Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:54:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:52:07
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Haarsem aan Zee H0  (gelezen 42315 keer)

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1190
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #90 Gepost op: 13 mei 2020, 10:05:17 »
Hallo,

Misschien beetje laat bericht maar Conrad heeft een mooie sortering messing profielen, ook de kleine maten

groeten jandcargo

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #91 Gepost op: 23 juni 2020, 21:09:20 »
Ik heb laatste tijd niet veel gedaan aan Haarsem. Buiten de vaste klussen van het huis om heb ik de hele kamer opgeruimd en alles gesorteerd.

Deze week heb ik een beetje gras gezaaid en wat heggen geplant.


Moet het rolgordijn maar weer eens installeren nu de kleuren nog kloppen  ;D






Seinhuis vast geschroefd en wat grind en stenen gestrooid.


De 2 seinen zitten er ook al in.

Ik zat nog naar mijn ballast te kijken. Nu dat gras er zo bij ligt, viel ik een beetje over het contrastverschil. Toen realiseerde ik me dat ik het vergeten ben te drybrushen. Ik denk dat ik de volgende keer ook wat kleuren ballast ga mengen. Zo doende leer ik  :angel:


Ik zie ook in dat het industrieterrein moet inschikken. Die grijze vlakte achter het seinhuis gaat niet mooi worden, denk ik. :-\

Om de scenery straks helemaal af te maken ga ik "echte" struiken vervaardigen. Toen ik laatst het IJslandse mos er op lijmde, ging ik toch een beetje dood van binnen :-[

Ik heb bij de treinboer wat tips en trucs en spulletjes meegekregen om wat knappere struiken te vervaardigen. Hij raadde me wel aan om het spuiten niet binnen te doen en dat is 1 advies wat ik ten harte ga nemen.

Als iemand me nog tips kan geven voor de scenery, schroom je niet. Ik ben erg aan het improviseren en kan ze zeker gebruiken. ;)

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #92 Gepost op: 24 juni 2020, 08:09:34 »
Probeer aan Modelspoormagazine 199 te komen, zou ik zeggen.

Groet,
michel

Chiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 1077
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #93 Gepost op: 24 juni 2020, 12:26:35 »
Met behulp van deze tips http://www.spoorinmodel.nl/zelf_struiken_maken.php heb ik onderstaande struiken gemaakt


Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3340
    • Mijn van-alles website
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #94 Gepost op: 24 juni 2020, 19:40:14 »
Ik vond het wat lastig om de gaten te boren. Ik moest eerst het oppervlakte vijlen zodat deze plat werden, dan voorboren met een klein boortje <0.5mm en dan een gat maken van ~0.6mm (kwenie precies). Ik heb al 2 boortjes gebroken en ik moet het doen met een accutol.
Dat soort maten boor ik ook niet meer uit de hand ;) Zonde van je boortjes en werkstuk. Als het écht, écht.... ÉCHT uit de hand moet, doe ik dat met een Proxxon. Dat is een veel lichter gereedschap en daardoor beter te hanteren dan een zware accutol die geen moeite heeft zo'n boortje te breken.

Je kan, om het risico op breuk te verkleinen, het volgende doen, maar alleen als je met schachtloze boren werkt. Met schachtboren kan het ook, maar of je de kans op breuk er mee verkleint betwijfel ik.

Neem een stukje buis waar je boortje kwa diameter doorheen past en maak het zo lang dat als de onderkant van de boor gelijk ligt met het uiteinde van het buisje, je boortje net uitsteekt aan de andere kant. Maak waar de onderkant van de boor zit aan het uiteinde van het buisje een dubbele sleuf in de lengte door het in te zagen.
Stop je boortje in het buisje en span het geheel in je schroefmachine. Op die manier kan het boortje minder makkelijk buigen en breken.

Voor schachtloze boren kan dit ook, maar omdat je het buisje zelf dan niet vast kan klemmen, is het wel beter opletten met boren én waar het buisje eindigt (bij de schacht) loop je misschien wel meer kans op breuk.

Erg goed lijkende struiken trouwens!

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #95 Gepost op: 24 juni 2020, 22:09:03 »
Met behulp van deze tips http://www.spoorinmodel.nl/zelf_struiken_maken.php heb ik onderstaande struiken gemaakt


Ha ik had die site al eens tegengekomen. Ik heb mijn moeder uitgestuurd om touw te scoren. De treinenboer 'eb het niet. Dat zijn zeer mooie struiken

Ik heb vandaag een eerste poging gewaagd en de eerste 4 struiken zijn bomen geworden....

Sommigen zijn iets beter dan anderen.


Dit is een beetje een kale rakker geworden  ;D


Ik heb nog wat gras getracht te zaaien. Ik moet toch maar eens een betere grassator bouwen. Bij deze zie ik meer gras wegvliegen aan de bovenkant dan dat er onder uit komt  ???
Ik kwam er al gauw achter dat het makkelijk was om gras met je vingers te strooien.

Het valt me ook op dat door het grasoverschot mijn grindpad er weer net ff wat mooier uit ziet. Ik denk dat ik dat meer ga toepassen.

Ik weet alleen niet welke delen ik veilig kan aanraken. Ik voed dat ding nu met een labvoeding en de behuizing van deze voeding valt in de categorie niet aanraken  ;D De schakelaar is wel safe hehe.

Ik merk wel dat de spanning aanzienlijk hoger is dan d'n gemodificeerde vliegenmepper.



Morgen is het clubavond en kan ik niet zoveel doen.... aan deze baan  ::)
Vrijdag "helaas" "verplicht" BBQ'en ::)  :angel:
Dus zaterdag drukke dag, stofzuigen (met sok om het gras op te vangen. De kale bomen genezen en planten. En nieuwe touw struiken fabriceren.



Dat soort maten boor ik ook niet meer uit de hand ;) Zonde van je boortjes en werkstuk. Als het écht, écht.... ÉCHT uit de hand moet, doe ik dat met een Proxxon. Dat is een veel lichter gereedschap en daardoor beter te hanteren dan een zware accutol die geen moeite heeft zo'n boortje te breken.

Je kan, om het risico op breuk te verkleinen, het volgende doen, maar alleen als je met schachtloze boren werkt. Met schachtboren kan het ook, maar of je de kans op breuk er mee verkleint betwijfel ik.

Neem een stukje buis waar je boortje kwa diameter doorheen past en maak het zo lang dat als de onderkant van de boor gelijk ligt met het uiteinde van het buisje, je boortje net uitsteekt aan de andere kant. Maak waar de onderkant van de boor zit aan het uiteinde van het buisje een dubbele sleuf in de lengte door het in te zagen.
Stop je boortje in het buisje en span het geheel in je schroefmachine. Op die manier kan het boortje minder makkelijk buigen en breken.
Wat bedoel je precies met "een Proxxon". Proxxon is een merk en Proxxon heeft vele vele apparaten.

Ik heb overigens een dremel van proxxon die ik wil gaan proberen om mee te boren. Ook ik kwam er achter dat d'n accutol een echte boortjeskiller was. iig bedankt voor de tips  (y). Ik vraag me alleen af waar ik zulke kleine buisjes vind. Misschien heeft d'n treinenboer er een van messing.

Ik heb nog een vraagje. Ik had ooit een kleine uitbouwing gemaakt aan de voorzijde van het station wat ik volgens mij niet vermeld had.

Het originele plan was namelijk om er een weg op te maken die langs het seinhuis zou gaan, dus waar nu het grindpad ligt. Dat idee gaat dus niet door en ik weet eigenlijk niet of ik het moet houden.

Ik kan nu 2 dingen doen. Ik kan:
- het ding weghalen, want hij breekt een beetje met de contouren van de baan.
- het ding doortrekken naar achter, dan een stoep maken langs de heg en daarnaast de helft van een normale weg.

Wat jullie?

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #96 Gepost op: 24 juni 2020, 22:20:23 »
Dremel is ook een merk Bas; en een concurrent van Proxxon  ;D
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #97 Gepost op: 25 juni 2020, 08:09:16 »
Lol, ich habe das nicht gewusst. Ik zie wel dat dremel voornamelijk 'dremels' maakt.

Hoe noemen we dat ding waarover we het hebben dan?
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1266
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #98 Gepost op: 25 juni 2020, 09:41:25 »
Hoi Bas,

Ik weet niet of er 1 generieke term is, maar ik denk hobby tool, Multi tool (hoewel die soms ook fors groter zijn) hobby boormachine oid? Dremel, proxxon zijn de grote merken. Makita heeft ze ook volgens mij. Maar ook naamloos zijn ze volop te vinden (vaak goedkoper). Misschien zoeken in de (locale/online) hobbywinkel?

Groeten,
Rogier

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #99 Gepost op: 25 juni 2020, 20:23:09 »
Mini-/microboormaschine dekt de lading denk ik het beste.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #100 Gepost op: 25 juni 2020, 21:16:19 »
Maar ik doe er ook slijpschijven en borstels op  :D
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1266
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #101 Gepost op: 26 juni 2020, 13:33:51 »
Klopt, maar t blijft een boormachine  ;)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #102 Gepost op: 27 juni 2020, 15:47:19 »
Zo is dat, Black en Decker had destijds ook een set om van je boormachine een cirkelzaag, decoupeerzaag of vlakschuurmachine te maken, maar de basis was en bleef een boormachine  ;D
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #103 Gepost op: 27 juni 2020, 20:18:38 »
Multitool

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

Spoor 0 adept

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1266
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #104 Gepost op: 29 juni 2020, 11:25:02 »
Als ik google op Multitool, krijg ik toch eerder de grote apparaten om laminaat mee te snijden etc. Die zijn wat grof voor modelbouw. Op Hobbytool krijg ik iets betere resultaten. Je wilt wel een klein, fijn apparaat wat je makkelijk in 1 hand kan hanteren lijkt me.

Groeten,
Rogier