Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door william_2
Vandaag om 18:15:20
S88N bezetmelder door V421
Vandaag om 18:14:43
Nieuw huis, nieuwe baan door Krazy Dre
Vandaag om 18:14:36
Hulp gezocht bij omwisselen cilinders Franse stoomloc 141R door Hennie
Vandaag om 18:14:32
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 18:12:07
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 18:06:22
Stottering Piko 98551BD door Ronald Halma
Vandaag om 17:57:54
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door rhberk
Vandaag om 17:53:14
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
Vandaag om 17:45:45
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Arjan6511
Vandaag om 17:14:13
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 17:10:29
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door Joz
Vandaag om 17:05:59
Nieuwe baan, nu nog zonder naam... door Paulus1201
Vandaag om 17:05:13
Raadplaatje door Hatsune Miku
Vandaag om 16:41:37
Hobbytrain Taurus en Vectron problemen N-scale door Keessap
Vandaag om 16:26:03
Spoor Groep Zuid 22-23 november Helmond door Ad Cleijsen
Vandaag om 16:25:40
Smeren, vet, olie, enz door Ferdinand Bogman
Vandaag om 16:14:42
Nieuwe ruimte, nieuw baanplan door DJV
Vandaag om 16:14:20
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 16:12:32
NS Mat 35 Maple Leaf door prutser
Vandaag om 16:02:33
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 15:20:19
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:09:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dion
Vandaag om 14:59:04
Spelregels 'Raadplaatje' door R1954
Vandaag om 14:27:17
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Sicco Dierdorp
Vandaag om 14:26:17
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 14:01:38
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:56:36
Doornvliet door HenkN
Vandaag om 13:14:43
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:45:10
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 12:32:52
  

Auteur Topic: Piko Vectrons DC rijden sneller dan andere Piko locs, hoe aanpassen?  (gelezen 7747 keer)

ooykaas

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
  • Wie het laatst lacht..... heeft het langst plezier
Re: Piko Vectrons DC rijden sneller dan andere Piko locs, hoe aanpassen?
« Reactie #15 Gepost op: 08 November 2018, 16:10:54 »
Het zouden dan andere motoren kunnen zijn, of andere tandwielen, maar bij digitaal zou er ook een andere decoder in moeten, maar deze gebruik ik dus niet. Mijn ICE loopt ook veel harder, maar remt keurig af en trekt mooi op. Ook de NS- en Fira 186 rijden voortreffelijk en de Locomotion 185 heeft zelfs een (ander) vliegwiel. Het zijn alleen die verrekte mooie Vectrons die bij het langzaam opendraaien van de trafo er meteen vandoor gaan. Ook nog geprobeerd met een Piko regelaartje van een startset.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18456
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Piko Vectrons DC rijden sneller dan andere Piko locs, hoe aanpassen?
« Reactie #16 Gepost op: 08 November 2018, 16:19:32 »
Welke trafo's gebruik je?
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Dominique

  • Offline Offline
  • Berichten: 209
Re: Piko Vectrons DC rijden sneller dan andere Piko locs, hoe aanpassen?
« Reactie #17 Gepost op: 08 November 2018, 16:23:56 »
Neem ze een keer mee naar de monteur vd Houtloods in Den Haag.
Leg het verhaal uit , misschien weet hij er wel raad mee.
 (y)

Of heeft het eerder meegemaakt.....

Maar kan idd wel zo zijn dat de aanvang spanning gelijk ‘ vol’ in de loc komt.
Kan mij vinden in de MTE uitspraak... Dat voornamelijk digitaal voorbereide productie is...
het is natuurlijk niet de juiste hulp van hun.

Maar ik zelf vind ook dat analoog goed moet zijn.

Maar het is niet helemaal de oplossing natuurlijk...


Vandaar misschien met een afgeregelde decoder erin op analoge modus.... Kan allemaal met Esu.
« Laatst bewerkt op: 08 November 2018, 16:35:59 door Dominique »

ooykaas

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
  • Wie het laatst lacht..... heeft het langst plezier
Re: Piko Vectrons DC rijden sneller dan andere Piko locs, hoe aanpassen?
« Reactie #18 Gepost op: 08 November 2018, 16:24:49 »
Dominique, jij schreef: ' Je zou kunnen proberen om een Plux22 erin te zetten en op Analoge modus in te stellen en dan rijden....'.
vind ik een prima gedachte. Aan zoiets zat ik eigenlijk ook te denken, maar wanneer je nieuwe analoge locs koopt, horen deze ook gewoon netjes analoog te rijden. Het antwoord van MTE: ' Mijnheer ik heb geen idee, probeer eens wat of ga digitaal rijden', slaat natuurlijk nergens op. Ik weet ook wel dat digitaal mooier rijdt en meer mogelijkheden biedt en dat de verlichting blijft branden. Maar om nu maar, vanwege deze twee, nog zo'n honderd locs te gaan ombouwen naar digitaal?!

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26991
    • Pagina van klaas
Re: Piko Vectrons DC rijden sneller dan andere Piko locs, hoe aanpassen?
« Reactie #19 Gepost op: 08 November 2018, 16:25:33 »
MTE gaf als antwoord: 'Mijnheer loks worden tegenwoordig gemaakt en afgestemd voor digital en dat wil wel eens een heel ander beeld geven met analoog rijden.'
Dat vind ik een rare verklaring. MTE kan er uiteraard ook niks aan doen, maar Piko moet zich realiseren als ze een analoge loc maken, dat die zich analoog "normaal" moet gedragen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

ooykaas

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
  • Wie het laatst lacht..... heeft het langst plezier
Re: Piko Vectrons DC rijden sneller dan andere Piko locs, hoe aanpassen?
« Reactie #20 Gepost op: 08 November 2018, 16:30:02 »
Klaas,

ik heb ook naar Piko geschreven, en zij begrijpen het niet?!
Ik kan ze opsturen, maar zij hebben daar natuurlijk zèlf Vecrons :-)
Duitsers maken geen grapjes.


Gr.,
Hans

Dominique

  • Offline Offline
  • Berichten: 209
Re: Piko Vectrons DC rijden sneller dan andere Piko locs, hoe aanpassen?
« Reactie #21 Gepost op: 08 November 2018, 16:34:38 »
Als je goed leest zeg ik ook;

Dat ik ook VIND dat analoog goed moet werken!
Dat is mijn mening.

Precies wat je zelf zegt ;

Analoog moet het ook gewoon goed kunnen werken.

Het is dat ik niet in de buurt woon, anders had ik ze graag ook even op spoor gezet.


Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1807
Re: Piko Vectrons DC rijden sneller dan andere Piko locs, hoe aanpassen?
« Reactie #22 Gepost op: 08 November 2018, 16:43:23 »
Hallo

Het zou toch ondertussen bekend moeten zijn dat de piko traxxen, vectrons an nog wat andere modellen veel te snel lopen.
Op duitse fora lopen er genoeg draadjes waar deze loks met roco wormwielen langzamer gemaakt worden.

Hier bijvoorbeeld:
https://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=27&t=110558

Bart
« Laatst bewerkt op: 08 November 2018, 16:53:50 door Bahn-AG »

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26991
    • Pagina van klaas
Re: Piko Vectrons DC rijden sneller dan andere Piko locs, hoe aanpassen?
« Reactie #23 Gepost op: 08 November 2018, 16:46:23 »
Vanaf de website van Piko kun je een testrapport downloaden dat in MIBA is verschenen. Daarin is te lezen dat de loc aanloopt bij 1,5V en dat de snelheid dan 7 km/h is. Wel vinden ze dat de topsnelheid hoog ligt, bijna 300 km/h waar de echte max. 200 km/h rijdt.

Hoe zit het eigenlijk met de trekkracht, heb je al eens getest waar de grens ligt? Als de trekkracht tegenvalt kan dat wijzen op verzwakte magneten in de motor, en dat verklaart dan weer het moeilijke aanlopen en de hoge snelheid.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

ErikW

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re: Piko Vectrons DC rijden sneller dan andere Piko locs, hoe aanpassen?
« Reactie #24 Gepost op: 08 November 2018, 16:56:59 »
Je zou er ook een dikke weerstand in kunnen zetten

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26991
    • Pagina van klaas
Re: Piko Vectrons DC rijden sneller dan andere Piko locs, hoe aanpassen?
« Reactie #25 Gepost op: 08 November 2018, 17:09:42 »
Een weerstand is echt de slechtste manier om het ding te temperen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

bellejt

  • Online Online
  • Berichten: 2393
Re: Piko Vectrons DC rijden sneller dan andere Piko locs, hoe aanpassen?
« Reactie #26 Gepost op: 08 November 2018, 17:43:24 »
ben je zeker dat bij de langzame modellen geen decoder inzit ? Zelfs bij analoog rijden zijn decoders interessant omdat je ze mooi kan inregelen.Ik spreek dan wel voor de esu modellen.
Greetings,salutations,groetjes,

ooykaas

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
  • Wie het laatst lacht..... heeft het langst plezier
Re: Piko Vectrons DC rijden sneller dan andere Piko locs, hoe aanpassen?
« Reactie #27 Gepost op: 08 November 2018, 17:48:49 »
Toch denk ik: Wanneer ik nieuwe analoge locs koop, deze zich ook zo moeten gedragen. Zou een digitale decoder, welke analoog wordt ingesteld, helpen, dan zou dit bij aanschaf vermeldt moeten worden, of er gratis bijgeleverd moeten worden. Dus eigenlijk: loc rijdt niet goed; terug ermee en geld terug of van mijn part een tegoedbon.

ooykaas

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
  • Wie het laatst lacht..... heeft het langst plezier
Re: Piko Vectrons DC rijden sneller dan andere Piko locs, hoe aanpassen?
« Reactie #28 Gepost op: 08 November 2018, 17:52:47 »
Beste Belljt, in geen enkele loc of treinstel zit een decoder. Alleen zo'n doorverbind-stekertje.

Hans

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2293
    • Biesje.nl
Re: Piko Vectrons DC rijden sneller dan andere Piko locs, hoe aanpassen?
« Reactie #29 Gepost op: 09 November 2018, 01:02:40 »
Verklaring voor het snelle rijden is wellicht dat fabrikanten er de voorkeur aan geven om niet teveel vertraging in te bouwen. Ik bedoel dan niet dat de trein beter op tijd rijdt, maar dat de motor minder toeren maakt bij normale schaal snelheden door minder tandwiel vertraging. Vroeger was dit ergerlijk omdat een model dan 300 km per uur kon gaan terwijl het maar een rangeerlokje was bijvoorbeeld (mijn Roco Hippel/Bakkie bv), maar aangezien je een max snelheid (max als in afkorting van maximum, niet Dhr. Verstappen) in kan stellen bij digitaal is dit een mooie manier om stillere aandrijvingen te maken. Vandaar dat men zegt 'ontworpen voor digitaal'. Ander leuk voorbeeld is de oude Liliput 6400 met 2 motoren die enorme toeren maakten, waardoor de loc vrij lawaaiig was.

De hoge startsnelheid is misschien toch een stroef iets in de aandrijving of zo? Braampje op een tandwiel. Of een type motor wat weinig koppel heeft bij gewone gelijkspanning bij langzaam rijden. Ik ben erg benieuwd. :-X

Mvg,

Robert (die nu naar bed moet anders is ie te laat op Eurospoor straks)