BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: bask185 op 21 november 2018, 21:04:26

Titel: Haarsem aan Zee H0
Bericht door: bask185 op 21 november 2018, 21:04:26
Mede treinfans,

Gedurende de bouw van mijn eerdere treinbaan werd ik onzeker of ik die nog zo wilde hebben. Ik had hem weliswaar goed ontworpen en hij voldeed aan al mijn eisen en de eisen van m'n collega's op de modelspoorclub, maar mijn eisen begonnen te veranderen nadat ik mijn rangeerstukje had gemaakt en deze niet helemaal fysiek paste bij de rest van de baan.

Ik was ondertussen ook veel draadjes aan het bekijken op dit forum waarvan ik er nu een paar volg. De baan 'Hoekdam' is voor mij een grote inspiratiebron geweest. Ik was ook baanplannen aan het bekijken op internet en ik was baanplannen aan het ontwerpen in AnyRail, iets wat ik erg leuk vind om te doen. Ik heb ontzettend veel uren achter mijn computer gespendeerd, banen te ontwerpen. En nadat Eurospoor voorbij was gekomen, heb ik een compleet ander ontwerp waar niet eens al mijn materieel nog oppast en waarop ik geen rondjes kan rijden.

Wat ook van erg grote invloed is geweest op mijn overslag, is de drang om weer eens te rijden. Ik heb over de jaren best veel materieel gekocht waarvan sommige nog niet hebben gereden of zelfs nog niet zijn omgebouwd naar 3-rail. En ik heb met mijn rangeerstukje ondervonden dat modules erg fijn, snel en makkelijk bouwen. Op Eurospoor heb ik een mooie geel grijze 6400 gekocht en dat maakt mijn verzameling van geel grijze diesels redelijk compleet. Ik heb nu een Sik, Bakkie, 2200, 2400 en 6400. Verder heb ik ook nog een splinternieuwe (2e hands) Fleischman mat'64 van Eurospoor en een wat oudere (M* delta tijdperk) 1600 loc.

De modelspoorclub waar ik lid van ben, doet verder ook helemaal niks meer met grote modulebanen. En het is mijn wens om dat, in naam van mijn club, mijn eigen baan neer te zetten op plaatsen zoals Eurospoor. Daarbij is mijn rangeerbaantje ontworpen ook voor kinderen zodat zij ook eens kunnen rangeren. Toen er op de laatste open dag op de club een jongetje zei: "ik wil rangeren", toen antwoordde ik met: "daar wordt nu aan gewerkt".

Op dit forum heb ik ook gemerkt dat een naam voor mens baan toch wel extra sfeer geeft aan een modelbaan en daarom was ik aan het brainstormen over namen. Helaas woonde ik mijn eerste 16 levensjaren minimaal 15km van het dichtstbijzijnde station in Noord Holland. De naam die ik bedacht heb, is daarom vrij willekeurig (en nog niet bezet  ;) ).

Dus zo doende wil ik mijn (hopelijk) laatste ontwerp en bouw presenteren van mijn nieuwe baan 'Haarsem aan Zee'. Haarsem aan Zee is een niet al te groot Nederlands dorp aan de kust rond het jaar 1975. Het dorp heeft een chemische industrie gebied en een haven met een rangeerterrein en een 2 sporig kopstation. Er rijden voornamelijk korte goederentreinen en er pendelen een paar passagiers treinen.

Op het moment heb ik nog maar drie bakken gemaakt die nog op schragen staan. Ik ben op het moment druk bezig om voor deze drie bakken goede onderstellen te maken. Bij een tekort aan inspiratie ben ik gaan zoeken en zo doende vond ik 'Team Mitropa' waar best veel leuke dingen instaan over het bouwen van module bakken.
(https://i.imgur.com/F3Xxq59.jpg)
(https://i.imgur.com/QHWvMVI.jpg)
(https://i.imgur.com/LAktqVL.jpg)

Het baanontwerp in AnyRail:
(https://i.imgur.com/Ch3iHtQ.png)

Het is een heel simpele baan waarbij het niet langer mogelijk (hadden alle eerdere ontwerpen wel) is om rondjes te rijden. Er komen aan de linker kant 8 sporen te liggen waarvan 4 een bedekt schaduwstation vormen en de andere 4 sporen vormen een 2e rangeer terrein. Goederen treinen kunnen op verscheidene plaatsen kop maken en rangeren terwijl er af en toe een passagiers trein pendelt van het schaduwstation naar het kop station.

Uiteindelijk wordt de baan of in ieder geval delen volledig geautomatiseerd, maar in de tussen tijd wil ik gewoon..... rijden met m'n mooie geel-grijze diesel collectie (en misschien toch een paar 'futuristische' Br185/186, heb nog een mooie geel grijze 1900 van Piko  :laugh: ).

Tegen de tijd dat mijn eerste drie bakken onderstellen en rails hebben, post ik een update.

Mvg,

Bas.

Titel: Re: Haarsem aan Zee H0
Bericht door: MDG op 21 november 2018, 21:16:19
Ben benieuwd naar je vorderingen komende tijd.
Leuk ook om de helft van het ‘schaduwstation’ gewoon zichtbaar te bouwen.
Ga het zeker volgen (y)

Succes!

Max
Titel: Re: Haarsem aan Zee H0
Bericht door: Ronald1974 op 22 november 2018, 08:11:32
Ben ook benieuwd naar je vorderingen.
Genoeg spooraansluitingen met de nodige rangeer bewegingen.
Veel bouw plezier.

M.v.g. Ronald.
Titel: Re: Haarsem aan Zee H0
Bericht door: bask185 op 25 november 2018, 21:22:51
Druk weekend achter de boeg, ik dacht die onderstelletjes, 4 uurtjes werk tops... Ik zat er naast.

(https://i.imgur.com/sWT36eH.jpg)
(https://i.imgur.com/BOU80Ak.jpg)
Ik heb nu drie onderstellen gemaakt, waarvan er 2 al op staan. Ik ben erg tevreden over het resultaat, want er zit bijna geen beweging in.

(https://i.imgur.com/s6pDyDm.jpg)
(https://i.imgur.com/KHcjbXY.jpg)
Ik heb het ook zo simpel als mogelijk gehouden. De poten hebben elk een 8mm busje onderin waarin een bout kan, daarmee kan ik de hoogte instellen. Ik heb de bouten er nog niet in gedraaid. En ik heb metalen pennetjes gebruikt om de bak op zijn plaats te houden. Ik wil dezelfde pennetjes ook gebruiken om de modules onderling te verbinden in combinatie met een bout en een vleugelmoer om de boel bij mekaar te houden. Het geheel is erg robuust geworden er zit bijna geen beweging in. De poten zijn 1.20m lang en dat geeft me een erg grote werk hoogte. Ik heb voorheen alleen maar met schragen gewerkt. Dus dit is wel een stukje hoger dan ik gewend ben.

De poten voor de derde bak zijn ook klaar die moet ik alleen nog onder de bak zelf zetten. Ik moet van de grote plaat met m'n 10 opstelsporen (de plaat van post #1 met de draden er uit) nog een stukje vanaf zagen. Ik denk dat ik de plaat zo laat als deze is. Het is dikke MDF plaat met balken er onder om het doorbuigen te verminderen. Ik wil hiervoor ook een onderstelletje maken op dezelfde wijze. Als ook die plaat staat, hoef ik voor de onderstellen alleen nog maar de 2 achterste sporen te maken. Deze ga ik aan de middelste rangeermodule vast zetten met de metalen pennetjes en 2 bouten + vleugelmoeren.

Maar eerst ga ik zo snel mogelijk de 3e bak opzetten, rails uitleggen en lekker rijden  (y)

Titel: Re: Haarsem aan Zee H0
Bericht door: bask185 op 17 januari 2019, 13:49:58
Het is tijd voor een update!

(https://i.imgur.com/zDhq7XJ.jpg)
(https://i.imgur.com/TuHctir.jpg)
(https://i.imgur.com/Qj8JpaC.jpg)
(https://i.imgur.com/IRCOtrI.jpg)

Om te beginnen, heb ik heerlijk gereden en bijna alle rails ligt. Alleen het station ontbreekt nog  (y). Ik kon ook mooi mijn nieuwe materieel testen. Ik zal eerdaags wat mooie foto's maken van het spul.

Alleen mij favoriete trein, de Re460 met de Ew IV rijtuigen zijn niet helemaal uit die tijd.... of plaats  ::) Maar met z'n stuurstand kan hij wel pendelen. En zoveel pendelende passagierstreinen heb ik nog niet  :-\

Er zijn een paar grote veranderingen in mijn baantje gekomen.
- de poten zijn verlaagd naar een meer 'normale' en werkbare hoogte
- het schaduwstation heeft toch niet een rangeer gedeelte gekregen  :-\
  * Bij het aanleggen kwam het sporenplan gewoon niet uit. 
  * Ik had ook geen engelse wissel meer over.
  * Ik dacht ook niet dat het mooi zou worden omdat rangeerterrein dan zich in een U vormige bak zou bevinden
  * bijkomend voordeel is dat er nu geen wisselaandrijvingen meer in hoeven
  * ik heb veel meer ruimte voor scenery boven het schaduw station.
- Ik heb stiekumpjes toch wel een trein regel programmaatje geschreven...
(https://i.imgur.com/UUb7uqM.png)

Ik heb ook alle draadjes aan de rails aangesloten en vele contact rails gemaakt. Ik heb een zooi ontkoppelrails gekocht, 6 stuks voor 14€ P/S  (y)

Ik heb uit China ook de paar nodige elektronica dingetjes gekocht. Er komen drie arduino Nano's onder de baan met een beetje randapparatuur die later met mijn programma kunnen communiceren.

Een grote klus die ik nog wil doen, is het inbouwen van extra contact rails halverwege het schaduw station. Het is namelijk zo dat vanwege de lengte van meeste treintjes (4 korte wagonnetjes) er toch wel twee achter elkaar passen. Pas als het schaduw station af is, wil ik de stations plaat gaan maken.

Een andere grote klus is het inbouwen van alle wisselmotoren. Bij alle wissels muv die van het industrie spoor heb ik alle mechanismes weggehaald en ik heb er grote gaten onder geboord. Hieronder komen de micro servomotors die later de wissels zullen aandrijven. De motoren kostten me maar 1,70€ p/s en de driver nog geen 4,- €. En ik ben bang dat de M* aandrijvingen er uit fikken, desalniettemin komen deze wel in het industrie spoor te liggen omwille kosten besparing.

De wissels van het schaduw station krijgen geen aandrijvingen. Ik ben erg tevreden over de huidige werking. Ik moet er alleen op letten dat ik ten alle tijden 5 van de 6 sporen bezet houd.

Ik hoop dat mijn elektronica spoedig binnenkomt zodat ik daar ook mee aan de slag ben. Ik ben al wel druk bezig met het programma van mijn arduino's. Ik ben naar een werking toe aan het programmeren dat ik elke arduino van hetzelfde programma kan voorzien die ik dan via een terminal kan configureren. Ik hoef 1 malig te vertellen, welke apparaten aan welke pinnen zitten opdat de arduino's dat kunnen opslaan in het EEPROM geheugen. Het trein programma houdt bij in een tekst bestand hoe alle wissels stonden en waar alle treinen staan (mits dit laatste ook lukt) de bezetmelders worden namelijk ook voor wagons gebruikt.

Ik ben zelf erg tevreden met mijn voortgang. En ik hoop echt de wisselaandrijvingen en mijn arduino netwerk een groot succes worden.

Als ik later ooit ga verhuizen, wil ik misschien toch eens de overstap naar 2 rail maken. Maar ik ben nog steeds in dubio. Die C-rails vind ik zelf echt afgrijselijk en ik vind K-rails ook niet perfect. Die flex rails zijn vooral erg stug vanwege de middelgeleider. Maar de C-rails die ik heb zijn wel erg makkelijk om mee te werken, massa detectie (dus wagon detectie, geen steekflenzen tussen de rails, makkelijk isoleerbaar en makkelijk draadjes solderen aan de onderkant van de rails vind ik wel erge grote voordelen ten opzichte van 2 rail. Het grootste probleem wat ik heb met C-rails is dat de bielzen zodanig laag in het ballastbed liggen dat het erg moelijk is om hier goed strooisel tussen te krijgen, het is mij dan ook niet goed gelukt. Dus als iemand voor dit probleem nog tips heeft, ik hoor ze graag!  En de standaard afstand tussen niet-slanke wissels en R1 en R2 van 7.75cm vind ik te groot. Aan C-rails kan ik goedkoop komen, maar K-rails blijft toch erg duur. En dat is eigenlijk de voornaamste reden om naar 2-rail over te stappen. Meer keuze aan rails en goedkopere rails. Voor een nieuwe baan wil ik in ieder geval slanke wissels gebruiken en die heb ik nog niet. Maar goed dit is een probleem voor in de toekoms.

Ik hoop dat ik spoedig weer een update kan doen. Ik wil in ieder geval een paar foto's maken van mijn materieel :angel:

Bas


Titel: Update: Haarsem aan Zee H0
Bericht door: bask185 op 17 februari 2019, 15:57:45
Ik heb nu eindelijk alle rails liggen en aangesloten  (y). Het baanplaan onderging nog een kleine wijziging in de vorm van een extra station aan de 'oost' zijde.

(https://i.imgur.com/1eOfcmh.png)
Het hoofdspoor loopt nu niet dwars door de chemische industrie heen maar naar het oostelijke kopstation. De R1 keerlus is nu vervangen door R2 bogen. Ik denk niet dat ik ooit nog in de toekomst R1 bogen in het zicht laat.

Ik heb ook voor het eerst K flex rails in bogen gelegd verschrikkelijke klus is dat.
Deze rails ligt op 4mm kurkstroken en is, op advies, niet vast gezet met railschroeven maar met een lijmpistool.

station west
(https://i.imgur.com/yZLe7zK.jpg)


Het krappe schaduwstation.
(https://i.imgur.com/8UwMUWy.jpg)

De zeer professorische maar goed werkende verbinding met de naburige module.
(https://i.imgur.com/3ZLwscA.jpg)


Station Haarsem Oost
(https://i.imgur.com/ZIdOkgz.jpg)
Beide stations zijn ook voorzien van ontkoppelrails zodat getrokken treinen kunnen kop maken.

Ik moet qua aansluitingen alleen nog de contactstukjes maken in de K-rails maar het lukt me niet om hier draden aan te solderen, wel aan de flensjes tussen de rails. Hiervoor ga ik dun ijzerdraad gebruiken. Dat is een truukje die op de modelspoorclub heb geleerd  :angel:

De bedrading en servomotor besturing van Haarsem West moet helaas 'bovengronds' geschieden omdat ik er onder geen ruimte voor heb. Dus dat moet ik met de scenery verwerken.

Ik ben tot nu toe erg tevreden over mijn baantje. Vooral de pendelbaan layout vind zonder R1 keerlusjes vind ik erg mooi geworden. Ik wil de baan ook nog gaan voorzien van niet-functionele bovenleidingen. Ik heb ooit (~10j geleden) een partij (helaas Duitse) bovenleiding portalen en draden van M* gekocht en ik heb er niet erg veel mee gedaan, slechts 2 ovaaltjes bedraad. Ik denk dat ik (hopelijk) nu ook voldoende heb om in ieder geval de hoofdlijn volledig te elektrificeren, want het is best prijzig spul allemaal.

Gr,

Bas.
Titel: Re: Haarsem aan Zee H0
Bericht door: bask185 op 11 oktober 2019, 14:33:36
Het is weer een lange tijd geleden dat ik voor het laatst een update gedaan heb. Ik was erg druk bezig met de software voor het schakelpaneel.

Omdat ik in mijn leven teveel draadjes gelegd, gezien en gesoldeerd heb, probeer ik nu om het draadgebruik zo veel mogelijk te beperken. Daarom maak ik graag gebruik van IO extenders voor de arduino's. En ik ben ook fan van kopertape geworden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/naamloos4_1.jpg)
Dit is de achterkant van mijn schakelpaneel. Ik gebruik de kopertape voor de massa. En elk object heeft nu slechts 1 draadje naar het middenprintje toe. Op dit printje zitten 2 Mcp23017 I2C IO extenders met elk 16 general purpose IO. Zo kan ik dus 32 ledjes/knopjes aansluiten en het printje heeft slechts 4 verbindingen met de arduino. Er komt een derde IO extender om alle bezetmelders (massa detectie) op aan te sluiten.

De elektronica topologie ziet er als volgt uit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/naamloos5_1.png)
Tussen de arduino's komt een 4 polige RS485 bus met de massa, 2 data lijnen en de baan spanning. Zo heb ik ook meteen de ringleiding liggen. Per arduino wordt de baanspanning gelijkgericht en omlaag getransformeerd naar 5v. Elke arduino kan maximaal 8 mcp23017 extenders en 8x 16 kanaal servo drivers aansturen dmv de I2C de bus. Met de mcp23017 kunnen, leds, terugmeld draadjes, druk knopjes en magneetartikelen (met een uln2803 er tussen) aangestuurd worden. Op de bus komt ook de DCC centrale (ook een arduino) te liggen. Deze DCC centrale voedt ook de hele elektronica keten.

Om de DCC centrale en alle treintjes aan te sturen, gebruik ik een zelf gemaakte handregelaar of mijn telefoon met een bluetooth verbinding.

Ik heb ook al plannen liggen om printjes te maken voor de hele boel die je in elkaar kan klikken. En die met een mooi kabelsysteem werkt. Je kan met deze topologie bijna overal onder je baan een IO apparaat leggen. Ik wil ook voor de mcp23017 printjes ook insteekprintjes maken met kroonsteentjes. Zodat je makkelijk je draadjes kan vastmaken. En zo komt er ook een tussen printje met een ULN2803 die je tussen de mcp en de kroonstenen kan prikken zodat je ook magneet artikelen kan schakelen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/naamloos3_1.jpg)
De reden waarom het zo ontzettend lang heeft geduurd met de software is omdat ik persé ingewikkeld wilde doen. De software moest namelijk modulair zijn. Elke arduino in het systeem heeft exact hetzelfde programma, ze zijn nu nog via de terminal configureerbaar. Ik wil dit echter via het computer programma kunnen doen. Elke arduino krijgt dan 1 input, en als ik die input maak dan weet de arduino dat hij in de configureerbare modus staat. En dan kan ik nieuwe IO inleren. De arduino's hebben zelf namelijk geen ID en zijn zodoende niet apart benaderbaar. Daarom moet ik elke arduino met een input vertellen dat hij ingesteld wordt. Om dit via het programma te doen, geeft wat meer grafische mogelijkheden. Ik vind het erg vervelend om via de arduino's seriele monitor de teksten te regelen. De monitor kan namelijk geen dingen zoals backspace aan. En ik wil dat je gewoon een cursor heb met een menuutje zodat je heel natuurlijk je rail items kan inleren.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Naamloos2_2.png)
Elk object op het schakelpaneel komt overeen met een object in het programma. Als ik op een knopje (geheugen cel voor wisselstraat) druk, gaat dat ledje branden, en de informatie wordt naar de computer gestuurd. De computer maakt dan de corresponderende geheugencel groen en gaat vervolgens instructies uitdelen voor alle wissels die gelinkt zijn aan deze wisselstraat.

De volgende stap is nu om de de servo drivers aan te praat krijgen en om de servo's onder de baan te bouwen. Als eerste wil ik het rangeergedeelte doen zodat ik ff lekker wagonnetjes kan rangeren  :angel:


Titel: Re: Haarsem aan Zee H0
Bericht door: meino op 11 oktober 2019, 14:55:44
Ziet er goed uit.
Aangezien ik met een zelfde soort exercitie bezig ben, alleen maak ik gebruik van de CanBus, heb ik een vraagje, welke Arduino gebruikt u. Ik heb zelf wat issues met de UNO bij het gebruik van objecten. N.l. het feit dat het dynamisch geheugen slechts 2K groot is. Daardoor ontstaan er snel conflicten tussen de globale datagebruik en het lokale datagebruik waarbij lokale data globale data overschrijft, resulterend in vreemd en onverklaarbaar gedrag in de schets.

Groet Meino
Titel: Re: Haarsem aan Zee H0
Bericht door: Erik Baas op 11 oktober 2019, 17:39:37
De arduino's hebben zelf namelijk geen ID

Dat kun je doen door 3 inputpins te gebruiken, die die je verbindt met +5 resp. GND: elke Arduino krijgt zo z'n eigen code; zo kun je met 3 pins 8 A.'s een ID geven. Kost je helaas wel 3 pins...
Een andere manier is om elke A. op een vast adres in EEPROM een code te schrijven.

Zie ook arduino.cc (https://forum.arduino.cc/index.php?topic=618727).
Titel: Re: Haarsem aan Zee H0
Bericht door: bask185 op 11 oktober 2019, 21:59:22
Ziet er goed uit.
Aangezien ik met een zelfde soort exercitie bezig ben, alleen maak ik gebruik van de CanBus, heb ik een vraagje, welke Arduino gebruikt u. Ik heb zelf wat issues met de UNO bij het gebruik van objecten. N.l. het feit dat het dynamisch geheugen slechts 2K groot is. Daardoor ontstaan er snel conflicten tussen de globale datagebruik en het lokale datagebruik waarbij lokale data globale data overschrijft, resulterend in vreemd en onverklaarbaar gedrag in de schets.

Groet Meino

Beste Meino,

Ik gebruik een UNO. En ik maak gebruik van de EEPROM. Daar leg ik alle objecten in vast. Op het moment heb ik alleen wissels, bezetmelders en geheugencellen (voor de wisselstraten). Daarbij heb ik ruimte gereserveerd voor alle mogelijke objecten. Elke wissel heeft 5 bytes voor de ID, IO, 2 servo standen en de state. De andere objecten hebben slechts 2 bytes nodig voor de ID en de IO.  Aanvankelijk laadde ik de hele EEPROM naar variabelen toe. Ik had 3 verschillende arrays van structs voor de objecten. De arrays heb ik uitgefaseerd door in alle loopjes telkens de bytes van de EEPROM uit te lezen en te gebruiken.

Dat ziet er nu ongeveer zo uit:
byte element;
for(element = 0; element < elementAmmount; element++) {
unsigned int eeAddress = element * detectorSize + detectorAddress;  // memoryAddress to detectorAddress is reserved for memories (128 bytes)
EEPROM.get(eeAddress, detector);
if(detector.IO == IO) { // if IO matches IO of a detector item
sendDetectorState(detector.ID, state); } }

Ik zit echter ook op 74% van de 2kb die ik heb en ik weet nog niet precies waardoor die geconsumeerd worden, maar het zijn in ieder geval niet de rail objecten.  ;)
Ik gebruik natuurlijk de Serial, de Wire en de EEPROM libraries van arduino, dus daar wordt ook al een deel geheugen naar toe gedelageerd.

Als ik ooit meer geheugen nodig heb, ga ik er grotere I2C eeproms opzetten. En dan kan ik er ook nog 4 aanhangen en dan heb ik 1Mb aan geheugen  ::)

Dat kun je doen door 3 inputpins te gebruiken, die die je verbindt met +5 resp. GND: elke Arduino krijgt zo z'n eigen code; zo kun je met 3 pins 8 A.'s een ID geven. Kost je helaas wel 3 pins...
Een andere manier is om elke A. op een vast adres in EEPROM een code te schrijven.

Zie ook arduino.cc (https://forum.arduino.cc/index.php?topic=618727).

Toen ik hiermee begon, wilde ik ook aanvankelijk een ID aan alle arduino's toekennen. Daarbij kwam ik al gauw in de knoop. Het enige waar ik namelijk geïnteresseerd in ben zijn de ID's en IO's van de objecten en niet zozeer welk object op welke arduino zit. Als ik een wissel met een bepaald ID wil aansturen, dan stuur ik naar alle arduino's een wissel instructie, de ID en de stand die hij moet aannemen. Anders zou ik ook nog moeten bijhouden in het computer programma op welke arduino welke wissel zit. Dat kan wel, maar nu hoeft dat niet. En als de arduino's informatie doorsturen op de bus, dan is het niet nodig

Omdat ik IO extenders gebruik, heb ik nog alle IO van de arduino's ter beschikking voor eventueel andere zaken zoals fading ledjes oid. Dus ik kan er makkelijk 1tje gebruiken voor een soort inleer-mode
Titel: Re: Haarsem aan Zee H0
Bericht door: Erik Baas op 11 oktober 2019, 22:17:54
Aha, ik begrijp nu dat het een bewuste keuze was.
Titel: Re: Haarsem aan Zee H0
Bericht door: Erik Baas op 11 oktober 2019, 22:24:06
for(element = 0; element < elementAmmount; element++) {
 unsigned int eeAddress = element * detectorSize + detectorAddress;

Waarom staat "unsigned int eeAddress" in de for-loop? Dan wordt de rest van de regel toch ook maar eenmaal uitgevoerd??
Titel: Re: Haarsem aan Zee H0
Bericht door: meino op 12 oktober 2019, 00:19:53
Wat is daar mis mee? unsigned int eeAddress zit binnen de scope van de for loop, dat betekend dat hij alleen binnen de for loop bekent is. Standaard C/C++

groet Meino
Titel: Re: Haarsem aan Zee H0
Bericht door: Erik Baas op 12 oktober 2019, 00:33:12
Dat was mij niet bekend, weer wat geleerd. Je spreekt beter C dan ik, met Nederlands is het kennelijk net andersom...  ;-p
Titel: Re: Haarsem aan Zee H0
Bericht door: meino op 12 oktober 2019, 00:34:46
Ik zit echter ook op 74% van de 2kb die ik heb en ik weet nog niet precies waardoor die geconsumeerd worden, maar het zijn in ieder geval niet de rail objecten.  ;)

Dan word ik zenuwachtig. Global data wordt door alle literals, statics en data die buiten de scope van methods en functies gedefinieerd is gebruikt. Ik probeer dit beneden de 45% te houden. Maar dat hangt ook van je programmeer stijl af. Als je al je variabelen buiten de scope van je methods hebt gedefinieerd (dus global) en weinig binnen de scopevan een method hebt staan dan kan het werken. Misschien ter overvloede, methods komt uit de Object Oriented wereld en zijn de functie aanroepen van een class.

een voorbeeld
static int counter;

void functie(int par1, int par2)
{
   for (int tel=0; tel<10 tel++)
  {
     ..
  }
}

dan staat counter op het global gedeelte van de heap, terwijl tel op het local gedeelte terecht komt.
Als je met echte objecten (classes) werkt wordt er nog meer van het local gedeelte van de heap gebruik gemaakt.

Groet Meino
Titel: Re: Haarsem aan Zee H0
Bericht door: meino op 12 oktober 2019, 00:41:59
Dat was mij niet bekend, weer wat geleerd. Je spreekt beter C dan ik, met Nederlands is het kennelijk net andersom...  ;-p

Sorry voor het gebruik van al die termen  ;), maar dat krijg je na 36 jaar C/C++ programmeren. Meestal probeer ik dat te vermijden, maar nu dacht ik dat deze termen wel gebruikt konden worden omdat het tot een soort basis kennis voor deze groep programmeer talen behoort.

Groet Meino

Titel: Re: Haarsem aan Zee H0
Bericht door: bask185 op 20 oktober 2019, 11:28:24
Ik heb deze week wat tijd besteed aan mijn handregelaar. Ik had er eerder 1 half gemaakt en ik had een slechte start gemaakt:
(https://i.imgur.com/BTLB5Hn.jpg?1)
Ik had ooit een digitale wekker voor mezelf gemaakt van hout. Die was erg goed gelukt maar het was veel werk om de behuizing te maken. Dus nu dacht ik dat doe ik weer effetjes... Ik had me zodoende een beetje verkeken op het werk en ik had niet meer de motivatie het ding af te maken.

Er zat ook nog een miniscuul ontwerp foutje. Zoals jullie kunnen zien had ik zelf een print gemaakt met een atmega 328 chippie er op. Het idee was dat ik hem via een andere arduino kon programmeren via ICSP. Voor onverklaarbare redenen wilde dat deze keer maar niet lukken. Het lukte me wel om de atmega te voorzien van een bootloader (althans dat zei de arduino IDE tegen me). Nu kon ik hem programmeren met een USB TTL converter. Daarbij waren er al 2 problemen. De bluetooth module zat al direct op de Rx/Tx pinnen gesoldeerd, hetgeen waarschijnlijk zou verhinderen dat ik hem met usb zou kunnen programmeren en ik had geen breakout pinnen voor de aansluitingen gemaakt. Op dit punt was ik er helemaal klaar mee met dit ding.

Toen kwam ik het Hoekdam draadje een mooie behuizing tegen van Conrad wat er wel netjes uitzag. Toen dacht, dat moet ik ook! Dus ik ben gaan bestellen en heb nu gemaakt:
(https://i.imgur.com/bbxzRut.jpg)
Een knappere uitziende handcontroller die ik wel kan programmeren  ;)

De binnenkant.
(https://i.imgur.com/aoEW4aB.jpg)
Ik heb geprobeerd (en ben redelijk geslaagd) om het ding ergonomisch te maken. Ik wilde dat ik hem met 1 hand kan bedienen en dat hij draadloos is. Er zit een batterij in en een bluetooth module. Bluetooth is ontzettend simpel in het gebruik. Als je bekend ben met Serial.print(); dan kan je ook bluetooth.

De bediening is heel simpel. Als ik een toets indruk of aan de potmeter draai, dan en dan alleen dan stuurt de controller de wijziging naar m'n zelf gemaakte DCC centrale via bluetooth. De DCC centrale stuurt daarop feedback terug van de wijziging, deze feedback zorgt er alleen voor dat het LCD van nieuwe informatie wordt voorzien.

Met de getallen toetsen kan ik in een nummer opsturen. De DCC centrale maakt daar een adres van. Als ik een 3 opstuur, dan kan ik per direct adres 3 aansturen. Loc op adres 3 krijgt echter pas een instructie als ik de snelheid of een functie wijzig. Er zit dan ook geen dode tijd in de responsie. Ik kan meteen de loc aansturen. Als ik binnen 2.5 seconde nog een getal stuur dan wordt het adres aangepast. Als ik dus een 3 en een 2 in tik, wordt adres 32 gevormd en opgestuurd. Als ik langer wacht dan die 2.5 seconde, wordt het nieuwe adres 2.

Met het rode knopje kan ik de baanspanning  toggelen.

Ik kan ook adressen inleren, maar ik moet hiervoor nog een extra knopje inbouwen (of ik kan langer de baanspanning knop ingedrukt houden). Ik kan tot heden alleen DCC adressen doen met 14 of 28 snelheidsstapjes.

De potmeter werkt 2 richtingen op. Ik kan kan hem van -90 tot +90 graden draaien en zo zet ik de snelheid van -28 tot +28 stapjes (eigenlijk is het bereik 0 - 56 waarbij 28 eigenlijk 0 is). De potmeter kan verder dan 90 graden draaien, maar dat leek me oncomfortabeler aansturen en daarom heb ik 2 dode gebiedjes gecreëerd.

Met * kan in de koplampen aan/uit zetten. Met A-D kan ik de loc functies toggelen en met # kan ik kiezen tussen F1-F4 of F5-F8.

De bluetooth module zit op de pinnen A0 en A1 en wordt via arduino's SoftwareSerial library aangestuurd. Ik had voor het soldeer gemak namelijk 8 pinnen nodig die naast elkaar zitten en op een uno vind je die maar op 1 plek. Pin 0 t/m 7.

Ik kan de DCC centrale ook nog aansturen met mijn telefoon
(https://i.imgur.com/fMkAbv9.png)
Dit is een standaard en gratis app die je in de playstore kan vinden. De app kan verbinding maken met een bluetooth module. Je kan instellen welke knoppen je wilt hebben, hoe de knoppen heten en wat de knoppen moeten versturen.
Dit kan een character zijn of een hele zin.

De app werkt hetzelfde als de handcontroller muv de potmeter. Daarvoor in de plaats heb 4 pijltjes gemaakt, 2 voor stapjes van 3 en 2 voor stapjes van 1. Ook deze app krijgt feedback teksten van de DCC centrale. De centrale kan ook een instructie sturen om het scherm te wissen (functionaliteit van de app). Zo staat alleen de laatste opdracht in het scherm.

Ik heb nog een probleempje met de batterij voeding die ik nog moet oplossen, maar het programma is zo goed als af.

Het lijkt me ook leuk om misschien ooit voor de club een nieuwe DCC centrale te maken maar dan wil ik het met WiFi of zigBee modules uitvoeren ipv BT. Dan kan ik meerdere handregelaars op 1 DCC centrale laten werken.

Tot de volgende update
Titel: Re: Haarsem aan Zee H0
Bericht door: bask185 op 26 oktober 2019, 18:51:36
Deze week een beetje elektronica kunnen doen.

Zo zie ik graag mijn elektronica, geordend met weinig draden  :police:
(https://i.imgur.com/HD3qBBX.jpg)
Rechts boven zie je een printje met een arduino nano, max485 boardje en hij heeft 3 connectors die allemaal dezelfde verbindingen hebben. Ik heb er 2 voor een flatcable en 1 om direct een IO extender tegen aan te prikken. Verder heeft het printje 2x dubbele kroonstenen voor de baanspanning/massa en voor de Rs485 bus. Helemaal rechts onderin, zie je het bordje om alle servo motors voor de wissels aan te sturen. Ik moet hier nog een verloopje maken zodat ik deze aan de andere print kan prikken

Links van de hoofdcontroller hangt een schakelende voeding die de baan spanning omzet in 5VDC. Ik had nog bijna een probleem met deze. Ik wilde eerste de baanspanning gelijkrichten en dan in de converter stoppen. Dat kon helaas niet omdat ik baan massa met de massa van het 5V moet verbinden. Dat zou er toe leiden dat ik kortsluiting zou maken over 1 van de diodes. De enige oplossing was om de baanspanning met 1 diode enkelzijdig gelijk te richten en er een elco achter hangen.

Het printje rechts onder heeft 2 dubbele 8 pins IO poorten. Op deze zal ik dmv een 5v relais een ontkoppelrails aansluiten en de rest wordt voor terugmelders gebruikt. Ik heb meer van deze printjes gemaakt en ik kan ze direct aan elkaar prikken of via de flatcable. Ik kan ook meer dan 2 apparaten aan dezelfde flat cable hangen. Het schakelbord heeft 2 van dezelfde IO extenders.

Ik probeer altijd zo veel mogelijk met ijzerdraad te solderen. Ik gebruik vaak ook kopertape.
(https://i.imgur.com/6Co2dOQ.jpg)
Onderkant van de IO extender.

De hoofdcontroller van onder.
(https://i.imgur.com/4N67tjJ.jpg)

Ik moet bij de IO extender print allen nog 2 pinnetjes om solderen. Ik had een klein denk foutje gemaakt met de flatcable connectoren. De SDA en SCL zijn nu omgewisseld  ::)

Ik moet zeggen dat ik erg gelukkig ben met de flat cables. Ik kan de connectoren er zo op prikken. Dat heeft geen soldeer werk meer nodig. Ik heb ze niet te lang gemaakt omdat ze voor de I2C bus zijn.


Ik heb ook nog wat software werk moeten verrichten. Ik had aanvankelijk bepaalde gebieden in mn EEPROM gereserveerd voor verschillende objecten. Ik had voor o.a. 64 geheugen cellen en 64 terugmelders plaats gemaakt. Nu kan ik geen 128 items hebben, zoveel IO heb ik niet. Omdat ik ook nog lichtseinen, ontkoppelaars en  spoorwegovergangen dynamisch wil kunnen maken, heb ik nu een ander plan bedacht. Elk item heeft nu 8 bytes gereserveerd en het begin adres is nu gelinkt aan de IO waar deze aan hangt.  Dit maakte de software veel makkelijker en korter. Ik kon hele functies of weggooien of halveren.

De ledjes van het schakel paneel zaten tegenover de knopjes voor de geheugen cellen. In software was dit ook gefixeerd, maar kan ik dus op elke willekeurige IO het ledje zetten. Mocht ik ooit iets fout solderen, kan ik met SW oplossen.

Om het inleren te regelen, heb ik besloten om dat niet via de arduino monitor te doen. Dat ding herkent veel van de eerste 31 ascii instructies niet. Ik heb daarom nu putty gedownload om dit een beetje knap te kunnen doen. Naar Putty kan ik het scherm wissen en getallen op dezelfde plek aanmaken.

Ik heb een simpele state diagram gemaakt zodat ik de software goed kon orderen om de verscheidene objecten in te leren. Zo kan ik 3 verschillende wisselaansturingen invoeren (servo, relais, 2x spoel), seinen met en zonder servo voor een arm, 2 of 3 lichten. Het zit er allemaal in.
(https://i.imgur.com/srPJBcN.jpg)

Ik heb ook een idee bedacht om een functionele spoorweg overgang te maken met 2 servo's en 2 knipperende leds. Het idee is dat ik via Putty tegen de arduino vertel, hoeveel sporen de overgang heeft (1 of 2) , op welke IO zijn bezetmelders komen en op welke IO de servo motors en leds zitten. Vervolgens wil ik met een state machine de overgang gaan aansturen. Het leuke is dat deze geen dependencies heeft met de rest van het systeem. De overgang draait volkomen parallel aan de andere processen. Als ik hier voor een goede class maak, kan elke arduino meer dan 1 overgang aansturen.


Ik heb voor de software liefhebber nog een beetje code.
De terminal code bestaats zoals al mn state machines uit 2 delen. De states en state machine.

De bollendiagram is erg makkelijk te vertalen naar de volgende code. Op werk doe ik dit ook en dan gebruik ik scripts om dit te genereren.
#define terminalCommand(x) break; case x: if(x##F())
extern byte menuF() { // called from main
switch(subCommand){
default: {
nextCommand(getType); }

terminalCommand(getType) {
nextCommand(getID); }

terminalCommand(getID) {
nextCommand(getIO); }

terminalCommand(getIO) {
if (type == turnout) nextCommand(getSwitchType);
else if (type == decouplerObject) nextCommand(getDecouplerIO);
else nextCommand(hasLed); }

terminalCommand(curvedOrStraight) {
nextCommand(storeObject); }

terminalCommand(hasLed) {
if(hasLedIO == YES) nextCommand(getLedIO);
else nextCommand(storeObject); }

terminalCommand(getLedIO) {
nextCommand(storeObject); }

terminalCommand(getSwitchType) {
if(switchType == COILS
|| switchType == RELAY) nextCommand(curvedOrStraight);
else nextCommand(adjustCurvedPosition); }

terminalCommand(adjustCurvedPosition) {
nextCommand(adjustStraightPosition); }

terminalCommand(adjustStraightPosition) {
nextCommand(storeObject); }

terminalCommand(storeObject) {
nextCommand(0);
return 1; }
break; }
return 0; }
#undef terminalCommand
De uitlijning klopt niet helemaal, bij mij staat alles perfect uitgelijnd :police:. Ik zie ook mijn code graag zoals de electronica, duidelijk en geordend.

Een van de states uitgelicht:
terminalCommand(getIO) {
if(firstEntry) { firstEntry = 0;
Serial.println("select IO 0-63, press ENTER when ready"); }
if(serialByte && makeNumber(&IO,serialByte,0,63,'\n')) {
return 1; }
return 0;}

Alle states zien er zo uit.
Er wordt 1 malig text geprint en de functie 'makeNumber()' zorgt er voor dat je de getallen goed kan invoeren. Als argumenten moet je adres van de te wijzigen variabele opgeven, de minimale en maximale waardes en de character waardoor makeNumber 'true' returnt en daarmee de state beëindigt.
Titel: Re: Haarsem aan Zee H0
Bericht door: bask185 op 08 december 2019, 17:57:53
Ik realiseerde me dat ik mooie achtergrondjes nodig had. Een van onze clubleden was zo aardig me daar bij te helpen. Hij liet me de 'Bob Ross' methode zien en het zag er echt heel simpel uit. Dat wil ik zeker een keer zelf gaan proberen.
(https://i.imgur.com/DQ6Ysiv.jpg)

Toen ik de achtergrondjes wilde plaatsen, realiseerde ik me dat sommige delen van mn baan niet erg goed zijn.
(https://i.imgur.com/DK84F8r.jpg)
Om te beginnen liep de lijn van de 2 naast liggende modules niet gelijk door het verkeerd aanleggen van de rails. Deze lijn wil ik wel goed hebben en dat resulteert in:
(https://i.imgur.com/70d4Nf3.jpg)

Om dit op te lossen wil ik het baanplan wijzigen. De module aan de rechter kant was gemaakt met het idee dat hij ooit scheef zou staan en nu heb ik:
(https://i.imgur.com/il4oZ92.jpg)
Het missende driehoekje heb ik nog, maar ik ben er over uit dat ik het baanplan hier ook moet wijzigen. Ik heb ook nog een beetje ruimte niet goed benut en dat wil ik ook veranderen.
(https://i.imgur.com/f26izzq.jpg)

Deze hele module wordt vervangen door een module die 20 breder is en 20 cm langer. Zo kan ik een R2 boog in een R3 boog veranderen en heb ik iets meer speelruimte. (Jammer dat mijn traxxen niet op deze baan passen  ::) )

Het nieuwe baanplan ziet er zo uit
(https://i.imgur.com/MRCCpTi.png)

De wissels tussen Haarsem aan zee en Haarsem-west haal ik weg zodat de sporen iets natuurlijker kunnen lopen en de modules weer gelijk lopen. Het sporenplan van de industrie module blijft ongeveer gelijk. Ik heb uren en uren besteed aan andere baanplannen maar ik was uiteindelijk toch weer op hetzelfde uitgekomen alleen iets groter. Ik ben nog in twijfel of ik mijn 2 drieweg wissels wil gebruiken voor de locloods of dat ik dit niet toe zodat ik wat meer ruimte over heb voor de scenery.

Het spoor naar het schaduwstation wordt verborgen achter de achtergrondjes.

Ook ik heb Haarsem-Oost aangepast omdat het voormalige sporenplan exact hetzelfde was als dat van West in spiegelbeeld en ik vond het nogal zaai. Daarom heb ik 1 wissel verlegd met een kopspoortje. Ik had ook hier menig tijd ingestoken voor alternatieven, maar ik moest me houden aan 2 dingen.

Ik wil daar kunnen omlopen en er moet een dubbele hondekop-2 schakeling aan kunnen doen. Het blijft wel een enkel perrons stations. En het spoor loopt verder de hoek om naar mijn bureau. Maar deze zal ik als laatste aanleggen. Station West ga ik ook verbreden omdat ik nog wat ruimte over heb.

Station West en de haven wil ik gaan bouwen naar het model van omgeving Ijmuiden, een rustig duin gebied. Naar het Oosten wil ik het meer polder-achtig maken.

Ik heb de software ook bijna af voor onder de baan. Ik heb het programma nu zo gekregen dat ik verscheidene IO aan elkaar kan koppelen. Ik heb nu bijvoorbeeld 1 ontkoppelrail zitten aan een IO extender die aan dezelfde arduino hangt als het schakelpaneel. Als ik het ingeleerde knopje van het schakelpaneel indruk, gaat er 1 ledje branden (Een led voor feedback is ook optioneel) en de ontkoppelaar zelf schakelt mee.

Het treinprogramma krijgt ook de mogelijkheid om alle rail items te bedienen. Ik ben ook al begonnen aan het opzetten van de seinen. Ik wil zowel licht seinen als servo gestuurde seinen en allerlei combinaties daarvan aan kunnen sturen.

Het wisselgedeelte is ook al bijna af. Ik kan kiezen uit 3 types, servo motor, spoel aansturing met 2 IO en aansturing via een relay met 1 IO. Ik kan ook via de terminal de richtingen omdraaien.

Ik wil als laatste 'item'ook nog led circuits aan kunnen sturen met schakelpaneel knopjes. Wanneer dat af is, is de software helemaal configureerbaar voor elk object.
Titel: Re: Haarsem aan Zee H0
Bericht door: NS264 op 08 december 2019, 21:20:26
Hoi,

Zeer interessant te lezen wat je zoal doet.

Het klinkt alsof het makkelijk te doen is.

Gr Koen.
Titel: Re: Haarsem aan Zee H0
Bericht door: bask185 op 06 januari 2020, 21:51:46
@koen. Programmeren is ook een hobby van me. Voor werk was ik begonnen met het gebruiken van scripts om code en hele project folders te genereren om zo meer bugs te voorkomen en om je SW makkelijker te onderhouden en beheren. Parallel heb ik dit ook voor het Arduino platform gedaan. Dit heeft nog wat liefde nodig maar ik ben al ver (y).
Ik heb alleen maar zoveel tijd en ik wil zo graag aan m'n scenery werken.

Dat brengt me naar de update. Deze vakantie heb ik een paar dingetjes gedaan. Ik heb om te beginnen nieuwe modules gemaakt voor de industrie zijde.

(https://i.imgur.com/CToHCpd.jpg)
Met nieuw baanplaan uitgelegd.

(https://i.imgur.com/W7uka9x.jpg)
Ik heb ook de bakken voorzien van verf. De grote moet nog een stukje, maar ik had geen zin meer. ::)

Op de grote bak liggen laminaat onder vloer platen van 7mm dik. Deze liggen er om het geluid te beperken. Er zit echter ook een harde laag voorstrijksel op gesmeerd. Dus ik hoop dat het zal werken. De grote bak bestaat uit 2 delen omdat hij anders misschien niet meer de trap af zou kunnen gaan. Zo heb ik ook de sporen gelegd. Ik wil alle C rails hier gaan doorzagen.

Ik wil echter eerst de scenery gaan aanpassen van de haven. Ik moet alleen nog goede grijze verf kopen. Ik ben nu nog in dubio over wat ik met de rails moet doen. Het liefst wil ik de rails verzinken zodat het lijkt of ze in het beton liggen. Daarvoor moet ik het land rondom de rails verhogen. Alleen de nieuwe haven wanden (halve aughagen platen) liggen daar iets te laag voor.

Ik weet nu even niet meer wat handig is om te doen hier. Advies is erg welkom. Een paar foto's van de situatie:
(https://i.imgur.com/RlUa0su.jpg)
(https://i.imgur.com/fuIHTIf.jpg)

Als laatste heb ik een leuk stationsgebouw gevonden in mijn verzameling oude geërfde huisjes.

(https://i.imgur.com/d5IWt2n.jpg)
Dit station wil ik vernederlandsen. Hij moet ook iets hoger komen te liggen, maar gelukkig heb ik nog 20m2+ aan laminaat ondervloer over  (y).

Ik heb ook alle benodigde aughagen platen. Om het perron te betegelen. Ik heb gelezen hoe je dat met een gebogen perron kan doen, maar het lijkt me lastig.

Nu ik de smaak te pakken heb qua scenery hoop ik wat frequenter interessantere updates te kunnen doen.

Dus tot de volgende,

Bas




Titel: Re: Haarsem aan Zee H0
Bericht door: bask185 op 20 januari 2020, 22:01:05
Nu ik de smaak van scenery eindelijk goed te pakken heb, ben ik zoveel als mogelijk bezig met de bouw.

Ik heb alle bakken geverfd, rails geroest, gebouwen geweatherd, station geverfd, haven kade vervuild en perron delen gemaakt.

Als eerst de haven
(https://i.imgur.com/zMhjId5.jpg)
(https://i.imgur.com/GgEf2N7.jpg)
(https://i.imgur.com/btB188m.jpg)
(https://i.imgur.com/BYs5jjZ.jpg)

Ik heb 2 van m'n gebouwtjes, een kolen ding? en een kraan, grondig geweatherd en gerepareerd. Ik had deze ooit voor een prikkie op MP gekocht. Ik wilde eigenlijk alleen de kraan voor dat geld maar ik kreeg er nog meer gebouwen bij.

Als ik nu 's avonds geen zin meer heb dan pak ik nog ff een wagonnetje en die weather ik dan ook even mee. Alleen mijn weather skills bestaan uit het gebruiken van verdunde roest en stof kleur verf. Desalniettemin ben ik er nog wel blij mee. Als ik eenmaal wat meer weather dingetjes onder de knie heb, moeten m'n locs er ook aan geloven  (y)
(https://i.imgur.com/5h5wncx.jpg)
Omdat ik het kade spoor niet meer kon verzakken (en omdat die C-rails zo belachelijk hoog is), heb ik de rails maar ballast met de grijzige ballast die ik nog over had van m'n Schotland traject. Het blijft nog steeds dramatisch dat C-rails. Vooral bij de 'schouders' van het ballastbed zie je toch nog hier en daar een stukje van het bed zelf. Dit valt gelukkig niet op door de grijze kleur ballast.

Voor het volgende stuk te ballasten heb ik wat sculptamold aangebracht. Ik was bezig en ik dacht "ben ik nu m'n dure sculptamold voor aan het gebruiken?".  ???

Hiervoor wil ik eigenlijk zaagsel/houtlijm mixen maar ik had geen zaagsel voorhand en ongeduldig dat ik ben  ::)

Voor degene die m'n stationnetje nog niet gezien hebben:
(https://i.imgur.com/qYbymsH.jpg)
(https://i.imgur.com/DGYosmA.jpg)
Ik ben met deze nog niet klaar. Ik moet nog veel details er voor maken.

Tot de volgende update weer!

Bas

Titel: Re: Haarsem aan Zee H0
Bericht door: NS264 op 20 januari 2020, 22:48:43
Hoi,

Herkenbaar. In een keer bouw je een hele hoop tegelijk.

Gr Koen.



Titel: Re: Haarsem aan Zee H0
Bericht door: bask185 op 27 januari 2020, 13:29:20
Heb van het weekend nog wat ditjes en datjes gedaan. Ik ben alleen m'n 2mm styreen plaat tijdelijk eventjes kwijt... Dan maak ik ook de stoepranden af. En ik wil lantaarns gaan maken. Ik denk dat ik een stuk messing buis neem en er een draadje door trek met een diffuus ledje. Dan wil ik kijken of ik met papier en alu folie iets leuks in elkaan kan flansen.

Het station is nu grotendeels klaar (er komt nog verlichting in)
(https://i.imgur.com/jkPRPWR.jpg)
Het station krijgt ook nog een verhoogde trap zodat de preisertjes niet zo'n grote sprong moeten maken.

Het perron is aan de stations zijde klaar. De andere kant moet nog, maar de Aughagens die ik nodig had, waren op in de treinwinkel. Dus dat laat nog even op zich wachten.
(https://i.imgur.com/Yc1Ltfe.jpg)
Zoals je ziet, heb ik gefaald met de witte tegels  :-[. Die zijn niet helemaal zoals de 'realiteit'. Ik vind ze gelukkig nog steeds mooi dus in dat opzicht ben ik geslaagd  (y)

Ik maak nu van styreen strips mooie strakke stoepranden  ;D.
(https://i.imgur.com/pKc0Od0.jpg)

Ik heb behalve een fascinatie voor treinen ook een fascinatie voor windmolens, trekkers en zeppelins. Ik moet natuurlijk perse minimaal 1 molen hebben.
(https://i.imgur.com/pP83EAz.jpg)
Ik heb de basisplaat gezaagd en geverfd. Ik wil met faller platen een padje rondom de molen maken, met grind de rest van de plaat opvullen en een mooi wit of bruin hek maken. Ik weet alleen nog niet waarvan. Ik zou styreen kunnen gebruiken, maar ik vind de evergreen stripjes bij de treinwinkel best wel duur. €6,75 voor een pakje stripjes van nog geen mm dik.....

Achter de molen wil ik een weg aanleggen naar achter toe. Waar de DE2 staat, komt een overgang. Ik heb 2 mooie artitec andreas kruisen gekocht  :-X. Toen kwam ik er achter dat ik nergens een geschikt dubbel spoor had liggen voor de overgang  (y) (y) (y). Dus nu doe ik het achter het station voordat de sporen helemaal zijn samengevoegd.

Met grasmat wil ik een soepele helling tussen molen plaat en trein plaat maken als dat lukt. Anders plamuur ik een paar mooie schuine randjes en strooi ik er groen en gras op. De motor van de molen is getest en werkend. Ik heb de eerste laag verdunde grijze verf er overheen gehaald, maar ik denk dat ik dat nog een keer wil doen. En een laagje revell 82 earth brown is misschien ook een mooie toevoeging aan de kleur.

Ik wil eigenlijk de molen omverven naar voorbeeld van de koren molen, de Nachtegaal in de Beemster. En het is nu ook noodzaak geworden dat er bloemperkjes bij komen.
(https://visitbeemster.nl/wp-content/uploads/2019/04/Beemster-de-Nachtegaal-IMG_1974-1620x1080.jpeg)
foto van visitbeemster.nl

Ik heb aan de haven nu stro/houtlijm/water mengsel aangebracht als ondergrond voor ballast. Ik ben nog niet onder de indruk. Ik wilde natuurlijk eigenlijk zaagsel hebben, maar dit is wat de supermarkt had. Het duurt wel erg lang voordat het droog is. Ik vraag me af of het zal werken zo. Ik heb er een beetje een hard hoofd in. Op internet las ik ook dat ik onverdunde houtlijm moest gebruiken, maar er ging zoooo veel lijm in dat ik me toch genoodzaakt voelde om een beetje water te gebruiken. Maar het is nu een kwestie van ballast er over gieten en kijken hoe en of het blijft liggen
(https://i.imgur.com/8Mf6vj6.jpg)

Het vorige ballastte stuk heeft overduidelijk nog wat meer ballast nodig. En vooral ook recht opstaand gras. Hoe dat groen er nu bij ligt :-[ dat is het eh, net niet helemaal.

Druk blijf ik bezig..

Bas.

P.S. ik heb ook van Gogh pastelkrijtjes gekocht. Die dingen waren nog duur ook en ik gebruik straks waarschijnlijk 80% niet... Dat wordt deze week ook weer weatheren oefenen op wagonnetjes.
Titel: Re: Haarsem aan Zee H0
Bericht door: bask185 op 31 januari 2020, 17:24:54
Ik heb vandaag alleen de basis van de molen gemaakt. :laugh:

(https://i.imgur.com/5n9fkfa.jpg)
Beetje monniken werk zo'n hek ff in elkaar te lijmen :angel:

(https://i.imgur.com/nlBPIkm.jpg)
Het stenen pad is een klein beetje grof geworden. Ik wilde eerst een faller kartonnetje gebruiken met stenen pad motief, maar ik dacht dat wordt vast niet zo mooi. Daarom koos ik uiteindelijk voor iets grofere korrels dan het grind voor de stenen, ik denk dat menig preisertje nu zijn enkels zal bezeren.  ::)
(https://i.imgur.com/mtoPc2O.jpg)

Een klein detailtje is dat het kruiwiel van de molen tamelijk hoog zit. Ik denk dat je hier wel een preisertje nodig heb van 2,20m.
(https://i.imgur.com/JLi1Idk.jpg)
(https://i.imgur.com/eUyfpI2.jpg)

Ik ben nog niet klaar. Ik moet nieuwe gekleurde stroken zien te printen voor de wiekens. De hekjes wil ik wit verven. En ik wil nog een circel maken.

Ik ben ook nog niet uit de kleur van de molen. De 2e laag grijs doet hem goed maar het is nog niet helemaal. Misschien dat een verdund laagje Revell 84 oplossing kan bieden??

Bas