Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Terugverende koppeling door Deetrein
Vandaag om 00:27:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:05:28
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
03 August 2025, 23:57:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Vreemd probleem door RobVille
03 August 2025, 23:37:42
Bahnstrecke 5867 door ruudns
03 August 2025, 23:05:00
Wat was jullie allereerste loc? door hervé
03 August 2025, 22:53:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frank 123
03 August 2025, 22:53:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door grossraumwagen
03 August 2025, 22:38:55
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
03 August 2025, 22:20:45
Fleischmann Anna ombouw. door Wim Vink
03 August 2025, 22:09:30
Lokpilot 4 defect door spock
03 August 2025, 21:57:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
03 August 2025, 21:17:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
03 August 2025, 21:02:57
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
03 August 2025, 20:33:08
Da's Daz 2 door Huup
03 August 2025, 20:15:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ferdinand Bogman
03 August 2025, 19:57:09
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
03 August 2025, 19:28:31
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
03 August 2025, 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
03 August 2025, 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
03 August 2025, 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
03 August 2025, 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
03 August 2025, 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
03 August 2025, 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
03 August 2025, 17:13:17
US diorama in H0 door puntenglijder
03 August 2025, 16:33:32
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
03 August 2025, 16:17:23
Vitrinekast door Hasenwald
03 August 2025, 14:34:01
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
03 August 2025, 13:15:07

Auteur Topic: Problemen met eerste stappen digitaal: Hoe decoder testen?  (gelezen 2718 keer)

Harm

• Offline Offline
Problemen met eerste stappen digitaal: Hoe decoder testen?
« Gepost op: 11 November 2018, 00:39:38 »
Hallo,

Ik was al langer van plan om aan de slag te gaan met digitaal rijden, in eerste instantie het digitaal aansturen van mijn (n spoor) locs. Vrijdag heb ik een beetje in een impuls de knoop doorgehakt, en ben van Eurospoor teruggekomen met:
- een DR5000
- een ESU lokpilot nano (want: kleine locjes).

Ik ben redelijk goed thuis in electronica, maar niet echt in DCC. Daarom had ik al bedacht dat het inbouwen van de decoder in een loc een goede kans op ‘hij doet het niet’ zou hebben. Daarom wilde ik dit stapsgewijs gaan testen.

Een echte ‘decoder tester’ heb ik niet. Daarom heb ik de decoder iaangesloten op een Kato 11-103 chassis wat ik nog had liggen. Dat rijdt heel netjes, en
het is heel simpel om de motor elektrisch los te halen van de stroomtoevoer. De decoder volgens het schema aangesloten (grijs-oranje op de motor, zwart-rood op de wielen). Hierbij goed opgelet op ESD, en alle kale draadjes met stukjes Kapton tape afgeplakt.

Eerste test: Check dat dit werkt op de analoge baan: Volgens de handleiding van de decoder is deze af-fabriek ingesteld dat dit automatisch gebeurt.

Met deze inleiding raden jullie het al: Hij doet het niet.

Vervolgens de boel aangesloten op het programmeerspoor van de DR5000. Bij ‘uitlezen’ krijg ik eerst locadres 1 terug (zou default 3 moeten zijn), bij het uitlezen van CV29 krijg ik ofwel een error, ofwel ‘no load’.

Op de analoge baan zie ik zonder loc een stbiele spanning (getest met ongeveer 10V), met de loc is de meting niet stabiel. Op het DCC spoor meet ik ongeveer 16V/6kHz (ik heb de voeding van de DR5000 op de een-na-laagste stand staan). Op het DCC spoor heb ik ook met een oscilloscoop gekeken, ziet er uit als DCC.

Op de motoruitgang zie ik geen uitgangssignaal.

Vragen:
1. is er een (nog) simpeler manier om de decoder te testen? Mag ik die - zonder belasting met een motor - rechtstreeks op de programmeerspoort uitgang aansluiten?
2. Heeft er iemand ervaring met deze decoder op analoog bedrijf? Zou dat meteen moeten werken?
3. Is er iemand in de omgeving Veldhoven/Eindhoven met een digitale n-baan die zou willen proberen deze ‘loc’ uit te lezen?

onderstaand een foto van mijn ‘testloc’: ‘spot the mistake’. (Ja het soldeerwerk kan beter, masr er is zeker geen sluiting oid)

Groeten, Harm

borotof

• Offline Offline
Re: Problemen met eerste stappen digitaal: Hoe decoder testen?
« Reactie #1 Gepost op: 11 November 2018, 10:53:10 »
Zonder belasting kun je ze niet uitlezen/programmeren.
N spoor of h0 maakt niets uit.

Sluit de verlichting eens aan, kijken wat daarmee gebeurd.
Probleem kan natuurlijk ook in de dr5000 zitten...

De eerste Ivo

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 11 November 2018, 10:57:41 »
Dag Harm,

Waarom zet je de motor idd niet terug? Dan boel aansluiten en op programmerspoor zetten. Als dat niet lukt, moet je even Pb sturen. Ik woon iets ten zuiden van Eindhoven. Heb ook een DR5000 en losse decodertester.

Ivo

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #3 Gepost op: 11 November 2018, 11:47:53 »
Een decoder mag je altijd zonder meer direct aansluiten op een programmeerspoor of de rechtstreekse uitgang. Dat doe ik ook wel eens als ik een defect vermoed en bedradingsproblemen in een model uit wil sluiten.

Maar er moet wel een motor aangesloten zijn. Voor zover ik weet is het bij DCC gebruikelijk dat een programmeeropdracht voor de centrale 'bevestigd' wordt door de motor enkele keren met een pulsje te bekrachtigen. Die korte stroompieken die dat oplevert, zijn voor de centrale reden om aan te nemen dat het programmeren van een CV gelukt is.

Wat betreft ESD: hoogstwaarschijnlijk loopt dat wel los. Ik heb nog nooit een waarschuwing op de verpakking zien staan én ik denk dat je nog eerder dwars door de isolatie van de draadjes ontlaad dan rechtstreeks via de geleiders. De isolatie is immers heel dun.

Harm

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 11 November 2018, 12:58:49 »
Bedankt voor alle reacties. Voor de duidelijkheid: Ik heb tot nu toe alle testen gedaan  met aangesloten motor: motor  (grijs-oranje), en de railverbinding (zwart-rood). De decoder is dus in alle gevallen belast. Ik kan niet vinden wat de stroom van het Kato motortje is, maar ik ga er even van uit dat dit (ruim) binnen de marges van deze decoder vallen. Wellicht is de motor te licht (als belasting), maar dat zou voor een 'nano' decoder eigenlijk geen probleem moeten zijn.

Over de volgorde waarin ik getest heb:
1. Ik heb na het aansluiten van de decoder op het Kato onderstel *eerst* geprobeerd op een *analoog* testrondje te rijden. Volgens de handleiding zou dit gewoon moeten werken: "Analog betrieb: Der LokPilot Nano Standard kann auch an konventionellen Gleichstromtrafors betrieben werden. Die Betriebsart wird automatisch erkannt". Dit werkte dus al niet.
2. Pas daarna heb ik testen gedaan op het programmeerspoor. Dat werkt niet OK, maar zou eventueel nog aan de DR5000 of mijn bediening daarvan kunnen liggen.

@Ivo: Bedankt voor het aanbod, ik heb ook in mijn vriendenkring iemand die hier mogelijk kan helpen(wel H0). Mocht dat niet lukken neem ik contact met je op via PB.

EricZmS

• Offline Offline
  • Buiten de lijntjes is veel meer ruimte
« Reactie #5 Gepost op: 11 November 2018, 13:31:23 »
Harm,

Het zou ook aan de Kato kunnen liggen.
Ik zelf gebruik de Kato onderstellen voor mijn zelfgemaakte H0e locjes en heb diverse decoders uitgeprobeerd ook de ESU. Dit werkte inderdaad niet fijn ook na allerlei aanpassingen reed het onderstel niet of heel slecht.
De enige decoder die zonder problemen werkte was de uhlenbrock 73100 maar deze is nu vervangen door de 73105 welke ook niet lekker werkt. Hierover al contact gehad met uhlenbrock maar ook daar kom ik niet verder.
Ik zeg niet dat het zo is maar het zou dus ook aan de Kato kunnen liggen.
Ik ben niet bekend met de dr5000.   
Met vriendelijke groet, Eric

ZmS staat voor mijn koffie, Zwart met Suiker.
3x links is ook rechtsaf

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #6 Gepost op: 11 November 2018, 13:54:19 »
Zonder belasting kun je ze niet uitlezen/programmeren.
Niet helemaal waar. Zonder belasting kun je wel programmeren, maar je mist de bevestiging. Zoals eerder gezegd, na het aanpassen van een CV schakelt de decoder even heel kort de motor in. De stroomstoot die daardoor ontstaat is voor de centrale het sein: het is gelukt. Zonder de motor komt dat seintje niet en weet je dus niet of het gelukt is.

Je hoeft de decoder ook niet rijdend te testen. Je kan hem ook op tafel leggen en er een los motortje op aansluiten. En eventueel een lampje of een led om de lichtfuncties te testen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Harm

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 11 November 2018, 20:43:29 »
Ik heb een 'test stand' gebouwd met een los DC motortje. Daar krijg ik de decoder ook niet aan de praat: Aangesloten op het programmeerspoor gaat er maar een heel klein beetje stroom lopen (max 0.8 mA), met DC input gebeurt er helemaal niks.

Op een scoop zie ik alleen hele korte (microseconden) pulsjes de motor in gaan.

De hele encoder gebruikt ongeveer 10mA (ik ben niet helemaal zeker meer of ik die AC, DC of RMS heb gemeten).

Via het 'uitlees' commando van het programmeerspoor (DR5000) krijg ik locadres 1 terug, zou 3 (af fabriek) moeten zijn. Krijg ook een foutmelding 'no load'.

Begint toch steeds meer op een stukke decoder te lijken. Ik ga nog proberen deze decoder en de centrale bij iemand anders te testen. Wordt vervolgd.

laurent

• Offline Offline
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
« Reactie #8 Gepost op: 11 November 2018, 20:58:16 »
Niet helemaal waar. Zonder belasting kun je wel programmeren, maar je mist de bevestiging. Zoals eerder gezegd, na het aanpassen van een CV schakelt de decoder even heel kort de motor in. De stroomstoot die daardoor ontstaat is voor de centrale het sein: het is gelukt. Zonder de motor komt dat seintje niet en weet je dus niet of het gelukt is.

Je hoeft de decoder ook niet rijdend te testen. Je kan hem ook op tafel leggen en er een los motortje op aansluiten. En eventueel een lampje of een led om de lichtfuncties te testen.
Zo leer je nog eens wat nieuws. Is waarschijnlijk ook de reden dat een stuurstandrijtuig met eigen decoder altijd error geeft na een programmeeropdracht?
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de