Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Artitec Opel vrachtwagen in H0 (10.366) door trainiac
Vandaag om 06:14:44
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 03:00:03
Wissel decoder WD8D door Lobomotion69
Vandaag om 02:56:47
RTM in 0m door Jan den Haan
26 August 2025, 23:26:25
trix vraagje door Quinzeedied
26 August 2025, 23:20:13
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door mitchell2000
26 August 2025, 23:03:43
VSM Oostenrijkers door WesleyMunnik
26 August 2025, 22:58:37
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door 741230
26 August 2025, 22:55:30
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
26 August 2025, 22:46:03
BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners door prutser
26 August 2025, 22:44:00
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
26 August 2025, 22:32:49
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
26 August 2025, 22:24:24
Spoor 0 meterspoor door Marc tramt
26 August 2025, 22:12:45
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Huup
26 August 2025, 22:09:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
26 August 2025, 22:06:32
Da's Daz 2 door Huup
26 August 2025, 22:04:23
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
26 August 2025, 21:38:30
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
26 August 2025, 20:20:56
Ns 1200 turquoise en turquoise rijtuigen. door Luc2000
26 August 2025, 19:35:26
Roco Plan V Douwe Egberts door Corné81
26 August 2025, 19:20:03
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Olav
26 August 2025, 19:14:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
26 August 2025, 18:31:52
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door puntenglijder
26 August 2025, 18:22:05
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Spoor010
26 August 2025, 17:54:53
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
26 August 2025, 17:42:59
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Vislijn
26 August 2025, 17:30:47
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
26 August 2025, 17:28:09
Fleischmania Nostalgia door tothebeach
26 August 2025, 16:52:10
Veevervoer ss/ ns door Mar-Cas
26 August 2025, 14:21:04
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door AP3737
26 August 2025, 13:53:41
  

Auteur Topic: Waarom eerst spuiten met een plantenspuit voor het lijmen.  (gelezen 4270 keer)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5017
Waarom eerst spuiten met een plantenspuit voor het lijmen.
« Gepost op: 30 October 2018, 11:35:28 »
Ik kwam vandaag in een filmpje tegen dat bij ballasten de ballast eerst werd nat gespoten met water en een plantenspuit voordat het werd gelijmd met houtlijmoplossing, waarom wil ik dat ook doen??  ???

Ik was laatst mn baantje aan het ballasten en ook was ik zandpaden aan het aanleggen. Bij de zandpaden werd het een zooitje, m'n water-zeep-houtlijm oplossing trok er niet lekker door heen en ik kreeg kraters in het zand rondom m'n druppels. Later deed ik er nog een klein laagje zand overheen en het zag er weer goed uit. Kan ik deze krater vorming nu voorkomen door het eerst nat te maken met een plantenspuit??  ???
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1171
Re: Waarom eerst spuiten met een plantenspuit voor het lijmen.
« Reactie #1 Gepost op: 30 October 2018, 11:40:58 »
Ja eerst nat maken. Desnoods alvast met een klein drupje afwasmiddel er in.

Wiebe

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3296
Re: Waarom eerst spuiten met een plantenspuit voor het lijmen.
« Reactie #2 Gepost op: 30 October 2018, 11:51:21 »
Die kratervorming ontstaat doordat de ballast of zand niet door en door nat is. Door vooraf met een plantenspuit erover te gaan voorkom je dit. Niet direct spuiten op de ballast vanwege meekomende dikke druppels (krijg je ook kraters van) maar omhoog spuiten richting plafond zodat het water terugkomt als een fijne waternevel. Natuurlijk vooraf even afdekken wat niet nat moet worden.
Groeten,
Richard

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17992
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Waarom eerst spuiten met een plantenspuit voor het lijmen.
« Reactie #3 Gepost op: 30 October 2018, 11:59:05 »
En die druppel afwasmiddel is cruciaal, die breekt de oppervlaktespanning van het water zodat die goed in je ballastbed vloeien kan. Ik doe het bij het spuiten (nevelen) met water als ook bij het lijmmengsel. Op die manier voorkom je de kratertjes.

De lichtere (in gewicht) ballast heeft eerder last van drijven als de wat zwaardere.
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Jan Bennink

  • Offline Offline
  • Berichten: 590
    • HTM Modeltrambaan
Re: Waarom eerst spuiten met een plantenspuit voor het lijmen.
« Reactie #4 Gepost op: 30 October 2018, 14:16:43 »
Ik werk al een modelbouwleven lang zonder de plantenspuit ;D

Ik breng de ballast pas aan als al de andere zaken in en langs het spoor gereed zijn. Dan zou ik alles moeten afplakken. Dat doe ik dus niet.
Ik werk met een sterk houtlijm-water-mengsel van 1:1 en absoluut met afwasmiddel, wel meer dan een druppel! Het nadeel van wat meer afwasmiddel kan de vorming zijn van bellen. Maar die prik je met iets scherps gemakkelijk door.
Ik breng het mengsel aan met een kunststof pipet.
Het mengsel is het best aan te brengen door het op een dwarsligger te laten vloeien. Het vloeit dan ook door de ballast. Via het al natte ballast kan ook. Ik laat het zo mogelijk nooit in de droge ballast vloeien en al helemaal niet druppelen want dat geeft "kraters".
Zo heb ik al vele modelbanen met succes van ballast voorzien.

Groeten, Jan
Na een modelbaan in 1:87 naar voorbeeld van de RhB https://rhb1op87.blogspot.com nu een HTM trambaan in dezelfde schaal https://htm-modeltrambaan.blogspot.com
Website: https://www.htm-modeltrambaan.nl

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26739
    • Pagina van klaas
Re: Waarom eerst spuiten met een plantenspuit voor het lijmen.
« Reactie #5 Gepost op: 30 October 2018, 14:48:17 »
Je hoeft echt niet alles af te plakken. Ik leg voor het sproeien met de plantenspuit oude handdoeken over de delen die niet nat mogen worden. Wel direct na het sproeien weghalen voordat het water er doorheen is gezakt.
Lijm op de dwarsliggers probeer ik juist te vermijden. Dat droogt op als een glimmend vliesje wat een onnatuurlijk beeld geeft.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5017
Re: Waarom eerst spuiten met een plantenspuit voor het lijmen.
« Reactie #6 Gepost op: 30 October 2018, 15:56:10 »
Ik werk met een sterk houtlijm-water-mengsel van 1:1 en absoluut met afwasmiddel, wel meer dan een druppel! Het nadeel van wat meer afwasmiddel kan de vorming zijn van bellen. Maar die prik je met iets scherps gemakkelijk door.
Ik breng het mengsel aan met een kunststof pipet.
Het mengsel is het best aan te brengen door het op een dwarsligger te laten vloeien. Het vloeit dan ook door de ballast. Via het al natte ballast kan ook. Ik laat het zo mogelijk nooit in de droge ballast vloeien en al helemaal niet druppelen want dat geeft "kraters".
Zo heb ik al vele modelbanen met succes van ballast voorzien.
Groeten, Jan
Zo deed ik het dus ook, alleen mn lijm water verhouding was eerder 1:2 of 1:3.

Het ballasten zelf was ook niet echt een probleem, maar de zandpaden, daarin kwamen de kraters. Daarvoor is het denk ik wel nodig om het eerst te spuiten met een plantenspuit.
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17992
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Waarom eerst spuiten met een plantenspuit voor het lijmen.
« Reactie #7 Gepost op: 30 October 2018, 16:11:17 »
Ik werk al een modelbouwleven lang zonder de plantenspuit ;D

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden  :) ;)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Jan Bennink

  • Offline Offline
  • Berichten: 590
    • HTM Modeltrambaan
Re: Waarom eerst spuiten met een plantenspuit voor het lijmen.
« Reactie #8 Gepost op: 30 October 2018, 16:30:11 »
Het ballasten zelf was ook niet echt een probleem, maar de zandpaden, daarin kwamen de kraters.

Klopt, ligt aan het materiaal. Ik had problemen met het zeer fijne en slecht doorlatende materiaal op de perrons. Ondergrond van lijm (of verf) voorzien en het materiaal strooien is dan ook een optie. Mijn perrons zijn nu gemaakt door meerdere dunne laagjes, dat werkte wel.

Je hoeft echt niet alles af te plakken. Ik leg voor het sproeien met de plantenspuit oude handdoeken over de delen die niet nat mogen worden. Wel direct na het sproeien weghalen voordat het water er doorheen is gezakt.
Lijm op de dwarsliggers probeer ik juist te vermijden. Dat droogt op als een glimmend vliesje wat een onnatuurlijk beeld geeft.

Oude handdoeken neerleggen is bij mij geen optie, ik werk stukje voor stukje, zoals op de foto te zien is. Van een glimmend vliesje op de (al wel geschilderde) dwarsliggers heb ik nog geen last van gehad.

2018-01-25-1-Modelbaan by Jan Bennink, on Flickr

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden  :) ;)

Zo is het! met groet, Jan


Na een modelbaan in 1:87 naar voorbeeld van de RhB https://rhb1op87.blogspot.com nu een HTM trambaan in dezelfde schaal https://htm-modeltrambaan.blogspot.com
Website: https://www.htm-modeltrambaan.nl

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7284
Re: Waarom eerst spuiten met een plantenspuit voor het lijmen.
« Reactie #9 Gepost op: 30 October 2018, 16:33:21 »
Plantenspuit? Gebruik ik niet meer.
Net als zand, daarvoor gebruik ik basaltgruis.
Krijg je ook geen kraters.
Mvh Steef

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1171
Re: Waarom eerst spuiten met een plantenspuit voor het lijmen.
« Reactie #10 Gepost op: 30 October 2018, 17:28:17 »
Steef, waar koop je het basaltgruis ?

Wiebe

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7284
Re: Waarom eerst spuiten met een plantenspuit voor het lijmen.
« Reactie #11 Gepost op: 30 October 2018, 18:29:52 »
Dat zeef ik zelf... in Zweden.
Mvh Steef

Eegtrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 1019
  • Lid Modelspoorgroep Eindhoven
    • Project Tauernbahn
Re: Waarom eerst spuiten met een plantenspuit voor het lijmen.
« Reactie #12 Gepost op: 30 October 2018, 22:29:02 »
De plantenspuit met water moet je ook 3 druppels zeepsop bij doen om de oppervlakte spanning weg te halen. Als je er droog verdunde lijm met water op gaat druppelen krijg je klonters en kraters aangezien er teveel spanning is op het oppervlak, tevoren sproeien met wat zeepsop voorkomt dit.  groetjes en succes, jake

p.s.: zet wat foto's erop van het resultaat :)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5017
Re: Waarom eerst spuiten met een plantenspuit voor het lijmen.
« Reactie #13 Gepost op: 31 October 2018, 08:23:18 »
« Laatst bewerkt op: 31 October 2018, 12:20:11 door Bert van Gelder »
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

locofiel

  • Gast
Re: Waarom eerst spuiten met een plantenspuit voor het lijmen.
« Reactie #14 Gepost op: 31 October 2018, 09:37:42 »
Om het sproeirecept nog aan te vullen:
Ik voeg wat Dettol bij om bederven tegen te gaan.
Je kunt het veel langer bewaren. ;D

Gr,

Dirk

PS,we zongen het vroeger al met z'n allen:
Lijmen Jan, lijmen met z'n allen :laugh: