voordelen van de arduino op een rijtje.
- Je kan servo posities nauwkeurig fijnregelen en inleren.
- Je kan de vleugel nog laten na bouncen
- Je kan de snelheid regelen.
- Je kan tot 12 servo motoren aansturen met een arduino
- Er zijn leuke uitbreidingen beschikbaar zoals deze basis voor een arduino nano

Op dit ding kan je dus zo 12 servo's steken. En een arduino nano steek je er ook gewoon in.
- Je hoeft (met bovenstaand shield) bijna niks te solderen
- In de arduino IDE staan voorbeelden om servo's mee aan te sturen, en het is relatief ontzettende makkelijk om een servo op een schakelaar te laten werken. Zo'n programma schud ik in 5 minuten uit mijn mouw voor je.

Citaat
Ja, bijvoorbeeld met een 555 timer IC
Wat uitgebreider beschreven in de BLNS encyclopedie.
Met een 555 moet je dus zelf een PCB in elkaar solderen en je kan 1 motor per 555 aansturen. Dus nogmaals niemand wilt dit

En analoog red je dit allemaal niet. Dan moet je of met magneetschakelaars of geheugendraad spelen.

Je kan zoals Klaas Zondervan heeft gedaan, de elektronica uit de servo slopen en werken met zijn halve golf aansturing en eindschakelcontacten. Maar dat was meer voor wissels bedacht. Ook dit krijg je nooit zo geraffineerd als met een programmeerbare controller.

Als je dus zo simpel en goedkoop als mogelijk een servo wilt aansturen met een schakelaar, dan doe je jezelf een echt groot plezier om ook een paar arduino nano's te kopen.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #129 Gepost op: 06 februari 2021, 22:20:52 »
Een vraag goed en begrijpend lezen is ook een kunst ...
Een 555 op zijn rug volgens de "dode kever" methode is heel wat simpeler en goedkoper dan een Arduino!
« Laatst bewerkt op: 06 februari 2021, 22:24:09 door Eric B »
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3007
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #130 Gepost op: 06 februari 2021, 23:30:21 »
Eric en Bas, dank voor de antwoorden. En vooral voor de uitleg over de Arduino. Ik wil meerdere servo's (voor 3 seinpalen) kunnen aansturen dus lijkt me de nano Arduino wel een goed idee. In ieder geval is het tijd me wat te verdiepen in deze materie. (y)
Nogmaals dank voor deze mini-cursus!
Groeten,
Richard

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4061
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #131 Gepost op: 06 februari 2021, 23:39:25 »
Citaat
Een vraag goed en begrijpend lezen is ook een kunst ...
Ben ik met je eens, Eric.

Citaat
Een 555 op zijn rug volgens de "dode kever" methode is heel wat simpeler en goedkoper dan een Arduino!
Dit ben ik niet helemaal met je eens. Ik denk dat we ook verschillende ideeën hebben over wat simpel is.

Wat jij voorstelt is om dit of een soortgelijk circuit in elkaar te solderen per servo


Als jij twee wisselstraten heb met elk 6 wissels, dan moet je 12 van deze printen in elkaar solderen. Het is nu niet moeilijk om te doen, maar het is best veel werk. Dus het is misschien niet moeilijk te maken, maar ik vind het wel moeilijk doen. En ik vind het grootste nadeel, dat het een vrij grove regeling is, nu kan je welliswaar die weerstanden vervangen door potmeters maar je kan bijvoorbeeld niet de snelheid regelen en ik kan je vertellen dat die servo's op 100% best veel geluid kunnen maken. En goedkoper... ik denk dat die paar euro's niet zo schikbarend is voor d'n gemiddelde modelbouwer hier.

Die nano en dat baseshield dat ik voorstelde, is praktisch plug en (bijna) play (Je moet misschien de headers er op solderen). Maarja je moet hem wel programmeren, ik snap dat sommigen dat een beetje eng vinden. Maar de code om zo'n servo aansturen stelt niks voor. Als je wilt doen wat Modellbahnwagen vroeg, dan hebben we het over 2 regels code per motor.

if( digitalRead( schakelaarPin1 ) ) servo1.write( 30 ) ;
else                                servo1.write( 150 ) ;
En heb je 10 servo's dan kopieer je dit nog 9x je verandert een nummer en je bent klaar. Die arduino IDE heeft voorbeeld programma's ingebouwd, je hebt zo'n ding sneller aan de praat dan dat je een 555 print in elkaar soldeert. Die hele omgeving van ze is ook ontwikkeld voor mensen die nog nooit geprogrammeerd hebben.

Dus conclusie het begrip 'simpel' is subjectief  ;D

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #132 Gepost op: 07 februari 2021, 07:43:27 »
Bas, allereerst excuus voor mijn wat kribbige toonzetting!

