Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 22:03:53
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door kar
Vandaag om 21:53:36
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 21:47:13
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:44:11
19 Toen door defender
Vandaag om 21:43:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:43:23
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door 1200blauw
Vandaag om 21:38:58
Starten met messing kits door FritsT
Vandaag om 21:38:25
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door T.Spat
Vandaag om 21:37:49
Ton bouwt goederenwagens door TonM
Vandaag om 21:33:46
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Priegelman
Vandaag om 21:15:18
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Ferdinand Bogman
Vandaag om 21:08:54
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 20:59:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 20:55:21
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
Vandaag om 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 20:11:53
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 20:05:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
Vandaag om 20:04:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 20:01:12
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 19:28:41
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
Vandaag om 18:58:32
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 18:00:29
modulebaan jaren 60 door rudi van der Craats
Vandaag om 17:30:56
Decals Star TE-5933 door Martijn193
Vandaag om 17:12:11
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 17:11:06
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 16:59:09
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:53:47
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 14:45:36
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door bask185
Vandaag om 14:27:08
  

Auteur Topic: Stranden Normandie 1944  (gelezen 18531 keer)

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 931
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: Stranden Normandie 1944
« Reactie #30 Gepost op: 31 oktober 2018, 22:02:35 »
Tsja, als dan de WD 33 voorbij komt, dan moet ik wel reageren  ;) Aan de overigens prima samengestelde reportage kan ik dan enkele zaken toevoegen:


Het zou zonde zijn om dan ook niet de, tot nu toe, bekende 3e foto van de landing van de WD 32 toe te voegen. De WD 33 staat trouwens op de beide andere foto's op het schip wat nog ligt te wachten om zijn lading te lossen. Wie deze 3 foto's goed vergelijkt, ziet opvallende zaken, terwijl de foto's in een kort tijdsbestek lijken te zijn genomen. We (Stichting 162) gaan er van uit dat ze ook te Bernieres-sur-Mer gemaakt zijn. Helaas zijn we nog geen foto tegen gekomen dat de oplegger + WD 32 is doorgereden, het land op, en de fotograaf zich dus heeft omgedraaid.

En over de combinatie: Diamond trekker en oplegger + WD 33: Deze reed waarschijnlijk nooit zo door Walcheren. De WD'ers zijn voor zover ik weet (en ik ben al heel lang bezig om de geschiedenis van deze locs boven water te krijgen), niet in Zeeland geweest tijdens de oorlogsjaren. De combinatie Diamond + WD 33 is tijdens de herdenking van 70 jaar Market Garden zo samengesteld 'alsof' het zo zou kunnen hebben gereden. Er is ook geen bewijs dat de loc(s) in Brabant waren rond die tijd. De bedoeling was er wel om de locs op deze manier op het strand te zetten maar de combinatie bleek veel te zwaar voor de schepen. Dat het getest is, blijkt uit de volgende foto die nog in 1943 in Longmoor, Engeland is gemaakt:



De trekker-oplegger combinatie is eigenlijk samengesteld om tanks te vervoeren:



Maar er werden ook andere zaken mee vervoerd:



Dat de WD 33 (en collega's) aan land werden gezet bij Bernieres-sur-Mer en daarna rondom Caen hun diensten hebben uitgevoerd, staat vast. Daarna heb ik van de later in Nederland teruggevonden locs, WD 29, 33, 40, 41 en 45 alleen kunnen vinden dat ze rond Eindhoven en Nijmegen zijn ingezet. Hoe ze van Frankrijk naar Nederland zijn gegaan? Over de weg? Kan, bevrijd gebied, Diamond-combinaties aanwezig maar wegen niet in al te beste staat. Over het spoor? Kan ook. Maar door de lage max. snelheid van 27 km/h ook niet logisch. Maar ze hadden "de tijd" al ging de oorlog natuurlijk wel verder. Wie dit "grijze" gebied met feiten aan mij kan uitleggen, graag! Dan kan de tijd tot het uitgeven van een boek over deze locs zeker korter worden...  Sowieso zou er een boek moeten komen over wat er allemaal aan spoorwegmaterieel door de Geallieerden is vervoerd en ingezet. Veel boeken over D-Day gaan over die dag (en enkele dagen erna) Een enkel boek over de slag om Normandië. Maar een goed boek over wat er nu op die stranden gebeurde ná D-Day en wát er nu allemaal werd aangevoerd (aantallen, bewijzen).... Niet of nauwelijks. Maar ik geef blijf stug doorzoeken!

