Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
  

Auteur Topic: Eerste serieuze ervaring met modelbouw - Fotodijkje in aanbouw  (gelezen 30494 keer)

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1404
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Eerste serieuze ervaring met modelbouw - Fotodijkje in aanbouw
« Reactie #15 Gepost op: 04 november 2018, 20:11:32 »
Berend,

Het stopt niet met het roestig schilderen van de spoorstaven.
Ook de dwarsliggers geef je best een lichte dry-brush met licht grijs of beige om de structuur van het hout wat op te lichten.

Na het plaatsen van de rails en het aanbrengen van het ballast, moet je alles terug met elkaar "blenden" door terug een dry-brsuh en/of wet-wash over het volledige ballastbed inclusief de sporen.

Een paar foto's van wat ik er mee bereik:

Sporen en dwarsliggers in een kleurtje
20180927_001629 by Frans Peeters, on Flickr

Alles in de ballast
20180929_004919 by Frans Peeters, on Flickr

Dry-brush en wt-wash na het drogen van het ballast
20180929_165437 by Frans Peeters, on Flickr
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 849
Re: Eerste serieuze ervaring met modelbouw - Fotodijkje in aanbouw
« Reactie #16 Gepost op: 04 november 2018, 22:22:03 »
Citaat
Toch denk ik ergens dat een ruwe structuur als basis het verschil kan maken tussen een gladde golfbaan en een ruw weiland.

Ik heb zo het vermoeden dat het grootste deel van je ruwe structuur gewoon opgevuld gaat worden door je lijm en er dus een redelijke gladde kant over zal blijven waar je uiteindelijk je gras op "zaait". In dat opzicht was het misschien ook nog wel een optie geweest om een klein gedeelte juist niet van gips te voorzien en dan uiteindelijk eventueel verschil voor jezelf zichtbaar te krijgen. Weet je meteen of het de moeite al dan niet loont als je het op grotere schaal gaat toepassen.

Enne, het gaat mij natuurlijk niet om "gelijk" te hebben of zo. Uiteindelijk ben ik zelf ook nog maar een beginner als het gaat om scenery afwerking maar het gaat mij vooral om uitwisselen van tips en ideeën en om te leren van ervaringen van anderen. Ik steek zelf o.a. in dit draadje ook al weer veel op van de technieken en verworven ervaringen van anderen.

Groeten,
Bert

Spelfaut

  • Offline Offline
  • Berichten: 130
Re: Eerste serieuze ervaring met modelbouw - Fotodijkje in aanbouw
« Reactie #17 Gepost op: 05 november 2018, 12:39:53 »
@Frans, Wauw! Prachtig die laatste foto. Daar heb je een hoop aandacht in zitten. En bedankt voor je zet in de goede richting. Ik ga me eens verdiepen in de technieken van het dry-brushen en de wet-wash. Ik weet wat het is, maar hoe je het in de praktijk brengt heb ik me nog niet in verdiept. Ik zal dit voor zaterdag doen, dan kan ik meteen op eurospoor kijken of ik de benodigdheden kan vinden.

@Bert, we zullen het zien! Ben nu wel geneigd om alsnog een klein stukje kaal XPS te begrassen, om te kijken wat het verschil is. En inderdaad Bert, als we maar van elkaar kunnen leren!

Gisteravond was het gips droog en ben ik weer met de kwast aan de slag geweest. Vanavond zal ik hier een update met foto`s van plaatsen.

Groet,
Berend
Groet,
Berend

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1404
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Eerste serieuze ervaring met modelbouw - Fotodijkje in aanbouw
« Reactie #18 Gepost op: 05 november 2018, 13:37:33 »
Berend,
Dry-brush is eigenlijk schilderen met een borstel met weiinig tot geen verf. Je gebruikt liefst een vrij stugge borstel, doopt hem eventjes in de verf en daarna wrijf je het meeste van de verf terug af op en doekje (lekker verfverkwistend dus). Daarna ga je zachtjes over het stuk dat je wil laten oplichten, zonder drukken. Eerst zie je niets veranderen, maar naargelang je meerdere keren over het zelfde plekje gaat, zie je de hogere delen langzaam oplichten.
Wet-wash is gewoon weinig verf in veel water/verdunning oplossen en met een zacht penseel lekker op deplekken aanbrengen waar je een kleur in de diepte of in randjes wil hebben. Ideaal om verhoogde structuren te accentueren door er naast een kleurtje aan te brengen.

Omwille van het water dus eerst wet-wash en daarna, na het drogen pas de dry-brush.
Ben je niet tevreden met het resultaat, dan kan je gewoon voorzichtig herbeginnen.
Eerst weinig aanbrengen en later eventueel iets meer, zeker niet te enthousiast zijn van in den beginne.

Succes.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024

Spelfaut

  • Offline Offline
  • Berichten: 130
Re: Eerste serieuze ervaring met modelbouw - Fotodijkje in aanbouw
« Reactie #19 Gepost op: 05 november 2018, 20:09:55 »
@Frans, bruikbare tips! Hartelijk dank! Ik zal binnenkort eens experimenteren.

Zoals beloofd de update van het verven.

De ondergrond

Voordat er gras gezaaid kan worden moet eerst de witte kleur van het gips verdwijnen. Wat ik meegekregen heb is dat de kleur niet heel veel uitmaakt, zolang het maar dekkend en niet de licht is. Een simpele bruine laag had hier dus voldoende geweest. In eerste instantie was dit ook mijn insteek, maar toen ik eenmaal bezig was kwam het idee naar boven om ook wat andere kleuren te gebruiken. Uiteindelijk is het de bedoeling geworden om te kijken in hoeverre je iets van gras of begroeiing na kunt bootsen met enkel verf. Mocht ik het verprutsen dan is het zo weer verholpen met een nieuwe laag bruin. (En later verdwijnt het toch onder het gras)

Ik heb gebruik gemaakt van goedkope kwasten en acryl verf die ik eerder bij de action gekocht had.



27 - De ene helft van de dijk in de verf.



28 - De gebruikte kleuren.



29 - Alles in de verf en een overzichtje van mijn werkplek (keukentafel)



30 - De dijk van boven gezien.



31 - Een overzicht van de dijk. Met opzet de sloot donker gelaten, omdat ik nog niet precies weet wat ik hier mee moet.

Zoals gezegd ben ik me er van bewust dat deze kleuren onder het gras zullen verdwijnen, maar het was leuk en vooral leerzaam om zo wat met verf om te prutsen.

De sloot

Hierboven schreef ik al dat ik nog niet zo goed hoe ik dit aan moet pakken. Ergens zou het wel leuk zijn om een heel klein beetje water in de sloot te laten staan. Ik heb veel verschillende voorbeelden gezien voor groter water, maar specifiek een sloot ben ik nog niet tegen gekomen. Ik weet dat er methodes met wc-papier, verf en wat houtlijm, speciale 2 componenten producten en acryl lakken bestaan. Echter heb ik geen idee wat voor mij het beste toe te passen zou kunnen zijn, ook met het oog op kosten.
Is er iemand die mij hier meer inzicht in kan geven?

Om een idee te geven, dit is een beetje de uitstraling waar ik heen wil:



32 - Voorbeeld geleend van dit draadje. Hier is het 'glimmende' water goed te zien.



33 - Voorbeeld geleend van dit draadje. Zijaanzicht.

Groet,
Berend
« Laatst bewerkt op: 05 november 2018, 20:11:53 door Spelfaut »
Groet,
Berend

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
Re: Eerste serieuze ervaring met modelbouw - Fotodijkje in aanbouw
« Reactie #20 Gepost op: 05 november 2018, 21:33:55 »
Berend,

Leuk draadje!
Ik lees en leer mee.

Groet, Juroen.

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 3959
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Eerste serieuze ervaring met modelbouw - Fotodijkje in aanbouw
« Reactie #21 Gepost op: 05 november 2018, 21:48:27 »
Berend.

probeer je lijn van je spoor iets vloeiender te krijgen, nu is het net of er een paar knikken in zitten.
Het zal er dan ook een stuk beter uit zien als de bocht wat vloeiender loopt.

Het ziet er in ieder geval wel strak uit. (y)

Kees.

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1404
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Eerste serieuze ervaring met modelbouw - Fotodijkje in aanbouw
« Reactie #22 Gepost op: 05 november 2018, 22:29:34 »
Berend,

Ik ga je enthousiasme iets inperken  ;)

Het kleurenpallet voor de ondergrond is mooi en goed gevonden.
Maar,...
Voor dat je gras gaat zaaien, misschien eerst een dun laagje "fine turf" van Woodland Senics (of een andere producent) leggen in verdunde houtlijm (en fixeren met diezelfde verdunde houtlijm en zeepwater). Hierin heb je verschillende tinten groen.
Dat zorgt voor een onderlaag waarop je dan later kan gaan stoeien met de vezels (eerst de lange en daarna korter en korter...en in verschillende kleuren  ;) ).

Als je dan een plekje over slaat met het zaaien, is het niet zo erg
De onderlaag gaat alles een beetje verdoezelen en is toch nog mooier dan gewoon "verf".
Is het onvermijdelijk noodzakelijk? Neen, zeker niet, maar toch, het resultaat wordt er alleen mooier van.

Kijk ook even op een paar draadjes van Stedahult en Ronald Halma (en er zijn er nog wel een paar) hier op het forum, daar kan je ook veel uit leren.

Succes.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024

Spelfaut

  • Offline Offline
  • Berichten: 130
Re: Eerste serieuze ervaring met modelbouw - Fotodijkje in aanbouw
« Reactie #23 Gepost op: 06 november 2018, 00:07:33 »
Feedback is pas feedback als het goed onderbouwd is. En dat is het in beide gevallen.  (y) Wordt gewaardeerd heren.

@Kees, ik ben daar inderdaad een tijdje mee aan het worstelen geweest. Het leek wel aardig, maar als het je opvalt valt er nog wat te verbeteren. Zijn er manieren om z`n stukje spoor mooi vloeiend te laten lopen? Ik heb gezien dat sommigen het doen met een blokje hout met 2 sleuven, maar ik heb hier niet echt de gereedschappen om deze heel precies op maat te maken.

@Peter, het laagje turf waar je het over hebt ben ik inderdaad ook eerder tegengekomen, kan het kloppen dat sommigen ook zand en kleine steentjes gebruiken? Ik ga me hier wederom verder in verdiepen ;)
Ik heb een klein boodschappenlijstje voor eurospoor, dus ik ga zien wat ik daar kan vinden. En anders ergens maar wat bestellen.

Groet,
Berend
Groet,
Berend

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1404
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Eerste serieuze ervaring met modelbouw - Fotodijkje in aanbouw
« Reactie #24 Gepost op: 06 november 2018, 00:27:41 »
... kan het kloppen dat sommigen ook zand en kleine steentjes gebruiken? ...

Waarom niet, het is ook een "ondergrond" waartegen of waarop gras kan groeien.
Bovendien is het effect mooier dan na het zaaien steentjes en zand "op" het gras kleven.

Speur ook YouTube eens af naar video's van Luke Towan. Ook een "scenery master"
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024

Spelfaut

  • Offline Offline
  • Berichten: 130
Re: Eerste serieuze ervaring met modelbouw - Fotodijkje in aanbouw
« Reactie #25 Gepost op: 06 november 2018, 12:53:36 »
Hoi Frans,

Luke Towan is inderdaad een voorbeeld van me! Had hem ook al in een van de eerdere posts genoemd. Veel van de materialen die ik gebruikt heb zijn ook gebaseerd op zijn video`s.
De vraag of zand ed. ook gebruikt kan worden in een Nederlandse setting, was gebaseerd op het feit dat hij vaak drogere gebieden nabootst, waar zandvlaktes meer voorkomen.

Nogmaals: bedankt voor je input!

Berend
Groet,
Berend

Spelfaut

  • Offline Offline
  • Berichten: 130
Re: Eerste serieuze ervaring met modelbouw - Fotodijkje in aanbouw
« Reactie #26 Gepost op: 10 november 2018, 14:19:19 »
Op eurospoor het een en ander aan scenery spullen kunnen vinden. Na de tip van Frans om als ondergrond verschillende soorten turf te gebruiken ben ik ook hier naar gaan zoeken. Er bleek gigantisch veel keuze. Uiteindelijk denk ik een een leuke mix van kleuren en soorten bij elkaar gezocht te hebben.



34 - Aankopen Eurospoor

Vanavond maar eens stoeien met het spul!

Groet,
Berend
Groet,
Berend

Spelfaut

  • Offline Offline
  • Berichten: 130
Re: Eerste serieuze ervaring met modelbouw - Fotodijkje in aanbouw
« Reactie #27 Gepost op: 12 november 2018, 23:17:43 »
Ballast leggen.

Dit weekend toch niet meer met het groen bezig geweest. Wel heb ik me gewaagd aan de rails. Eerst het meer op kleur brengen, dmv van de hierboven gesuggereerde dry-brush manier. Ook heb ik het stuk spoor zo vloeiend mogelijk proberen te leggen.



35 - Zoals te zien loopt het spoor vloeiender als eerst, het ziet er inderdaad beter uit. Ook is de egale bruine kleur nog te zien. De railstaven en de bielzen hebben z`n beetje dezelfde kleur. Dit moet natuurlijk anders.



36 - Het spoor na een dry-brush met grijs & en een nog lichtere behandeling met wit. Op de achtergrond nog te zien, het voorbeeld van Frans :)



37 - Het gebruikte ballast. Het is een mix van 2 soorten, Medium Gray & Medium Dark Brown. Beide van Woodland Scenics.



38 - Ballast aangebracht en klaar om te lijmen.



39 - De status terwijl ik dit zit te typen: Ingelijmd en drogen maar...

Een paar dingen die mij opvielen.
Om het ballast in te lijmen heb ik gebruik gemaakt van pipetten. Eerst het ballast nat gemaakt met `nat water` (water met een drupje dreft) en daarna ingelijmd met 50/50 verdunde modpodge. Ook hier een klein drupje dreft bijin gedaan. Het drupje dreft zou er voor moeten zorgen dat de oppervlaktespanning van het water sneller breekt, en het dus beter over de kleine steentjes vloeit. Ik liep er echter tegenaan dat er in eerste instantie wel druppels ontstonden, waar het netjes op z`n plaats geveegde ballast bij de wanden van deze druppel omhoog 'kroop'. Kan iemand mij inzicht geven in wat hier gebeurt? Ik dacht dat de druppeltje dreft dit juist moesten voorkomen.

Nu ik er naar sta te kijken denk ik ook dat ik teveel ballast over de rails heb gegooid, maar dat moeten we maar eens bekijken als het droog is. Ook vind ik het ballast best grof. Op de verpakking staat dat het geschikt is voor H0.. 

Tot zover eerst maar weer,

Groet,
Berend

Groet,
Berend

Chris80

  • Offline Offline
  • Berichten: 3375
    • Zeedoorn
Re: Eerste serieuze ervaring met modelbouw - Fotodijkje in aanbouw
« Reactie #28 Gepost op: 12 november 2018, 23:43:55 »
Hoi,

Wat betreft het ballasten, zorg er voor dat de boel flink nat is voordat je met een pipetje gaat druppelen. En wellicht iets meer dreft er in en laag druppelen.

Verder gebruik ik ook ballast van WS, maar dan wel de “fine” variant. Medium vind ik te grof voor H0.

En als laatste, zorg dat er geen steentjes meer op de bielzen en tegen de rails ligt. Ik veeg dit er altijd af met een kwastje.

Succes ermee!

Groet,
Chris

Spelfaut

  • Offline Offline
  • Berichten: 130
Re: Eerste serieuze ervaring met modelbouw - Fotodijkje in aanbouw
« Reactie #29 Gepost op: 13 november 2018, 00:05:38 »
Dank voor de reactie Chris!

Nuttige tip die van de Fine variant. Wellicht dat ik die in het vervolg ga gebruiken.

Er voor zorgen dat er geen steentjes op de bielzen of tegen de spoorstaaf aan lagen heb ik ook geprobeerd idd. Zoals op afbeelding 38 redelijk te zien is, had ik het er allemaal redelijk afgeveegd.



40 - Afbeelding 38 ingezoomd

Nu de ballast met de druppels water omhoog werden getrokken is het weer op het spoor terecht gekomen. Met een kwast er bij langs terwijl het nog nat is lukt niet zo goed, omdat je dan alles overhoop haalt.. Afwachten wat het doet als het droog is.

Ter verduidelijking, mijn werkwijze was als volgt:

- Ballast goed leggen & bielsen + spoorstaven vrij van ballast.
- Met pipet indruppelen met water + een aantal drupjes dreft. Uiteindelijk was het zo nat dat er druppels bij de dijk naar beneden liepen. (hier kruipt het ballast dus omhoog, wanneer het voor het water voor het eerst contact maakt met het droge ballast)
- Met pipet de verdunde lijm + een aantal drupjes dreft indruppelen.

Groet,
Berend
Groet,
Berend