Inderdaad zo'n schakeling met een 555, met vaste weerstanden voor één servo 'bak' ik in 5 minuten in elkaar, met instelpotmeters op op een stukje gaatjes print wordt dat een kwartier  :)

Persoonlijk blijf ik er bij dat enkel voor handbediening, voor één, maar wellicht ook voor meerdere servo's die ver uit elkaar liggen én je verder géén intenties hebt om wat met Arduino te gaan doen, een 555 en prima simpele en goedkope oplossing is (zeker als, zoals hier de benodigde onderdelen voor het grijpen in ladekastjes/vakkendoosjes ligt.)

Heb je die intentie wel en/of gaat het om meerdere servo's die in clusters bij elkaar liggen, dan is het verdiepen in en gebruik maken van een Arduino waarschijnlijk inderdaad beter.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4061
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #133 Gepost op: 07 februari 2021, 20:07:30 »
Bas, allereerst excuus voor mijn wat kribbige toonzetting!
Excuses niet nodig hoor  ::)  Als iemand sorry moet zeggen, ben ik het wel. Zolang de seinen uiteindelijk maar bewegen  ;) zelfs als het met dat ding uit is 1972  :P

Ik heb vandaag niet zo bijzonder veel gedaan. Ik ben maar weer eens verder gegaan met de dijk. Als dat gras er aan de achterkant er eenmaal op zit, kan ik de achtergronden plaatsen. Ik ben vandaag ook even aan het rijden geweest, en dan komt de noodzaak van een mooi stukje parade spoor toch gauw naar boven.

Ik heb de dijk voorzien van twee kleurtjes turf.





Ik vind het best leuk spul dat WS turf. Ik snap ook meteen waarom mensen zo'n strooipotje ervoor gebruiken  ::)

Dit is de achtergrond waarover ik sprak. De achtergrond komt dicht op de dijk te zitten. Ik hoop dat deze een beetje proportioneel zijn. Dat zullen we zien. Hij is in ieder geval niet te groot.


Het andere wat ik vandaag gedaan heb, is nog wat materieel uit de vitrine kast gehaald. Ik had nog een klusje te doen met d'n andere hondekop. Ooit in Houten had ik er 2 gekocht waarvan 1 een 2-rail was. Ik had hem eerder omgebouwd naar 3-rail maar de wielstel van het motorrijtuig kon geen sleper accommoderen. De sleper zit nu aan de andere kant ge-bisonkit en de twee zijn nu permanent getrouwd met een rode draad.

Beide hondekoppen had ik eerder al van een artitec koppeling voorzien en ik heb ze nu in treinschakeling rijden. Ik heb de twee stellen ongeveer gelijk ingesteld met die ellendige CS2 van me, maar hoe ik de lastenregeling moet uitzetten dat moet ik nog opzoeken in de handleiding. Ik heb nu sterk het gevoel dat ze elkaar een beetje tegen werken.

Ik wil misschien de ledstrips er nog uitslopen en ze permanent van spanning voor zien. Ze zijn nu decoder geschakeld over die 5-polige koppeling. Maar de kleur van die strips is dat lelijke fletchy geel, dat wat marklin als warmwit verkoopt  :( Schitternde kleur voor NS koplampen maar voor interieur verlichting....
Ik vind het wel frapant dat de ene compleet andere frontverlichting heeft met heldere witte leds. Maar goed allemaal problemen voor later.





Ik hou van blauwe banen en van afwisseling.

Ik heb gele, rode en groene treinen met blauwe strepen  :angel:. De att De-2 ook uit de kast gehaald. Toen ik hem op de baan zetten, ging hij er meteen vandoor. Ik weet niet wat en waarom maar nadat ik op het programmeer spoor zette, deed hij het weer normaal.



De Mat '64 wilde geen leven meer vertonen. Stiekem wist ik dit al, maar ik moest het toch nog een keertje proberen.. Ik had wel aan 1 kant front verlichting.

Nu maar even zoeken naar een goedkope DCC decoder. Ik wil wel eens een ander merk proberen dan Esu  ;D

Ik heb als afsluiter nog een kort filmpje van de hondekoppen.
<a href="https://www.youtube.com/v/2Vrx1ydF430" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/2Vrx1ydF430</a>
Zoals jullie kunnen horen, maken die slepers een erg naar geluid over de ballastte dijk. Ik denk dat ik nog wat ballast mag wegbikken  :-\
Mvg,

Bas






Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #134 Gepost op: 07 februari 2021, 22:21:14 »
zelfs als het met dat ding uit is 1972  :P
Leeftijd is maar een getal Bas, de Zilog Z80 is bijna net zo oud en wordt ook nog steeds professioneel gebruikt ;)  :P

Zo te zien én te horen heb je nog wel e.e.a. aan te passen :)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.