Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Overstap naar HTM door Dave.......
Vandaag om 00:50:06
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
24 October 2025, 23:41:26
Rocky Rail 6400 door ceuleer
24 October 2025, 23:22:35
Raadplaatje door Dpc Fo
24 October 2025, 23:14:01
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Taigagaai
24 October 2025, 22:57:51
Bf Kibronn door Benelux795
24 October 2025, 22:56:05
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
24 October 2025, 22:49:49
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
24 October 2025, 22:43:01
Aanstaande zaterdag en zondag Modelbeurs in De Goorn NH door wmrail
24 October 2025, 22:19:20
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door 741230
24 October 2025, 22:02:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VulcanRaven
24 October 2025, 21:08:50
Yet Another Servo Decoder door spock
24 October 2025, 21:02:54
Artitec 6300 door ModelWessel
24 October 2025, 20:57:33
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
24 October 2025, 20:55:12
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Rick
24 October 2025, 20:35:22
sein decoder Z21 10837 programeren door n-driver
24 October 2025, 20:18:02
Z21 Pro Link en Wifi door n-driver
24 October 2025, 20:13:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door HOHans
24 October 2025, 19:44:52
Project seaside Germany door Frank 123
24 October 2025, 19:35:40
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
24 October 2025, 19:28:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
24 October 2025, 19:23:43
MoBaBro.de door henk
24 October 2025, 19:22:58
Nederlands-materieel in Spoor-1 door FritsT
24 October 2025, 19:20:09
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
24 October 2025, 19:18:31
Mijn geweatherde modellen door Casmir
24 October 2025, 19:09:06
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door 1200blauw
24 October 2025, 19:06:46
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
24 October 2025, 18:49:17
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
24 October 2025, 17:49:25
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
24 October 2025, 16:22:48
Een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
24 October 2025, 16:04:50
  

Auteur Topic: Waarom eerst spuiten met een plantenspuit voor het lijmen.  (gelezen 4342 keer)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5099
Waarom eerst spuiten met een plantenspuit voor het lijmen.
« Gepost op: 30 October 2018, 11:35:28 »
Ik kwam vandaag in een filmpje tegen dat bij ballasten de ballast eerst werd nat gespoten met water en een plantenspuit voordat het werd gelijmd met houtlijmoplossing, waarom wil ik dat ook doen??  ???

Ik was laatst mn baantje aan het ballasten en ook was ik zandpaden aan het aanleggen. Bij de zandpaden werd het een zooitje, m'n water-zeep-houtlijm oplossing trok er niet lekker door heen en ik kreeg kraters in het zand rondom m'n druppels. Later deed ik er nog een klein laagje zand overheen en het zag er weer goed uit. Kan ik deze krater vorming nu voorkomen door het eerst nat te maken met een plantenspuit??  ???
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1170
Re: Waarom eerst spuiten met een plantenspuit voor het lijmen.
« Reactie #1 Gepost op: 30 October 2018, 11:40:58 »
Ja eerst nat maken. Desnoods alvast met een klein drupje afwasmiddel er in.

Wiebe

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3340
Re: Waarom eerst spuiten met een plantenspuit voor het lijmen.
« Reactie #2 Gepost op: 30 October 2018, 11:51:21 »
Die kratervorming ontstaat doordat de ballast of zand niet door en door nat is. Door vooraf met een plantenspuit erover te gaan voorkom je dit. Niet direct spuiten op de ballast vanwege meekomende dikke druppels (krijg je ook kraters van) maar omhoog spuiten richting plafond zodat het water terugkomt als een fijne waternevel. Natuurlijk vooraf even afdekken wat niet nat moet worden.
Groeten,
Richard

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18266
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Waarom eerst spuiten met een plantenspuit voor het lijmen.
« Reactie #3 Gepost op: 30 October 2018, 11:59:05 »
En die druppel afwasmiddel is cruciaal, die breekt de oppervlaktespanning van het water zodat die goed in je ballastbed vloeien kan. Ik doe het bij het spuiten (nevelen) met water als ook bij het lijmmengsel. Op die manier voorkom je de kratertjes.

De lichtere (in gewicht) ballast heeft eerder last van drijven als de wat zwaardere.
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Jan Bennink

  • Offline Offline
  • Berichten: 610
    • HTM Modeltrambaan
Re: Waarom eerst spuiten met een plantenspuit voor het lijmen.
« Reactie #4 Gepost op: 30 October 2018, 14:16:43 »
Ik werk al een modelbouwleven lang zonder de plantenspuit ;D

Ik breng de ballast pas aan als al de andere zaken in en langs het spoor gereed zijn. Dan zou ik alles moeten afplakken. Dat doe ik dus niet.
Ik werk met een sterk houtlijm-water-mengsel van 1:1 en absoluut met afwasmiddel, wel meer dan een druppel! Het nadeel van wat meer afwasmiddel kan de vorming zijn van bellen. Maar die prik je met iets scherps gemakkelijk door.
Ik breng het mengsel aan met een kunststof pipet.
Het mengsel is het best aan te brengen door het op een dwarsligger te laten vloeien. Het vloeit dan ook door de ballast. Via het al natte ballast kan ook. Ik laat het zo mogelijk nooit in de droge ballast vloeien en al helemaal niet druppelen want dat geeft "kraters".
Zo heb ik al vele modelbanen met succes van ballast voorzien.

Groeten, Jan
Na een modelbaan in 1:87 naar voorbeeld van de RhB https://rhb1op87.blogspot.com nu een HTM trambaan in dezelfde schaal https://htm-modeltrambaan.blogspot.com
Website: https://www.htm-modeltrambaan.nl

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26858
    • Pagina van klaas
Re: Waarom eerst spuiten met een plantenspuit voor het lijmen.
« Reactie #5 Gepost op: 30 October 2018, 14:48:17 »
Je hoeft echt niet alles af te plakken. Ik leg voor het sproeien met de plantenspuit oude handdoeken over de delen die niet nat mogen worden. Wel direct na het sproeien weghalen voordat het water er doorheen is gezakt.
Lijm op de dwarsliggers probeer ik juist te vermijden. Dat droogt op als een glimmend vliesje wat een onnatuurlijk beeld geeft.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5099
Re: Waarom eerst spuiten met een plantenspuit voor het lijmen.
« Reactie #6 Gepost op: 30 October 2018, 15:56:10 »
Ik werk met een sterk houtlijm-water-mengsel van 1:1 en absoluut met afwasmiddel, wel meer dan een druppel! Het nadeel van wat meer afwasmiddel kan de vorming zijn van bellen. Maar die prik je met iets scherps gemakkelijk door.
Ik breng het mengsel aan met een kunststof pipet.
Het mengsel is het best aan te brengen door het op een dwarsligger te laten vloeien. Het vloeit dan ook door de ballast. Via het al natte ballast kan ook. Ik laat het zo mogelijk nooit in de droge ballast vloeien en al helemaal niet druppelen want dat geeft "kraters".
Zo heb ik al vele modelbanen met succes van ballast voorzien.
Groeten, Jan
Zo deed ik het dus ook, alleen mn lijm water verhouding was eerder 1:2 of 1:3.

Het ballasten zelf was ook niet echt een probleem, maar de zandpaden, daarin kwamen de kraters. Daarvoor is het denk ik wel nodig om het eerst te spuiten met een plantenspuit.
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18266
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Waarom eerst spuiten met een plantenspuit voor het lijmen.
« Reactie #7 Gepost op: 30 October 2018, 16:11:17 »
Ik werk al een modelbouwleven lang zonder de plantenspuit ;D

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden  :) ;)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Jan Bennink

  • Offline Offline
  • Berichten: 610
    • HTM Modeltrambaan
Re: Waarom eerst spuiten met een plantenspuit voor het lijmen.
« Reactie #8 Gepost op: 30 October 2018, 16:30:11 »
Het ballasten zelf was ook niet echt een probleem, maar de zandpaden, daarin kwamen de kraters.

Klopt, ligt aan het materiaal. Ik had problemen met het zeer fijne en slecht doorlatende materiaal op de perrons. Ondergrond van lijm (of verf) voorzien en het materiaal strooien is dan ook een optie. Mijn perrons zijn nu gemaakt door meerdere dunne laagjes, dat werkte wel.

Je hoeft echt niet alles af te plakken. Ik leg voor het sproeien met de plantenspuit oude handdoeken over de delen die niet nat mogen worden. Wel direct na het sproeien weghalen voordat het water er doorheen is gezakt.
Lijm op de dwarsliggers probeer ik juist te vermijden. Dat droogt op als een glimmend vliesje wat een onnatuurlijk beeld geeft.

Oude handdoeken neerleggen is bij mij geen optie, ik werk stukje voor stukje, zoals op de foto te zien is. Van een glimmend vliesje op de (al wel geschilderde) dwarsliggers heb ik nog geen last van gehad.

2018-01-25-1-Modelbaan by Jan Bennink, on Flickr

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden  :) ;)

Zo is het! met groet, Jan


Na een modelbaan in 1:87 naar voorbeeld van de RhB https://rhb1op87.blogspot.com nu een HTM trambaan in dezelfde schaal https://htm-modeltrambaan.blogspot.com
Website: https://www.htm-modeltrambaan.nl

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7295
Re: Waarom eerst spuiten met een plantenspuit voor het lijmen.
« Reactie #9 Gepost op: 30 October 2018, 16:33:21 »
Plantenspuit? Gebruik ik niet meer.
Net als zand, daarvoor gebruik ik basaltgruis.
Krijg je ook geen kraters.
Mvh Steef

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1170
Re: Waarom eerst spuiten met een plantenspuit voor het lijmen.
« Reactie #10 Gepost op: 30 October 2018, 17:28:17 »
Steef, waar koop je het basaltgruis ?

Wiebe

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7295
Re: Waarom eerst spuiten met een plantenspuit voor het lijmen.
« Reactie #11 Gepost op: 30 October 2018, 18:29:52 »
Dat zeef ik zelf... in Zweden.
Mvh Steef

Eegtrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 1018
  • Lid Modelspoorgroep Eindhoven
    • Project Tauernbahn
Re: Waarom eerst spuiten met een plantenspuit voor het lijmen.
« Reactie #12 Gepost op: 30 October 2018, 22:29:02 »
De plantenspuit met water moet je ook 3 druppels zeepsop bij doen om de oppervlakte spanning weg te halen. Als je er droog verdunde lijm met water op gaat druppelen krijg je klonters en kraters aangezien er teveel spanning is op het oppervlak, tevoren sproeien met wat zeepsop voorkomt dit.  groetjes en succes, jake

p.s.: zet wat foto's erop van het resultaat :)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5099
Re: Waarom eerst spuiten met een plantenspuit voor het lijmen.
« Reactie #13 Gepost op: 31 October 2018, 08:23:18 »
« Laatst bewerkt op: 31 October 2018, 12:20:11 door Bert van Gelder »
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

locofiel

  • Gast
Re: Waarom eerst spuiten met een plantenspuit voor het lijmen.
« Reactie #14 Gepost op: 31 October 2018, 09:37:42 »
Om het sproeirecept nog aan te vullen:
Ik voeg wat Dettol bij om bederven tegen te gaan.
Je kunt het veel langer bewaren. ;D

Gr,

Dirk

PS,we zongen het vroeger al met z'n allen:
Lijmen Jan, lijmen met z'n allen :laugh: