Doel:€250.00
Donaties:€125.00

Per saldo:€-125.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 15-11-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 2801 van MK modelbouwstudio door NS8714
Vandaag om 11:27:35
stroomonderbrekingen door henk
Vandaag om 11:25:56
EifelBurgenBahn door Hendrik Jan
Vandaag om 11:25:33
Jeveco conservenfabriek H0 244x40 cm door Ronald Halma
Vandaag om 11:24:53
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door NS8714
Vandaag om 10:57:47
AVT NS6300 reactiedraadje door DavidNS400 Grote sik
Vandaag om 10:46:33
Bouwpakket van een CIWL LX rijtuig van Amati door sncf231e
Vandaag om 10:43:26
Waar is dit? door Sobat Kras
Vandaag om 10:42:05
Gelijmde styreen (?) weer losmaken: mogelijk? door oudebiels
Vandaag om 10:29:46
MB-module: "Vakwerk is een vak apart" door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:26:18
Modelbaan Waldbach Süd door NS1220
Vandaag om 10:04:17
Prijsvraag Fairtrains: maak een ontwerp kleurstelling voor de 1315 door Rondje_HO
Vandaag om 09:59:01
Verzendperikelen door tijgernootje
Vandaag om 09:57:47
Landerbahn en Reichsbahn locomotieven. door Rondje_HO
Vandaag om 09:55:38
Station Rekerdam door Joran
Vandaag om 09:27:01
DE 64/6500 verbouwde varianten in model door Mcn1986
Vandaag om 09:04:28
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 07:34:20
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door JaJo
Vandaag om 06:12:26
De bouw van Schellenbach door Martin Domburg
Vandaag om 01:23:11
Projekt 083-338 door Rondje_HO
Vandaag om 00:38:13
  

Auteur Topic: NS 2801 van MK modelbouwstudio  (gelezen 2889 keer)

RobBennis

  • Jaren 30, een hele mooie periode
  • Offline Offline
  • Berichten: 53
NS 2801 van MK modelbouwstudio
« Gepost op: 05 november 2018, 23:31:02 »
Ik wou jullie meenemen met mijn ervaringen met de bouw van de NS 2800, een bouwset van MK. Een aantal beurzen geleden in Houten, ik meen de digitaal versie van vorig jaar, zag ik Maykel Kastelein werken aan een kap van een NS loc die ik niet herkende. Op de navraag wat dat nu voor een ding was kwam het antwoord dat dit de NS 2800 was, met als bijnaam ‘Kreupele Marie’. Die bijnaam intrigeerde mij nogal. Dus thuisgekomen het internet maar eens aan geslingerd. Daar kwam al de nodige antwoorden en afbeeldingen van dat orgel. De verwijzing naar een boek van Paul Henken waarin deze lok wordt besproken en nog zo een buitenbeentje de NS 2600 zorgde er voor dat de aanschaf van dit boek de eerste stap was.

Na het lezen van de geschiedenis van deze lok was mijn belangstelling zeker gewekt. Ik vind het gewoon een leuk apart ding niet dat bruine gedoe van de NS maar gewoon fris blauw met een mooi slanke motorkap , grote stuurhut erop en een stoer stevig frame waar je zonder problemen stevig mee kon rangeren zonder dat de frameplaat zou verbuigen zoals bij de latere serie  6400.

Kortom ik heb de bouwset van Maykel maar eens aangeschaft want dat zag er ook keurig uit met alle onderdelen netjes verpakt. Thuis gekomen de uitgebreide handleiding eens bekeken en dat leverde  geen gekke dingen op. Doosje weggelegd want nog even geen zin om te beginnen.
Een paar dagen later kwam er een mailtje van Maykel  dat hij geconstateerd had dat in mijn bouwset motor onderdelen mistte. Ik had ze zelf nog niet gemist dus ik was stomverbaasd. Is die man helderziende of zo? Toch maar een de doos opengemaakt en inderdaad.

Toen de missende onderdelen binnen zijn gekomen heb ik de doos opengemaakt  en deze keer bleef hij open en ben ik begonnen.

Het eerste wat ik heb gedaan is de kunststof onderdelen vrijgemaakt van gietstukken, althans de motorkap, onderstel en draaistelzijkanten. Het boompje met kleine onderdelen heb ik gewoon zo gelaten want dan kan je ze makkelijker bewerken en raak je niet kwijt. Met deze onderdelen heb ik een pasproef gedaan om te zien hoeveel ruimte er beschikbaar is voor een decoder en andere dingen. Dit leverde mij inzichten op hoe ik de boel wilde aanpassen ten opzichte van wat beschreven wordt. Lekker eigenwijs want het is mijn lokje.

Hier zie je de eerste modificatie, ik heb in plaats van de zelftappers een moertje van M1.6 ingelijmd voor de bevestiging.
Ook de opening voor koppelingen zijn aangebracht, die helaas later te klein blijken te zijn.


Aan de bovenkant hoeft niet veel aan te gebeuren, alleen bramen verwijderen.


De kap hoeft ook niet al teveel gebeuren, ik heb alle gaatjes geboord voor de handgrepen maar deze niet gemonteerd. In afwijking van de handleiding monteer ik ze pas na het schilderen van de kap. De reden is dat je dan veel makkelijker de transfer van de creme streep kan aanbrengen. Ook de hand grepen laat ik vastzitten aan de etsplaat en spuit ze daar. Scheelt een hoop gepruts.


Hier zie je weer de de M1.6 moertjes zitten die hier heb toegepast.

Rob


Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

Den Zoeterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 1156
Re: NS 2801 van MK modelbouwstudio
« Reactie #1 Gepost op: 06 november 2018, 06:16:01 »
Leuk en interressant project wat ik met veel plezier ga volgen (y)

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1005
Re: NS 2801 van MK modelbouwstudio
« Reactie #2 Gepost op: 06 november 2018, 11:17:00 »
Ik ga je volgen Rob.

Zo stond zij erbij in 1974 bij het Zeehavenbedrijf in Dordrecht.

Succes,
Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 3582
    • Modeltrein projecten
Re: NS 2801 van MK modelbouwstudio
« Reactie #3 Gepost op: 06 november 2018, 11:53:04 »
Oh gaaf, dan hoef je ook helemaal niet je best te doen met bouwen.  :laugh:
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 4713
Re: NS 2801 van MK modelbouwstudio
« Reactie #4 Gepost op: 06 november 2018, 15:56:21 »
Is een mooi model. Afgelopen Houten heb ik ook een exemplaar meegenomen. Ik wilde as vrijdag in Utrecht maar een begin maken met de bouw, maar jij hebt hem al klaar geloof ik. De kit ziet er wat mij betreft uitstekend uit, hoewel resin minder mijn ding is dan messing of een ander metaal. Nu zag ik in Houten na een tip van naoorlogsns ook het prototype van Dutzrail voo dezelfde lok. Dat gaat echt wat moois worden in messing, maar ik vermoed pas eind volgend jaar in kitvorm en waarschijnlijk ook met een ander prijskaartje. Moet ik er straks twee bouwen van een lok waar er maar één van is geweest :)

Ben benieuwd naar je verdere bouwervaringen. Je tip van later de handrails aanbrengen ivm de sierstrip decal zit al in mijn achterhoofd.

mvg,
Ivo
*

RobBennis

  • Jaren 30, een hele mooie periode
  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Re: NS 2801 van MK modelbouwstudio
« Reactie #5 Gepost op: 06 november 2018, 21:58:03 »
@Ivo,
Ik heb zelf lopen te dubben om de sierstreep te spuiten en af te plakken maar gelet op het 'geaccidenteerd terrein' van de motorhuiven voorzag ik hier veel lekkages en reparaties om het weer netjes te krijgen. Ik heb hier dus voor de decals gekozen. Nu zijn die niet helemaal topkwaliteit maar altijd beter dan een spuitwerkje waar je later spijt van krijgt. Ik ken mijn eigen beperking ;)

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

RobBennis

  • Jaren 30, een hele mooie periode
  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Re: NS 2801 van MK modelbouwstudio
« Reactie #6 Gepost op: 06 november 2018, 22:21:27 »
We gaan weer verder.
De voorbereidingen voor digitaal maken ben ik nu mee begonnen.
Ik had in mijn voorraad een ESU ZTC 21 decoderprintje en een Loppilot decoder en wou deze gebruiken.
Hiermee heb ik de mogelijkheid voor een sounddecoder en versterkte uitgangen voor de nodige licht effecten. Na wat passen en meten kwam ik erachter dat de lokpilot decoder strak past in de brandstoftank.


De binnenzijkanten van de brandstoftank heb ik met een cilinderfreesje in de proxxon met het handje ruimer gemaakt zodat de decoder er ruim in past.
Als ik dan een zijschot van de tank in kort dan is er zelfs ruimte voor een sounddecoder. Het decoderprintje leg ik dan op de brandstoftank.


Nu nog wat wegfrezen in het lok frame ter breedte van het decoderprintje. De diepte is niet dieper dan dat het decoderprintje dik is. Met andere woorden bovenkant decoderprint is gelijk met bovenkant framebalkje.


Zo komt het er dan aan de onderkant er uit te zien en met het vastzetten van de brandstoftank klem ik ook de decoderprint vast. De print ligt er los in wat handig is voor de verdere werkzaamheden.


Van boven ziet het er dan zo uit. Er is dus voldoende ruimte om de draden van de verlichting.

Zo dit is nu voorbereid verder met de onderstelletjes

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 330
Re: NS 2801 van MK modelbouwstudio
« Reactie #7 Gepost op: 06 november 2018, 22:28:48 »
Ik dub ook vaak over die sierstrepen maar ik zelf heb meer moeite om die superdunne transfers van tegenwoordig recht op het model te krijgen dan spuiten op geaccidenteerd terrein. Bijwerken valt mee (met verf op thinnerbasis).
Als je moet afplakken om de streep bij te werken plak je meestal net naast de klinknagels/ribbels/pukkels af.
Bevalt mij goed maar ik besef dat ieder zo zijn eigen voorkeuren heeft.

Carel
...als je kinderen wil laten groeien moet je er niet boven op gaan zitten...   =Luizenmoeder=

IJsselsteyn

  • Online Online
  • Berichten: 908
Re: NS 2801 van MK modelbouwstudio
« Reactie #8 Gepost op: 06 november 2018, 22:43:01 »
Mooi verslag, Rob. Ik blijf dit volgen.  (y)

Wat ik me afvraag: is het resin bestand tegen de warmte van de decoder?


Steyn

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 905
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: NS 2801 van MK modelbouwstudio
« Reactie #9 Gepost op: 06 november 2018, 22:57:35 »
Wat ik me zo afvraag.

Waar ga je je motor leggen.
Zie namelijk tandwielen uit je draaistellen komen.
En die liggen nu bijna tegen je decoder aan.

Als de decoder goed is aangesloten wordt deze niet zo warm Steyn.
En anders doet deze loc haar naam zeker eer aan.  ;D
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

RobBennis

  • Jaren 30, een hele mooie periode
  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Re: NS 2801 van MK modelbouwstudio
« Reactie #10 Gepost op: 06 november 2018, 22:58:26 »
Resin is een taai spulletje hoor, het kan zelfs tegen thinner ;)

De warmte is geen probleem want de decoder wordt echt niet zo heet en resin kan daar prima tegen. Ook is er voldoende lucht omheen zodat direct resin decoder contact er niet is. Tot nu toe heb ik er bij de resin modellen van MK geen problemen mee.

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

RobBennis

  • Jaren 30, een hele mooie periode
  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Re: NS 2801 van MK modelbouwstudio
« Reactie #11 Gepost op: 06 november 2018, 23:05:46 »
Waar ga je je motor leggen.
Zie namelijk tandwielen uit je draaistellen komen.

Marcel, ik zal je een geheimpje verklappen ;), de loc heeft motortjes zitten in de draaistellen zitten. Kortom twee motortjes in elk draaistel één.

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 905
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: NS 2801 van MK modelbouwstudio
« Reactie #12 Gepost op: 07 november 2018, 00:07:19 »
Weet ik dat alvast voor als ik de mijne binnen ga krijgen.  ;)
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

RobBennis

  • Jaren 30, een hele mooie periode
  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Re: NS 2801 van MK modelbouwstudio
« Reactie #13 Gepost op: 08 november 2018, 23:42:48 »
We gaan weer verder..

Het volgende wat ik heb opgepakt zijn de motor draaistellen. Daar valt eigenlijk niet veel over te zeggen want de bouwbeschrijving is hier goed. Volg je deze dan moet het allemaal goed komen.
Toch een paar puntjes…
De binnenkant van de zwarte motorhouders moet je proberen glad te krijgen, doe je dit niet goed dan zit de worm te dicht op de tandwielen die op de as zitten. Het gevolg is zwaar lopen en verhoogde slijtage van de tandwielen. In beschrijving staat  om hier een schroevendraaier voor te gebruiken en daarmee de ruwe structuur glad te strijken. Het klinkt gek maar het werkt wel.
De motorhouders is gemaakt van een één of ander nylon materiaal dat zeer taai en eigenwijs is. Een schuurpapiertje of een vijltje doet niet veel.
Een ander puntje van aandacht zijn gaten voor de wielassen. Ik heb ze met een ruimer bewerkt om daarmee soepel draaiende wielen te krijgen. Met een boortje moet je dit niet doen want dan worden de gaten ovaal.


Bij de draaistel zijkanten moet je opletten dat er ruimte is voor de stroomafnemer houders op de motor behuizing. Op de foto heb ik aan gegeven wat je weg moet halen.  Het gewoon een kwestie van regelmatig passen zodat het strak past. De wielen moeten vrij kunnen draaien en kunnen verschuiven en kantelen. Niet veel maar gewoon een klein beetje dan rijd het ook goed over rare wissels en vreemde bochten die we allemaal op onze baan hebben. Daarna een lik helder siliconen vet op de tandwielen doen dan loopt het soepel en rustig.