Groet, Raymond v/d Hoven (nog nooit in Normandië geweest, en daar moet snel verandering in komen)
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

sdz1976

  • Offline Offline
  • Berichten: 2216
  • ovmv.be
    • ovmv.be
Re: Stranden Normandie 1944
« Reactie #31 Gepost op: 01 november 2018, 08:48:50 »
Wat een prachtige reportages mannen (y) (y)

Grtz,

Samuel.
Creatieve mensen hebben geen rommel.
Ze hebben overal ideeën liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12327
    • sleutelspoor
Re: Stranden Normandie 1944
« Reactie #32 Gepost op: 01 november 2018, 09:19:38 »

Misschien wel zo Raymond. Meer als dit weet ik er ook niet van.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Nohome

  • De uitzondering die de regel bevestigt.
  • Offline Offline
  • Berichten: 77
  • Wandelende geduldstester
    • Modelbaan Genehuizen op Youtube
Re: Stranden Normandie 1944
« Reactie #33 Gepost op: 01 november 2018, 10:10:27 »
Mooi stukje, ik heb alleen een opmerking, de US Marines waren niet betrokken bij de invasie in Normandy, die hadden het veels te druk in de Pacific. De camouflage uniformen die je ziet zijn US Army, die waren daar ook in gebruik.
Groet Harold

Genehuizen 2.0

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7846
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Stranden Normandie 1944
« Reactie #34 Gepost op: 01 november 2018, 13:46:23 »
Citaat
003 Hier een Bunch of LCT in een Britse haven. T staat voor Tanks


Ter aanvulling van dit spannende verslag: Die "Britse haven" is de haven van Brixham in Devon. De betonnen platen voor de tanks liggen er nog steeds. Even een screenshot van Google maps erbij voor het vergelijk.
 
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2515
  • Team Mitropa
Re: Stranden Normandie 1944
« Reactie #35 Gepost op: 01 november 2018, 17:43:44 »
Even voor het algemeen,WO2 is onze oorlog. Maar in het buitenland is "de Grote Oorlog" echt WO1. In 14/18 stierven namelijk een hele generatie jongeren op de slagvelden in NW Frankrijk/ZW Belgie en in de Oriënt. Op de slachtvelden,nee geen tikfout, in de streek rond Ieper en verder vielen de Fransen,Engelsen en Duitsers bij bosjes, in Galliopli waren het vooral Australiërs en Nw Zeelanders die afgeschoten werden. Het is niet voor niets dat de Engelsen nu met een klaproos lopen als teken van herdenking van al hun gesneuvelden.  Ja in WO2 werden meer mensen vermoord maar in WO1 stierven veel meer militairen dan in onze oorlog.

Als je alleen naar West Europa kijkt is dit helemaal waar. Kijk ook eens naar de aantallen die die vielen aan het Oostfront. Stalingrad: 1,5 miljoen slachtoffers, Leningrad: > 300.000 
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4034
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Stranden Normandie 1944
« Reactie #36 Gepost op: 01 november 2018, 18:49:51 »
Zelf ben ik een aantal jaren geleden ook naar Ieper geweest.

De taptoe die ze om 20.00 blazen is erg indrukwekkend, wat ook erg verbaast is dat er veel scholen komen uit Engeland, Australië en Nw Zeeland.
Er is een museum gevestigd in de Lakenhallen een erg mooi gebouw, het heet Flanderen Flields.

Zeker eens de moeite waard om daar te gaan kijken en het lokale bier te proeven, Ypra. :P

Kees. 

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1424
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re: Stranden Normandie 1944
« Reactie #37 Gepost op: 01 november 2018, 19:31:40 »
De taptoe die ze om 20.00 blazen is erg indrukwekkend, wat ook erg verbaast is dat er veel scholen komen uit Engeland, Australië en Nw Zeeland.

Iedereen van de Common Well landen ( engeland, Australie, Nieuw Zeeland, Ierland etc) voelen een (en geven dit aan hun kinderen door, zelfs op school!) een morele dwang om voor je veertigste in Ieper geweest te zijn.

Dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 931
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: Stranden Normandie 1944
« Reactie #38 Gepost op: 02 november 2018, 12:12:20 »

Misschien wel zo Raymond. Meer als dit weet ik er ook niet van.
Ja, dat zou kunnen maar ik vrees dat het profiel van vrije ruimte het niet toelaat. De cabine is er wel af te halen, maar dat kost je veel tijd en je moet ook bedieningshandels e.d. demonteren. Deze oplossing kan uiteraard wel als de loc beschadigd zou zijn. Ik ken nog zo'n soort foto:


gaat ook niet passen in Europa. (USATC-flatcars zoals op deze foto's zijn na de oorlog ook bij NS terecht gekomen). Wat wel zou kunnen zijn kuilwagens:


De WD'ers waren niet zo lang, en gezien de hoogte in vergelijking met de gesloten wagen erachter moet dan geen probleem zijn.

Sobat schreef eerder dat de stoomlocs rechtstreeks uit de US of A naar Normandië kwamen. Ja, maar niet alle. Velen werden al gebruikt in Engeland vanwege natuurlijk het massale vervoer door de voorbereidingen op D-Day:


(het Roco-model is dus toepasbaar op de BMB-bakken  (y) )
Maar velen werden ook opgeslagen in afwachting van:



En wie op "opslag vóór D-Day" zoekt vind dan ook:


Zie de 'Europese" koppeling op de latere NS-2000-den en de ketelwagens waarvan er nu enkele bij de VSM zijn.
En zo is er nog genoeg te vinden en te plaatsen hier. Maar échte betrouwbare gegevens achterhalen, dat is niet zo eenvoudig is gebleken...

Groet, Raymond v/d Hoven

http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12327
    • sleutelspoor
Re: Stranden Normandie 1944
« Reactie #39 Gepost op: 02 november 2018, 16:16:57 »
Na de goede bijdragen van Raymond gaan we weer verder.

Het georganiseerd verzet in de bezette gebieden van Europa, liet in een constante stroom van berichten het geallieerde hoofdkwartier in Londen weten dat de bezetter veel van het bestaande spoorweg infrastructuur te hebben vernietigd. De verwoestingen waren niet alleen aan de Wehrmacht te wijten, ook de geallieerden luchtaanvallen, en acties van de ondergrondse hebben veel van de infra en het rollend materieel in de bezette landen vernielt. Na 1943 werd het de Geallieerden al snel duidelijk dat als zij Europa in snel tempo wilden bevrijden, zij zelf hun spoorwegmaterieel mee moesten nemen. De Spoorwegen waren van cruciaal belang om in snel tempo grote hoeveelheden brandstof, munitie en voedsel bij de oprukkende troepen aan het front te krijgen. Transport over de veelal kapotte wegen met vrachtwagens duurde eenvoudig te lang en zou de opmars alleen maar vertragen. Om direct na de landing over voldoende spoorweg  materieel te kunnen beschikken werden er in Engeland en Amerika duizenden locomotieven, rijtuigen en goederenwagens gebouwd. Een eerste levering van dit spoorweg materieel aan Europa gebeurde na de invasie van Italië via de Middellandse Zee. Na D-Day werd de 2e serie spoorwegmaterieel, dat in Engeland in de opslag stond, met landingsvaartuigen via de stranden van Normandië verscheept. Vanaf het moment dat er faciliteiten in de bevrijde havens beschikbaar kwamen werd de 3e levering van locomotieven direct vanuit de Verenigde Staten naar het Franse vasteland getransporteerd. Helaas hebben tijdens de oversteek van de Noord Atlantic Duitse U-boten er voor gezorgd dat veel van dit USTC materieel op de boden van de Oceaan terecht is gekomen.


01 Even terug in de herinnering, Omaha Beach tijdens D-Day


02 Ohama Beach een kleine twee weken later. Het strand is ontdaan van de ergste sporen van de eerste dagen.


03 Batterie de Lonques is het zwijgen opgelegd


04 en in Engeland gaat het laden van mens en Materieel gewoon door.


05 Honderden voertuigen, waaronder de nodige Ambulances, gaan nog scheep naar de vaste wal


06 Deze juffrouw beziet de ellende die na D-Day is achtergebleven. Aan gerenommeerde Nederlandse bergingsbedrijven  is opdracht gegeven de wrakken zo snel mogelijk weg te halen.


07 Voor deze jongens is het allemaal niet nodig meer. Zij werden in 1945 in St. Laurant-sur-Mer voorlopig ten Grave gedragen. Iets verderop, in Champigny-St. Andre, heeft de American Graves Registration er zorg voor gedragen dat de gesneuvelde Duitse soldaten tot nader order een waardige rustplaats kregen.


