BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Blogs => Sobat Kras => Topic gestart door: Hans Reints op 30 oktober 2018, 10:43:14

Titel: Stranden Normandie 1944
Bericht door: Hans Reints op 30 oktober 2018, 10:43:14
Om de verveling van het verhuizen wat te doorbreken enkele plaatjes van mijn diorama "Tree days after D-day" geschoten.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1-IMG_4017-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1-IMG_4017-9.jpg)
de Duitse kustverdediging is door het scheepsgeschut tot zwijgen gebracht zodat de landing van de troepen doorgang kon vinden

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2-IMG_4021-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2-IMG_4021-9.jpg)
Het veel gebruikte typen LCP voor manschappen en lichte voertuigen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/3-IMG_4010-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/3-IMG_4010-9.jpg)
Lossen gebeurde altijd onder begeleiding van een loadingmaster

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/4-IMG_4011-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/4-IMG_4011-9.jpg)
U kunt weer gaan!!

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/5-IMG_4012-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/5-IMG_4012-9.jpg)
De bemanning van de Lc-s hadden niet veel beschutting tegen de vijandelijke kogels in het eerste uur van de aanvalsgolf

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/6-IMG_4016-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/6-IMG_4016-9.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/7-IMG_4014-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/7-IMG_4014-9.jpg)
Het waren niet alleen schepen die stranden in de eerste uren van D-day

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/8-IMG_4009-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/8-IMG_4009-9.jpg)
Ook deze Bren Carrier heeft waarschijnlijk kennis gemaakt met een "Rommel Asperge"

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/9-IMG_4008-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/9-IMG_4008-9.jpg)
Hier is niets meer aan te doen

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/10-IMG_4020-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/10-IMG_4020-9.jpg)
En aan deze ook niet. Voltreffer gehad en op zijn kop in het ondiepe water zijn einde gevonden.

Titel: Re: Stranden Normandie 1944
Bericht door: Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland) op 30 oktober 2018, 11:25:33
Dat heb je geweldig in beeld gebracht, Sobat Kras. ( Hans toch ). De sfeer van D-day is duidelijk voelbaar.

Groetjes, Kees.

P.S. Gaat het goed met de verhuizing?
Titel: Re: Stranden Normandie 1944
Bericht door: Reinout van Rees op 30 oktober 2018, 11:28:32
Fraai gedaan. Vooral het kapotgeschoten beton!

Reinout
Titel: Re: Stranden Normandie 1944
Bericht door: Hans Reints op 30 oktober 2018, 11:34:12
Kassian of denang tenang ;D
Titel: Re: Stranden Normandie 1944
Bericht door: Peter Kleton op 30 oktober 2018, 11:39:05
Hallo Sobat,
Je bent zeker wel eens op de invasie stranden geweesr ?
Duno Beach b.v.
Is anders een aanrader , ik ben er geweest. Niet allemaal leuk,wel belangrijk.
 Peter
Titel: Re: Stranden Normandie 1944
Bericht door: Hans Reints op 30 oktober 2018, 11:40:39
Meer als eens, kan er haast iedere zandkorrel ;)
Titel: Re: Stranden Normandie 1944
Bericht door: edwin1974 op 30 oktober 2018, 11:42:50
dat ziet er mooi uit sobat
ik mis alleen wat kopat geschoten duitse materieel
Titel: Re: Stranden Normandie 1944
Bericht door: Hans Reints op 30 oktober 2018, 11:49:14
De Duitsers hadden hun materiaal achter de bunkers opgesteld. Daar kan je dan ook plenty kapot materiaal vinden.
Titel: Re: Stranden Normandie 1944
Bericht door: Wim Vink op 30 oktober 2018, 11:58:34
Fraai werk Sobat  (y)
Titel: Re: Stranden Normandie 1944
Bericht door: Hans Reints op 30 oktober 2018, 12:28:39
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0166_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0166_2.jpg)
Staf overleg op het strand

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8741.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8741.jpg)
Overzicht van het strand

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9531.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9531.jpg)
De reserve troepen zijn ook gearriveerd.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9532_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9532_2.jpg)
Waterwagen

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9720.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9720.jpg)
Niet alleen Yankees maar ook Engelse en Canadezen deden mee.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9019.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9019.jpg)
En hij hield alles in de gaten (zie dit als een Spitfire, had geen ander model :-\)
Titel: Re: Stranden Normandie 1944
Bericht door: Spelfaut op 30 oktober 2018, 13:24:21
Een Fokker D.XXI boven normandie in 44, en dat zonder D-Day strepen :P

Prachtige setting zo zeg, leuke details!
Titel: Re: Stranden Normandie 1944
Bericht door: Peter Kleton op 30 oktober 2018, 14:11:31
Heb je nog een bepaald stuk strand uitgebeeld ?  ;)
  Peter
 
Titel: Re: Stranden Normandie 1944
Bericht door: edwin1974 op 30 oktober 2018, 14:22:33
de engelsen en candeesen hadden Juno gold en Sword en de Amirkanen omaha en utah.

Titel: Re: Stranden Normandie 1944
Bericht door: Hans Reints op 30 oktober 2018, 14:26:56
Nee, maar de inspiratie komt van de bekende Batterie de Lonques, met de kanonnen, hoewel deze veel verder naar binnen staan en de Batterie Todt bij Wimereux, waar ook de E5 staat.
Titel: Re: Stranden Normandie 1944
Bericht door: St00mboy op 30 oktober 2018, 14:35:14
Wat een mooi beeld van de invasie!

Super!  (y)

Leen.
Titel: Re: Stranden Normandie 1944
Bericht door: Peter Kleton op 30 oktober 2018, 15:10:51
Dan heb je die kapotgeschoten bunkers ook vast wel gezien?
Ik weet niet meer hoe het heette daar. 
Peter
Titel: Re: Stranden Normandie 1944
Bericht door: Hans Reints op 30 oktober 2018, 15:20:20
Point du Hoc?
Titel: Re: Stranden Normandie 1944
Bericht door: Peter Kleton op 30 oktober 2018, 15:23:59
Ik weet het echt niet...Jij mag het zeggen..  ;)
Ben je ook in het museum in Caen geweest zeker ,bij de beroemde brug,die tegenwoordig  apart staat ?
Peter
Titel: Re: Stranden Normandie 1944
Bericht door: Gérard Drost op 30 oktober 2018, 17:05:49
Pegasus Bridge:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Pegasusbrug (https://nl.wikipedia.org/wiki/Pegasusbrug)

Grz,
Gérard Drost
Titel: Re: Stranden Normandie 1944
Bericht door: puntenglijder op 30 oktober 2018, 20:32:51
Daar heb ik ook een week rond gezworven.

Erg indruk wekkend allemaal, natuurlijk ook in Arromanches geweest en daar de Fransen verteld dat wat daar in het water lag geen troep is.

Sainte-Mère-Église moet je ook zijn geweest en de Over-Lord route heb je natuurlijk ook gereden.

Kees.
Titel: Re: Stranden Normandie 1944
Bericht door: iarnrod op 30 oktober 2018, 20:47:58
Knap !  (y)
Titel: Re: Stranden Normandie 1944
Bericht door: Hans Reints op 30 oktober 2018, 21:26:43
De landing in Normandie
Op vrijdagochtend 10 mei 1940 om 03.00 uur overschreden Duitse troepen onze grenzen en om 04.00 uur bombardeerde de Duitse luchtmacht Nederlandse vliegvelden. Na het lafhartige bombardement op Rotterdam en de dreiging dit ook met Den Haag en Amsterdam te doen, capituleerde Generaal Winkelman en gaf Nederland over aan het Nazi regime. Europa was nu het 1000 jarige Duitse rijk geworden.

In augustus 1942 begonnen de Duitsers met de bouw van de Atlantikwall om de te verwachten geallieerde invasie af te weren. Deze Atlantikwall was een aaneengesloten verdedigingslinie langs de kust van West-Europa  met een lengte van 5.000 kilometer. In twee jaar tijd was deze linie vanaf de Noordkaap in Noorwegen tot in Biarritz aan de Spaans-Franse kust tot stand gekomen. De Atlantikwall was een aaneenschakeling van kustbatterijen, versperringen en ondersteuningsbunkers. De belangrijkste havens langs de kust werden versterkt en ‘Verteidigungsbereich’ genoemd, terwijl de tussenliggende strategische gebieden de naam kregen van ‘Stützpunktgruppe’. De bewapening bestond over het algemeen uit zware artillerie tegen invasieschepen, antitankgeschut met ondersteuning van luchtdoelgeschut en infanterietroepen ter directe bescherming. Ter verdediging tegen evt. doorgebroken vijandelijke troepen kwamen er achter de linie tankgrachten, drakentanden en tankmuren die het aanlanden van vijandelijke troepen en de daarbij behorende aanval in de rug moesten bemoeilijken. Na de invasie in Normandie waren er nog maar 10.273 van de oorspronkelijk bedoelde 15000 bunkers afgewerkt en waren er nog 799 bunkers in aanbouw. In 1944 kwamen de Duitsers met een nieuw type bunker waarbij het dak werd uitgevoerd in pantserstaal.
De West-Europese kusten werden definitief omgebouwd van offensieve tot defensieve frontlijn voor Duitsland. Er moest een plan gemaakt worden voor een samenhangend kustverdedigingstelsels met gestandaardiseerd (van de 600-serie tot de serie 704) versterkte bunkers in gewapend beton (verstärkt feldmässige). Er werd gekozen voor open circulaire geschutsstellingen. De bouw van de Atlantikwall kwam goed op gang na de mislukte geallieerde Raid op Dieppe. Het maandelijks verbruik aan beton was 600.000 kubieke meter. Toen de geallieerde luchtaanvallen toenamen, werd overgegaan tot een nieuw programma (Schartenbauprogramma) waarin gesloten geschutsbunkers de open circulaire geschutsstellingen moesten vervangen. Tussen einde 1943 en begin 1944 werden de veldversterkingen nog verder uitgebreid met hindernissen op het strand met zgn. Rommelaspergus en als rugdekking werden aan de landzijde brede zones met landmijnen ingericht. De bouwtijd duurde in totaal circa 14 tot 19 weken. De bunkers werden aan het oog van de vijand onttrokken door ze zo goed mogelijk te camoufleren. Hiervoor gebruikte men verschillende middelen, waaronder: bedekken met grond, bekleden met camouflagenetten of beschilderen als woonhuis De verdedigingswerken van de Atlantikwall speelden een belangrijke rol bij de Duitse verdediging van uit zee.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/bunkers-39.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/bunkers-39.jpg)
Aan het nauw van Calais stonden verschillende geschutsopstellingen die Engeland konden bestoken. Een van de bekendste is Batterie Todt. Dit complex bestond uit vier enorme kazematten (Turm’s) met 380mm Siegfried kanonnen. Oorspronkelijk was het geschut bestemd als scheepsgeschut maar later ook gebruikt als spoorweggeschut. De loop van zo’n kanon woog 103 ton en had een lengte van 19 meter. Hij kon een projectiel van 490 kg 55 kilometer wegschieten. Een projectiel van 790 kg kon 53 kilometer worden weggeschoten. Het lichte projectiel (490 kg) deed er 33 seconden over om Dover te bereiken, het zwaardere deed er 9 seconden langer over (de afwijking was dan 600 meter in de diepte en 64 meter zijdelings).De Marine Kusten Batterie Todt,eigenlijk Batterie Siegfried, was een onderdeel van Hitler’s Atlantikwall. Net als alle andere bouwwerken in het derde rijk was ook deze batterij gebouwd door Fritz Todt. Todt stond aan het hoofd van het Nazi bouwconstructie bedrijf “Organisation Todt”. Deze organisatie was verantwoordelijk voor alle bouwprojecten die vielen onder het Derde Rijk. Na de mysterieuze dood van Todt, in 1942, werd de batterij vernoemd naar de voormalige bouwheer Todt.


Operation Overlord.

In de morgen van 6 juli 1944 naderde een grote geallieerde vloot de kust van Normandie. Na van de eerste schrik bekomen te zijn bij het zien van deze armada, kwam de Duitse verdediging goed opgang en werdt er zwaar terug gevochten.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/001-Biting-training.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/001-Biting-training.jpg)
001 Als voorbereiding op D-Day waren de geallieerden druk aan het oefenen op de voorgenomen invasie van het Europese vaste land

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/002-A-British-LCA-in-1944.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/002-A-British-LCA-in-1944.jpg)
002 Een britse LCA tijdens een oefening in 1944.  LC staat altijd voor Landing Craft en de derde letter geeft het type aan. Hier de A van Assult= Aanval

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/003-LCTs-loading-in-England.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/003-LCTs-loading-in-England.jpg)
003 Hier een Bunch of LCT in een Britse haven. T staat voor Tanks

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/004-pre-invasion-bombing-pointe-du-hoec.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/004-pre-invasion-bombing-pointe-du-hoec.jpg)
004 Als voorbereiding op de invasie werden doelen in Frankrijk gebombardeerd zoals hier Pointe du Hoque

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/005-Naval-Bombardments-on-D-Day.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/005-Naval-Bombardments-on-D-Day.png)
005 Aanvalsplan voor het bombarderen en beschieten van de invasie stranden. Als navigator krijg je hier toch wel een beetje pijn in je hoofd van

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/006-LCI-convoy-1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/006-LCI-convoy-1.jpg)
006 Het convoy van de wat lichtere LCInfanterie onderweg naar de stranden

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/007-LCVPs-preparing-to-hit-the-beaches-during-the-invasion-of-Normandy.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/007-LCVPs-preparing-to-hit-the-beaches-during-the-invasion-of-Normandy.jpg)
007 De LCVP maken zich klaar om aan te vallen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/008-Duitse-Snellboot.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/008-Duitse-Snellboot.jpg)
008 De horzels die het de geallieerde knap moeilijk kwamen maken. Deze snellboten hebben dan ook heel wat op hun geweten.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/009-CGC6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/009-CGC6.jpg)
009 De Amerikaanse kustwacht  heeft met deze scheepjes heel wat mensen uit het watergehaald

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/010-CGC-1-Tied-up-to-an-LCT-next-to-the-Samual-P.Chase-one-of-the-hospital-ships-at-D-Day.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/010-CGC-1-Tied-up-to-an-LCT-next-to-the-Samual-P.Chase-one-of-the-hospital-ships-at-D-Day.jpg)
010 De CGC 1 langzij het hospitaalschip Samuel P Chase, een van de vele hospitaalschepen die ter plaatsen waren

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/011-CGC1-Sargent.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/011-CGC1-Sargent.jpg)
011 Nogmaals de CGC 1 Sargent

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/012-An-LCF-Landing-Craft-Flak-similar-to-LCF-31-which-sank-at-D-Day.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/012-An-LCF-Landing-Craft-Flak-similar-to-LCF-31-which-sank-at-D-Day.jpg)
012 Hier een zusterschip van de LCF 31 die tijdens de aanval op D-Day tot zinken is gebracht. F staat voor Flak = Luchtdoel

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/013-usmc.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/013-usmc.jpg)
013 US Marines zetten voet aan wal

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/014-British-Forces-Normandy-6-June-1944.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/014-British-Forces-Normandy-6-June-1944.jpg)
014 Net zoals deze Britse collega’s

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/015_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/015_1.jpg)
015-In groten getale kwamen de landingsvaartuigen man en materieel aan land brengen zoals deze Landings Craft Logistic Lcl 299. Eerst kwamen de lichte schepen, daarna de zwaardere met tanks en andere (rups)voertuigen.
Van de grote schepen, die in eerste instantie niet te dicht bij het strand konden komen, werden dit soort voertuigen te water gelaten om verder op eigen kracht naar het stand te navigeren.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/016-french-ships1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/016-french-ships1.jpg)
016 De aanvoer van manschappen en materieel bleef constant doorgaan, zelfs met deze voormalige luxe passagiersschepen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/017-W-141-Antic.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/017-W-141-Antic.jpg)
017 Ook Nederland heeft  haar steentje bij de invasie bij gedragen. De zeesleepboten Hudson, met Ome Ben Weltevreden aan het wiel, en de van de Engelse geleende Antic die onder commando van Kapitein Maarten Slijp stond. Deze mannen van Smit sleepten de caissons en werkbakken met zich mee die later de Mulberry havens moesten gaan vormen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/018-mulberry-harbour.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/018-mulberry-harbour.jpg)
018 De volop draaiende haven bij Arromanches-les-Bains

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/019-img570.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/019-img570.jpg)
019 Kaartje van de haven


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/020-Omaha-Mulberry-Harbour.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/020-Omaha-Mulberry-Harbour.jpg)
020 Omaha Mulberry in vol bedrijf

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/021-Marines-unloading-supplies-from-the-open-bow-of-a-Navy-LST.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/021-Marines-unloading-supplies-from-the-open-bow-of-a-Navy-LST.jpg)
021 Maar voor dat het zover was moesten de  US Marines, vanuit de geopende boegdeuren, alles op het handje en wadend door het water aan land brengen

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/022-Omaha-Beach.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/022-Omaha-Beach.jpg)
022  Na dat de geallieerde stevige bruggenhoofden hadden geslagen konden de grote LC’s hun lading op het strand kwijt. Over eb lagen deze schepen dan ook volledig droog op het strand.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/023-111th-Naval-Construction-Batt-Landing-at-Omaha-Beach-D-Day-Normandy-1944-LCT-562-USS-LST-502.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/023-111th-Naval-Construction-Batt-Landing-at-Omaha-Beach-D-Day-Normandy-1944-LCT-562-USS-LST-502.jpg)
023 Gebruik makend van de LCT-562 en de LST-502, lande het 111th Naval Construction Batt. Op Omaha Beach.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/024-bunkers-6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/024-bunkers-6.jpg)
024 Van uit de lucht gezien uit!!!!!! Omaha Beach

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/025-bunkers-8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/025-bunkers-8.jpg)
025 Een andere manier om dicht bij het strand te komen was het gebruik van de LCB. Vanuit de LC’s werden de voertuigen op zee op de LCB’s over gezet werden. Deze LCBarges hadden een aanzienlijk mindere diepgang dan de LCT-s en konden met hoogwater tot tegen de glooiing aan worden gezet.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/026-bunkers-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/026-bunkers-9.jpg)
026 Hier is duidelijk te zien dat de Barges, en andere vaartuigen vrij hoog op konden varen. Helaas was van het mooie Frankrijk daar ter plaatsen weinig meer over

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/027-bunkers-10.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/027-bunkers-10.jpg)
027 Niet alleen vaar- en voertuigen raakten onklaar door het vijandelijke vuur, ook vliegtuigen ontkwamen niet aan de dodelijke kogels van de Gerry’s

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/028-The-British-Army-in-North-west-Europe-1944-45.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/028-The-British-Army-in-North-west-Europe-1944-45.jpg)
028 The Britisch Army in 1944 op de Normandische stranden

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/029-Sherman_BARV.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/029-Sherman_BARV.jpg)
029 Een Sherman BARV aan het doen waar hij voor ontworpen is

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/030-bunkers-5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/030-bunkers-5.jpg)
030 Overzicht van een van de invasie stranden

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/031-canal-bridge-gliders.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/031-canal-bridge-gliders.jpg)
031 Er werd niet alleen op de stranden op leven en dood gevochten , achter de vijandelijke linies zaten de luchtlandingstroepen ook niet stil. Pegasus Bridge was van crusiaal belang en moest door de engelse troepen veroverd en behouden worden. De aanval gebeurde met zgn Gliders.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/032-Pegasus-Bridge-June-1944.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/032-Pegasus-Bridge-June-1944.jpg)
032 De Pegasusbrug in geallieerde handen. Op de achtergrond zijn nog enkele van de gebruikte Gliders te zien

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/033-Shermans-disembarking-from-LST-at-Anzio.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/033-Shermans-disembarking-from-LST-at-Anzio.jpg)
033 Als de veroverde bruggenhoofden voldoende stabiel waren konden de zwaardere LCT doorvaren naar de haven en daar hun lading lossen

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/034-British-Army-in-1944-Normandy.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/034-British-Army-in-1944-Normandy.jpg)
034 Een van Howards Funnies, die uiteindelijk onmisbaar zijn gebleken.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/035-bunkers-14.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/035-bunkers-14.jpg)
035  Langzaam trokken de geallieerde troepen verder naar binnen. Het ging niet snel daar de Duitsers op hun terugtocht de tactiek van de verschoeide aarde toepasten.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/036-bunkers-15.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/036-bunkers-15.jpg)
036 Alles wat de Duitsers achter lieten werd vernield. Het hele spoorwegnet, wat zo belangrijk was voor de logistieke aanvoer voor de geallieerden was onklaar gemaakt incl. het rollend materieel..

De volgende bijlage gaat over de aanvoer van het spoorwegmateriaal na de invasie

bronnen die ik heb geraadpleegd zijn niet meer te achterhalen, sorry
Titel: Re: Stranden Normandie 1944
Bericht door: St00mboy op 30 oktober 2018, 23:22:39
Mijn complimenten voor een heel mooi verslag!  (y)

Leen.
Titel: Re: Stranden Normandie 1944
Bericht door: MartinH0 op 31 oktober 2018, 09:16:20
Indrukwekkend allemaal. We hebben onze vrijheid te danken aan al die jonge mensen die toen het leven lieten of voor hun leven een trauma opliepen.
Titel: Re: Stranden Normandie 1944
Bericht door: Peter Kleton op 31 oktober 2018, 11:15:48
Helemaal mee eens !
Moet je maar eens naar de leeftijden van die mensen kijken op de oorlogskerkhoven .
 Peter
Titel: Re: Stranden Normandie 1944
Bericht door: Ronald Halma op 31 oktober 2018, 18:30:39
Dat is een krasse geschiedenisles   :) (y)
Titel: Re: Stranden Normandie 1944
Bericht door: Luit op 31 oktober 2018, 18:43:17
Even voor het algemeen,WO2 is onze oorlog. Maar in het buitenland is "de Grote Oorlog" echt WO1. In 14/18 stierven namelijk een hele generatie jongeren op de slagvelden in NW Frankrijk/ZW Belgie en in de Oriënt. Op de slachtvelden,nee geen tikfout, in de streek rond Ieper en verder vielen de Fransen,Engelsen en Duitsers bij bosjes, in Galliopli waren het vooral Australiërs en Nw Zeelanders die afgeschoten werden. Het is niet voor niets dat de Engelsen nu met een klaproos lopen als teken van herdenking van al hun gesneuvelden.  Ja in WO2 werden meer mensen vermoord maar in WO1 stierven veel meer militairen dan in onze oorlog.
Titel: Re: Stranden Normandie 1944
Bericht door: DelticPower op 31 oktober 2018, 18:47:15
Ben ook altijd bezig geweest met de tweede wereldoorlog. Een hele ,mooie website is  www.strijdbewijs.nl (http://www.strijdbewijs.nl). Voor degene die er nog meer over willen weten.

Groeten Jan.
Titel: Re: Stranden Normandie 1944
Bericht door: Falcon10 op 31 oktober 2018, 19:22:50
Men ouders hebben een huisje in Normandie, en dit jaar zijn we daar eens vakantie gaan doorbrengen.
Een aanrader is het kerkhof van Colleville sur Mer ( grootste US kerkhof in Normandie, en hetgene waar het begin van Saving Private Ryan is opgenomen ), normaal is er elk uur een gratis rondleiding over het kerkhof met een gids, die een heel persoonlijk verhaal brengt aan het zo al indrukwekkend kerkhof vol groen gras en witte kruisjes. Wordt je stil van.

Omaha Beach zelf is totaal onherkenbaar tov de beelden op de documantaires van de landingen, enkel nog 2 betonblokken herrineren eraan, en in de duinen zelf zijn nog wel een aantal van de bunkers (gratis) te bezichtigen, net als bovenop het herdenkingsmonument voor de fith engineer special brigade.
In Arromanches zijn de gezonken mullberry wrakken ook prachtig bij eb te bezichtigen.

Verder vindt je er overal wel vlak naast de kust een boel andere museumpjes, kerkhoven, ....

Voor de bon-vivants, Normandie staat ook gekend voor appel en peren cider, de originele camembert kaas komt van daar, en ook calvados komt van daar.
En de rest van het eten is ook wel aan te raden. Verhongeren doe je niet :)
Titel: Re: Stranden Normandie 1944
Bericht door: Hans Reints op 31 oktober 2018, 21:02:38
Op het zelfde moment als dat de sleepboten en de Navy Engeniers druk bezig zijn met de opbouw van de Mulberry havens, zijn de geallieerde Army genietroepen bezig het strand te ruimen en te egaliseren voor de komst van de grote LCD op het strand van Cherbourg.  Om een snelle logistiek naar de oprukkende troepen te kunnen waarborgen, en hun zo van voldoende Munitie, voedsel en brandstof te kunnen voorzien, was een goed georganiseerd spoorbedrijf van vitaal belang. Daar de vijand op zijn terugtocht de tactiek van de verschroeide aarde toepaste, en alle infrastructuur grondig vernielde, moest het USTC zowel de infra als het rollend materieel vervangen en aanvullen. Dit had dan ook de hoogste prioriteit  van het USATC. Het landen op het strand was voorlopig nodig daar de terug veroverde havens aan de Franse westkust nog niet geschikt waren om de omgebouwde LCT tot LCD-s te ontvangen. Op het strand vlak bij de haven van Cherbourgh, werdt een noodspoor met brug aan gelegd zodat de LCD hun lading konden lossen. Ondertussen waren ook enkele kanaaltreinveerboten in Engeland omgebouwd om onder primitieven omstandig heden locomotieven en wagens aan de wal te lossen. Hiertoe werden deze trainferrys uitgerust met speciale kranen. Toen er weer gewoon gelost en geladen kon worden kwamen er ook complete locomotieven direct met Liberties uit de US of A.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/037-Hudson.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/037-Hudson.jpg)
037 De Hudson van L. Smit & Co, thans museumschip in de haven van Maassluis, in oorlogskleuren en met geschut bij de achtermast, bezig met het verslepen van de Mulberry-s

url=https://images.beneluxspoor.net/bnls/038-Armoured-Bulldozer.jpg](https://images.beneluxspoor.net/bnls/038-Armoured-Bulldozer.jpg)[/url]
038 Zelfs onder vijandelijk vuur in de eerste dagen van de landing, zorgde deze gepantserde Bulldozer er voor dat de stranden rijp gemaakt werden om de eerste grote RR LSD te ontvangen

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/039-Cherbourg-July-31-1944-the-first-LST-Train-Ferry-LSD-21-arrives-and-unloads-the-first-train.ddaytrain-1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/039-Cherbourg-July-31-1944-the-first-LST-Train-Ferry-LSD-21-arrives-and-unloads-the-first-train.ddaytrain-1.jpg)
039- het US Transportation Corps heeft enkele LCT om laten bouwen tot LCD’s special voor het vervoer van railgebonden materieel vanuit  Engelse havens naar Frankrijk. Op 31 juli 1944 landen de LSD-21 als eerste op het strand bij Cherbourg om zijn lading te lossen

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/040_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/040_1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/041-ddaytrain-2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/041-ddaytrain-2.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/042-ddaytrain-3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/042-ddaytrain-3.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/043-ddaytrain-4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/043-ddaytrain-4.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/044_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/044_1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/045_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/045_1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/046-ddaytrain-5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/046-ddaytrain-5.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/047_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/047_2.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/048-dday-6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/048-dday-6.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/049_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/049_2.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/050-D-Day-train-7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/050-D-Day-train-7.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/051-ddaytrain5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/051-ddaytrain5.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/052_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/052_2.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/053_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/053_1.jpg)
040-053  Ik laat hier enkele plaatjes zien van het lossen van de LCD 21 en de opbouw om een LCD op het strand te kunnen lossen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/054_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/054_1.jpg)
054 Niet al het rollend materiaal kwam met deze LCD mee. Voor het rangeren en uitrijden van de wagens en locomotieven uit de LCD-s had men wat lichter motor materiaal nodig en dat kwam op hun eigen manier aan land.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/055_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/055_1.jpg)
055 Dat het geen eenvoudige opgave is om zo’n lokje aan wal te brengen blijkt wel uit het aantal voertuigen wat nodig is om van het strand te komen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/056-Pr-Beatrix.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/056-Pr-Beatrix.jpg)
056 Tijdens de Duitse inval in de Lage Landen weken verscheidene zeer goede Nederlandse en Belgische veerboten uit naar Groot-Brittannië. De motorschepen Koningin Emma en Prinses Beatrix  waren nog maar een paar maanden in de vaart toen zij geconfisqueerd werden door het War department. Spoedig werden ze omgebouwd voor het uitvoeren van kleinschalige aanvallen en kregen de aanduiding Landing Ship Infantry Medium (LSIM). Hun grote passagiersaccommodatie bood plaats aan 600 manschappen en bemanningsleden. De troepen werden aan land gezet met zes LCA’s die aan davits werden meegenomen. De schepen konden ook twee LCM’s in de davits mee nemen. Daar het hijsvermogen van de davits maximaal 39 ton was, moesten de LCM-s voor vertrek met externe kranen worden beladen, dit nam veel tijd in beslag.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/057-HMS-Hampton-1934.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/057-HMS-Hampton-1934.jpg)
057 HMS Hampton, in vredestijd een gewone train Ferry tussen Calais en Dover, heeft hier de speciale kraan gekregen voor het laden en lossen van zwaar spoorweg materieel en kreeg de code naam LSS = Landing Ship Chute

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/058-Trainferry-1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/058-Trainferry-1.jpg)
058 De op Oostende varende Trainferry 1als LSS. Vlak voor D-Day kreeg zij haar speciale kraan toebedeeld.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/059-trainferry-3-op-mijn.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/059-trainferry-3-op-mijn.jpg)
059 De Trainferry 3 die op 1 mijl voor Dieppe op een mijn liep, in tweeën brak en naar de bodem van het kanaal zong met meenemend de helft van haar bemanning

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/060-Treinendek.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/060-Treinendek.jpg)
060 Het lege treinendek van de Train Ferry 1, 2 of 3

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/061-Trainferry-in-Oostende.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/061-Trainferry-in-Oostende.jpg)
061 Zo ziet een voldek er uit voor dat er een kraan aan dek kwam

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/062-Twickenham-ferry.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/062-Twickenham-ferry.jpg)
062 Een van de bekentste treinboten uit de invasie is de Twickenham Ferry. Hier gefotografeerd in vredestijd

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/063-Trainferry.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/063-Trainferry.jpg)
063 HMS Twickenham in de haven van Cherbourgh

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/064_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/064_1.jpg)
064 Het laden van USTC tenders via de bestaande los en laadplaats ergens aan de Engelse oostkust. De tenders zijn afgeladen met kolen en water zodat zij in Frankrijk direct achter dan al op stoomstaande locomotief gekoppeld kunnen worden voor direct gebruik

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/065-HMS-Twickenham-unloads-at-Cherbourg.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/065-HMS-Twickenham-unloads-at-Cherbourg.jpg)
065 HMS Twickenham aan het lossen in Cherbourgh. Genoeg GI-s om een handje toe te steken.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/066-HMS-Twickham-aanlanden.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/066-HMS-Twickham-aanlanden.jpg)
066 Zo kwam ook de latere NS 600/2000 met de HMS Twickenham aan land.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/067.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/067.jpg)
067 Stoom trekt stoom uit de HMS Twickenham.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/068-Unloading-of-HMS-Twickenham-ferry.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/068-Unloading-of-HMS-Twickenham-ferry.jpg)
068 Als de laadbruggen ontbreken en het water te laag is worden zo door HMS Twickenham een triplex goederenwagen gelost.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/069_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/069_1.jpg)
069 Het op de klassieke manier lossen van een stoomlocomotief  uit een Victory of Liberty. Deze machines kwamen direct uit de US of A

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/070-jeeps-loading-dday.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/070-jeeps-loading-dday.jpg)
070 Nog lang na d day ging het aanvullen van de verliezen door, alleen ging het nu via de bekende havens

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/071-Walcheren.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/071-Walcheren.jpg)
071 En zo kwam het door Walcheren
Titel: Re: Stranden Normandie 1944
Bericht door: R v/d Hoven op 31 oktober 2018, 22:02:35
Tsja, als dan de WD 33 voorbij komt, dan moet ik wel reageren  ;) Aan de overigens prima samengestelde reportage kan ik dan enkele zaken toevoegen:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2016-12-17-0031-Middel.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2016-12-17-0031-Middel.jpg)
Het zou zonde zijn om dan ook niet de, tot nu toe, bekende 3e foto van de landing van de WD 32 toe te voegen. De WD 33 staat trouwens op de beide andere foto's op het schip wat nog ligt te wachten om zijn lading te lossen. Wie deze 3 foto's goed vergelijkt, ziet opvallende zaken, terwijl de foto's in een kort tijdsbestek lijken te zijn genomen. We (Stichting 162) gaan er van uit dat ze ook te Bernieres-sur-Mer gemaakt zijn. Helaas zijn we nog geen foto tegen gekomen dat de oplegger + WD 32 is doorgereden, het land op, en de fotograaf zich dus heeft omgedraaid.

En over de combinatie: Diamond trekker en oplegger + WD 33: Deze reed waarschijnlijk nooit zo door Walcheren. De WD'ers zijn voor zover ik weet (en ik ben al heel lang bezig om de geschiedenis van deze locs boven water te krijgen), niet in Zeeland geweest tijdens de oorlogsjaren. De combinatie Diamond + WD 33 is tijdens de herdenking van 70 jaar Market Garden zo samengesteld 'alsof' het zo zou kunnen hebben gereden. Er is ook geen bewijs dat de loc(s) in Brabant waren rond die tijd. De bedoeling was er wel om de locs op deze manier op het strand te zetten maar de combinatie bleek veel te zwaar voor de schepen. Dat het getest is, blijkt uit de volgende foto die nog in 1943 in Longmoor, Engeland is gemaakt:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/War-Department-diesellocomotief-45-op-een-Diamond-Roger-combinatie-bij-de-Longmoor-Military-Railway-in-1943-Middel.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/War-Department-diesellocomotief-45-op-een-Diamond-Roger-combinatie-bij-de-Longmoor-Military-Railway-in-1943-Middel.jpg)

De trekker-oplegger combinatie is eigenlijk samengesteld om tanks te vervoeren:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/id_m9_tank_trailer_700_01.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/id_m9_tank_trailer_700_01.jpg)

Maar er werden ook andere zaken mee vervoerd:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2016-12-17-0015-Middel.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2016-12-17-0015-Middel.jpg)

Dat de WD 33 (en collega's) aan land werden gezet bij Bernieres-sur-Mer en daarna rondom Caen hun diensten hebben uitgevoerd, staat vast. Daarna heb ik van de later in Nederland teruggevonden locs, WD 29, 33, 40, 41 en 45 alleen kunnen vinden dat ze rond Eindhoven en Nijmegen zijn ingezet. Hoe ze van Frankrijk naar Nederland zijn gegaan? Over de weg? Kan, bevrijd gebied, Diamond-combinaties aanwezig maar wegen niet in al te beste staat. Over het spoor? Kan ook. Maar door de lage max. snelheid van 27 km/h ook niet logisch. Maar ze hadden "de tijd" al ging de oorlog natuurlijk wel verder. Wie dit "grijze" gebied met feiten aan mij kan uitleggen, graag! Dan kan de tijd tot het uitgeven van een boek over deze locs zeker korter worden...  Sowieso zou er een boek moeten komen over wat er allemaal aan spoorwegmaterieel door de Geallieerden is vervoerd en ingezet. Veel boeken over D-Day gaan over die dag (en enkele dagen erna) Een enkel boek over de slag om Normandië. Maar een goed boek over wat er nu op die stranden gebeurde ná D-Day en wát er nu allemaal werd aangevoerd (aantallen, bewijzen).... Niet of nauwelijks. Maar ik geef blijf stug doorzoeken!

Groet, Raymond v/d Hoven (nog nooit in Normandië geweest, en daar moet snel verandering in komen)
Titel: Re: Stranden Normandie 1944
Bericht door: sdz1976 op 01 november 2018, 08:48:50
Wat een prachtige reportages mannen (y) (y)

Grtz,

Samuel.
Titel: Re: Stranden Normandie 1944
Bericht door: Hans Reints op 01 november 2018, 09:19:38
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/072-Dieselloc-op-Warflat.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/072-Dieselloc-op-Warflat.jpg)
Misschien wel zo Raymond. Meer als dit weet ik er ook niet van.
Titel: Re: Stranden Normandie 1944
Bericht door: Nohome op 01 november 2018, 10:10:27
Mooi stukje, ik heb alleen een opmerking, de US Marines waren niet betrokken bij de invasie in Normandy, die hadden het veels te druk in de Pacific. De camouflage uniformen die je ziet zijn US Army, die waren daar ook in gebruik.
Titel: Re: Stranden Normandie 1944
Bericht door: Sven op 01 november 2018, 13:46:23
Citaat
003 Hier een Bunch of LCT in een Britse haven. T staat voor Tanks
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/003-LCTs-loading-in-England.jpg)

Ter aanvulling van dit spannende verslag: Die "Britse haven" is de haven van Brixham in Devon. De betonnen platen voor de tanks liggen er nog steeds. Even een screenshot van Google maps erbij voor het vergelijk.
 
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Screen-Shot-2018-11-01-at-12.37.06.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Screen-Shot-2018-11-01-at-12.37.06.jpg)
Titel: Re: Stranden Normandie 1944
Bericht door: René op 01 november 2018, 17:43:44
Even voor het algemeen,WO2 is onze oorlog. Maar in het buitenland is "de Grote Oorlog" echt WO1. In 14/18 stierven namelijk een hele generatie jongeren op de slagvelden in NW Frankrijk/ZW Belgie en in de Oriënt. Op de slachtvelden,nee geen tikfout, in de streek rond Ieper en verder vielen de Fransen,Engelsen en Duitsers bij bosjes, in Galliopli waren het vooral Australiërs en Nw Zeelanders die afgeschoten werden. Het is niet voor niets dat de Engelsen nu met een klaproos lopen als teken van herdenking van al hun gesneuvelden.  Ja in WO2 werden meer mensen vermoord maar in WO1 stierven veel meer militairen dan in onze oorlog.

Als je alleen naar West Europa kijkt is dit helemaal waar. Kijk ook eens naar de aantallen die die vielen aan het Oostfront. Stalingrad: 1,5 miljoen slachtoffers, Leningrad: > 300.000 
Titel: Re: Stranden Normandie 1944
Bericht door: puntenglijder op 01 november 2018, 18:49:51
Zelf ben ik een aantal jaren geleden ook naar Ieper geweest.

De taptoe die ze om 20.00 blazen is erg indrukwekkend, wat ook erg verbaast is dat er veel scholen komen uit Engeland, Australië en Nw Zeeland.
Er is een museum gevestigd in de Lakenhallen een erg mooi gebouw, het heet Flanderen Flields.

Zeker eens de moeite waard om daar te gaan kijken en het lokale bier te proeven, Ypra. :P

Kees. 
Titel: Re: Stranden Normandie 1944
Bericht door: nederbelg op 01 november 2018, 19:31:40
De taptoe die ze om 20.00 blazen is erg indrukwekkend, wat ook erg verbaast is dat er veel scholen komen uit Engeland, Australië en Nw Zeeland.

Iedereen van de Common Well landen ( engeland, Australie, Nieuw Zeeland, Ierland etc) voelen een (en geven dit aan hun kinderen door, zelfs op school!) een morele dwang om voor je veertigste in Ieper geweest te zijn.

Dave
Titel: Re: Stranden Normandie 1944
Bericht door: R v/d Hoven op 02 november 2018, 12:12:20
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/072-Dieselloc-op-Warflat.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/072-Dieselloc-op-Warflat.jpg)
Misschien wel zo Raymond. Meer als dit weet ik er ook niet van.
Ja, dat zou kunnen maar ik vrees dat het profiel van vrije ruimte het niet toelaat. De cabine is er wel af te halen, maar dat kost je veel tijd en je moet ook bedieningshandels e.d. demonteren. Deze oplossing kan uiteraard wel als de loc beschadigd zou zijn. Ik ken nog zo'n soort foto:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009-03-16-13.42.13.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009-03-16-13.42.13.jpg)
gaat ook niet passen in Europa. (USATC-flatcars zoals op deze foto's zijn na de oorlog ook bij NS terecht gekomen). Wat wel zou kunnen zijn kuilwagens:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/post-5613-0-08416100-1364500246_thumb.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/post-5613-0-08416100-1364500246_thumb.jpg)
De WD'ers waren niet zo lang, en gezien de hoogte in vergelijking met de gesloten wagen erachter moet dan geen probleem zijn.

Sobat schreef eerder dat de stoomlocs rechtstreeks uit de US of A naar Normandië kwamen. Ja, maar niet alle. Velen werden al gebruikt in Engeland vanwege natuurlijk het massale vervoer door de voorbereidingen op D-Day:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/10712710_598529400258874_7795886875941549720_n.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/10712710_598529400258874_7795886875941549720_n.jpg)
(het Roco-model is dus toepasbaar op de BMB-bakken  (y) )
Maar velen werden ook opgeslagen in afwachting van:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/7502f653d3e_l_zps55203cd4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/7502f653d3e_l_zps55203cd4.jpg)

En wie op "opslag vóór D-Day" zoekt vind dan ook:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/usatc-4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/usatc-4.jpg)
Zie de 'Europese" koppeling op de latere NS-2000-den en de ketelwagens waarvan er nu enkele bij de VSM zijn.
En zo is er nog genoeg te vinden en te plaatsen hier. Maar échte betrouwbare gegevens achterhalen, dat is niet zo eenvoudig is gebleken...

Groet, Raymond v/d Hoven

Titel: Re: Stranden Normandie 1944
Bericht door: Hans Reints op 02 november 2018, 16:16:57
Na de goede bijdragen van Raymond gaan we weer verder.

Het georganiseerd verzet in de bezette gebieden van Europa, liet in een constante stroom van berichten het geallieerde hoofdkwartier in Londen weten dat de bezetter veel van het bestaande spoorweg infrastructuur te hebben vernietigd. De verwoestingen waren niet alleen aan de Wehrmacht te wijten, ook de geallieerden luchtaanvallen, en acties van de ondergrondse hebben veel van de infra en het rollend materieel in de bezette landen vernielt. Na 1943 werd het de Geallieerden al snel duidelijk dat als zij Europa in snel tempo wilden bevrijden, zij zelf hun spoorwegmaterieel mee moesten nemen. De Spoorwegen waren van cruciaal belang om in snel tempo grote hoeveelheden brandstof, munitie en voedsel bij de oprukkende troepen aan het front te krijgen. Transport over de veelal kapotte wegen met vrachtwagens duurde eenvoudig te lang en zou de opmars alleen maar vertragen. Om direct na de landing over voldoende spoorweg  materieel te kunnen beschikken werden er in Engeland en Amerika duizenden locomotieven, rijtuigen en goederenwagens gebouwd. Een eerste levering van dit spoorweg materieel aan Europa gebeurde na de invasie van Italië via de Middellandse Zee. Na D-Day werd de 2e serie spoorwegmaterieel, dat in Engeland in de opslag stond, met landingsvaartuigen via de stranden van Normandië verscheept. Vanaf het moment dat er faciliteiten in de bevrijde havens beschikbaar kwamen werd de 3e levering van locomotieven direct vanuit de Verenigde Staten naar het Franse vasteland getransporteerd. Helaas hebben tijdens de oversteek van de Noord Atlantic Duitse U-boten er voor gezorgd dat veel van dit USTC materieel op de boden van de Oceaan terecht is gekomen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1-Omaha-Beach.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1-Omaha-Beach.jpg)
01 Even terug in de herinnering, Omaha Beach tijdens D-Day

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2-OMAHA_BEACH_7_19_44.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2-OMAHA_BEACH_7_19_44.jpg)
02 Ohama Beach een kleine twee weken later. Het strand is ontdaan van de ergste sporen van de eerste dagen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/3-IMG_7091-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/3-IMG_7091-9.jpg)
03 Batterie de Lonques is het zwijgen opgelegd

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/4-CCKW-geladen-voor-Normandie.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/4-CCKW-geladen-voor-Normandie.jpg)
04 en in Engeland gaat het laden van mens en Materieel gewoon door.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/5_8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/5_8.jpg)
05 Honderden voertuigen, waaronder de nodige Ambulances, gaan nog scheep naar de vaste wal

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/6_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/6_4.jpg)
06 Deze juffrouw beziet de ellende die na D-Day is achtergebleven. Aan gerenommeerde Nederlandse bergingsbedrijven  is opdracht gegeven de wrakken zo snel mogelijk weg te halen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/7-colleville-sur-mere.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/7-colleville-sur-mere.jpg)
07 Voor deze jongens is het allemaal niet nodig meer. Zij werden in 1945 in St. Laurant-sur-Mer voorlopig ten Grave gedragen. Iets verderop, in Champigny-St. Andre, heeft de American Graves Registration er zorg voor gedragen dat de gesneuvelde Duitse soldaten tot nader order een waardige rustplaats kregen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/8-original.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/8-original.jpg)
08 Ondertussen gaat de oorlog gewoon verder, Amerikaanse valschermtroepen worden boven hun gevechts gebied gedropt voor verdere acties
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/36-Rotterdam-Blaak-railway-station-and-Laurenskerk.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/36-Rotterdam-Blaak-railway-station-and-Laurenskerk.jpg)
36 zoals de duitsers dat in 1945 boven Rotterdan gedaan hebben.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/37-Men-of-HQ-Troop-of-1st-Airlanding-Brigade-Reconnaissance-Squadron-at-Wolfheze-on-the-outskirts-of-Arnhem-18-September-1944.The-man-on-the-left-is-manning-a-PIAT.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/37-Men-of-HQ-Troop-of-1st-Airlanding-Brigade-Reconnaissance-Squadron-at-Wolfheze-on-the-outskirts-of-Arnhem-18-September-1944.The-man-on-the-left-is-manning-a-PIAT.jpg)
37 Mannen van het 1st airlanding HQ Brigade Reconnaissance Squadron op 18 september 1944 te Wolfheze

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/38-nederland.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/38-nederland.jpg)
38 Ergens in Nederland

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/10-2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/10-2.jpg)
10 De mannen van de USTC stonden voor de haast onmogelijke taak om het spoor weer effectief en berijdbaar te maken

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/11_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/11_6.jpg)
11 Materiaal wat zowel in als buiten de werkplaatsen en loodsen stond, is mede door eigen vuur, grondig vernietigd.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/12_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/12_5.jpg)
12 Begin hier maar eens aan.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/13-Dit-is-mede-de-reden-dat-er-aanvulling-moesten-komen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/13-Dit-is-mede-de-reden-dat-er-aanvulling-moesten-komen.jpg)
13 En toch kregen zij zoiets weer aan de praat. Niet in alle gevallen, maar toch

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/14-CCKW-Tippers-in-Normandie.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/14-CCKW-Tippers-in-Normandie.jpg)
14 Ook al waren de straten schoongeveegd, het gaat te langzaam. Waar zouden we zijn zonder de trein?

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/15_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/15_5.jpg)
15 Dit is wat we nodig hebben.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/16-Even-uitrusten.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/16-Even-uitrusten.jpg)
16 Daar mag je wel even voor op de foto. Yankies en Frambozen, verstaan deden zij elkaar niet, maar begrijpen des te beter.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/17-Lading-winches.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/17-Lading-winches.jpg)
17 Al snel hadden de mannen van het USTC en hun Britse collega’s van het WD de trein op de rails. Dienstregelingen bestonden er (nog) niet, alles ging op het dispatssysteem. Het hier getoonde seinhuis is compleet verwoest.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/18-Op-warme-reserve.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/18-Op-warme-reserve.jpg)
18 Na de eerste aanloop kwam er steeds meer tractie beschikbaar. Alles nog USTC

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/19-Overal-een-puinhoop.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/19-Overal-een-puinhoop.jpg)
19 Overal waar je kwam was het een puinhoop. Daar waar het kon werden duitse krijgsgevangen (POW) ingezet om de boel te klaren. Meestal ging het om lijken te bergen en granaten en landmijnen te ruimen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20-Ergens-in-Frankrijk.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20-Ergens-in-Frankrijk.jpg)
20 De Jerrys maakten het de geallieerden niet gemakkelijk om hun doel te bereiken. Zij deden er alles aan om de voortgang te vertragen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/21-duitsers.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/21-duitsers.jpg)
21 Dat heb je er nu van als je de brug opblaas voordat je er met je tankje overheen ben. Nadeel van een tanks is dat hij niet gebouwd is om mee te varen en over het algemeen zijn zij ook niet erg waterdicht.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/22-laden.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/22-laden.jpg)
22 Als de treinen achter het front gearriveerd zijn staan de GMC-s al te wachten om de lading over te nemen en naar het actieve front te brengen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/23-Laden-van-Gerrycans.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/23-Laden-van-Gerrycans.jpg)
23 Zo komt de Brandstof op de plaats waar zij het hardst nodig is. Jerrycans en manschappen genoeg.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/24-laden-van-benzine.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/24-laden-van-benzine.jpg)
24 Als er een vast en betrouwbaar depot opgebouwd kon worden dan kwam de benzine met deze ketelwagens aan. De eerste brandstof kwam in Port-en-Baise aan land  via het PLUTO systeem

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/25-laden-Proviand.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/25-laden-Proviand.jpg)
25 Proviand laden

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/26triplex.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/26triplex.jpg)
26 Als er even geen tractie voorhanden is, dan neem je gewoon enkele POW. Zij hadden ervaring met het omgaan van niet geheel vrijwillige arbeid!

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/27-Laden-van-minutie.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/27-Laden-van-minutie.jpg)
27 Kisten met Munitie

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/28-Laden-van-onderdelen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/28-Laden-van-onderdelen.jpg)
28 Onderdelen voor weet ik wat

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/29-Laden-van-Kolen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/29-Laden-van-Kolen.jpg)
29 Als je niets heb gebruik je alles. Het duurt wat langer maar het gaat.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/30-Laden-van-kolen-2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/30-Laden-van-kolen-2.jpg)
30 Gondola van het Transpotation Corps US Army geladen met kolen

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/31-remagen_bridgetipper.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/31-remagen_bridgetipper.jpg)
31 Het gaat ook wel eens niet goed maar daar staat de Brug van Remagen om bekent!

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/32-whitcomb-21.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/32-whitcomb-21.jpg)
32 Maar niet getreurd, de van bij ons welbekende  DE locomotief was de eerste die de Rijn bij Wesel overstak. De brug is gebouwd door het 371th, 241th, 355th en 155th Army Engineers.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/33-Trier-maart-1945.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/33-Trier-maart-1945.jpg)
33 Niet veel later staken deze Whitcomb 65-DE-19 locomotieven bij Trier de Mosel en de Saar over.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/34-USTC-serie-8400-passeren-de-rijn.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/34-USTC-serie-8400-passeren-de-rijn.jpg)
34 Daar mag je best trots op zijn. Twee van deze Whitcombs , de 7976 en de 7986 hebben maar een korte tijd in het zuiden van Nederland dienst gedaan.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/35-Soldiers-of-the-US-7th-Army-pause-at-the-Siegfried-Line-on-the-road-to-Karlsruhe-Germany-27-March-1945.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/35-Soldiers-of-the-US-7th-Army-pause-at-the-Siegfried-Line-on-the-road-to-Karlsruhe-Germany-27-March-1945.jpg)
Soldiers o fthe US 7th Army pause at the Siegfried-Line on the road to Karlsruhe 27-March-1945

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/39-2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/39-2.jpg)
39 Op de indrukwekkende Amerikaanse militaire begraafplaats van Colleville-sur-Mer liggen 9.387 Amerikaanse soldaten die tijdens de Slag om Normandië zijn gesneuveld. De begraafplaats herinnert aan de offers die de VS maakten voor de bevrijding van Europa. Na de oorlog besloot de American Battle Monuments Commission om de overblijfselen van de Amerikaanse soldaten bijeen te brengen op de begraafplaats van Saint-Laurent-sur-Mer.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/40.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/40.jpg)
40 De Amerikaanse militaire begraafplaats van Colleville-sur-Mer is de beroemdste militaire begraafplaats in Normandië. De lange rijen van witmarmeren Latijnse kruisen en Davidsterren symboliseren de offers die de geallieerde naties - en hier in het bijzonder de Verenigde Staten - hebben gemaakt voor onze vrijheid.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/41-IMG_7125-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/41-IMG_7125-9.jpg)
41 De begraafplaats ligt op een bijzondere plek met uitzicht op Omaha Beach, waar de Amerikanen hun grootste verliezen leden. Grote zorg is besteed aan de esthetische kwaliteiten. Door een combinatie van elementen ontstaat een indrukwekkend effect: de halve cirkel van de kolommen, de zorgvuldig gemaakte beeldhouwwerken, de grote reflecterende vijver en het onberispelijke park rond de graven van 9.387 Amerikaanse soldaten die tijdens D-Day en latere gevechten in Normandië zijn gesneuveld. Een halfronde muur aan de oostzijde van het Memorial toont de namen van 1.557 vermiste soldaten, mannen van wie de lichamen nooit zijn gevonden of geïdentificeerd.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/42-IMG_7186-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/42-IMG_7186-9.jpg)
42 Duitse militaire begraafplaats La Cambe. De begraafplaats van La Cambe ligt in de buurt van Omaha Beach. Met ongeveer 21.200 graven is het de grootste en meest bekende Duitse militaire begraafplaats in Normandië. In tegenstelling tot de geallieerde begraafplaatsen is de aankleding eenvoudig en sober, een sereniteit die oproept tot het leven in vrede.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/43-duitse-militairebegraafplaats-lacambe.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/43-duitse-militairebegraafplaats-lacambe.jpg)
43. De andere Duitse begraafplaatsen zijn Champigny/Saint-Andre-de-l'Eure, Mont-de-Huines, Marigny, Orglandes en Saint-Desir-de-Lisieux. In totaal liggen in Normandië 80.000 Duitse soldaten begraven. Sommige soldaten stierven al vóór de Slag van Normandië, een aantal in gevangenschap daarna. De La Cambe begraafplaats dateert uit de zomer van 1944, toen het Amerikaanse leger twee tijdelijke begraafplaatsen aanlegde op het slagveld in de buurt van het dorp La Cambe, één gereserveerd voor Amerikaanse soldaten, de andere voor de Duitsers. In de jaren ’50 werd de administratie van de Duitse begraafplaatsen toevertrouwd aan de Volksbund Deutsche Kriegsgräberfürsorge, een humanitaire organisatie die door de Bondsrepubliek Duitsland als taak kreeg om te zorgen voor de Duitse gesneuvelden in het buitenland onder het motto 'Versöhnung über den Gräbern' ('verzoening over de graven'). In 2009 werd een internationaal gesponsord vredespark met 1.200 esdoorns aangelegd.

44(https://images.beneluxspoor.net/bnls/45.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/45.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/44-Verdun.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/44-Verdun.jpg)
Ereveld bij Verdun. Hebben nog steeds niets geleerd van de Grote oorlog.
Titel: Re: Stranden Normandie 1944
Bericht door: Rondje_HO op 02 november 2018, 16:28:15
Dank je voor het indrukwekkende relaas.
Titel: Re: Stranden Normandie 1944
Bericht door: St00mboy op 02 november 2018, 18:00:12
Ja, dank jullie wel voor het posten van dit alles!

Leen.
Titel: Re: Stranden Normandie 1944
Bericht door: ronald1956 op 02 november 2018, 19:14:02
Indrukwekkend .
Titel: Re: Stranden Normandie 1944
Bericht door: puntenglijder op 03 november 2018, 08:21:22
Mocht je de richting van Normandieen op gaan.

Dan heb ik hier ook nog een paar tips voor je om te gaan bezoeken.

Ten eerste het" Le Blockhaus te Eperlecquse ", hier waren de Duitsers bezig om een afvuur en het samen bouwen van de V2 te bewerkstelligen.

Linkje. https://www.hullabaloo.be/militair/le-blockhaus-deperlecques

Hier naast kun je naar nog zo een afschiet inrichting in Wizernes, ook in noord Frankrijk.

Linkje, https://www.lacoupole-france.nl/

Veel plezier met het bekijken van al het beton. ;D

Kees.
Titel: Re: Stranden Normandie 1944
Bericht door: NTeering op 03 november 2018, 10:44:52
Voor meer fraaie oorlogsdiorama's kun je terecht bij: ArsTecnica(http://www.model-railway.expert/) (http://www.model-railway.expert/)) in de Duitse Ardennen, op de grens met België.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2191-1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2191-1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2190-1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2190-1.jpg)

Ook is er een grote modelbaan te bewonderen.

Nico

Titel: Re: Stranden Normandie 1944
Bericht door: TEE-RAM op 20 november 2018, 20:33:44
De "onderdelen" op foto 28 zijn waarschijnlijk houten kratten met elk 3 stalen containers met kardoezen (zakken kruit) voor kanonnen of howitsers.
Wim
Titel: Re: Stranden Normandie 1944
Bericht door: jerrytrein op 20 november 2018, 22:32:30
Dank voor deze geschiedenis les,die op scholen zou moeten
Datzou de verdraagzaam heid denk ik ten goede komen
Ik vind dat ieder een mening mag hebben
Maar ik merk ook dat er weer ensteeds meer haat en onverdraagzaan heid bij alle groepen ontstaat
Laat dit een les zijn om herhaling te voorkomen
Denk enkel aan bosnië
zuid frankrijk
parijs
brussel
Denk aan wat het koste tijdens
En meer om het weer op te lossen(bevrijden)
Titel: Re: Stranden Normandie 1944
Bericht door: Eelco Storm op 21 november 2018, 14:55:48
Dank voor deze geschiedenis les,die op scholen zou moeten
Datzou de verdraagzaam heid denk ik ten goede komen

Daar werd bij mij op school (jaren '90) uitgebreid bij stilgestaan.

Eelco
Titel: Re: Stranden Normandie 1944
Bericht door: jerrytrein op 21 november 2018, 17:48:44
Helaas was de interesse in deze lessen net als nu niet zo groot dat het bij iedereen bleef hangen
En tegenwoordig komt er onbegrip onverdraagzaamheid en we doen wat wij willen van buiten af bij
Titel: Re: Stranden Normandie 1944
Bericht door: Hans Reints op 06 juni 2019, 09:16:18
75 jaar geleden, mag wel even onder de aandacht gebracht worden.

Hans
Titel: Re: Stranden Normandie 1944
Bericht door: Lobomotion69 op 06 juni 2019, 15:48:21
Inderdaad, en heel goed verwoord en nog beter in beeld gebracht. Dank daarvoor, vooral de spoorse activiteiten rond de invasie zijn altijd onderbelicht geweest. En wat iemand al terecht opmerkte US Marines zijn in het European theatre nooit actief geweest, maar wel seabees. Ik denk dat je die een beetje verward hebt. Seabees behoorden ook tot de Navy, net als de Marines, en droegen hetzelfde veld uniform. Hadden primair echter geen gevechtstaak. Het waren engineers.

Iets anders wat hier zijdelings mee te maken heeft, want WW2 en spoors, maar in Azië heeft plaatsgevonden. Wie kent niet de film "Bridge on the river Kwai"? Mooie film nietwaar? Helaas wordt daar echter met geen woord gerept over de grote aantallen NL krijgsgevangenen die bij dat projekt het leven gelaten hebben. Het grootste deel van de daar als dwangarbeiders ingezette krijgsgevangenen waren Nederlanders. Het allergrootste aantal van slachtoffers hier waren helemaal geen mikitairen. Gewone Thaise burgers zijn er vele malen meer gestorven.
De brug samen met de hele spoorlijn zijn direct na de oorlog door de Thais afgebroken. Na het uitkomen van de film waren er opeens veel toeristen die deze brug zochten. De Thais ruikten geld en hebben toen de brug in Kanchanaburi aangewezen als 'de' brug. En dat is tot op heden nog zo. De echte brug lag echter circa veertig kilometer naar het oosten. Iets verder als het eindstation van het, overigens veel te dure, toeristenlijntje. Een ritje Bangkok (ca 250km) kost evenveel als een ritje toeristentrein (35km) en wordt met hetzelfde materieel gereden.
Titel: Re: Stranden Normandie 1944
Bericht door: DelticPower op 06 juni 2019, 16:01:10
Dank aan iedereen voor de mooie bijdragen hier. Er is nog een uitgebreide site voor de lezer, nl www.strijdbewijs.nl (http://www.strijdbewijs.nl). Ook hier heel veel informatie.

Groeten Jan