Ik heb nu de motordraaistelletjes bedraad met dun decoderdraad. Niet dat rare dikke en stugge draad wat geleverd wordt. Voorts de decoderdraadjes bij elkaar aan gesloten op de ESU decoderprint. Oh ja ik bundel de draadjes bij elkaar met een paar stukjes krimpkous. Staat netjes en zorgt er voor dat ze nergens achter kunnen haken en bied een zekere mate van trek ontlasting.
Niet teveel krimpkousjes en kleine stukjes gebruiken anders is het kabelboompje niet flexibel meer.
Het hele spulletje nu onder het frame gezet om te kijken of de draaistellen voldoende kunnen bewegen. Je zal in het frame wat resin moeten verwijderen om de uitslag van de draaistellen groot genoeg te maken. De bouwbeschrijving geeft aan waar dit moet gebeuren het is een beetje trail en error.


Ik heb nu er een decoder er in geprikt en met de decoderprint nu onder het frame geplaats en vastgezet met de brandstoftank.

De eerste test die ik heb gedaan is nu rijden de motordraaistellen dezelfde kant op. Simpel maar toch overkomt het toch nog een aantal mensen.

De tweede test is rijd hij naar voren als ik vooruit kies op de regelaar. De vraag is nu alleen wat is vooruit bij de 2800? Het gekke ding kan nl. even hard alle twee de kanten op. Ik heb me maar gehouden aan het principe van een stoomloc, schoorsteen voor en cabine achter.

Als laatse test ga ik de loc een aantal rondjes over de baan laten maken en over een paar wisseltjes laten gaan om te kijken of de motor draaistelletjes vrij kunnen draaien en alles lekker soepel werkt en draait. Aanpassen waar nodig.

Je merkt wel dat de decoder met de standaard instellingen moeite  heeft om het een beetje soepel weg te laten rijden. Dat heeft te maken met lastregeling van de decoder met de twee motortjes. Ik heb besloten om dit nu niet op te lossen maar pas later als de loc af is. Dan zet ik hem op het programmeerspoor van de lokprogrammer  want ik moet toch de verlichting inregelen.
De bouw fase kan je nu afsluiten met als resultaat een goed rijdend onderstel. Hoef je daar geen zorgen meer over te maken.

Rob

Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

RobBennis

  • Jaren 30, een hele mooie periode
  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Re: NS 2801 van MK modelbouwstudio
« Reactie #14 Gepost op: 10 november 2018, 18:20:11 »
Vandaag in Houten lekker kunnen praten met een aantal mede lotgenoten die aan het bouwen zijn met een van Maykel zijn producten. Een feest van herkening. Tevens een bestelling geplaatst voor een mat ’36, een elD3, een verlengde de twee zoals Maykel dat noemt. Als de bouwset dezelfde kwaliteit en uitvoering is als de omBC dan heb ik er bijvoorbaat nu al zin in.

Goed terug naar het lijdend voorwerp de 2800. Waar waren we ook al weer gebleven?
Als het goed is hebben nu een prima rijdend frame met twee motordraaistellen en een beetje draad er tussen.
In het frame heb ik nu de gaatjes geboord voor de trappetjes. In het resin zijn de plaats van deze gaatjes aangegeven met een putje. Rustig boren met een handboortje dan heb je de minste problemen.
Als je nu toch aan het boren bent neem dan de gaatjes mee in de kap. Is dat alvast maar gedaan. De trapjes haal ik uit etsplaat en soldeer ze in elkaar. Pas ze op het frame of ze goed zitten.  Berg ze daarna op want ze zijn erg kwetsbaar en verbuigen makkelijk.
Waarschuwing, laat de handgrepen van de motorhuiven aan de etsplaat zitten en ga ze niet passen!!! Zo kan je ze makkelijker spuiten.

De bufferbalken neem ik nu onderhanden door de gaatjes te boren voor alle slangetjes. De buffers zelf laat op het gietboompje zitten. Dan kan je de buffers en de bufferbalk beter verven zonder al  te veel  geplak met tape.


Als laatste klus aan het frame voordat hij geschilderd kan worden is de opening voor de koppeling. Ik wilde mijn standaard koppeling, de Fleischmann profi koppeling gemonteerd hebben. In de bouwbeschrijving geeft Maykel  aan dat je dan een hap uit de bufferbalk moet halen. Dit heb ik gedaan. Echter toen het model  klaar was en ik er mee ging rijden bleek dat de uitslag van de koppelingshouder onvoldoende was en heb vervolgens de resterende ‘haken’ verder moeten weg snijden. Zie de foto.


Oh ja opmerking voor mezelf, op de bufferbalken de koppelingen voor het multiple rijden monteren. (Ontbraken in mijn set)
Rob
« Laatst bewerkt op: 10 november 2018, 23:17:29 door RobBennis »
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis