Hoi Sven,Je schrijft in je schema dat van de LEDjes de plus aan de min ligt en de min aan de plus. Maar als ze parallel zijn aangesloten (en dat zijn ze zotezien!) moet de plus aan de plus en de min aan de min, mijn inziens. Zo zou er maar 1tje branden denk ik. Het verklaart niet waarom je elcos ploffen denk ik. Hamvraag is: doen je LEDjes het wel allebei als je geen elco hebt aangesloten?
...knip...Ik heb de LEDs onderling verbonden zoals ik dat eigenlijk altijd bij sluitseinen in wagens doe: lange poot aan korte poot van de tweede LED en diens lange poot weer aan de korte van de eerste.Bij de proefopstelling zonder elco brandden beide LEDs....knip...
Als een condensator klapt is of de spanning te hoog of je sluit hem verkeerd om aan. Maar als het echt een 35V exemplaar is lijkt mij het eerste uitgesloten. De witte streep op de condensator is negatief.Overigens is het vaak ook verstandig om een weerstand te hebben voor de condensator. Bijvoorbeeld door de 10k te vervangen voor een 1k en een 8k2 of 9k1 in serie. 1k naar de gelijkrichter en daarachter de condensator plaatsen. Als je namelijk meer van deze constructies op de baan hebt zou anders de centrale/booster bij het opstarten kunnen denken dat er een kortsluiting is. Een enkele is geen probleem maar meer als een "slechtste situatie" oplossing voor deze optreed.
... je kan ze parallel aansluiten zoals iedereen dacht op de tekening te zien (lange poot aan lange poot en korte poot aan korte poot)
Ik zeg toch nergens dat de korte pootjes aan de plus moeten?
Wist ik veel dat dit 'not done' was en het serieel moest.