Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Overstap naar HTM door bernhard67
Vandaag om 09:09:34
PB Models, ICR-rijtuigen door spoorijzer
Vandaag om 09:02:46
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door spoorijzer
Vandaag om 09:00:38
Alt-Wutachtalbahn 2025 door bernhard67
Vandaag om 08:59:12
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 08:58:11
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 08:48:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:42:54
Een Rotterdams gebouw door Jan Bennink
Vandaag om 07:55:43
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 05:26:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door robin binsbergen
Vandaag om 04:09:54
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
04 September 2025, 23:37:14
20/21 september 2025: Stadskanaal onder Stoom! door timtrein
04 September 2025, 23:30:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
04 September 2025, 22:32:13
Veevervoer ss/ ns door klusser
04 September 2025, 21:44:20
Aachenau West door wob
04 September 2025, 21:08:01
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
04 September 2025, 20:56:12
LIMA IRM Cardanassen door Blausee-Mitholz
04 September 2025, 20:41:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
04 September 2025, 20:19:33
Welke winkel voert deze merken? door Jeronimos
04 September 2025, 19:08:06
Toon hier je (model)TRAM foto's. door spoorzeven
04 September 2025, 17:53:27
Alweer is de Weller soldeerbout defect door TonM
04 September 2025, 17:17:43
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 September 2025, 17:02:37
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
04 September 2025, 16:57:41
Roco Plan T van DC digitaal sound naar AC digitaal sound door Jeroen Water
04 September 2025, 15:55:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
04 September 2025, 13:37:38
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door janw
04 September 2025, 12:52:55
Acme nieuwe ICNG door Treinbestuurder
04 September 2025, 12:48:16
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
04 September 2025, 12:15:43
Minder wissels door H0eGenaamd
04 September 2025, 11:59:07
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
04 September 2025, 11:24:57
  

Auteur Topic: Aansluiten Elco op LED-sluitseinen  (gelezen 6862 keer)

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Aansluiten Elco op LED-sluitseinen
« Gepost op: 09 October 2018, 18:22:06 »
Hallo,

Deze vraag is even hier geplaatst in de hoop dan kenners mij (niet-kenner) hiermee een stukje op weg kunnen helpen:
 
Ik ben aan het worstelen met het aanbrengen van sluitseinen in een SBB bagagewagen van Jouef:
Dit rijtuig is helaas niet voorzien van halfassen en een achtpunts-stroomafname via de aspotten zoals bijvoorbeeld bij Roco.

Het is nu improviseren met een dun messing stripje in het midden van de assen en de electronische truccendoos moet open. Iets waar ik dus heel slecht in ben. :'( Daar bij deze methode met stroomanemers alleen in het midden van de assen de stroomafname niet optimaal is wilde ik een condensator in de stroomtoevoer naar de LEDs plaatsen om knipperen van de sluitseinen tegen te gaan. Nu is er bij het testen al twee keer een condensator geklapt en ik heb geen idee waar het mis gaat. Van schema's snap ik weinig tot niets dus ik heb het maar even concreet op een velletje geschetst wat ik heb gedaan.
Misschien kan iemand mij verder helpen want nu heb ik geen mooi sluitsein zoals gehoopt en de condensatoren zijn nu ook op zie ik. (Dezelfde Tran condensatoren gebruik ik bij functiedecoders van hetzelfde merk en dat gaat prima)


Hier de knalformule:



Het betreft hier Elco's met de specificaties 470uF 35V.  Naar mijn mening zat de boel goed aangesloten, maar misschien zit ik ernaast? Heeft het wellicht te maken met de wijze waarop de beiden LED's met elkaar zijn verbonden alvorens deze aan te sluiten?

