Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Karben
Vandaag om 15:34:50
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
Vandaag om 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door 741230
Vandaag om 15:21:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 15:17:08
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door spoorijzer
Vandaag om 15:04:10
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:02:35
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 14:28:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
Vandaag om 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 13:55:02
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door bellejt
Vandaag om 13:43:28
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Met een sik
Vandaag om 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bas, Dordrecht
Vandaag om 13:18:06
Yamorc booster door Ben
Vandaag om 12:50:26
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 12:38:57
Spoor op industrieterrein Lage Weide door tijgernootje
Vandaag om 12:26:46
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 12:25:27
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 12:23:10
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:08:41
Aanpassen baanplan bestaande baan door VAM65
Vandaag om 11:43:23
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
Vandaag om 11:38:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:36:00
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Modeltreinmulder
Vandaag om 11:20:25
Aachenau West door wob
Vandaag om 11:05:47
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door tijgernootje
Vandaag om 10:42:03
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:22
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door AB 7216
Vandaag om 07:55:30
23 augustus modelspoorbeurs Houten door KNed
Vandaag om 00:11:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
13 August 2025, 23:51:22
De projecten van Ruben (NL H0) door Sikko
13 August 2025, 23:36:52
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
13 August 2025, 22:53:25
  

Auteur Topic: Kopstation "Lauwersmeer" - (Baanplan H0)  (gelezen 54724 keer)

derookamer

  • Offline Offline
  • Berichten: 15
Re: Kopstation "Lauwersmeer" - (Baanplan H0)
« Reactie #15 Gepost op: 18 February 2008, 20:36:24 »
Even een puntje van aandacht. Rij je tweerailsysteem ? , volgens mij moet er dan een keerlusschakeling ingebouwd worden.
Mbt de layout, bij het kopmaken op het binnenste stationsspoor moet de hoofdbaan gebruikt worden, volgens mij is dat niet zo wenselijk

met vriendelijke groet

Fred

Tijdperk III

  • Offline Offline
  • Berichten: 115
  • DE "2405"
Re: Kopstation "Lauwersmeer" - (Baanplan H0)
« Reactie #16 Gepost op: 15 April 2008, 10:50:57 »
Ik ben even een poosje uit de roulatie geweest maar ik heb nog wat aanpassingen gedaan.

Het omlopen via met middenspoor geschied via een kopspoortje naast
de hoofdbaan, dus niet via de hoofdbaan.

Een keerlus garnituur ben ik tot zover nog niet nodig, ik rij wel 2 rail
analoog maar ik verdeel de complete baan doormiddel van blokken.
Deze blokken zijn wel onderverdeeld in 3 secties (elk 1 trafo)
Zo kan ik het schaduwstation, hoofdbaan en het station onafhankelijk bedienen. het goederenspoor en werkplaats krijgen nog een eigen voeding.

Er komt dus een schakelpaneel met 2 of 3 weg schakelaars voor het aansturen van de blokken, zodat ik geen keerlusgarnituur nodig ben.
En ik heb de mogelijkheid om toch met meerdere treinen tegelijk te rijden zonder dat ze elkaar storen.

Een prima oplossing zoals ik bij een kennis van mij ook heb gezien.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re: Kopstation "Lauwersmeer" - (Baanplan H0)
« Reactie #17 Gepost op: 15 April 2008, 12:37:46 »
Je hebt wel degelijk een keerlusprobleem. Je kunt vanuit het station en het schaduwstation weer terugkomen op je vertrekpunt. Volg maar eens een van de railstaven (bv de rechter). Je zult zien dat je dan op de andere (linker) uitkomt bij je vertrekpunt. Ergo kortsluiting. Ergens in je schaduwstation een keerlusschakeling inbouwen en het probleem is opgelost.

Eric
Gr.
Eric

Tijdperk III

  • Offline Offline
  • Berichten: 115
  • DE "2405"
Re: Kopstation "Lauwersmeer" - (Baanplan H0)
« Reactie #18 Gepost op: 15 April 2008, 13:48:12 »
Even een paar plaatjes om het geheel te verduidelijken.

Bovenbouw


Onderbouw


Zoals je kunt zien kan ik door alleen de rijrichting van de trafo om te keren een trein verder laten rijden, maar voor het schaduwstation had zelfs 1 trafo gekunt, gezien ik in één keer door kan rijden.

Vertrek van het station tot het weer aankomen via het schaduwstation kan dus met 1 trafo als het moet en dan zonder keerlusmodule.
Slechts het veranderen van de rijrichting van de trafo van het personenstation is genoeg om een trein te kunnen laten vertrekken of aankomen.

En dan worden alle sporen ook nog eens gescheiden met raillassen en zijn ze onafhankelijk van elkaar te bedienen i.v.m. analoog gebruik.

