Ik werk met een sterk houtlijm-water-mengsel van 1:1 en absoluut met afwasmiddel, wel meer dan een druppel! Het nadeel van wat meer afwasmiddel kan de vorming zijn van bellen. Maar die prik je met iets scherps gemakkelijk door.Ik breng het mengsel aan met een kunststof pipet.Het mengsel is het best aan te brengen door het op een dwarsligger te laten vloeien. Het vloeit dan ook door de ballast. Via het al natte ballast kan ook. Ik laat het zo mogelijk nooit in de droge ballast vloeien en al helemaal niet druppelen want dat geeft "kraters".Zo heb ik al vele modelbanen met succes van ballast voorzien.Groeten, Jan
Ik werk al een modelbouwleven lang zonder de plantenspuit
Het ballasten zelf was ook niet echt een probleem, maar de zandpaden, daarin kwamen de kraters.
Je hoeft echt niet alles af te plakken. Ik leg voor het sproeien met de plantenspuit oude handdoeken over de delen die niet nat mogen worden. Wel direct na het sproeien weghalen voordat het water er doorheen is gezakt.Lijm op de dwarsliggers probeer ik juist te vermijden. Dat droogt op als een glimmend vliesje wat een onnatuurlijk beeld geeft.
Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden