Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 20:51:59
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
NS GLY omspuiten en opschriften door orientexpress
Vandaag om 20:42:10
De Hondsrugbaan door Noordernet
Vandaag om 20:38:51
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door Entity
Vandaag om 20:37:25
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:54:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
  

Auteur Topic: Haarsem aan Zee H0  (gelezen 42317 keer)

Menno

  • Online Online
  • Berichten: 3340
    • Mijn van-alles website
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #105 Gepost op: 29 juni 2020, 21:15:19 »
Ik ehhh.. zelf lantaarntjes bouwen wilt niet erg vlotten. Ik heb 3 proto's gebouwd maar ze zijn niet echt om over naar huis te schrijven. Ik was vergeten een foto van ze te maken dus dat komt volgende keer wel. Het is ook best veel werk om 'effe' zo'n ding in elkaar te flansen en dan heb ik het nog alleen maar over de kap zelf... Dan moet de mast en het ledje en...

Afijn ik realiseerde me dat ik op dit punt nog niet toe ben aan zelf lantaarns bouwen en dat een consessie nodig was.
Och, toen ik een jaar of 9 was (denk ik... het is al een tijdje terug) heb ik op een regenachtige zaterdag samen met m'n pa lantaarns zitten maken. Hij deed het soldeerwerk, ik het schilderwerk.
Dat wat hij bouwde, met aardig wat ervaring, zag er stukken beter uit dan wat ik zelf als eerste fabriceerde.
Toen ik eenmaal zelf betere lantaarns maakte, ontdekte ik op een gegeven moment het zelf etsen van messing en gingen mijn lantaarns er nogmaals met een enorme sprong vooruit.

D'n treinenboer had helaas geen 2.5mm messing buizen meer. Gelukkig was d'n modelbouwcompany in koedijk op slechts een kwartier rijden een leuk uitje.
[...]
Maar helaas had ook deze toko geen 2.5mm buizen. Natuurlijk wel 3 en 2mm en ben daarom maar gesettled op 3.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet weet wat ik bij Huider zou kunnen krijgen. Omdat ik mijn bouwwerken nu al tijden nergens in kan zetten, ben ik minder actief aan het bouwen en heb ik ook minder buis nodig. Toen ik nog wel actiever bezig was heb ik vaak bij een modelbouwzaak in Amsterdam mijn spullen gehaald, die, naast de standaard K&S Engineering artikelen ook allerhande andere maten messing buis voerden. 2,4 (nou ja, 2,46 dan...) millimeter was daar prima verkrijgbaar, maar het zou best kunnen dat ik het bij Huider ook niet kan krijgen.
Ik wilde nu lekker beginnen aan de seinen, maar ik heb geen 2mm boor die ik nodig heb om de buizen in elkaar te krijgen. Dus morgen ochtend maar even langs de bouwmarkt (kan ik meteen de primer maar even meenemen).
Koop gewoon meteen een borenset van 1 t/m 10 mm x 0,5 mm. ;D (en vergeet reserveboortjes voor 1, 1,5 en 2 millimeter niet)

Helaas heeft m'n kat m'n CTA stuk gebeten...
Woei! Je CTA-uithouder is veel te lang/groot! Die CTA's zijn zwaaaar, dus de uithouder is precies zo lang als nodig.
Ik heb geen goede foto kunnen vinden van een variant met klok NAAST de CTA, maar ga er maar vanuit dat de uithouder net lang genoeg is om klok en CTA een plek te bieden en zelfs dan vaak al wat schuin op de paal hing.

http://www.m-voorloop.nl/benelux/cta.jpg
Ik heb vandaag een eerste poging gewaagd en de eerste 4 struiken zijn bomen geworden....
Kijk, dat is zoals het bij mij ook ging met lantaarns maken ;) De eerste exemplaren leken niet echt ergens op en waren erg grof. Zoiets vergt gewoon oefening. Grote kans dat mijn eerste struiken ook bomen worden en andersom.
Wat bedoel je precies met "een Proxxon". Proxxon is een merk en Proxxon heeft vele vele apparaten.
[...]
Ik heb overigens een dremel van proxxon die ik wil gaan proberen om mee te boren.
Ik heb inderdaad iets te gewoontegetrouw geantwoord dat ik dacht dat iedereen wel wist wat ik bedoelde.
Ik bedoel inderdaad zo'n stuk gereedschap wat iedereen vaak een 'dremel' noemt, terwijl ook dat een merknaam is.
Het is in ieder geval een handzaam soort boormachine die met allerhande slijpschijfjes, schuurbandjes en weet ik wat geleverd wordt.
Het verschil is dat het ding een lager minimumtoerental heeft (5000 toeren tegen 8000 voor de echte Dremel) en voor m'n gevoel een rotor heeft die beter in balans is.

Overigens is die 5000 toeren nog altijd veel te snel naar mijn mening. Ik regel het ding nog verder terug met m'n variac.
Ook ik kwam er achter dat d'n accutol een echte boortjeskiller was. iig bedankt voor de tips  (y). Ik vraag me alleen af waar ik zulke kleine buisjes vind. Misschien heeft d'n treinenboer er een van messing.
Zoek eens bij Albion Alloys. Die hebben bijna alles voor m'n gevoel. https://www.albionalloys.com/en/

@ spoorijzer: als ik zoek op Multitool, maar dan niet via Google, krijg ik gewoon 'Dremels' te zien (waaronder die van Proxxon).
Google schotelt iedereen iets anders voor, dus daar op af gaan heeft geen enkele zin.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1266
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #106 Gepost op: 30 juni 2020, 09:33:32 »
Citaat
@ spoorijzer: als ik zoek op Multitool, maar dan niet via Google, krijg ik gewoon 'Dremels' te zien (waaronder die van Proxxon).
Google schotelt iedereen iets anders voor, dus daar op af gaan heeft geen enkele zin.

Het was puur als waarschuwing bedoeld, dat je niet blindstaart op het naampje, maar meer op de functie  ;)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #107 Gepost op: 05 juli 2020, 17:10:05 »
Bedankt voor de input Menno. Op een dag zal ik zelf mooie lantaarns versieren.

En ik zal de CTA houder inkorten, goede tip  (y). Ik moet hem nog steeds repareren sinds poeslief dat ding er af heb gebeten...

Ik heb vandaag nog iets geprobeerd met bosjes. Ik heb ondertussen ook al een stuk touw, maar die heb ik nog niet gebruikt. Ik heb daarentegen een nieuw doel gevonden voor m'n Ijslands mos.

Ik heb ze gedeeltelijk bruin gespoten (verf bus was op en ik had veel mos... ), ondergedompeld in verdunde houtlijm en verscheidene kleuren groen spul er over gestrooid. Ook hier gaat op dat sommige stukken iets beter zijn dan andere, maar over het algemeen ben ik erg tevreden. Het is wel een stuk beter dan dat ooit was.







ter vergelijking met het zeeschuim links


Ik heb nog een iets oudere foto van mijn zelf gemaakte bankje. 2 stukjes karton en 2 plankjes. Ze zijn ongeverfd en dat hou ik zo. Er moeten nu alleen nog wat prullenbakjes en preisertjes bij. En misschien nog een poster voor in het wachthokje.


Op het scenery gebied heb ik als laatste ook nog het ballastbed ge-drybrush'ed met verunde revell 87 akryl verf. Ook dit is een verbetering gebleken. Het contrast verschil tussen het groen en het bruin is minder nu.


Ik lees dat andere mensen wel eens verscheidene kleuren ballast mengen. Dat zal ik voor het volgende traject ook eens proberen. :police:


In other news:

Ik heb een oud touch screen geleend van m'n werk. Dit scherm was deel van m'n afstudeerproject en lag in een kast te verstoffen. Dan heb ik toch liever dat hij op mijn baantje verstoft  (y). Met het scherm, kan ik wissels ed aansturen en ik kan de standen van de bezetmelders visueel waarnemen, maar daarbuiten heeft de grafisch laag niet echt veel nut.

Die K**** rpi die ik al eerder werkend had, had op eens last van het beruchte corrupte SD kaart syndroom en nu ben ik alles opnieuw aan het instellen. Ik hou deze keer de pi zo dom als mogelijk, op een start script na worden alle bestanden over wifi gestuurd.

Het enige wat ik nu nog concreet moet doen, is het toevoegen van de seriele communicatie met de DCC centrale en de bluetooth commincatie met de hand controller. Als dat eenmaal werkt, dan maak ik de electronica van haarsem oost af. En dan heb ik eindelijk eens een goed werkende setup  (y) en kan ik het geheel in 1 centrale verwerken.

Mvg,

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #108 Gepost op: 18 november 2020, 22:23:08 »
Hallo,

Ik heb een update, het is helaas geen bouwverslag maar meer een sloop verslag. Nu ik in de tussentijd mijn nieuwe rangeerbaan Rosedale Abbey gebouwd heb, ben ik me erg gaan ergeren aan het gebrek aan ruimte. Als ik een gedeelte in de treinkamer opzet dan kan ik mijn kont niet keren. Sinds afgelopen week staan de Rosedale bakken beneden waar ik er heerlijk aan heb kunnen werken. Ik kon zonder moeite de bakken op hun zijkant plaatsen om even aan de onderkant te knutselen. Ik heb in het verleden nu best vaak op m'n rug onder treinbanen gelegen en dat moet ik nu toch maar eens afleren.

In het verleden dat ik de Haarsem modules op 1,30m hoog geplaatst. Qua kijkhoogte is dat wel prima, maar om te bouwen... je komt gewoon nergens bij. De les die ik daar uit heb getrokken, is dat de hoogte wel prima was. mMaar het feit dat ik niet even een bak er uit kon halen om op zijn zijkant op m'n bureau of een stelletje schagen te plaatsen, dat was de echte fout. In het vervolg wil ik altijd treinbakken uit de baan halen om er op een comfortabele wijze aan te werken.

Dit brengt me ook naar het volgende punt. Een andere ergenis is de hoeveel bende die ik heb gehoard en de onvoldoende opslagcapaciteit om het in te bewaren (straks te zien op de foto's). Door een hogere baan te maken, creeer je meer ruimte. En door modules afneembaar te maken, hoef je ook niet meer onder je baan te komen. Ofwel overal waar houten poten stonden daar kan een kast komen te staan.

Behalve de nieuwe baan Rosedale Abbey, heb ik nog een ander ambitieus plan. Maar wees gerust ik ga eerst eens het een en ander afmaken. Omdat mijn ogen groter zijn dan de huidige kamer wil ik een rek maken waar nieuwe modules in passen.

Nu ga ik niet Haarsem verhogen. Wat ik wel ga doen, is weer het baanplan wijzigen en er moeten een paar dingen verdwijnen  :o

Tot op heden heb ik twee stations en een rangeerstuk gefabriceerd waarvan ik denk dat  ik er echt iets moois van kan maken. Ik kan echter niet hetzelfde zeggen van de haven. De zichtbare lelijke C-rails van mijn verleden moet nu echt maar eens de deur uit getrapt worden.. permanent. In plaats van een beetje aankloten en eigenlijk niks bereiken, wil ik liever productief verder gaan zodat ik mezelf kan bezig houden met mooie stations te maken, met allerlei details die het afmaken zoals een roestig hek en een rondzwervende krant.

Het nieuwe plan wordt als volgt:

De haven wordt permanent verwijderd. Als ik mijn schroevendraaier nog kan vinden, kan ik nog wat wisselaandrijvingen redden, maar zo niet gaat de bak met wisselaandrijvingen en al naar het grof vuil.

Haarsem Oost (of West, volgens mij haal ik ze wel eens door elkaar), het rechter station, blijft zoals deze is. Deze is qua scenery het mooist. Het andere station, west, blijft ook maar de plaat (het is nog geen bak omdat hij op het schaduwstation ligt) wordt iets smaller gezaagd. Tussen de stations komt helemaal niks meer. Dus ook het rangeerstuk gaat er tussen uit. Ik gooi hem echter niet weg. Onder en boven station west komen rekken voor onder andere Rosedale abbey en het rangeerstuk. Op het moment ligt Haarsem op 90cm hoog. Voor het spoor wat tegen de achterwand aanloopt, wil ik een nieuwe kast neerzetten die ongeveer 1,40 hoog is. Boven op deze kast, wil een frame bouwen waarop alle andere banen komen te liggen, wanneer ik er mee wil spelen. Zoals te zien op het baanplan, kan ik er Rosedale Abbey er in zijn geheel opzetten.

De huidige houten bak in de rechter bovenhoek, die blijft maar er komt nog maar 1 spoor op te liggen. Ik wil deze keer een zo groot mogelijk boog leggen met flexrail. De rest van de ruimte wil in gebruiken voor scenery. En ik wil hier echt een mooi Nederlands polder landschap van maken. Omdat er slechts 1 spoor loopt, hoef ik ook niet meer onder deze bak te komen om draadjes en andere dingen aan te sluiten. Onder deze bak wil ik nu misschien ook een kast plaatsen. Tot op heden heeft Rosedale Abbey er onder gelegen. En sinds vanavond ligt het rangeerstuk er te verstoffen


En spoedig volgde er meer bende...


En nog meer bende  :-[


De havenbaan staat nu tegen de muur te wachten om onderdeel te worden van de eeuwige rangeervelden. Ik heb de kraan en die kolenbak er af kunnen halen.


Ik wil van de gelegenheid ook maar eens gebruik maken om tegen de lange achterwand bovenin een paar vitrines te maken in de lengte. Ik heb namelijk best veel trein gespaard inmiddels en het lijkt me leuk om ze in de lengte te kunnen plaatsen. Er komen zodoende een paar canvasjes op de markt.

Ik hoop dat ik op deze wijze wat gelukkiger zal worden met de ruimte indeling.

Bas


Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #109 Gepost op: 22 november 2020, 21:29:49 »
Ik heb dit weekend mij helemaal uit de naad gewerkt.

In plaats van een kast, heb ik een houten frame gebouwd met platen hout er tussen. Ik ben er nu al erg blij mee, ik kan nu al mijn zooi eindelijk eens een plekje geven  :angel:


Ik meteen maar 2 TL balken geinstalleerd, kunnen we ook weer eens wat zien.


Zoals jullie zien heb ik ook nog een paar 'items' van mijn vorige hobby opgehangen.



Ik heb ook besloten dat er een vitrine kast moet komen. Sommige van mijn mooiste treinen zitten al meer dan 2 jaar in een doos en ik begin ze te missen  :-[
Het wordt een zelfbouw vitrine. Ik kwam er achter dat vitrines nogal aan de dure kant zijn. Dus ik heb gisteren al een plaatje UV werend kunststof besteld en deze komt woensdag binnen. De vitrine wordt 150cm lang en er komen 5 treinen onder elkaar in. Hij wordt tegen de lange muur tegen het plafond aan geplaatst.


Dit waren de foto's na het bouwen gisteren. Vandaag ging het meer om het opruimen en ik heb de werktafelplaat iets verlaagd.  Ik heb nu ca 60cm aan werkruimte voor al mijn huidige en te bouwen modules. Ik kan nu ook lekker comfortabel aan de onderkanten en bovenkanten knutselen onder het genot goede TL verlichting.
Op het moment ziet de bende er al een stuk minder uit dan een bende  :P


Rechts op de foto komt dus spoor te liggen dat West en Oost met elkaar verbindt. Aangezien deze alsnog in het zicht blijft liggen, wil ik er deze keer een mooi verhoogd spoordijkje van maken. Ik heb er precies 17.5cm de ruimte voor een enkelsporig dijkje. Ik heb ook de R4 bogen weg kunnen krijgen om plaats te maken voor een ruimere flexrail. Haarsem is nu officieel 100% C-rail vrij  ;D

De plaat van het andere station is overigens niet ingekort. Dat was niet nodig. Ik ga de groene grasmatten er ook nog aftrekken om er iets moois van te maken. Ik ben tot de conclusie dat een grasmat voor H0 eigenlijk alleen goed is om een vers gemaaide achtertuin mee na te bootsen.

Nog een plaatje van kant Oost, waarvan je een redelijk overzicht moet krijgen van mijn veeeels te kleine treinkamer  ::)


Tot zover de stand van zagen zaken. Ik denk dat mijn volgende post de bouw, installatie en invulling van de vitrine zal zijn.  :police:

Een fijne avond verder,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #110 Gepost op: 23 november 2020, 21:52:53 »
Nog even een avondje na het werk boos gemaakt  >:( om een begin te maken aan de vitrine. De achterwand komt uit de MDF plaat wat voorheen de basis vormde van mijn shaduwstation. Het was de enige plaat die ik had die groot genoeg was. Dit is het laatste van het hout van mijn ouderlijk huis wat ik nog gebruik. De rest van het hout had ik nog allemaal liggen.


Ik heb tussen de planken 8,75cm ruimte. Normaal is de maatstaaf 10cm, maar de planken zijn nou eenmaal 16mm dik en it will have to do.. Ik kan er zo in ieder geval nog wel treinen in krijgen dus dat is fijn  (y). Ik ben alleen nog in dubio of ik hem nog moet beleggen met C-rails. Het kan en het past allemaal, het is alleen een beetje krap met de hoogte om de treinen in de vitrine te plaatsen. Maar de treinen die er in komen hebben wel allemaal verlichting en ik heb bijna geen recht stukje K-rails meer over.. en ik dacht die C-rails gebruik ik nooit meer...

Het plexiglas wordt morgen geleverd maar morgen heb ik helaas geen knutsel tijd  :-\ + ik ben er nog niet aan toe om de kast meteen op te hangen. Ik wil de kast eerst nog dicht plamuren en strak in de eiken kleurige beits zetten. Het is natuurlijk geen trainsafe of een originele Heins maar ik denk dat een mooi laagje beits en wat plamuur wel wat narigheid kan maskeren  :police:

Het stukje MDF en een balk die ik nog over had na het zagen, ga ik gebruiken als basis voor het spoordijkje. Dat komt allemaal mooi uit  (y).

De achterkant wordt bedekt met de door mijn mede clublid geverfde achtergrondjes. Ja en dan ga ik maar het spoordijkje bouwen. Ik heb inmiddels mijn elektische vliegenmepper grasstrooier vervangen door een betere en ik ben de benodigde draadjes hier (fotodijkje) al aan het bestuderen om een echt realistisch dijkje te fabriceren.

Wordt vervolgd:

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #111 Gepost op: 27 november 2020, 18:57:34 »
De vitrine is (bijna) af. Moet alleen nog een mm van het plexiglas af zagen.







Ik heb ook voor de verandering een kant en klaar achtergrondje gekocht voor achter het spoordijkje. Te zien in de volgende update.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #112 Gepost op: 06 december 2020, 16:24:09 »
Ik had heel pittig een spoordijkje gemaakt, maar het ding zag er niet uit.



Zowel de kleur, het gras, het ballast, de vorm en de maten... het viel onmogelijk te redden. Toen bedacht ik me, laat ik nu eerst eens echt goed leren om een dijkje te maken en om adviezen te vragen. Sommigen zullen het draadje misschien zijn tegengekomen maar voor degene die dat niet hebben: link naar het volgende spoordijkje

Een van de adviezen luidde, 'probeer het uit op een klein stukje' dus daar ben ik nu een beetje mee bezig.

En een andere advies luidde: "kill your darlings". Er zaten natuurlijk 2 hele flexrails en een beetje in verwerkt en die wilde ik graag terug. Dus handdoek er over gedaan, water overheen gegoten en een nachtje gewacht:

En ik had mijn rails weer terug  ;D Ik heb overigens ook geleerd dat dit proces sneller gaat met heet water. Dus mocht je ooit je baan ontballasten.. heet water gebruiken.

Ik heb inmiddels verder voor Haarsem nog geen hele dijk gebouwd, wel heb ik voor kant oost het begin gemaakt voor een dijkje.





Vanaf het station wil ik ca 2cm stijgen op 3% om het dijkje helemaal door te trekken van station tot station.

Nu ik een heel nieuwe dijk ga fabriceren, wil ik meteen gebruik maken van de gelegenheid om toch een vaart er in te maken met een klein spoorbrugje en een kruisend dijkje met overgang.

Langzaam bouw ik voort..

Mvg,

Bas




Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #113 Gepost op: 02 januari 2021, 22:27:59 »
Allereerst! Een gelukkig nieuw jaar aan iedereen  (y) Moge we binnenkort weer treinbeurzen kunnen bezoeken.

Ik heb voor het nieuwe jaar een kleine update. De nieuwe spoordijk ligt op z'n plek, maar ik ben nog steeds in afwachting van WS turf. Dus het graswerk laat nog even op zich wachten.








Deze dijk zal er uiteindelijk er ongeveer uit komen te zien als dit stukje

Maar dan nog mooier  ;)

Ik heb vandaag ook voor het eerst pas de zelf gebouwde DCC centrale met draadloze handregelaar kunnen gebruiken op de baan.
<a href="https://www.youtube.com/v/mLGWX41rgXA&amp;feature=youtu.be" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/mLGWX41rgXA&amp;feature=youtu.be</a>

Tot mijn verbazing deed hij het zeer goed. Ik had sinds laatste grote software wijziging nooit getest, maar blijkbaar werkt het wel (y). Om DCC pakketjes de deur uit te  sturen, maakte ik gebruik van een enkel array. Dat array vulde ik met informatie en daarna ging de informatie bit voor bit naar de baan. Omdat ik efficiënter te werk wilde gaan, maak ik nu gebruik van twee arrays. Een array wordt gevuld terwijl het andere array naar buiten wordt geklokt. Als het pakket dan de deur uit is, dan staat het volgende pakket alweer klaar. Dan wordt het eerste array uitgeklokt terwijl het 2e array wordt gevuld.

Ik heb tevens een buffer gemaakt voor de instructies. Deze buffer kan inkomende instructies opslaan todat ze zijn uitgelokt. Zo kunnen er geen instructies verloren gaan en zou je in theorie van meerdere controllers gebruik kunnen maken.


Mijn goede chef ging voor de kerst nog even het eea opruimen en hij gaf mij deze originele Meanwell voeding. Hij heeft een uitgang voor 5V en een uitgang voor 15V. Ik dacht dat dat wel een goede voeding zou zijn voor mijn treinbaantje  :angel:.

Op het filmpje zie je ook de nieuwe boog liggen. De straal heb ik zo groot als mogelijk gehouden en bedraagt 80cm. Dat is ongeveer 15cm groter dan Marklins ruimste boogradius. Als ik echter mijn hondekop er door stuur, denk ik: "meh nog steeds te krap". Maar goed, concessies... ruimte gebrek... we kennen het allemaal wel, denk ik  ::).



Tot de volgende update,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Ruben90

  • Offline Offline
  • Berichten: 173
  • Vele beetjes maken een hoop
    • https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102521.0
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #114 Gepost op: 02 januari 2021, 23:31:30 »
Dat ziet er al goed uit!
Ben benieuwd naar het vervolg. (y)
Groet, Ruben

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #115 Gepost op: 30 januari 2021, 23:10:33 »
Uit ontevreden over de nog steeds niet werkende wissels heb ik besloten om mijn eigen bussysteem van vele posts geleden niet meer te gebruiken en een simpelere oplossing in te bouwen. Ik heb in een avondje dit simpele printplaatje in elkaar geflanst.

Er zit een relais op voor de ontkoppelaar, 3 aansluitingen voor de servomotors en een flatcable aansluiting voor het schakelpaneel.

En vandaag heb ik hem onder de baan gezet en aangesloten.


En het werkt als een zonnetje  :police:. Het schakelpaneel hoeft weinig aan te sturen en bestaat zodoende uit slechts 2 wip wap schakelaars met neutrale middenstand.


De voorzijde van 'het schakelpaneel'.

De werking is heel simpel. Door de linker knop naar boven te duwen, leiden de wissels naar het bovenste spoor. Door dezelfde knop naar beneden te duwen, leiden de wissels naar het middelste spoor. Met de rechter schakelaar kan ik de wissels naar het kopspoor zetten of ik kan de ontkoppelaar schakelen.

Ik heb wel iets nieuws geleerd met de ontkoppelaar.... schijnbaar als er ballast ofzo inkomt dan doen ze het nog maar half.

Ik heb er nog niks mee kunnen ontkoppelen  >:(

Nu ik toch gelijk met de elektronica aan Haarsem Oost bezig was, had ik meteen de verlichting meegenomen. Ik keek er een beetje tegen op omdat ik onder de baan moest solderen. Die 4 lantaarns hadden elk nog een weerstandje nodig. Gelukkig kon ik ze makkelijk aan de ringleiding solderen omdat die met ijzerdraad is aangelegd (y). Deze methode ga ik vaker toepassen voor ringleidingen.


Hoewel ik het station van een aardige weerstand voorzien heb, zie je nog steeds een beetje licht door de muren schijnen.

Ik had dit natuurlijk graag geweten voordat ik de verlichting inbouwde  :-[. Het wordt lastig om dit te verhelpen, maar niet onmogelijk.

Ik ben verder een beetje aan het rijden geslagen. Mijn zelfbouw DCC centrale doet het goed, maar de bluetooth verbinding tussen handregelaar en centrale is erg gebrekkig. En de handregelaar heeft nog een beetje fine-tuning nodig. Hij stuurt net even te veel en te snel instructies naar de centrale. Ik moet ook nog het bereik van de potmeter aanpassen om een groter nul bereik te maken. Het was best lastig om een trein helemaal stil te zetten  ;D

Totdat ik deze kleine kinderziektes er uit heb gehaald, gebruik ik tijdelijk mijn oude vertrouwde MS1. Van de aansluit rail heb ik de elektronica er uit gehaald en ik heb het ding aan de baan bevestigd.


Ik had bij het duwen van 3 IC rijtuigen nog een catastrofale ontsporing  :o


Er zit een minuscuul hobbeltje ergens op de dijk.

Het geeft normaal geen problemen en treinen doen ook niet raar... behalve deze ene keer dan  ;) Nu moet ik die Lima's maar eens vervangen voor iets knaps.

Ik heb ook iets bedacht om mijn beperkte opslag probleem om te lossen. Ik heb natuurlijk geen schaduw station meer en ik kan verrassend weinig kwijt op station west en oost.

Behalve dit materieel, heb ik nog
- een plan V
- De 2
- motorpost
- 2e hondekop om te koppelen met deze hondekop
- en nog een partij elektrische en diesellocs.

Om toch meer te laten rijden, ga ik mij eigen advies eens opvolgen en een cassette systeem implementeren op de enige plek waar dat nog mogelijk is.
Het spoor voor deze sprinter moet doorlopen naar een uitneembare cassette. Dit heeft als voordeel dat ik een heel treinstel extra kwijt kan en ik kan makkelijk van materieel wisselen. + ik kan ruimte gebruiken die ik anders helemaal niet zou gebruiken  :police:


De deur moet dan wel of open of dicht zijn.


Ik ben voor nu in ieder geval blij dat ik weer een beetje kan rijden en dat de wissels en verlichting het aan 1 kant doen. De sleur van het vastzitten is nu doorbroken en ik zie weer zat leuke klusjes naar voren komen.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #116 Gepost op: 30 januari 2021, 23:29:53 »
Hoi,

Flink doorgeploeterd hier.

Het begin van de spoordijk is er, moet er op de Bnls HO module ook weer eens mee verder.
Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #117 Gepost op: 31 januari 2021, 19:05:58 »
Ik ben vandaag een beetje aan het puzzelen geweest met de elektronica. Ik heb hier en daar nog wat draadjes aangelegd en de kleurtjes in orde gemaakt.


Om de seinen aan te sturen, wil ik gebruik maken van mijn eigen gefabriceerde seinmodules. Deze modules zijn primair bedoeld om een licht of armsein aan te sturen en ze kunnen fungeren als blokmodules. Ze zijn uitbreidbaar met een remmodule of schakelrelais, maar daar is deze baan niet op voorbereid en laat ik achterwegen.

Station Oost heeft 1 uitrijsein in noordelijk richting. Station West krijgt 2 uitrijseinen ook in noordelijke richting. Het spoor tussen de stations krijgt aan weerszijde een inrijsein en deze seinen krijgen elk een voorsein. De seinmodules kunnen met een draadje (+ een ground) communiceren. Zo kunnen de inrijseinen hun seinbeelden doorgeven aan de bijbehorende voorseinen.

De seinen gebruiken bezetmelding om de juiste seinbeelden te tonen. Alle drie de uitrijseinen gebruiken het gehele spoor tussen de stations als detectie. Zo lang er een trein rijdt, zijn alle uitrijseinen rood. Dit stukje detectie wordt gedaan door middel van stroomdetectie. Daar is de spoordijk op voorbereid.

De inrijseinen gebruiken het spoor langs de perrons als detectie. Bij station Oost is dit makkelijk te doen met massadetectie. Ik kan daar makkelijk de gehele rechter spoorstaaf voor gebruiken.

Station West is wat lastiger. Vanwege de inrichting kan ik daar noch stroom- noch massadetectie toepassen. Om toch treinen de detecteren ga ik gebruik maken van LDRs die ik tussen de bielzen wil aanbrengen. Daar moet ik een beetje ballast voor wegbikken maar het is de enige optie.

Zowel het linker als rechter spoor van station West krijgen dus elk een LRR. Om het inrijsein altijd een goed seinbeeld te laten tonen, wil ik een dubbel polige schakelaar gebruiken om de inrijwissel mee te bedienen. Via deze schakelaar vertel ik een arduino hoe hij de wissel moet schakelen, en tegelijker tijd laat ik beide LDR's via de andere pool van de schakelaar naar de bezetmelder van het inrijsein lopen. Het inrijsein kijkt dan alleen naar dat spoor als waar de wissel naar toe leidt.

De werking van zowel inrijsein en uitrijsein is dan hetzelfde en het is ongeveer conform de werkelijkheid. Ik heb als laatste ook alvast 2 draden getrokken van west naar oost om de rijrichting van het spoordijk vast te leggen. De seinmodules kunnen namelijk geblokkeerd worden door de rijrichtingslijn naar massa te trekken. Alle uitrijseinen en inrijseinen worden op deze lijnen aangesloten. Deze twee lijnen zijn aan beide uiteindes aangesloten op een enkele schakelaar. Deze schakelaar verbindt ten alle tijden een van de twee rijrichtinglijnen met de massa waardoor de rijrichting wordt geforceerd.

Beide schakelaars moeten in deze opstelling in dezelfde stand staan. Als de schakelaars niet gelijk zijn, worden beide rijrichtingslijnen naar de massa getrokken waardoor alle seinen rood zullen tonen. Dit had ook met 1 schakelaar gekund. Ik vind het voor de werking zelf leuk om beide stations te voorzien van een schakelaar zodat de seinwachters van beide stations het met elkaar eens moeten zijn over de rijrichting alvorens een sein op groen wordt gezet.  :police:

De rijrichtinglijnen zorgen er tevens voor dat een sein van achter bereden kan worden in het geval dat men gebruik maakt van een remmodule of afschakelrelais. Het sein zal dan rood tonen zonder een stuk spoor af te schakelen, maar nogmaals daar maken we vandaag geen gebruik van  ::)

Ik heb bij Oost al de schakelaar aangebracht en aangesloten


En bij West.... daar moet nog het een en ander gebeuren. ;)


Dit zijn de eerste prototypes van de seinmodules.  :angel:

Ik heb er al 2 in elkaar gesoldeerd en ik heb nog iets van ~12 printen liggen.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #118 Gepost op: 31 januari 2021, 19:53:44 »
Hoi,

Flinke klus wederom, daar ben je wel ff zoet mee.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #119 Gepost op: 02 februari 2021, 05:44:52 »
Gisteravond nog even de seinlampjes aangesloten. Keek ik ook erg tegen op omdat ik met de soldeerbout onder de baan dingen zoals lakdraadjes moest solderen op moeilijk bereikbare plaatsen  ::)... Het ging me wel beter af dan verwacht. En ik vind het resultaat belonend.



Ik heb er inmiddels wel een weerstandje tussen geknutseld.

1 van de 2 seinen had een niet erg mooi groen seinbeeld( je kon het rood dan ook zien), gelukkig staat die aan de andere kant.


In het donker


Is dit nu geel?  :o


Ik heb hier nog 1 grote uitdaging voor de boeg staan.

Ik moet aan dat stokje daar een servomotor knutselen en ik kom er lastig bij.

Ik heb er lang over nagedacht want ik heb hier een simpele oplossing nodig. Die stang hoeft immers maar een millimeter of 2 nodig om te bewegen. Ik heb bedacht om de onderkant van dat stangetje in een lusje/haakje te buigen en er iets van een gewichtje aan te hangen. De servomotor bevestig ik dan vlak naast de stang en met een stukje garen of iets dergelijks wil ik het gewichtje om hoog trekken. Ik denk dat ik zo ook het minste risico loop het sein te slopen.

Het 'dummy' sein aan de andere kant blijft een rood tonende dummy.

Deze seinen zitten vast gelijmd en zullen de eerste beste verhuizing misschien niet overleven. Dat zou natuurlijk jammer zijn. Ik heb ondertussen ook de wattenscheider ontdekt, maar dan moet ik vierkante gaten in het hout maken. Ik wil de volgende seinen van onderen voorzien van een dikkere messing buis die ik in een rond gat kan steken. De vierkante voet wordt dan waarschijnlijk ook van messing vervaardigd, maar al knutselend komen we daar wel achter.

Ik wil de uitrijseinen van station West als enigen als lichtseinen uitbrengen voor de afwisseling. Het moet immers 1980 uitstralen hoewel station Oost.... wanneer zijn die rood zwarte stationshekjes eigenlijk ingevoerd?

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)