Misschien dat het zo een beetje begrijpelijker wordt.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re: Kopstation "Lauwersmeer" - (Baanplan H0)
« Reactie #19 Gepost op: 15 April 2008, 15:09:48 »
Als je met een beperkt aantal treinen rijdt en altijd zeker weet dat de trafo's goed geschakeld staan zal het inderdaad wel werken.
Succes, laat de vorderingen maar zien.

Eric
Gr.
Eric

Tijdperk III

  • Offline Offline
  • Berichten: 115
  • DE "2405"
Re: Kopstation "Lauwersmeer" - (Baanplan H0)
« Reactie #20 Gepost op: 25 July 2008, 14:18:32 »
Zo na een grondige verbouwing is het dan zo ver.





Dit weekend gaat het echt los, dan komt het schaduwstation
er definitief onder en kan het spoorleggen beginnen.

Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1877
  • Frl
    • Frieslandrail
Re: Kopstation "Lauwersmeer" - (Baanplan H0)
« Reactie #21 Gepost op: 25 July 2008, 14:55:52 »
Humoristisch bedoeld of een ode aan het Lauwersmeer (Frl-Gn) gebied?!
Greetz:Menno
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

Tijdperk III

  • Offline Offline
  • Berichten: 115
  • DE "2405"
Re: Kopstation "Lauwersmeer" - (Baanplan H0)
« Reactie #22 Gepost op: 26 July 2008, 11:06:52 »
Zit hem in het feit dat ik in de regio woon en er geen "klein" station in de buurt is met
bovenleiding, dus heb ik eens wat zitten denken en ben ik zo op de naam gekomen.
Ik had best één van de namen van de stations in de buurt kunnen gebruiken maar
daar komen alleen spurtjes en deze hebben geen prik nodig.

Vandaar.

Het uiteinde van de baan krijgt inderdaad nog iets van een bescherming in modelvorm,
iets van een mooi hekwerk wat dienst doet als vangrail, het is tenslotte de krapste radius van fleischmann die daar ligt. hopelijk gaat sit alles goed met de diverse rijtuigen.

Spoedig volgt meer!

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re: Kopstation "Lauwersmeer" - (Baanplan H0)
« Reactie #23 Gepost op: 26 July 2008, 11:25:11 »
De krapste radius van Flm :-X mmm, kan moeilijk zijn bij langere
rijruigen en treinstellen...
Als de ruimte het toelaat zou ik opterren voor net een grotere radius,
dan zit je in ieder geval zeker met wat er doorheen rijdt

Veel succes met bouwen!

Mvg,

Tis
********

Tijdperk III

  • Offline Offline
  • Berichten: 115
  • DE "2405"
Re: Kopstation "Lauwersmeer" - (Baanplan H0)
« Reactie #24 Gepost op: 27 July 2008, 21:16:34 »
Vandaag de proef op de som genomen, krapste Fleischmann radius
versus artitec plan-e. Werkt perfect, het mechaniek vangt de boog goed op.
andere modellen hebben er geen last van dus ik verwacht ook geen verdere problemen.

Morgen weer wat foto's van de vorderingen

Tijdperk III

  • Offline Offline
  • Berichten: 115
  • DE "2405"
Re: Kopstation "Lauwersmeer" - (Baanplan H0)
« Reactie #25 Gepost op: 29 July 2008, 13:51:25 »
Foto's:


Schaduwstation met ontkoppelrailzen.


gehele lengte van de baan.


Detail van de wisselstraat.


Andere hoek.

Alles netjes op Ikea kurk, van de week verwacht ik nog een lading
raillasjes en isolatielasjes, want ik ben er al weer doorheen.
Meer update's volgen  :D



Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Re: Kopstation "Lauwersmeer" - (Baanplan H0)
« Reactie #26 Gepost op: 29 July 2008, 13:54:16 »
Dat ziet er goed uit

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Kopstation "Lauwersmeer" - (Baanplan H0)
« Reactie #27 Gepost op: 29 July 2008, 14:03:37 »
Als je de ikea stroken nou iets breder houd, kun je gemakkelijker met minder ballast de zijkanten een beetje aandikken. Als je alleen die profirail houd, zien ze er een beetje ielig uit. De zijkanten aanvullen doet veel voor het oog.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3531
  • Mcn NSR Groningen.
Re: Kopstation "Lauwersmeer" - (Baanplan H0)
« Reactie #28 Gepost op: 07 August 2008, 13:17:27 »
Nieuwe update nieuwe naam  :D










Van het weekend gaat de klimspiraal er in zodat de baan rond is.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Kattenkop

  • Offline Offline
  • Berichten: 52
  • voor gein moet je in de beneluxtrein zijn
Re: Kopstation "Lauwersmeer" - (Baanplan H0)
« Reactie #29 Gepost op: 10 August 2008, 20:55:44 »
Leuk project, ik hoop dat alles lukt,  ;D

maa rmaak je nu alleen het station/schaduwstation of hoort er nog een verdere baan bij?
Wat zijn we weer lekker bijdehand