08 Ondertussen gaat de oorlog gewoon verder, Amerikaanse valschermtroepen worden boven hun gevechts gebied gedropt voor verdere acties

36 zoals de duitsers dat in 1945 boven Rotterdan gedaan hebben.


37 Mannen van het 1st airlanding HQ Brigade Reconnaissance Squadron op 18 september 1944 te Wolfheze


38 Ergens in Nederland


10 De mannen van de USTC stonden voor de haast onmogelijke taak om het spoor weer effectief en berijdbaar te maken


11 Materiaal wat zowel in als buiten de werkplaatsen en loodsen stond, is mede door eigen vuur, grondig vernietigd.


12 Begin hier maar eens aan.


13 En toch kregen zij zoiets weer aan de praat. Niet in alle gevallen, maar toch


14 Ook al waren de straten schoongeveegd, het gaat te langzaam. Waar zouden we zijn zonder de trein?


15 Dit is wat we nodig hebben.


16 Daar mag je wel even voor op de foto. Yankies en Frambozen, verstaan deden zij elkaar niet, maar begrijpen des te beter.


17 Al snel hadden de mannen van het USTC en hun Britse collega’s van het WD de trein op de rails. Dienstregelingen bestonden er (nog) niet, alles ging op het dispatssysteem. Het hier getoonde seinhuis is compleet verwoest.


18 Na de eerste aanloop kwam er steeds meer tractie beschikbaar. Alles nog USTC


19 Overal waar je kwam was het een puinhoop. Daar waar het kon werden duitse krijgsgevangen (POW) ingezet om de boel te klaren. Meestal ging het om lijken te bergen en granaten en landmijnen te ruimen.


20 De Jerrys maakten het de geallieerden niet gemakkelijk om hun doel te bereiken. Zij deden er alles aan om de voortgang te vertragen.


21 Dat heb je er nu van als je de brug opblaas voordat je er met je tankje overheen ben. Nadeel van een tanks is dat hij niet gebouwd is om mee te varen en over het algemeen zijn zij ook niet erg waterdicht.


22 Als de treinen achter het front gearriveerd zijn staan de GMC-s al te wachten om de lading over te nemen en naar het actieve front te brengen.


23 Zo komt de Brandstof op de plaats waar zij het hardst nodig is. Jerrycans en manschappen genoeg.


24 Als er een vast en betrouwbaar depot opgebouwd kon worden dan kwam de benzine met deze ketelwagens aan. De eerste brandstof kwam in Port-en-Baise aan land  via het PLUTO systeem


25 Proviand laden


26 Als er even geen tractie voorhanden is, dan neem je gewoon enkele POW. Zij hadden ervaring met het omgaan van niet geheel vrijwillige arbeid!


27 Kisten met Munitie


28 Onderdelen voor weet ik wat


29 Als je niets heb gebruik je alles. Het duurt wat langer maar het gaat.


30 Gondola van het Transpotation Corps US Army geladen met kolen


31 Het gaat ook wel eens niet goed maar daar staat de Brug van Remagen om bekent!


32 Maar niet getreurd, de van bij ons welbekende  DE locomotief was de eerste die de Rijn bij Wesel overstak. De brug is gebouwd door het 371th, 241th, 355th en 155th Army Engineers.


33 Niet veel later staken deze Whitcomb 65-DE-19 locomotieven bij Trier de Mosel en de Saar over.


34 Daar mag je best trots op zijn. Twee van deze Whitcombs , de 7976 en de 7986 hebben maar een korte tijd in het zuiden van Nederland dienst gedaan.


Soldiers o fthe US 7th Army pause at the Siegfried-Line on the road to Karlsruhe 27-March-1945


39 Op de indrukwekkende Amerikaanse militaire begraafplaats van Colleville-sur-Mer liggen 9.387 Amerikaanse soldaten die tijdens de Slag om Normandië zijn gesneuveld. De begraafplaats herinnert aan de offers die de VS maakten voor de bevrijding van Europa. Na de oorlog besloot de American Battle Monuments Commission om de overblijfselen van de Amerikaanse soldaten bijeen te brengen op de begraafplaats van Saint-Laurent-sur-Mer.


40 De Amerikaanse militaire begraafplaats van Colleville-sur-Mer is de beroemdste militaire begraafplaats in Normandië. De lange rijen van witmarmeren Latijnse kruisen en Davidsterren symboliseren de offers die de geallieerde naties - en hier in het bijzonder de Verenigde Staten - hebben gemaakt voor onze vrijheid.


41 De begraafplaats ligt op een bijzondere plek met uitzicht op Omaha Beach, waar de Amerikanen hun grootste verliezen leden. Grote zorg is besteed aan de esthetische kwaliteiten. Door een combinatie van elementen ontstaat een indrukwekkend effect: de halve cirkel van de kolommen, de zorgvuldig gemaakte beeldhouwwerken, de grote reflecterende vijver en het onberispelijke park rond de graven van 9.387 Amerikaanse soldaten die tijdens D-Day en latere gevechten in Normandië zijn gesneuveld. Een halfronde muur aan de oostzijde van het Memorial toont de namen van 1.557 vermiste soldaten, mannen van wie de lichamen nooit zijn gevonden of geïdentificeerd.


42 Duitse militaire begraafplaats La Cambe. De begraafplaats van La Cambe ligt in de buurt van Omaha Beach. Met ongeveer 21.200 graven is het de grootste en meest bekende Duitse militaire begraafplaats in Normandië. In tegenstelling tot de geallieerde begraafplaatsen is de aankleding eenvoudig en sober, een sereniteit die oproept tot het leven in vrede.


43. De andere Duitse begraafplaatsen zijn Champigny/Saint-Andre-de-l'Eure, Mont-de-Huines, Marigny, Orglandes en Saint-Desir-de-Lisieux. In totaal liggen in Normandië 80.000 Duitse soldaten begraven. Sommige soldaten stierven al vóór de Slag van Normandië, een aantal in gevangenschap daarna. De La Cambe begraafplaats dateert uit de zomer van 1944, toen het Amerikaanse leger twee tijdelijke begraafplaatsen aanlegde op het slagveld in de buurt van het dorp La Cambe, één gereserveerd voor Amerikaanse soldaten, de andere voor de Duitsers. In de jaren ’50 werd de administratie van de Duitse begraafplaatsen toevertrouwd aan de Volksbund Deutsche Kriegsgräberfürsorge, een humanitaire organisatie die door de Bondsrepubliek Duitsland als taak kreeg om te zorgen voor de Duitse gesneuvelden in het buitenland onder het motto 'Versöhnung über den Gräbern' ('verzoening over de graven'). In 2009 werd een internationaal gesponsord vredespark met 1.200 esdoorns aangelegd.

44


Ereveld bij Verdun. Hebben nog steeds niets geleerd van de Grote oorlog.
« Laatst bewerkt op: 02 november 2018, 20:19:40 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Stranden Normandie 1944
« Reactie #40 Gepost op: 02 november 2018, 16:28:15 »
Dank je voor het indrukwekkende relaas.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: Stranden Normandie 1944
« Reactie #41 Gepost op: 02 november 2018, 18:00:12 »
Ja, dank jullie wel voor het posten van dit alles!

Leen.
« Laatst bewerkt op: 02 november 2018, 19:18:05 door St00mboy »

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1632
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Stranden Normandie 1944
« Reactie #42 Gepost op: 02 november 2018, 19:14:02 »
Indrukwekkend .

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4034
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Stranden Normandie 1944
« Reactie #43 Gepost op: 03 november 2018, 08:21:22 »
Mocht je de richting van Normandieen op gaan.

Dan heb ik hier ook nog een paar tips voor je om te gaan bezoeken.

Ten eerste het" Le Blockhaus te Eperlecquse ", hier waren de Duitsers bezig om een afvuur en het samen bouwen van de V2 te bewerkstelligen.

Linkje. https://www.hullabaloo.be/militair/le-blockhaus-deperlecques

Hier naast kun je naar nog zo een afschiet inrichting in Wizernes, ook in noord Frankrijk.

Linkje, https://www.lacoupole-france.nl/

Veel plezier met het bekijken van al het beton. ;D

Kees.

NTeering

  • Offline Offline
  • Berichten: 1033
    • ARduino Controlled MOdel RAilway
Re: Stranden Normandie 1944
« Reactie #44 Gepost op: 03 november 2018, 10:44:52 »
Voor meer fraaie oorlogsdiorama's kun je terecht bij: ArsTecnica(http://www.model-railway.expert/) in de Duitse Ardennen, op de grens met België.





Ook is er een grote modelbaan te bewonderen.

Nico

« Laatst bewerkt op: 03 november 2018, 10:51:40 door NTeering »