Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
NS 6000 (in schaal 0) door Rob Ellerman
Vandaag om 11:58:22
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Martijn193
Vandaag om 11:52:11
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Martijn193
Vandaag om 11:51:41
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 11:03:02
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 10:12:46
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Frans/Belgisch H0e baantje door Scratchbuilt
Vandaag om 09:58:00
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door spoorijzer
Vandaag om 09:39:18
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Station Roodeschool door Sven
Vandaag om 08:56:02
Al mijn goede ideeën... door henk
Vandaag om 08:38:22
Aachenau West door mass am see
Vandaag om 08:21:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen B.
Vandaag om 07:37:56
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
  

Auteur Topic: Eerste serieuze ervaring met modelbouw - Fotodijkje in aanbouw  (gelezen 30750 keer)

Spelfaut

  • Offline Offline
  • Berichten: 130
Eerste serieuze ervaring met modelbouw - Fotodijkje in aanbouw
« Gepost op: 01 november 2018, 23:37:36 »
Forumleden,
Nu er eindelijk enige progressie in de modelbouw hobby te melden is maak ik een eigen draadje aan om het een en ander in te melden. Hier hoort natuurlijk eerst een korte introductie bij.

Introductie
De afgelopen paar jaren stonden voor mij in het teken van ovaaltjes op tafel en het verzamelen van leuke modellen. Van het echte bouwen aan een baan is het nog nooit gekomen vanwege ruimte, geld en tijd gebrek. Drukte met mijn studie en een aantal verhuizingen en het feit dat een student eigenlijk altijd geld tekort komt, stonden mijn modelspoorwensen vaak in de weg. Met mijn 23 jaar studeer ik nu nog steeds, maar met wat sparen en selectief uitgeven heb ik inmiddels een leuke hoeveelheid materieel kunnen verzamelen.  Vorig jaar heeft mijn interesse een nieuwe boost gekregen door het aanschaffen van een z21start set en daarmee mijn intrede in de digitale wereld.



01 – Hoe iedereen ooit begonnen is.

Het afgelopen jaar ben ik op BNLS actief geworden en hier lees ik veel op de achtergrond mee. Af en toe upload ik wat foto`s op het aanwinsten draadje, als ik weer eens trots ben op een toevoeging aan mijn collectie. Ik heb door de veel bouwdraadjes enorm veel inspiratie opgedaan en dan kruipt heb bloed waar het eigenlijk niet gaan kan. Ik wou mezelf wagen aan het bouwen van een (klein) diorama zodat ik kennis kon maken met de beginselen van het modelleren.

Ik moest echt vanaf 0 beginnen en heb daarom werkelijk alles aan moeten schaffen. Een soldeerstation, een Dremel, verschillende soorten lijmen & verf, zelfs tangetjes, draadjes en schroefjes. Alle zaken die voor de gevorderden onder ons de normaalste zaak van de wereld zijn, had ik niet in mijn bezit. Ome Ali en de lokale beurs in Joure bleken goede bronnen voor de eerste dingen. Zo gezegd zo gedaan en langzamerhand ben ik steeds meer materialen en gereedschappen gaan verzamelen. De afgelopen weken heb ik dan toch een start gemaakt aan mijn eerste probeersel.

De reden van het draadje is voornamelijk het pijlen van de reacties en het hier en daar nog het inwinnen van de nuttige tips. De foto`s zijn allemaal (helaas) van telefoon-kwaliteit.

Bouwen & Knutselen
Goed, genoeg over mezelf en door naar het bouwen en knutselen.
Een goed bureau of werkbank heb ik niet tot mijn beschikking dus vooralsnog doe ik alles op de keukentafel. En ja, dit betekend elke keer rond etenstijd alles opruimen. ☹

Mijn idee is om een klein stuk spoordijk te bouwen. Op het forum ook wel bekend als het fotodijkje. Niet te groot zodat ik hier mooi mee kan beginnen. De afmetingen die ik in mijn hoofd heb zijn 60cm x 30cm. Ik wil het in eerste instantie dus ook gaan gebruiken als achtergrond/omgeving, waarmee ik mijn materieel op de foto kan zetten. In volgende posts meer hierover.

Grasapplicator
Elke zelf respecterende bouwer die met gras bezig gaat heeft natuurlijk een statisch gras applicator. Zoals gezegd doe ik het op een budget en heb daarom besloten om er zelf een te bouwen. Met goede instructies op internet bleek dit niet bijzonder lastig. Met wat onderdelen uit China en de bouwmarkt kon het solderen en bouwen beginnen. 



02 - Met behulp van de nieuwe dremel gaten in opmaat maken voor de schakelaar en de 12v voeding.



03 - Een deksel van een plastic bakje en een zeef moesten het ontgelden. Een gat in het deksel en een opmaat geknipt stuk gaas er in gelijmd. Ook zijn de beginselen van de elektronica te zien.



04 – Voorzichtig met de dremel een gat in de andere kant van het bakje. Lastig, want het is de eerste keer dat ik met dit gereedschap werk. En slijpsel… Slijpsel. Overal. Slijpsel.



05 – Het handvat zit er op. Gemaakt van 30mm pvc buis.



06 – Een blik op het binnenwerk. Ik heb een negative ionen generator uit china gebruikt. Er zijn er veel bij ome Ali te vinden. Volgens het label produceert deze 7000volt.



07 – Klaar! Tijd voor de eerste tests. Het apparaatje is nog geen 20cm lang.



08 – Het allereerste stukje ingezaaid. Voor een eerste keer en een zelfbouw apparaat niet ontevreden. Het gebruikte gras is 2mm Sping van WWS.



09 - Combinatie van 2 & 4mm. Wederom van WWS



10 – Een test met 6mm gras. Plukjes bleven mooi overeind staan. Hier staan ze in nieuwe lijm, klaar om ander gras bij te zaaien. Het gebruikte gras is 6mm Wild Meadow van WWS.



11 – Een combinatie van 2, 4 en 6mm gras hier overheen gestrooid.

Tot zover mijn eerste ervaringen met statisch gras. Het bouwen van de applicator viel mij alles mee. Het planten van gras ging goed en ik vind het er best redelijk uit zien.

Inmiddels ben ik een aantal stappen verder met het bouwen van mijn diorama, maar ik vermoed dat nog meer foto`s wel erg veel worden voor een eerste bouwverslag.

Later meer over het projectje/probeersel/fotodijkje!
Groet,
Berend
« Laatst bewerkt op: 02 november 2018, 11:05:24 door Spelfaut »
Groet,
Berend

Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5676
Re: Eerste serieuze ervaring met modelbouw - Fotodijkje in aanbouw
« Reactie #1 Gepost op: 02 november 2018, 10:13:09 »
Mooi geworden dat gras  (y)
Citaat
Een combinatie van 2, 4 en 6mm gras hier overheen gestrooid.
Dat komt me bekend voor; wij hadden vroeger koeien op de boerderij en overal in het weiland waar zo'n beest een vlaai had gedeponeerd groeide het gras hoger  :D
« Laatst bewerkt op: 02 november 2018, 10:27:35 door NS1220 »
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1643
Re: Eerste serieuze ervaring met modelbouw - Fotodijkje in aanbouw
« Reactie #2 Gepost op: 02 november 2018, 10:56:59 »
Leuk verslag! En het resultaat van je werk mag gezien worden, zowel het apparaat als het gras.

Groet, Gert-Jan

Spelfaut

  • Offline Offline
  • Berichten: 130
Re: Eerste serieuze ervaring met modelbouw - Fotodijkje in aanbouw
« Reactie #3 Gepost op: 03 november 2018, 17:16:56 »
Bedankt voor de reacties! Erg leuk om te krijgen.

@NS1220 Leuk dat je dat er in herkent. Ik had het niet voor ogen toen ik het maakte, maar nu je het zegt lijkt het er zeker op.

Opzet fotodijk

In deze post aandacht voor het fotodijkje wat ik aan het bouwen ben. De inspiratie komt van verschillende voorbeeldjes, maar ik bouw niet perse  een situatie na. Het enige wat ik bij de start voor ogen had was een stuk spoor wat in het midden van het diorama op een verhoging zou lopen. Daarnaast wou ik iets van een sloot aan een zijde van de dijk.

Nadat ik het XPS-schuim binnen had kon het proberen beginnen. De basis bestaat uit XPS omdat ik dit in een aantal voorbeelden heb gezien. Men beschrijft het dan praktischer als piepschuim, omdat het minder rotzooi maakt, en omdat het zich makkelijker met een mes laat bewerken. Zoals eerder gezegd heb ik geen ervaring, dus ik moest de ervaring van anderen maar vertrouwen.



12 – De eerste opzet, en flauwe bocht in het spoor om het visueel wat aantrekkelijker te maken.



13 – Een hout bak in elkaar geschroefd en het XPS hierin gelijmd. Vuren balkjes van 18mm dik en 44mm hoog. De onderplaat is van MDF van 12mm dik. De bak meet uiteindelijk 64,5 bij 33cm.



14 – De  breedte van de spoordijk uitzetten. Op basis van een breedte van 8m in het echt, is deze dus ongeveer 75mm in model.



15 – Een strook kurk op maat knippen. Dit komt van een grote rol en is 2mm dik. Het restant is op de achtergrond te zien.



16 – Het profiel van de dijk uitsnijden. Goed te doen met het relatief zachte schuim en een scherp mes.



17 – Het schuim tijdelijk vast gezet met prikkers en ook meteen de contouren van de sloot uitgesneden.



18 – Het schuim ruw maken met een stalen borsteltje en lijmen maar. Voor het XPS verlijmen heb ik UHU Por gebruikt.

Hierna is het tijd voor gips en het opbouwen van het terrein. Luke Towan, een meesterlijke modelbouwer en bekend van zijn Youtube kanaal, gebruikt vaak Sculptamold en is hier erg positief over. Ik heb het besteld bij Amazon en ben benieuwd hoe dit uitpakt. Vanavond maar eens aan het kliederen dus.


Tot zover deze update, dus later meer!

Groet,
Berend
« Laatst bewerkt op: 03 november 2018, 17:22:36 door Spelfaut »
Groet,
Berend

Spelfaut

  • Offline Offline
  • Berichten: 130
Re: Eerste serieuze ervaring met modelbouw - Fotodijkje in aanbouw
« Reactie #4 Gepost op: 03 november 2018, 20:44:32 »
Kleine update van het smeren van vanavond.



19 - De eerste kant van de spoordijk zit in het gips. Met Sculptamold best goed te werken. Het is een beetje de juiste balans vinden qua hoeveelheid water, maar wanneer de consistentie goed is smeert en modelleert het vrij gemakkelijk.

Kijken hoe het morgen is na een nachtje drogen en dan de andere kant maar eens proberen.

Groet,
Berend
Groet,
Berend

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: Eerste serieuze ervaring met modelbouw - Fotodijkje in aanbouw
« Reactie #5 Gepost op: 03 november 2018, 21:19:46 »
Leuk Berend.  (y)
Ik volg je met belangstelling.

Succes Frits
Groet Frits

Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5676
Re: Eerste serieuze ervaring met modelbouw - Fotodijkje in aanbouw
« Reactie #6 Gepost op: 03 november 2018, 21:46:23 »
Mooi (y)
Ik moet zelf ook nog een fotodijk maken. Ik kan de eerste tijd wegens herinrichting toch geen vaste baan maken.
Overigens; welke studie volg je Berend?
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Bert V

  • Online Online
  • Berichten: 853
Re: Eerste serieuze ervaring met modelbouw - Fotodijkje in aanbouw
« Reactie #7 Gepost op: 03 november 2018, 22:26:33 »
Ziet er goed uit Berend!
Eén ding vraag ik wel af: waarom smeer je dat XPS af met gips? Ik heb zelf met XPS wat kleine heuveltjes gemaakt en ik vond het juist een groot voordeel dat je er dingen als boompjes, heesters, bloeiende plantjes e.d. zo gemakkelijk in kunt steken zonder te hoeven boren. Hoe zie jij dat voor je?

Misschien is het ook nog een idee om een duiker ergens in de dijk te maken, dat breekt het beeld en geeft wat meer afwisseling.

Groeten,
Bert

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4037
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Eerste serieuze ervaring met modelbouw - Fotodijkje in aanbouw
« Reactie #8 Gepost op: 04 november 2018, 08:01:14 »
Succes met de vorderingen van je dijk. (y)

Kees.

Spelfaut

  • Offline Offline
  • Berichten: 130
Re: Eerste serieuze ervaring met modelbouw - Fotodijkje in aanbouw
« Reactie #9 Gepost op: 04 november 2018, 11:42:18 »
Leuk die interesse in dit draadje!

@Frits, Bedankt! we gaan zien waar het schip strandt.

@Jacob, zoals je ziet is het gewoon op een keuken tafel te doen! Al moet je soms wel een keer te vaak opruimen.. En qua studie: Ik ben nu bezig met mijn bachelor Logistics Engineering, het vroegere Logistiek & Technische Vervoerskunde. Het is een studie die heel dicht bij Technische Bedrijfskunde ligt, maar een sterke logistieke verdieping heeft. Niet bepaald iets waar je een kwast & gips voor nodig hebt.. ;)

@Bert, de echte onderbouwde reden waarom ik in eerste instantie gips gebruik moet ik je eigenlijk schuldig blijven. Ik zag het in veel voorbeelden en ik dacht dat het gebruikelijk was. Nu het er op zit vind ik wel dat het een mooie ruwe structuur geeft. Iets wat de XPS plaat niet heeft. Ik vermoed dat het gras wat ik er later op ga strooien hierdoor ook mooier naar voren komt. Ook kan ik met het spul mooi nuances aanbrengen in het landschap en is alles niet recht en vlak.
Ook dacht ik ergens gelezen te hebben dat acryl verf in het schuim vreet, maar dit heb ik nog moeten testen. 
Het feit dat je in XPS niet hoeft te boren lijkt mij inderdaad een mooie eigenschap voor grotere landschappen. Voor z`n klein diorama met een of twee bomen is dit voor mij niet z`n probleem.

Een duiker is een goed idee! Maar helaas iets voor een volgende keer, want al het gips zit er al op...

@Kees, Bedankt! Hopelijk eindig ik met een mooi dijkje om die 39'er op de foto te zetten :)

Groet,
Berend
« Laatst bewerkt op: 04 november 2018, 11:45:19 door Spelfaut »
Groet,
Berend

Bert V

  • Online Online
  • Berichten: 853
Re: Eerste serieuze ervaring met modelbouw - Fotodijkje in aanbouw
« Reactie #10 Gepost op: 04 november 2018, 14:59:34 »
Hallo Berend,

Ik denk dat je van die ruwe structuur weinig meer zult zien als je er een grastapijtje overheen legt. Kijk maar eens naar je eigen foto nr. 11. Zo'n ruwe structuur is wel erg mooi voor een kale rotspartij maar voor een met gras begroeide dijk zal het niet veel uitmaken denk ik. Nuances kun je trouwens in XPS ook gemakkelijk met een schuurpapiertje aanbrengen. Je kunt dan al te rechte vlakken heel gemakkelijk enigszins breken. Overigens is zo'n spoordijk in werkelijkheid  best wel behoorlijk strak en vlak. Reliëf breng je dan aan met diverse foliages e.d.

Wel of niet hoeven boren is uiteraard geen probleem maar gewoon een kwestie van gemak. Ik dacht namelijk ook een beetje aan de slootkant. Als je daar bijvoorbeeld een rietkraagje wilt zetten dan werkt dat zonder gips veel gemakkelijker. Je kunt met je nagel of met een ander scherp voorwerp een voor maken die je kunt variëren in breedte, een beetje lijm erin en je steekt zo wat riet erin. Met gips werkt dat lastiger.

Groeten,
Bert

Spelfaut

  • Offline Offline
  • Berichten: 130
Re: Eerste serieuze ervaring met modelbouw - Fotodijkje in aanbouw
« Reactie #11 Gepost op: 04 november 2018, 17:11:23 »
@Bert, bedankt voor je uitleg. Wat je zegt klinkt allemaal logisch. Toch denk ik ergens dat een ruwe structuur als basis het verschil kan maken tussen een gladde golfbaan en een ruw weiland. We zullen het zien als ik het gras zaai!
Je tips zijn bruikbaar en ik zal ze in komende projecten zeker meenemen. Deels ook de bedoeling van dit eerste project en dit draadje: Tips en ervaringen opdoen.

Wat betreft de slootkant heb je waarschijnlijk ook gelijk. Ik heb nog geen idee wat ik wat de slootkant ga doen en hoe je een realistische rietkraag opbouwt. Nog maar wat voorbeelden op internet opzoeken denk ik.

Berend
« Laatst bewerkt op: 04 november 2018, 17:15:43 door Spelfaut »
Groet,
Berend

Spelfaut

  • Offline Offline
  • Berichten: 130
Re: Eerste serieuze ervaring met modelbouw - Fotodijkje in aanbouw
« Reactie #12 Gepost op: 04 november 2018, 17:43:19 »
We gaan verder met een update:

Gipswerk

Gisteravond al een eerste foto laten zien van de eerste helft van het gips. Daarna de andere helft in het gips gezet en dezelfde avond nog aan het verven geweest.



20 - Kliederen! Ik waan me weer in mijn kleuterschool jaren.



21 - De dijk volledig in het gips. Contouren van de sloot en de dijk zijn mooi zichtbaar.



22 - Een foto van vandaag. Buiten, maar helaas zonder direct zonlicht.


Rails verven

Zoals gezegd ben heb ik gisteravond de kwast er ook nog even bij gepakt, terwijl het gips aan het drogen was. In voorbeelden zijn de railstaven vaak mooi roestbruin geschilderd. Dit moest ik ook maar eens proberen. Een rood / roest bruine kleur uitgezocht en begonnen.



23 - De kale rails voor behandeling. Ik heb geen idee welk mark of type het is. Ooit heb ik voor een 10tje een bundel restanten gekocht, waarvan dit er een is. Er zijn wat beschadigingen en missende bielsen, maar dat vind ik juist wel wat hebben.



24 - En de rails na behandeling. De gebruikte verf is Humbrol nr160, mat. Ziet er niet verkeerd uit denk ik? Zoals gezegd is het de eerste keer dat ik zoiets doe, dus ik heb geen referentie materiaal.



25 - En nog een foto van vandaag. Buiten, maar dus helaas zonder direct zonlicht.

Wat mij opvalt is dat de rails en de bielsen bijna 1 geheel lijken. Hier is wellicht nog wel wat aan te doen. Iemand tips? Wellicht met een andere kleur behandelen nog?

Groet,
Berend
Groet,
Berend

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4037
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Eerste serieuze ervaring met modelbouw - Fotodijkje in aanbouw
« Reactie #13 Gepost op: 04 november 2018, 17:50:31 »
Berend.

Druk eens op deze link: https://www.google.nl/maps/place/Saarbr%C3%BCcken,+Duitsland/@49.2480265,6.8567648,97m/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x4795b152e302c0eb:0x422d4d510db6b80!8m2!3d49.2401572!4d6.9969327

Je ziet dat het spoor wat er al een tijdje ligt ook roestbruin van kleur is, de vernieuwde stukken ( lees wissels )hebben een nieuwe ballast
gekregen en zijn dus een stuk lichter van kleur.

Het is maar een idee. ;)

Kees.

Spelfaut

  • Offline Offline
  • Berichten: 130
Re: Eerste serieuze ervaring met modelbouw - Fotodijkje in aanbouw
« Reactie #14 Gepost op: 04 november 2018, 18:01:37 »
Bedankt voor de link Kees, het is inderdaad wat ik een beetje zoek. Als voorbeeld had ik het volgende plaatje voor ogen.



26 - Een foto wat als inspiratiebron dient.
Groet,
Berend