Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Punt- en hartstukken door Marc tramt
Vandaag om 19:25:26
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 19:16:54
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 18:39:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: ESU ECoS en Märklin CS (60215), hulp gevraagd.  (gelezen 7996 keer)

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5762
Re: ESU ECoS en Märklin CS (60215), hulp gevraagd.
« Reactie #15 Gepost op: 20 november 2018, 16:55:29 »

De ene centrale (bv de Ecos) kan je dan aan de 2-rail baan aansluiten en die laten besturen.
De andere centrale gebruik je dan puur alleen voor de 3-rail baan.
Werken ze volledig onafhankelijk van elkaar en kunnen elkaar ook niet storen.


Raar allemaal. Je kunt beide banen toch gewoon op één centrale aansluiten? Die heeft er heus geen weet van of er een slepertje onder het lokkie zit of niet. En beide centrales praten zowel MM als DCC als ook MFX/M4. Kiezen dus: Ecos of CS2.

Gr, Ben.

ceuleer

  • Offline Offline
  • Berichten: 511
Re: ESU ECoS en Märklin CS (60215), hulp gevraagd.
« Reactie #16 Gepost op: 20 november 2018, 17:00:54 »

Op de foto zie ik twee volledig gescheiden banen.
Waarom zit er dan een verbinding tussen?

De enige verbinding die ik zie tussen de 2 en 3 rail banen, zijn de stroomdraden.
En dat is perfect aangesloten en kan geen problemen geven.
Met een Ecos kan je misschien wel 20 locomotieven tegelijk laten rondrijden, stroomtekort ga je niet hebben op deze kleine baan met enkele locomotieven, ook al is de éne baan voor marklin, en  de andere voor de 2 rail modellen.

Het probleem heeft iets met de instellingen te maken of defecte decoder, of probleem met de bedrading van de loc.
Naar de éne kant rijden werkt alles, naar de andere kant werkt niets.
Aan de bedrading kan het niet liggen, op een ovaal met 1 aansluiting kan je geen fouten maken met de stroomdraden. Op 2 gescheiden ovalen ook niet.
Ik zou eens testen met een andere loc.

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
Re: ESU ECoS en Märklin CS (60215), hulp gevraagd.
« Reactie #17 Gepost op: 20 november 2018, 17:37:57 »
Op de foto zie ik twee volledig gescheiden banen.
Waarom zit er dan een verbinding tussen?
Die hoort daar helemaal niet te zitten.
Misschien moet je een duidelijke foto plaatsen hoe de bedrading aangesloten zit, of een schetsje plaatsen.
Is het voor ons ook een stuk duidelijker wat je aan het doen bent.


Inderdaad, want ik vroeg al:

Zie ik op de foto nou goed dat de zwarte aansluitdraad naar de DC-baan gaat en de rode naar de AC-baan?   :o


En Franky antwoordde daarop:
Goed gezien Ijsselsteyn

Maar ondertussen nog geen antwoord op de vraag waar die rode en zwarte aansluitdraad vervolgens op aangesloten zijn en daar ben ik gezien alle storingen nu toch wel erg benieuwd naar.


Steyn

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7805
Re: ESU ECoS en Märklin CS (60215), hulp gevraagd.
« Reactie #18 Gepost op: 20 november 2018, 19:05:56 »
Raar allemaal. Je kunt beide banen toch gewoon op één centrale aansluiten? Die heeft er heus geen weet van of er een slepertje onder het lokkie zit of niet. En beide centrales praten zowel MM als DCC als ook MFX/M4. Kiezen dus: Ecos of CS2.
Dat hoef je mij niet uit te leggen  ;D Ik snap het allemaal wel hoe digitaal werkt.
Maar aangezien hij twee centrales heeft kan je het zo oplossen.
Maar uiteraard kan je beide banen ook op een centrale, welke dan ook, aansluiten.
Aan Franky de keus.
Maar ik krijg zo het idee dat hij ze beide gebruikt en ze elkaar beïnvloeden omdat er blijkbaar verbindingen zitten tussen beide banen.
Daarom mijn vraag voor een duidelijke foto/schets hoe hij het heeft aangesloten.

De enige verbinding die ik zie tussen de 2 en 3 rail banen, zijn de stroomdraden.
En dat is perfect aangesloten en kan geen problemen geven.
Dat ligt er dus maar aan. Als hij maar een centrale gebruikt ok. Maar als hij beide gebruikt niet.

Maar ondertussen nog geen antwoord op de vraag waar die rode en zwarte aansluitdraad vervolgens op aangesloten zijn en daar ben ik gezien alle storingen nu toch wel erg benieuwd naar.
Me too  ;D
Gr.
Eric

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
Re: ESU ECoS en Märklin CS (60215), hulp gevraagd.
« Reactie #19 Gepost op: 20 november 2018, 19:37:36 »
Maar ik krijg zo het idee dat hij ze beide gebruikt en ze elkaar beïnvloeden omdat er blijkbaar verbindingen zitten tussen beide banen.
Daarom mijn vraag voor een duidelijke foto/schets hoe hij het heeft aangesloten.
Dat ligt er dus maar aan. Als hij maar een centrale gebruikt ok. Maar als hij beide gebruikt niet.


Precies! Alleen al uit het feit dat er twee centrales zijn aangeschaft terwijl dat eigenlijk helemaal niet nodig is, blijkt de onbekendheid met hoe digitaal eigenlijk werkt. Daarom vermoed ik ook dat de storingen ontstaan doordat die twee centrales tegelijk in gebruik zijn.


Steyn

franky

  • Offline Offline
  • Berichten: 33
Re: ESU ECoS en Märklin CS (60215), hulp gevraagd.
« Reactie #20 Gepost op: 20 november 2018, 20:24:15 »
de esu centrale  is aangesloten op de trix rail's en de marklin centrale op de marklin rail's ja ik ben een leek in deze materie en beide tracks zijn van elkaar gescheiden.
en ik heb meerdere centrale's ik heb ook een van hornby elite en een E-Z command DYNAMIS en ik heb ook trein's van TT en n die digitaal rijden
BDW deze heb ik nog nooit ter gelijkertijd gebruikt
« Laatst bewerkt op: 20 november 2018, 20:38:34 door franky »

franky

  • Offline Offline
  • Berichten: 33
Re: ESU ECoS en Märklin CS (60215), hulp gevraagd.
« Reactie #21 Gepost op: 21 november 2018, 09:52:58 »
het probleem met marklin is ik heb er een tussen bakje bij gekregen dat ik zou moeten gebruiken part nr 191724 en als ik dat er tussen zet krijg ik een overbelastingsmelding.
En Remunj de kabel loop gewoon onder de rails ik kar er hem toch niet boven leggen dan kan de trein niet niet overrijden
« Laatst bewerkt op: 21 november 2018, 09:56:59 door franky »

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
Re: ESU ECoS en Märklin CS (60215), hulp gevraagd.
« Reactie #22 Gepost op: 21 november 2018, 09:57:01 »
Dat is een ontstoorset en die moet je bij digitaal juist nooit gebruiken. Hup weg ermee!


Steyn

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: ESU ECoS en Märklin CS (60215), hulp gevraagd.
« Reactie #23 Gepost op: 21 november 2018, 10:11:05 »
Steyn, een beetje kort door de bocht. Ik had nog nooit van deze ontstoorset gehoord, maar ben even op googletour gegaan. Märklin levert die mee bij de CS2 met een apart instructieblad hoe je hem aan moet sluiten.
Het is waarschijnlijk iets anders dan de ontstoorcondensator die bij analoge aansluitingen wordt gebruikt.

Franky, laat het ding er eens tussenuit en kijk dan wat er gebeurt.

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
Re: ESU ECoS en Märklin CS (60215), hulp gevraagd.
« Reactie #24 Gepost op: 21 november 2018, 10:23:18 »
@Klaas: waarschijnlijk levert Märklin dat ding alleen maar mee om aan bepaalde regels van de EU te voldoen.
Maar feitelijk werkt het ding als een filter voor het digitale signaal en zoals Franky zelf al zegt levert het bij hem juist storingen op aan de werking van zijn systeem.
Overigens zit er bij de Ecos bij mijn weten niet zo'n ding, dus als het daar niet nodig is, dan bij Märklin toch ook niet? Zonde van het geld en materiaal.


Steyn

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: ESU ECoS en Märklin CS (60215), hulp gevraagd.
« Reactie #25 Gepost op: 21 november 2018, 10:33:06 »
De veronderstelling dat het ding nodig is om aan regels van de EU te voldoen vind ik ook op andere forums.
Ik mag aannemen dat Märklin het ding uitvoerig heeft getest alvorens het op de markt te gooien. Desondanks kan het zijn dat het een kwalijk effect heeft op de centrale of op het digitale signaal. Vandaar mijn advies aan Franky om hem er tussenuit te halen. Dat filter is niet nodig voor het functioneren van het digitale systeem.

Ter illustratie hierbij een scan van de handleiding die ik op een ander forum vond:

« Laatst bewerkt op: 21 november 2018, 10:37:30 door Klaas Zondervan. Reden: plaatje toegevoegd »

franky

  • Offline Offline
  • Berichten: 33
Re: ESU ECoS en Märklin CS (60215), hulp gevraagd.
« Reactie #26 Gepost op: 21 november 2018, 11:47:01 »
dat doe ik al heb het er van tussen gehaald dan heb ik geen overbelasting dank u 
Ik heb nog een vraag de ESU updaten hoe doe je dat ? met marklin ga je rechtstreeks op het internet.
 

« Laatst bewerkt op: 21 november 2018, 11:56:50 door franky »

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7805
Re: ESU ECoS en Märklin CS (60215), hulp gevraagd.
« Reactie #27 Gepost op: 21 november 2018, 12:42:37 »
Ik heb nog een vraag de ESU updaten hoe doe je dat ?
hier de software downloaden.
En hier de handleiding downloaden en het hoofdstuk firmware update lezen.
Gr.
Eric

franky

  • Offline Offline
  • Berichten: 33
Re: ESU ECoS en Märklin CS (60215), hulp gevraagd.
« Reactie #28 Gepost op: 22 november 2018, 10:50:57 »
Ik heb deze handleiding zelfs in het nederlands. (lol) Maar in ieder geval allemaal bedank voor de hulp, raad en daad die ik hier al heb gekregen  (y)

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2739
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: ESU ECoS en Märklin CS (60215), hulp gevraagd.
« Reactie #29 Gepost op: 22 november 2018, 20:18:40 »
Ik had de gedachte dat het ontstoorsetje ook de polariteit omdraait. Märklin's CS1 is ontwikkeld door ESU (is onderhuids feitelijk een ECOS/een ECOS is onderhuids een CS1), bij de ontwikkeling van de CS2 is de polariteit van de aansluitstekkers omgedraaid. De stekkertjes zijn nog steeds hetzelfde als bij de ESU/CS1, maar de polariteit is omgedraaid. Gevaar met het ontstoorsetje is dat je hem op de programmeeraansluiting gaat aansluiten. En die trek je vrij snel in de overbelasting. Bij mijn CS3 zat ie niet.
Uiteindelijk blijkt het ontstoorsetje, als ik stummis moet geloven, vooral een garantiegeval rondom EMC te zijn. Kan weggelaten worden, de eerste series CS2 zijn ook zonder uitgeleverd.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de