Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
Vandaag om 17:36:07
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Menno
Vandaag om 17:31:15
mDDM, waarom 3 draaistellen? door TonM
Vandaag om 17:29:43
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 17:24:23
vrijgavecode z21 centrale door AlbertG
Vandaag om 17:10:10
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:56:34
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 16:54:11
Roco NS bolkoprijtuig deel -tig: gepiel op de 1,5 mm2 door Rob Ellerman
Vandaag om 16:50:09
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Ronald69
Vandaag om 16:36:02
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 16:29:54
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 16:29:12
Line-up foto's van modellen door spoorijzer
Vandaag om 16:08:27
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 16:06:29
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:53:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:45:59
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
Vandaag om 15:33:08
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:32:33
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door TonM
Vandaag om 15:21:17
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 15:16:37
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door bask185
Vandaag om 15:15:50
NS huisstijl jaren zeventig / jaren tachtig door Luc2000
Vandaag om 14:40:25
3D/RM-IG: CTA bakken (H0) (met texture!) door Luc2000
Vandaag om 14:38:25
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 14:34:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:30:52
PBM/PWM met joystick door BR41
Vandaag om 14:21:41
Piko TT 2025 door Bartje81
Vandaag om 14:16:26
Onshape gebruikersgroep door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:45:26
Vele baanplannen online gezet door BramFokke
Vandaag om 13:27:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door meino
Vandaag om 12:17:58
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 12:07:48
  

Auteur Topic: Railad ombouwen  (gelezen 4910 keer)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: Railad ombouwen
« Reactie #15 Gepost op: 18 October 2018, 10:59:07 »
niet alleen de topicstarter leest dit draadje.

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3256
Re: Railad ombouwen
« Reactie #16 Gepost op: 18 October 2018, 14:37:19 »
Ik snap niet dat er moeilijk over gedaan word, ik heb zoveel locs omgebouwd van 3 naar 2 rail, Meestal gaat dit vrij simpel. Zo simpel soms inderdaad als wat draadjes omsolderen. In het geval van piko en mehano moeten er helaas assen geruild worden, bij roco is dit wisselend. Wat wel eens voorkomt is de wat hogere wielflenzen op zitten ook bij geïsoleerde wielen.
Maar in het geval van zeldzame treinen is het soms nog de enige oplossing om aan een gelijkstroom versie te komen als er alleen nog wisselstromers beschikbaar.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26872
    • Pagina van klaas
Re: Railad ombouwen
« Reactie #17 Gepost op: 18 October 2018, 14:46:10 »
Remco, voor jou is het gesneden koek, maar er zijn ook mensen die niet snappen wat nou precies de verschillen zijn. Dat blijkt b.v. uit het feit dat er nog steeds hardnekkig wordt gepraat over ombouw van AC naar DC, terwijl de essentie is dat het ombouw van 3-rail naar 2-rail is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3256
Re: Railad ombouwen
« Reactie #18 Gepost op: 18 October 2018, 15:06:20 »
Klaas, voor mij is er ook eens een eerste keer geweest, sommige merken zijn makkelijker om te bouwen dan de andere, maar de algehele tendens is dat het in principe altijd wel te doen is. Märklin schijn je ook te kunnen ombouwen.
Maar door sommigen word het weer afgedaan als niet te doen. Ik ben met de eerste ook gewoon begonnen, beetje gezond verstand gebruiken. De + van de - gescheiden houden en je komt al een heel eind ;D
Ach zolang grote locomotieven ook wisselstroom rijden onder gelijkstroom is dat AC - DC verhaal voor mij gelijk aan 2 rail of 3 rail. Het zijn nu eenmaal ingebakken termen en daar doe je weinig aan, de meeste weten inmiddels wel de betekenis ervan
« Laatst bewerkt op: 18 October 2018, 15:08:54 door Remco vM »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26872
    • Pagina van klaas
Re: Railad ombouwen
« Reactie #19 Gepost op: 18 October 2018, 15:12:22 »
Het is natuurlijk altijd te doen. Maar het hangt ook van je kennis en vaardigheden af. Iemand die weet hoe het moet, en het ook kan, die komt het hier niet vragen.  :)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3256
Re: Railad ombouwen
« Reactie #20 Gepost op: 18 October 2018, 16:48:55 »
Daar heb je helemaal gelijk in (tenzij het is om de aanwezige kennis te testen :angel: )
Maar laten we dan uitleggen hoe het kan en wat de mogelijkheden zijn, ipv gelijk te gaan roeptoeteren over de onmogelijkheden.
Het is geen hogere wiskunde en als je enigszins met de soldeerbout overweg kunt dan kom je al een heel eind ;)
Als is een railad wel een prijzig oefenobject als je er weinig vertrouwen in hebt

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2611
Re: Railad ombouwen
« Reactie #21 Gepost op: 18 October 2018, 17:47:25 »
Ik heb nog even gegoogled op onderdelen tbv de Railad Vectron. (ik had overigens nog nooit van dit merk gehoord  :-[ ) Je komt dan op de site van Modellbahndiskont terecht.



Daar koop je voor 19,- euro DC wielen. Afgezien van het feit dat de AC wielen vermoedelijk toch echte 3-rail wielen zijn mist 1 van de 4 AC wielstel een tandwiel om plaats te maken voor de sleperbevestiging.



Dus als de topic starter voor een leuke prijs een AC model kan kopen dan kan hij hem voor 19,- Euro (ex verzenden) ombouwen naar DC met echte DC wielen.
Iedereen blij?

Gr. Frits
« Laatst bewerkt op: 18 October 2018, 18:00:36 door Fritsprt »
Groet Frits

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: Railad ombouwen
« Reactie #22 Gepost op: 18 October 2018, 17:50:29 »
kijk, das nuttige info!

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2702
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Railad ombouwen
« Reactie #23 Gepost op: 18 October 2018, 20:25:42 »
Hmmm, eigenlijk nog niet aan gedacht gehad dat dat ook kon Frits !
Dat opent inderdaad perspectieven zoals dat heet ;)

Dankjewel !

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2789
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Railad ombouwen
« Reactie #24 Gepost op: 11 November 2018, 21:33:48 »
Ik zie dit topic vrij laat, maar aangezien ik 4 loks heb van RailAd, 2 direct van RailAd (van de directeur, zo bleek) en 2 uit het ÖBB Werbecenter, ga ik toch even reageren:
-Ik heb zojuist een lok doorgemeten, ik meet nauwelijks weerstand tussen het wiel en de as. Ik heb even een draaistel geopend: er zitten volledig metalen wielen in. Geen isolatie.
- Draaistel laat zich, mits je de handleiding volgt, zeer makkelijk openen.
- Bij 2Rail zijn de antislipbanden op de binnenste assen geplaatst, bij 3L op de buitenste.
- Per as 1 ASB.
- De loks zijn uitgevoerd met ESU Lokpilot en Loksound (beide V4.0), 21 polig volgens NEM660, dus MTC21.
- Volgens Railad moet je het sluitlicht apart uit kunnen zetten, maar mij is het nog niet gelukt. ::) ::) Ook met de ESU Lokprogrammer kom je er niet uit.

Let goed op dat je lok compleet is: Vol zakje onderdelen en leeg zippertje voor afgehaalde onderdelen. Een creditcardformaat "Zertifikat" met daarop het volgnummer van de serie van RailAd. Op de onderkant van je lok staat ook het type met wederom het volgnummer van de serie, dit komt ook nog terug op de doos. Mijn Greenpoint lok is bijvoorbeeld lok 647 van de 650 die er gemaakt zijn. Dat staat dus én op de lok én op het pasje én op de doos. Rijeigenschappen zijn vergelijkbaar met een Roco. Echter heeft RailAd voor de detaillering van de machines net even beter zijn best gedaan dan Roco doet. Nokje wel nog niet op de kap laten meegieten, brede of smalle stroomafnemer, etc.

De loks worden standaard uitgevoerd met 1 zijde als vitrineopstelling aangekleed. Om die zijde ook te voorzien van een koppeling zul je de baanruimer moeten uitwisselen. Ook de montageplaat van de buffers moet je uitwisselen, dit plaatje achter de buffers is uitgevoerd met handgreepjes eronder, maar daarmee botst de koppeling. Er zitten 4 stuks bij zonder handgreepje. Voordat je de baanruimer met ruimte voor de koppeling terug plaatst, eerst de nemschacht op het schaarmechanisme monteren. Dit gaat met een schroefje en dat de twee delen combineert en bij elkaar houdt. Het recht uitlijnen is nog wel even een uitdaging door het schroefje.

De koppeling zul je moeten verwijderen als je de lok terug in de doos doet. Die past niet, net als bij bijvoorbeeld een LSM rijtuig.

De onderdelenservice van Railad was goed te noemen. Hoe dat zich nu verhoudt nu Railad gestopt is met het produceren van loks, weet ik niet. Alles aan onderdelen is nu te koop in Wenen bij Modellbahndiskont. Of daar ook de  downloadbare files voor de LokPilots en LokSounds te downloaden zijn heb ik eerlijk gezegd nog niet bekeken. Dit stond wel klaar bij RailAd op haar website.


Van boven naar beneden: Märklin, Roco, Railad, Piko.


Links naar rechts: Märklin, Roco, Railad, Piko.

Groet,
Laurent
« Laatst bewerkt op: 11 November 2018, 21:37:27 door laurent »
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de