Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 20:04:41
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door AlbertG
Vandaag om 19:54:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:47:21
Probleem met inloggen door VAM65
Vandaag om 19:43:02
Bevestigen Digikeijs DR7111 lichtsein door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:23:37
3D print wagons: de benodigde onderdelen door Floris Dilz
Vandaag om 19:18:38
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:06:26
Treinbaan (winterlandschap) in winkeletalage door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:03:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door roco
Vandaag om 18:49:12
LS Models 2025 door Corné81
Vandaag om 18:47:38
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Ronald Halma
Vandaag om 18:23:38
Wie weet hoe je 2 fleischmann sprinters kan koppelen door TonM
Vandaag om 18:04:28
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 17:59:58
Etalage treinbaan aan de Burgemeester Reigerstraat Utrecht door R1954
Vandaag om 17:55:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:39:49
Goede wensen voor 2026 door Alewijn
Vandaag om 17:22:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 16:49:24
TEE RGP 1 Jouef versus REE Modeles door MathynK
Vandaag om 15:24:56
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Silvolde
Vandaag om 15:20:15
Minibaan Visserskaai H0 door Frits C
Vandaag om 15:08:47
ESU V5 Decoder setting door Remunj
Vandaag om 15:06:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 15:03:07
Revier Rheinbrenner (H0) door Jelmer
Vandaag om 14:32:35
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:59:06
De spoorhaven van Zuidbarge. door BramFokke
Vandaag om 13:40:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:52:02
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door the_gold
Vandaag om 12:51:24
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door moonlicht
Vandaag om 12:45:01
Koemo ballastlijm; welk alternatief? door Ronald69
Vandaag om 11:22:16
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door FritsT
Vandaag om 11:18:35
  

Auteur Topic: Kopstation "Lauwersmeer" - (Baanplan H0)  (gelezen 56200 keer)

derookamer

  • Offline Offline
  • Berichten: 15
Re: Kopstation "Lauwersmeer" - (Baanplan H0)
« Reactie #15 Gepost op: 18 February 2008, 20:36:24 »
Even een puntje van aandacht. Rij je tweerailsysteem ? , volgens mij moet er dan een keerlusschakeling ingebouwd worden.
Mbt de layout, bij het kopmaken op het binnenste stationsspoor moet de hoofdbaan gebruikt worden, volgens mij is dat niet zo wenselijk

met vriendelijke groet

Fred

Tijdperk III

  • Offline Offline
  • Berichten: 115
  • DE "2405"
Re: Kopstation "Lauwersmeer" - (Baanplan H0)
« Reactie #16 Gepost op: 15 April 2008, 10:50:57 »
Ik ben even een poosje uit de roulatie geweest maar ik heb nog wat aanpassingen gedaan.

Het omlopen via met middenspoor geschied via een kopspoortje naast
de hoofdbaan, dus niet via de hoofdbaan.

Een keerlus garnituur ben ik tot zover nog niet nodig, ik rij wel 2 rail
analoog maar ik verdeel de complete baan doormiddel van blokken.
Deze blokken zijn wel onderverdeeld in 3 secties (elk 1 trafo)
Zo kan ik het schaduwstation, hoofdbaan en het station onafhankelijk bedienen. het goederenspoor en werkplaats krijgen nog een eigen voeding.

Er komt dus een schakelpaneel met 2 of 3 weg schakelaars voor het aansturen van de blokken, zodat ik geen keerlusgarnituur nodig ben.
En ik heb de mogelijkheid om toch met meerdere treinen tegelijk te rijden zonder dat ze elkaar storen.

Een prima oplossing zoals ik bij een kennis van mij ook heb gezien.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8095
Re: Kopstation "Lauwersmeer" - (Baanplan H0)
« Reactie #17 Gepost op: 15 April 2008, 12:37:46 »
Je hebt wel degelijk een keerlusprobleem. Je kunt vanuit het station en het schaduwstation weer terugkomen op je vertrekpunt. Volg maar eens een van de railstaven (bv de rechter). Je zult zien dat je dan op de andere (linker) uitkomt bij je vertrekpunt. Ergo kortsluiting. Ergens in je schaduwstation een keerlusschakeling inbouwen en het probleem is opgelost.

Eric
Gr.
Eric

Tijdperk III

  • Offline Offline
  • Berichten: 115
  • DE "2405"
Re: Kopstation "Lauwersmeer" - (Baanplan H0)
« Reactie #18 Gepost op: 15 April 2008, 13:48:12 »
Even een paar plaatjes om het geheel te verduidelijken.

Bovenbouw


Onderbouw


Zoals je kunt zien kan ik door alleen de rijrichting van de trafo om te keren een trein verder laten rijden, maar voor het schaduwstation had zelfs 1 trafo gekunt, gezien ik in één keer door kan rijden.

Vertrek van het station tot het weer aankomen via het schaduwstation kan dus met 1 trafo als het moet en dan zonder keerlusmodule.
Slechts het veranderen van de rijrichting van de trafo van het personenstation is genoeg om een trein te kunnen laten vertrekken of aankomen.

En dan worden alle sporen ook nog eens gescheiden met raillassen en zijn ze onafhankelijk van elkaar te bedienen i.v.m. analoog gebruik.

Misschien dat het zo een beetje begrijpelijker wordt.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8095
Re: Kopstation "Lauwersmeer" - (Baanplan H0)
« Reactie #19 Gepost op: 15 April 2008, 15:09:48 »
Als je met een beperkt aantal treinen rijdt en altijd zeker weet dat de trafo's goed geschakeld staan zal het inderdaad wel werken.
Succes, laat de vorderingen maar zien.

Eric
Gr.
Eric

Tijdperk III

  • Offline Offline
  • Berichten: 115
  • DE "2405"
Re: Kopstation "Lauwersmeer" - (Baanplan H0)
« Reactie #20 Gepost op: 25 July 2008, 14:18:32 »
Zo na een grondige verbouwing is het dan zo ver.





Dit weekend gaat het echt los, dan komt het schaduwstation
er definitief onder en kan het spoorleggen beginnen.

Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1888
  • Frl
    • Frieslandrail
Re: Kopstation "Lauwersmeer" - (Baanplan H0)
« Reactie #21 Gepost op: 25 July 2008, 14:55:52 »
Humoristisch bedoeld of een ode aan het Lauwersmeer (Frl-Gn) gebied?!
Greetz:Menno
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

Tijdperk III

  • Offline Offline
  • Berichten: 115
  • DE "2405"
Re: Kopstation "Lauwersmeer" - (Baanplan H0)
« Reactie #22 Gepost op: 26 July 2008, 11:06:52 »
Zit hem in het feit dat ik in de regio woon en er geen "klein" station in de buurt is met
bovenleiding, dus heb ik eens wat zitten denken en ben ik zo op de naam gekomen.
Ik had best één van de namen van de stations in de buurt kunnen gebruiken maar
daar komen alleen spurtjes en deze hebben geen prik nodig.

Vandaar.

Het uiteinde van de baan krijgt inderdaad nog iets van een bescherming in modelvorm,
iets van een mooi hekwerk wat dienst doet als vangrail, het is tenslotte de krapste radius van fleischmann die daar ligt. hopelijk gaat sit alles goed met de diverse rijtuigen.

Spoedig volgt meer!

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2964
Re: Kopstation "Lauwersmeer" - (Baanplan H0)
« Reactie #23 Gepost op: 26 July 2008, 11:25:11 »
De krapste radius van Flm :-X mmm, kan moeilijk zijn bij langere
rijruigen en treinstellen...
Als de ruimte het toelaat zou ik opterren voor net een grotere radius,
dan zit je in ieder geval zeker met wat er doorheen rijdt

Veel succes met bouwen!

Mvg,

Tis
********

Tijdperk III

  • Offline Offline
  • Berichten: 115
  • DE "2405"
Re: Kopstation "Lauwersmeer" - (Baanplan H0)
« Reactie #24 Gepost op: 27 July 2008, 21:16:34 »
Vandaag de proef op de som genomen, krapste Fleischmann radius
versus artitec plan-e. Werkt perfect, het mechaniek vangt de boog goed op.
andere modellen hebben er geen last van dus ik verwacht ook geen verdere problemen.

Morgen weer wat foto's van de vorderingen

Tijdperk III

  • Offline Offline
  • Berichten: 115
  • DE "2405"
Re: Kopstation "Lauwersmeer" - (Baanplan H0)
« Reactie #25 Gepost op: 29 July 2008, 13:51:25 »
Foto's:


Schaduwstation met ontkoppelrailzen.


gehele lengte van de baan.


Detail van de wisselstraat.


Andere hoek.

Alles netjes op Ikea kurk, van de week verwacht ik nog een lading
raillasjes en isolatielasjes, want ik ben er al weer doorheen.
Meer update's volgen  :D



Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Re: Kopstation "Lauwersmeer" - (Baanplan H0)
« Reactie #26 Gepost op: 29 July 2008, 13:54:16 »
Dat ziet er goed uit

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Kopstation "Lauwersmeer" - (Baanplan H0)
« Reactie #27 Gepost op: 29 July 2008, 14:03:37 »
Als je de ikea stroken nou iets breder houd, kun je gemakkelijker met minder ballast de zijkanten een beetje aandikken. Als je alleen die profirail houd, zien ze er een beetje ielig uit. De zijkanten aanvullen doet veel voor het oog.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3547
  • Mcn NSR Groningen.
Re: Kopstation "Lauwersmeer" - (Baanplan H0)
« Reactie #28 Gepost op: 07 August 2008, 13:17:27 »
Nieuwe update nieuwe naam  :D










Van het weekend gaat de klimspiraal er in zodat de baan rond is.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Kattenkop

  • Offline Offline
  • Berichten: 52
  • voor gein moet je in de beneluxtrein zijn
Re: Kopstation "Lauwersmeer" - (Baanplan H0)
« Reactie #29 Gepost op: 10 August 2008, 20:55:44 »
Leuk project, ik hoop dat alles lukt,  ;D

maa rmaak je nu alleen het station/schaduwstation of hoort er nog een verdere baan bij?
Wat zijn we weer lekker bijdehand