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re: Aansluiten Elco op LED-sluitseinen
« Reactie #1 Gepost op: 09 October 2018, 18:44:18 »
Het lijkt goed te zijn! Weet je zeker dat de waarde van de condensator niet overschreden wordt? (Mij leek dat niet zo) Maar heb je het gemeten op de Elco?
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Haradigi

  • Offline Offline
  • Berichten: 948
  • Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
Re: Aansluiten Elco op LED-sluitseinen
« Reactie #2 Gepost op: 09 October 2018, 19:04:44 »
Die elko is prima (mag lager maar ook hoger) voor twee ledjes is het 100 tot 470 uF goed.
Wat zijn de specs van de leds ? mA en ? Volt ? (10 mA en 1,5 Volt ?)
Zelf zou ik de leds in serie zetten

groet
Harald

spock

  • Offline Offline
  • Berichten: 766
Re: Aansluiten Elco op LED-sluitseinen
« Reactie #3 Gepost op: 09 October 2018, 19:09:02 »
Het klappen van een elko is door te hoge spanning of verkeerde polariteit.
Ik gok in dit geval dat de elko verkeerd om is aangesloten.

Vwt de leds: beter in serie dan parallel zetten.

Mvg spock

Verstuurd vanaf mijn SM-T800 met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: 09 October 2018, 19:12:35 door spock »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26766
    • Pagina van klaas
Re: Aansluiten Elco op LED-sluitseinen
« Reactie #4 Gepost op: 09 October 2018, 20:38:43 »
De spanning van de elco moet ruim voldoende zijn. Ik gok ook op verkeerdom aangesloten.
Kun je een foto van de elco plaatsen en aangeven waar volgens jou de plus en de min zitten?

Foto hoeft niet. Kijk eens naar deze wikipagina. Daar staat in de eerste twee foto's aangegeven hoe je plus en min herkent.
« Laatst bewerkt op: 09 October 2018, 20:42:07 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Aansluiten Elco op LED-sluitseinen
« Reactie #5 Gepost op: 09 October 2018, 21:30:09 »
Hoi Sven,

Je schrijft in je schema dat van de LEDjes de plus aan de min ligt en de min aan de plus. Maar als ze parallel zijn aangesloten (en dat zijn ze zotezien!) moet de plus aan de plus en de min aan de min, mijn inziens. Zo zou er maar 1tje branden denk ik.
Het verklaart niet waarom je elcos ploffen denk ik.
Hamvraag is: doen je LEDjes het wel allebei als je geen elco hebt aangesloten?


Ik heb de bovenstaande vraag van Marc aan mij over dit onderwerp nog even naar dit draadje meegenomen:

Dank aan allen vooraf voor jullie reacties. Wat dit onderwerp betreft ben ik echt een leek. Gelukkig komt het niet al te vaak voor dat ik met LEDs en elco's in de weer moet.

Ik heb de LEDs onderling verbonden zoals ik dat eigenlijk altijd bij sluitseinen in wagens doe: lange poot aan korte poot van de tweede LED en diens lange poot weer aan de korte van de eerste.
Bij de proefopstelling zonder elco brandden beide LEDs.
Inderdaad bij de proefopstelling mét elco slechts één der beiden LEDs om vervolgens na een harde plof van de elco (voorafgegaan door rooksignalen vanuit de elco) definitief uit te gaan.
Op de gebruikte SMD gelijkrichter staan geen tekens behalve een lange streep aan één zijde. Daarvan heb ik gelezen dat deze streep de gelijkstroomkant aanduidt met linksboven de min en rechtsboven de plus. Dat moet dus ook goed hebben gezeten.

Dat de LEDs op mijn wijze waarschijnlijk niet goed hebben gezeten is punt 1. Is er nog meer wat er niet klopt? Ik ben ervan overtuigd dat de elco beide keren juist aangesloten hebben gezeten.

Ik heb zojuist een paar nieuwe elco's besteld omdat het alternatief met de 8-punts-stroomafname niet goed lukken wil bij dit wagenmodel. Ik zal het er nog een keer op wagen en alles nu eens met zwevende bedrading bevestigen daar het wellicht ook nig eens een sluiting op de printplaat zou kunnen zijn...

NB: het betreft rode 2mm low current Tower-Leds 350 mcd ...meer weet ik er niet van...
« Laatst bewerkt op: 09 October 2018, 21:43:17 door waldberg »

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2273
    • Biesje.nl
Re: Aansluiten Elco op LED-sluitseinen
« Reactie #6 Gepost op: 09 October 2018, 22:22:52 »

...knip...

Ik heb de LEDs onderling verbonden zoals ik dat eigenlijk altijd bij sluitseinen in wagens doe: lange poot aan korte poot van de tweede LED en diens lange poot weer aan de korte van de eerste.
Bij de proefopstelling zonder elco brandden beide LEDs.

...knip...

Nou moe?  ??? Als je elke plus van de ene led aan de min van de andere aansluit dan zit daar iets niet goed volgens mij, je kan ze parallel aansluiten zoals iedereen dacht op de tekening te zien (lange poot aan lange poot en korte poot aan korte poot) of serieel (de leds onderling met een korte en een lange poot aan elkaar en dan de plus op de ene led met vrije lange poot en min aan andere led met korte vrije poot). Als je ze aansluit zoals je zei dan heb je dus altijd één LED die ondersteverkeerd/achtersteboven zit. Misschien doet daaron de elco boem?

Mvg,

Robert

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26766
    • Pagina van klaas
Re: Aansluiten Elco op LED-sluitseinen
« Reactie #7 Gepost op: 09 October 2018, 22:56:30 »
Als je plus aan min en min aan plus hebt aangesloten dan staan de leds zogezegd antiparallel. Dan kan er maar 1 branden. Maar als ze allebei branden betekent dat dat er wisselspanning op staat (lees: digitale spanning). Dan heb je dus de gelijkrichter verkeerd aangesloten of de gelijkrichter is defect. En dat verklaart ook dat de elco ontploft. Die dingen kunnen niet zo goed tegen wisselspanning.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Aansluiten Elco op LED-sluitseinen
« Reactie #8 Gepost op: 09 October 2018, 23:35:12 »
Allereerst wat ik al gepost had in zijn bouwdraadje:
Als een condensator klapt is of de spanning te hoog of je sluit hem verkeerd om aan. Maar als het echt een 35V exemplaar is lijkt mij het eerste uitgesloten.  De witte streep op de condensator is negatief.

Overigens is het vaak ook verstandig om een weerstand te hebben voor de condensator. Bijvoorbeeld door de 10k te vervangen voor een 1k en een 8k2 of 9k1 in serie. 1k naar de gelijkrichter en daarachter de condensator plaatsen. Als je namelijk meer van deze constructies op de baan hebt zou anders de centrale/booster bij het opstarten kunnen denken dat er een kortsluiting is. Een enkele is geen probleem maar meer als een "slechtste situatie" oplossing voor deze optreed.

Dus de grote hamvraag, behandel je de baan ook als negatief?

Daarnaast, anti parallel is inderdaad okay om ze zonder gelijkrichter te gebruiken op digitale spanning. Wel een beetje vals spelen want eigenlijk knipperen ze snel om en om. ;D Maar goed, zou hier geen probleem moeten zijn, gaat er inderdaad maar één branden. Dus beter om ze in serie te zetten. Scheelt, daarvoor hoe je maar aan één kant de ledjes los te halen 8)

Op veel gelijkrichters staat duidelijk de symbolen. Als dat bij deze ook het geval is zou het bijna niet fout kunnen gaan...

Maar misschien een foto van de opstelling? Hoop overigens wel dat je deze eerst "droog" geprobeerd hebt?

En als je het (droog) werkend hebt kan je nog denken aan het laatste deel van mijn eerdere reactie ;)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Aansluiten Elco op LED-sluitseinen
« Reactie #9 Gepost op: 10 October 2018, 01:17:28 »
... je kan ze parallel aansluiten zoals iedereen dacht op de tekening te zien (lange poot aan lange poot en korte poot aan korte poot)
Maar dan zitten ze ook verkeerd, de lange poten moeten dan samen aan de +.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2273
    • Biesje.nl
Re: Aansluiten Elco op LED-sluitseinen
« Reactie #10 Gepost op: 10 October 2018, 02:12:06 »
Ik zeg toch nergens dat de korte pootjes aan de plus moeten? :P

Wat klaas zei snijdt ook wel hout: met wisselspanning/digitale spanning lijken de LEDs beide te branden (knipperen sneller dan het oog kan zien om en om) maar dan doet de elco boem. dat verklaart iig hoe de schakeling zonder elco met de LEDs met korte en lange pootjes aan elkaar het eerst wel deden.

Toen ik net begon met LEDs in treinen frutten (zat in de brugklas toen) sloot ik rode en gele LEDs voor frontseinen ook altijd parallel aan. Dan gingen de korte pootjes van de gele aan de lange pootjes van de rode en had ik keurig front en sluitseinen als ik voor of achteruit reed (ik reed twee-rail gelijkstroom) Wist ik veel dat dit 'not done' was en het serieel moest. Ik heb er nooit problemen mee gehad overigens. Toen ik overstapte op digitaal kon het niet meer en moest ik de min aansluitingen loshalen om de kleuren apart aan te kunnen sturen. Was een gedoe :)

Mvg,

Robert.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Aansluiten Elco op LED-sluitseinen
« Reactie #11 Gepost op: 10 October 2018, 02:19:36 »
Ik zeg toch nergens dat de korte pootjes aan de plus moeten?
Nee, maar als je naar de schets kijkt, zou je kunnen denken dat de korte poten aan de + zitten (en de lange aan de -).
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Aansluiten Elco op LED-sluitseinen
« Reactie #12 Gepost op: 10 October 2018, 09:20:49 »
Wist ik veel dat dit 'not done' was en het serieel moest.
Antiparallel is zeker niet "not done"! Sterker nog, dat is beter voor de ledjes dan een enkele diode toe te passen (y) Nadeel is alleen dat je geen weerstand per kleur hebt (en dus waarschijnlijk grote verschillen in helderheid met moderne ledjes) en dat je geen condensator aan kunt sluiten.

Wat wel "not done" is, is echt parallel (met één weerstand) aansluiten. Kleine verschillen in de ledjes kunnen dan grote verschillen in stroom hebben tussen de ledjes. Daarnaast begruiken twee ledjes parallel twee keer zo veel stroom als wanneer ze in serie staan. Voordeel voor analoog is dat al bij lage spanning iets gaan doen. Maar als het je daarom te doen is kan je ze beter parallel zetten met elk een eigen weerstand.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re: Aansluiten Elco op LED-sluitseinen
« Reactie #13 Gepost op: 10 October 2018, 09:33:33 »
Weet je zeker dat na het klappen van de condensator de diodebrug nog goed is? Zou dat effe testen.
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 846
  • mekkerend het leven door
Re: Aansluiten Elco op LED-sluitseinen
« Reactie #14 Gepost op: 10 October 2018, 09:37:16 »
De getekende schakeling gebruik ik al jaren voor de verlichting van mijn rijtuigen, nooit problemen. Ik ben een leek op dit gebied de eerste gedachte die bij mij opkomt is dat er ergens een asje verkeerd is terug geplaatst waardoor er een vorm van kortsluiting/ompolende spanning ontstaat. Deze gedachte wordt gevoed door de beschrijving van de verschillen tussen de "Roco-assen" en de assen van Jouef. Bij aan één zijde geisoleerde assen is zorgvuldigheid geboden bij het terugplaatsen.
Groet,

Gerard