Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
Vandaag om 12:51:30
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 12:39:02
Nahmertaler Kleinbahn door Lucien
Vandaag om 12:37:27
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 12:19:52
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Daan!
Vandaag om 12:08:21
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 12:02:17
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Montanbahn
Vandaag om 11:57:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ceuleer
Vandaag om 11:56:44
Anleitung en Ersatzteilliste van Trix V 120 001 (artnr. 22511) door Hasenwald
Vandaag om 11:55:18
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 11:52:13
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Rudolf Stammis
Vandaag om 11:41:15
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door RobbertJan
Vandaag om 11:17:46
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Montanbahn
Vandaag om 11:03:55
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 10:28:01
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door bask185
Vandaag om 10:25:29
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Montanbahn
Vandaag om 10:20:10
verlichting inbouwen voor beginners door bask185
Vandaag om 10:18:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 10:12:31
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:12:39
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 08:43:37
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door VAM65
Vandaag om 08:36:16
Roco Driewegwissel 42454, H0, Lok valt stil op hartstuk bij lage snelheid door AartvN
Vandaag om 07:48:51
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
23 October 2025, 22:57:52
Artitec 6300 door ModelWessel
23 October 2025, 22:11:28
roco kraan 40108 adres wijzigen door jerrytrein
23 October 2025, 21:53:06
Raadplaatje door Hatsune Miku
23 October 2025, 21:28:22
Configureren van YD8116 via web browser door reinderlf
23 October 2025, 21:16:42
Fleischmania Nostalgia door RetroJack
23 October 2025, 20:41:52
marklin 3756 verlichting door bellejt
23 October 2025, 19:30:49
Digitaliseren Trix V 120 door Overet
23 October 2025, 18:57:15
  

Auteur Topic: Waarom eerst spuiten met een plantenspuit voor het lijmen.  (gelezen 4334 keer)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5096
Waarom eerst spuiten met een plantenspuit voor het lijmen.
« Gepost op: 30 October 2018, 11:35:28 »
Ik kwam vandaag in een filmpje tegen dat bij ballasten de ballast eerst werd nat gespoten met water en een plantenspuit voordat het werd gelijmd met houtlijmoplossing, waarom wil ik dat ook doen??  ???

Ik was laatst mn baantje aan het ballasten en ook was ik zandpaden aan het aanleggen. Bij de zandpaden werd het een zooitje, m'n water-zeep-houtlijm oplossing trok er niet lekker door heen en ik kreeg kraters in het zand rondom m'n druppels. Later deed ik er nog een klein laagje zand overheen en het zag er weer goed uit. Kan ik deze krater vorming nu voorkomen door het eerst nat te maken met een plantenspuit??  ???
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1170
Re: Waarom eerst spuiten met een plantenspuit voor het lijmen.
« Reactie #1 Gepost op: 30 October 2018, 11:40:58 »
Ja eerst nat maken. Desnoods alvast met een klein drupje afwasmiddel er in.

Wiebe

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3340
Re: Waarom eerst spuiten met een plantenspuit voor het lijmen.
« Reactie #2 Gepost op: 30 October 2018, 11:51:21 »
Die kratervorming ontstaat doordat de ballast of zand niet door en door nat is. Door vooraf met een plantenspuit erover te gaan voorkom je dit. Niet direct spuiten op de ballast vanwege meekomende dikke druppels (krijg je ook kraters van) maar omhoog spuiten richting plafond zodat het water terugkomt als een fijne waternevel. Natuurlijk vooraf even afdekken wat niet nat moet worden.
Groeten,
Richard

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18261
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Waarom eerst spuiten met een plantenspuit voor het lijmen.
« Reactie #3 Gepost op: 30 October 2018, 11:59:05 »
En die druppel afwasmiddel is cruciaal, die breekt de oppervlaktespanning van het water zodat die goed in je ballastbed vloeien kan. Ik doe het bij het spuiten (nevelen) met water als ook bij het lijmmengsel. Op die manier voorkom je de kratertjes.

De lichtere (in gewicht) ballast heeft eerder last van drijven als de wat zwaardere.
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Jan Bennink

  • Offline Offline
  • Berichten: 609
    • HTM Modeltrambaan
Re: Waarom eerst spuiten met een plantenspuit voor het lijmen.
« Reactie #4 Gepost op: 30 October 2018, 14:16:43 »
Ik werk al een modelbouwleven lang zonder de plantenspuit ;D

Ik breng de ballast pas aan als al de andere zaken in en langs het spoor gereed zijn. Dan zou ik alles moeten afplakken. Dat doe ik dus niet.
Ik werk met een sterk houtlijm-water-mengsel van 1:1 en absoluut met afwasmiddel, wel meer dan een druppel! Het nadeel van wat meer afwasmiddel kan de vorming zijn van bellen. Maar die prik je met iets scherps gemakkelijk door.
Ik breng het mengsel aan met een kunststof pipet.
Het mengsel is het best aan te brengen door het op een dwarsligger te laten vloeien. Het vloeit dan ook door de ballast. Via het al natte ballast kan ook. Ik laat het zo mogelijk nooit in de droge ballast vloeien en al helemaal niet druppelen want dat geeft "kraters".
Zo heb ik al vele modelbanen met succes van ballast voorzien.

Groeten, Jan
Na een modelbaan in 1:87 naar voorbeeld van de RhB https://rhb1op87.blogspot.com nu een HTM trambaan in dezelfde schaal https://htm-modeltrambaan.blogspot.com
Website: https://www.htm-modeltrambaan.nl

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26858
    • Pagina van klaas
Re: Waarom eerst spuiten met een plantenspuit voor het lijmen.
« Reactie #5 Gepost op: 30 October 2018, 14:48:17 »
Je hoeft echt niet alles af te plakken. Ik leg voor het sproeien met de plantenspuit oude handdoeken over de delen die niet nat mogen worden. Wel direct na het sproeien weghalen voordat het water er doorheen is gezakt.
Lijm op de dwarsliggers probeer ik juist te vermijden. Dat droogt op als een glimmend vliesje wat een onnatuurlijk beeld geeft.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5096
Re: Waarom eerst spuiten met een plantenspuit voor het lijmen.
« Reactie #6 Gepost op: 30 October 2018, 15:56:10 »
Ik werk met een sterk houtlijm-water-mengsel van 1:1 en absoluut met afwasmiddel, wel meer dan een druppel! Het nadeel van wat meer afwasmiddel kan de vorming zijn van bellen. Maar die prik je met iets scherps gemakkelijk door.
Ik breng het mengsel aan met een kunststof pipet.
Het mengsel is het best aan te brengen door het op een dwarsligger te laten vloeien. Het vloeit dan ook door de ballast. Via het al natte ballast kan ook. Ik laat het zo mogelijk nooit in de droge ballast vloeien en al helemaal niet druppelen want dat geeft "kraters".
Zo heb ik al vele modelbanen met succes van ballast voorzien.
Groeten, Jan
Zo deed ik het dus ook, alleen mn lijm water verhouding was eerder 1:2 of 1:3.

Het ballasten zelf was ook niet echt een probleem, maar de zandpaden, daarin kwamen de kraters. Daarvoor is het denk ik wel nodig om het eerst te spuiten met een plantenspuit.
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18261
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Waarom eerst spuiten met een plantenspuit voor het lijmen.
« Reactie #7 Gepost op: 30 October 2018, 16:11:17 »
Ik werk al een modelbouwleven lang zonder de plantenspuit ;D

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden  :) ;)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Jan Bennink

  • Offline Offline
  • Berichten: 609
    • HTM Modeltrambaan
Re: Waarom eerst spuiten met een plantenspuit voor het lijmen.
« Reactie #8 Gepost op: 30 October 2018, 16:30:11 »
Het ballasten zelf was ook niet echt een probleem, maar de zandpaden, daarin kwamen de kraters.

Klopt, ligt aan het materiaal. Ik had problemen met het zeer fijne en slecht doorlatende materiaal op de perrons. Ondergrond van lijm (of verf) voorzien en het materiaal strooien is dan ook een optie. Mijn perrons zijn nu gemaakt door meerdere dunne laagjes, dat werkte wel.

Je hoeft echt niet alles af te plakken. Ik leg voor het sproeien met de plantenspuit oude handdoeken over de delen die niet nat mogen worden. Wel direct na het sproeien weghalen voordat het water er doorheen is gezakt.
Lijm op de dwarsliggers probeer ik juist te vermijden. Dat droogt op als een glimmend vliesje wat een onnatuurlijk beeld geeft.

Oude handdoeken neerleggen is bij mij geen optie, ik werk stukje voor stukje, zoals op de foto te zien is. Van een glimmend vliesje op de (al wel geschilderde) dwarsliggers heb ik nog geen last van gehad.

2018-01-25-1-Modelbaan by Jan Bennink, on Flickr

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden  :) ;)

Zo is het! met groet, Jan


Na een modelbaan in 1:87 naar voorbeeld van de RhB https://rhb1op87.blogspot.com nu een HTM trambaan in dezelfde schaal https://htm-modeltrambaan.blogspot.com
Website: https://www.htm-modeltrambaan.nl

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7295
Re: Waarom eerst spuiten met een plantenspuit voor het lijmen.
« Reactie #9 Gepost op: 30 October 2018, 16:33:21 »
Plantenspuit? Gebruik ik niet meer.
Net als zand, daarvoor gebruik ik basaltgruis.
Krijg je ook geen kraters.
Mvh Steef

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1170
Re: Waarom eerst spuiten met een plantenspuit voor het lijmen.
« Reactie #10 Gepost op: 30 October 2018, 17:28:17 »
Steef, waar koop je het basaltgruis ?

Wiebe

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7295
Re: Waarom eerst spuiten met een plantenspuit voor het lijmen.
« Reactie #11 Gepost op: 30 October 2018, 18:29:52 »
Dat zeef ik zelf... in Zweden.
Mvh Steef

Eegtrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 1018
  • Lid Modelspoorgroep Eindhoven
    • Project Tauernbahn
Re: Waarom eerst spuiten met een plantenspuit voor het lijmen.
« Reactie #12 Gepost op: 30 October 2018, 22:29:02 »
De plantenspuit met water moet je ook 3 druppels zeepsop bij doen om de oppervlakte spanning weg te halen. Als je er droog verdunde lijm met water op gaat druppelen krijg je klonters en kraters aangezien er teveel spanning is op het oppervlak, tevoren sproeien met wat zeepsop voorkomt dit.  groetjes en succes, jake

p.s.: zet wat foto's erop van het resultaat :)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5096
Re: Waarom eerst spuiten met een plantenspuit voor het lijmen.
« Reactie #13 Gepost op: 31 October 2018, 08:23:18 »
« Laatst bewerkt op: 31 October 2018, 12:20:11 door Bert van Gelder »
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

locofiel

  • Gast
Re: Waarom eerst spuiten met een plantenspuit voor het lijmen.
« Reactie #14 Gepost op: 31 October 2018, 09:37:42 »
Om het sproeirecept nog aan te vullen:
Ik voeg wat Dettol bij om bederven tegen te gaan.
Je kunt het veel langer bewaren. ;D

Gr,

Dirk

PS,we zongen het vroeger al met z'n allen:
Lijmen Jan, lijmen met z'n allen :laugh: