BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: Falcon10 op 17 oktober 2018, 10:25:32

Titel: Railad ombouwen
Bericht door: Falcon10 op 17 oktober 2018, 10:25:32
Iemand enig idee of een Railad digitaal incl sound AC makkelijk om te bouwen is naar een DC digitaal ?
Meen me iets te herrineren dat ombouwen van AC naar DC in digitaal niet zo moeilijk zou zijn, of kan ik maybe beter gewoon een tweede Railad DC zoeken en gewoon de kap overzetten ? :)
Titel: Re: Railad ombouwen
Bericht door: Klaas Zondervan op 17 oktober 2018, 10:45:05
Om te beginnen weet ik niet zeker wat je met een Railad bedoelt.
Verder heeft zo'n ombouw weinig met wel of geen digitaal te maken. Je bedoelt waarschijnlijk een ombouw van 3-rail naar 2-rail. De grootste uitdaging daarbij is het isoleren van de wielen. Maar misschien zijn ze al geïsoleerd en hoef je alleen de bedrading aan te passen. En anders is het misschien mogelijk om andere wielstellen te kopen.
Titel: Re: Railad ombouwen
Bericht door: Rondje_HO op 17 oktober 2018, 11:26:20
RailAd als in het merk, dat bedoel je toch?
Titel: Re: Railad ombouwen
Bericht door: Falcon10 op 17 oktober 2018, 11:36:39
Ja, inderdaad, sorry, Railad, het merk, dus Taurus lokje ;)
Titel: Re: Railad ombouwen
Bericht door: Fritsprt op 17 oktober 2018, 18:08:59
Even googlen bracht mij bij deze foto op Stummis Modellbau forum.

(https://abload.de/img/img_0810ltjh9.jpg)

Op de foto is te zien dat de draden van de linker en rechter wielen samen op één aansluiting (TL) van de print zitten. Dus één draad laten zitten en de andere draad op het TR soldeereilandje aan de onderzijde solderen. Sleper verwijderen en klaar!  (y)

Succes Frits
Titel: Re: Railad ombouwen
Bericht door: hmmglaser op 17 oktober 2018, 19:42:11
Was het maar zo makkelijk maar er kunnen meer zaken zijn die voor problemen kunnen zorgen staat of kun je de assen op de juiste breedte zetten zijn de flenzen niet te hoog en 3rail heb vaak meer anti slip bandjes dus minder contact als je naar 2rail wilt allemaal zaken waar je rekening mee moet houden anders heb je een hoop ergernis.
Er zijn al veel de mist in gegaan met het ombouwen 3rail naar 2rail of omgekeerd vaak ben je met een ombouw duurder uit het heeft alleen voordeel als het een aparte of een zeldzame uitvoering is.
Titel: Re: Railad ombouwen
Bericht door: Fritsprt op 17 oktober 2018, 19:44:13
Wat is het probleem om een draadje om te solderen? Ik zie het risico niet

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Titel: Re: Railad ombouwen
Bericht door: Floris Dilz op 17 oktober 2018, 19:46:15
het probleem is dat als er ongeisoleerde wielen onder zitten je er geen moer mee opschiet.
Titel: Re: Railad ombouwen
Bericht door: Fritsprt op 17 oktober 2018, 19:54:42
Het feit dat er twee draden, dus van het linker wiel en rechter wiel, op het soldeereilandje TR zitten duidt er zeer waarschijnlijk op dat er gewoon geisoleerde wielen onder zitten. Er zijn meer merken (zoals Piko, Mehano) die dat op deze manier doen.

En als de topic starter twijfelt, kan hij even naar de wielen kijken of doormeten en dan weet hij het. Het proberen kost hem niets. Dus ik zie nog steeds het probleem niet.
Titel: Re: Railad ombouwen
Bericht door: hmmglaser op 17 oktober 2018, 20:03:40
Gezien de vraag die de topic starter stelt zal hij waarschijnlijk een beginner zijn op ombouw gebiedt.
Dus zou ik het advies geven begin er alleen aan als je er van wilt leren want er kunnen een aantal zaken gaan tegen zitten.
Simpelste keuze ruil hem om voor een 2rail model.
Het enigste model wat ik ken wat om te bouwen is met enkel een draadje omsolderen is de matrix traxx serie.
Titel: Re: Railad ombouwen
Bericht door: Klaas Zondervan op 17 oktober 2018, 20:48:22
Het enigste model wat ik ken wat om te bouwen is met enkel een draadje omsolderen is de matrix traxx serie.
Wat doen ze dan met het verschil in speermaat?
Titel: Re: Railad ombouwen
Bericht door: Falcon10 op 17 oktober 2018, 23:10:24
Probleem is dat ik de beoogde Railad op internet wil kopen, tweedehands, en dus niet kan nakijken of er geisoleerde wielen onder zitten.
Misschien voor de zekerheid maar wachten tot ik het DC model er van tegen kom.
Toch bedankt allen.
Titel: Re: Railad ombouwen
Bericht door: Klaas Zondervan op 18 oktober 2018, 09:24:53
Goed plan. Als je uiteindelijk een 2-rail model wil is het niet slim om met een 3-rail versie te beginnen. Dus als je nog niks hebt gekocht kun je beter gewoon je kans afwachten.
Titel: Re: Railad ombouwen
Bericht door: Floris Dilz op 18 oktober 2018, 10:05:09
Het feit dat er twee draden, dus van het linker wiel en rechter wiel, op het soldeereilandje TR zitten duidt er zeer waarschijnlijk op dat er gewoon geisoleerde wielen onder zitten. Er zijn meer merken (zoals Piko, Mehano) die dat op deze manier doen.

en daar ga je dus de mist in. Inderdaad doen er zat merken zo'n soldeertrucje, maar dan zitten er vaak ook nog ongeisoleerde wielen in. Ze hebben dan wel links en rechts slepers tegen de wielen, maar dat is omdat de assen anders steeds naar 1 kant gedrukt worden omdat de slepers tegen de achterkant van de wielen lopen, dan staat de loc scheef op het spoor.
Titel: Re: Railad ombouwen
Bericht door: Fritsprt op 18 oktober 2018, 10:18:52
Ach, de topicstarter heeft de loc helemaal niet. Waar hebben we het nog over

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Titel: Re: Railad ombouwen
Bericht door: Floris Dilz op 18 oktober 2018, 10:59:07
niet alleen de topicstarter leest dit draadje.
Titel: Re: Railad ombouwen
Bericht door: Remco vM op 18 oktober 2018, 14:37:19
Ik snap niet dat er moeilijk over gedaan word, ik heb zoveel locs omgebouwd van 3 naar 2 rail, Meestal gaat dit vrij simpel. Zo simpel soms inderdaad als wat draadjes omsolderen. In het geval van piko en mehano moeten er helaas assen geruild worden, bij roco is dit wisselend. Wat wel eens voorkomt is de wat hogere wielflenzen op zitten ook bij geïsoleerde wielen.
Maar in het geval van zeldzame treinen is het soms nog de enige oplossing om aan een gelijkstroom versie te komen als er alleen nog wisselstromers beschikbaar.
Titel: Re: Railad ombouwen
Bericht door: Klaas Zondervan op 18 oktober 2018, 14:46:10
Remco, voor jou is het gesneden koek, maar er zijn ook mensen die niet snappen wat nou precies de verschillen zijn. Dat blijkt b.v. uit het feit dat er nog steeds hardnekkig wordt gepraat over ombouw van AC naar DC, terwijl de essentie is dat het ombouw van 3-rail naar 2-rail is.
Titel: Re: Railad ombouwen
Bericht door: Remco vM op 18 oktober 2018, 15:06:20
Klaas, voor mij is er ook eens een eerste keer geweest, sommige merken zijn makkelijker om te bouwen dan de andere, maar de algehele tendens is dat het in principe altijd wel te doen is. Märklin schijn je ook te kunnen ombouwen.
Maar door sommigen word het weer afgedaan als niet te doen. Ik ben met de eerste ook gewoon begonnen, beetje gezond verstand gebruiken. De + van de - gescheiden houden en je komt al een heel eind ;D
Ach zolang grote locomotieven ook wisselstroom rijden onder gelijkstroom is dat AC - DC verhaal voor mij gelijk aan 2 rail of 3 rail. Het zijn nu eenmaal ingebakken termen en daar doe je weinig aan, de meeste weten inmiddels wel de betekenis ervan
Titel: Re: Railad ombouwen
Bericht door: Klaas Zondervan op 18 oktober 2018, 15:12:22
Het is natuurlijk altijd te doen. Maar het hangt ook van je kennis en vaardigheden af. Iemand die weet hoe het moet, en het ook kan, die komt het hier niet vragen.  :)
Titel: Re: Railad ombouwen
Bericht door: Remco vM op 18 oktober 2018, 16:48:55
Daar heb je helemaal gelijk in (tenzij het is om de aanwezige kennis te testen :angel: )
Maar laten we dan uitleggen hoe het kan en wat de mogelijkheden zijn, ipv gelijk te gaan roeptoeteren over de onmogelijkheden.
Het is geen hogere wiskunde en als je enigszins met de soldeerbout overweg kunt dan kom je al een heel eind ;)
Als is een railad wel een prijzig oefenobject als je er weinig vertrouwen in hebt
Titel: Re: Railad ombouwen
Bericht door: Fritsprt op 18 oktober 2018, 17:47:25
Ik heb nog even gegoogled op onderdelen tbv de Railad Vectron. (ik had overigens nog nooit van dit merk gehoord  :-[ ) Je komt dan op de site van Modellbahndiskont (http://www.modellbahndiskont.at/e-vendo.php?SessionId) terecht.

(http://www.modellbahndiskont.at/modellbahn/prodpic/Ersatzteile-Radsaetze-Baureihe-1216-541-RA0705_b_0.JPG)

Daar koop je voor 19,- euro DC wielen (http://www.modellbahndiskont.at/RailAD-Modelle-Ersatzteile/Ersatzteile-Radsaetze-Baureihe-1216-541.htm?shop=modellbahn&SessionId=&a=article&ProdNr=RA0705&t=21758&c=21758&p=21758). Afgezien van het feit dat de AC wielen vermoedelijk toch echte 3-rail wielen zijn mist 1 van de 4 AC wielstel een tandwiel om plaats te maken voor de sleperbevestiging.

(http://www.modellbahndiskont.at/modellbahn/prodpic/Ersatzteile-AC-Umbausatz-1216-RA0804_b_0.JPG)

Dus als de topic starter voor een leuke prijs een AC model kan kopen dan kan hij hem voor 19,- Euro (ex verzenden) ombouwen naar DC met echte DC wielen.
Iedereen blij?

Gr. Frits
Titel: Re: Railad ombouwen
Bericht door: Floris Dilz op 18 oktober 2018, 17:50:29
kijk, das nuttige info!
Titel: Re: Railad ombouwen
Bericht door: Falcon10 op 18 oktober 2018, 20:25:42
Hmmm, eigenlijk nog niet aan gedacht gehad dat dat ook kon Frits !
Dat opent inderdaad perspectieven zoals dat heet ;)

Dankjewel !
Titel: Re: Railad ombouwen
Bericht door: laurent op 11 november 2018, 21:33:48
Ik zie dit topic vrij laat, maar aangezien ik 4 loks heb van RailAd, 2 direct van RailAd (van de directeur, zo bleek) en 2 uit het ÖBB Werbecenter, ga ik toch even reageren:
-Ik heb zojuist een lok doorgemeten, ik meet nauwelijks weerstand tussen het wiel en de as. Ik heb even een draaistel geopend: er zitten volledig metalen wielen in. Geen isolatie.
- Draaistel laat zich, mits je de handleiding volgt, zeer makkelijk openen.
- Bij 2Rail zijn de antislipbanden op de binnenste assen geplaatst, bij 3L op de buitenste.
- Per as 1 ASB.
- De loks zijn uitgevoerd met ESU Lokpilot en Loksound (beide V4.0), 21 polig volgens NEM660, dus MTC21.
- Volgens Railad moet je het sluitlicht apart uit kunnen zetten, maar mij is het nog niet gelukt. ::) ::) Ook met de ESU Lokprogrammer kom je er niet uit.

Let goed op dat je lok compleet is: Vol zakje onderdelen en leeg zippertje voor afgehaalde onderdelen. Een creditcardformaat "Zertifikat" met daarop het volgnummer van de serie van RailAd. Op de onderkant van je lok staat ook het type met wederom het volgnummer van de serie, dit komt ook nog terug op de doos. Mijn Greenpoint lok is bijvoorbeeld lok 647 van de 650 die er gemaakt zijn. Dat staat dus én op de lok én op het pasje én op de doos. Rijeigenschappen zijn vergelijkbaar met een Roco. Echter heeft RailAd voor de detaillering van de machines net even beter zijn best gedaan dan Roco doet. Nokje wel nog niet op de kap laten meegieten, brede of smalle stroomafnemer, etc.

De loks worden standaard uitgevoerd met 1 zijde als vitrineopstelling aangekleed. Om die zijde ook te voorzien van een koppeling zul je de baanruimer moeten uitwisselen. Ook de montageplaat van de buffers moet je uitwisselen, dit plaatje achter de buffers is uitgevoerd met handgreepjes eronder, maar daarmee botst de koppeling. Er zitten 4 stuks bij zonder handgreepje. Voordat je de baanruimer met ruimte voor de koppeling terug plaatst, eerst de nemschacht op het schaarmechanisme monteren. Dit gaat met een schroefje en dat de twee delen combineert en bij elkaar houdt. Het recht uitlijnen is nog wel even een uitdaging door het schroefje.

De koppeling zul je moeten verwijderen als je de lok terug in de doos doet. Die past niet, net als bij bijvoorbeeld een LSM rijtuig.

De onderdelenservice van Railad was goed te noemen. Hoe dat zich nu verhoudt nu Railad gestopt is met het produceren van loks, weet ik niet. Alles aan onderdelen is nu te koop in Wenen bij Modellbahndiskont. Of daar ook de  downloadbare files voor de LokPilots en LokSounds te downloaden zijn heb ik eerlijk gezegd nog niet bekeken. Dit stond wel klaar bij RailAd op haar website.

(https://i.imgur.com/n7SXR02.jpg)
Van boven naar beneden: Märklin, Roco, Railad, Piko.

(https://i.imgur.com/CKIqOoN.jpg)
Links naar rechts: Märklin, Roco, Railad, Piko.

Groet,
Laurent