Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door TonM
Vandaag om 23:20:35
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
Vandaag om 23:08:01
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
Vandaag om 23:05:04
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
Vandaag om 22:53:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 22:32:26
Aanpassen baanplan bestaande baan door MichielB
Vandaag om 22:25:43
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Modeltreinmulder
Vandaag om 22:23:20
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door jandcargo
Vandaag om 22:19:39
booster vraag door Patrick Smout
Vandaag om 22:05:38
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 22:02:43
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 22:02:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Gino
Vandaag om 22:02:38
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door defender
Vandaag om 21:51:12
Modeltreinwinkels in Berlijn. door grossraumwagen
Vandaag om 21:45:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:22:09
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
Vandaag om 19:58:23
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
Vandaag om 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
Vandaag om 19:03:45
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
Vandaag om 18:23:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door wob
Vandaag om 18:04:05
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
Vandaag om 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
Vandaag om 17:29:32
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:47:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:40:13
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
Vandaag om 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:30:02
Rijnstraat door Huup
Vandaag om 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
Vandaag om 15:40:21
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:23:07
  

Auteur Topic: Kopstation "Lauwersmeer" - (Baanplan H0)  (gelezen 54644 keer)

derookamer

  • Offline Offline
  • Berichten: 15
Re: Kopstation "Lauwersmeer" - (Baanplan H0)
« Reactie #15 Gepost op: 18 February 2008, 20:36:24 »
Even een puntje van aandacht. Rij je tweerailsysteem ? , volgens mij moet er dan een keerlusschakeling ingebouwd worden.
Mbt de layout, bij het kopmaken op het binnenste stationsspoor moet de hoofdbaan gebruikt worden, volgens mij is dat niet zo wenselijk

met vriendelijke groet

Fred

Tijdperk III

  • Offline Offline
  • Berichten: 115
  • DE "2405"
Re: Kopstation "Lauwersmeer" - (Baanplan H0)
« Reactie #16 Gepost op: 15 April 2008, 10:50:57 »
Ik ben even een poosje uit de roulatie geweest maar ik heb nog wat aanpassingen gedaan.

Het omlopen via met middenspoor geschied via een kopspoortje naast
de hoofdbaan, dus niet via de hoofdbaan.

Een keerlus garnituur ben ik tot zover nog niet nodig, ik rij wel 2 rail
analoog maar ik verdeel de complete baan doormiddel van blokken.
Deze blokken zijn wel onderverdeeld in 3 secties (elk 1 trafo)
Zo kan ik het schaduwstation, hoofdbaan en het station onafhankelijk bedienen. het goederenspoor en werkplaats krijgen nog een eigen voeding.

Er komt dus een schakelpaneel met 2 of 3 weg schakelaars voor het aansturen van de blokken, zodat ik geen keerlusgarnituur nodig ben.
En ik heb de mogelijkheid om toch met meerdere treinen tegelijk te rijden zonder dat ze elkaar storen.

Een prima oplossing zoals ik bij een kennis van mij ook heb gezien.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re: Kopstation "Lauwersmeer" - (Baanplan H0)
« Reactie #17 Gepost op: 15 April 2008, 12:37:46 »
Je hebt wel degelijk een keerlusprobleem. Je kunt vanuit het station en het schaduwstation weer terugkomen op je vertrekpunt. Volg maar eens een van de railstaven (bv de rechter). Je zult zien dat je dan op de andere (linker) uitkomt bij je vertrekpunt. Ergo kortsluiting. Ergens in je schaduwstation een keerlusschakeling inbouwen en het probleem is opgelost.

Eric
Gr.
Eric

Tijdperk III

  • Offline Offline
  • Berichten: 115
  • DE "2405"
Re: Kopstation "Lauwersmeer" - (Baanplan H0)
« Reactie #18 Gepost op: 15 April 2008, 13:48:12 »
Even een paar plaatjes om het geheel te verduidelijken.

Bovenbouw


Onderbouw


Zoals je kunt zien kan ik door alleen de rijrichting van de trafo om te keren een trein verder laten rijden, maar voor het schaduwstation had zelfs 1 trafo gekunt, gezien ik in één keer door kan rijden.

Vertrek van het station tot het weer aankomen via het schaduwstation kan dus met 1 trafo als het moet en dan zonder keerlusmodule.
Slechts het veranderen van de rijrichting van de trafo van het personenstation is genoeg om een trein te kunnen laten vertrekken of aankomen.

En dan worden alle sporen ook nog eens gescheiden met raillassen en zijn ze onafhankelijk van elkaar te bedienen i.v.m. analoog gebruik.

Misschien dat het zo een beetje begrijpelijker wordt.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re: Kopstation "Lauwersmeer" - (Baanplan H0)
« Reactie #19 Gepost op: 15 April 2008, 15:09:48 »
Als je met een beperkt aantal treinen rijdt en altijd zeker weet dat de trafo's goed geschakeld staan zal het inderdaad wel werken.
Succes, laat de vorderingen maar zien.

Eric
Gr.
Eric

Tijdperk III

  • Offline Offline
  • Berichten: 115
  • DE "2405"
Re: Kopstation "Lauwersmeer" - (Baanplan H0)
« Reactie #20 Gepost op: 25 July 2008, 14:18:32 »
Zo na een grondige verbouwing is het dan zo ver.





Dit weekend gaat het echt los, dan komt het schaduwstation
er definitief onder en kan het spoorleggen beginnen.

Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1876
  • Frl
    • Frieslandrail
Re: Kopstation "Lauwersmeer" - (Baanplan H0)
« Reactie #21 Gepost op: 25 July 2008, 14:55:52 »
Humoristisch bedoeld of een ode aan het Lauwersmeer (Frl-Gn) gebied?!
Greetz:Menno
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

Tijdperk III

  • Offline Offline
  • Berichten: 115
  • DE "2405"
Re: Kopstation "Lauwersmeer" - (Baanplan H0)
« Reactie #22 Gepost op: 26 July 2008, 11:06:52 »
Zit hem in het feit dat ik in de regio woon en er geen "klein" station in de buurt is met
bovenleiding, dus heb ik eens wat zitten denken en ben ik zo op de naam gekomen.
Ik had best één van de namen van de stations in de buurt kunnen gebruiken maar
daar komen alleen spurtjes en deze hebben geen prik nodig.

Vandaar.

Het uiteinde van de baan krijgt inderdaad nog iets van een bescherming in modelvorm,
iets van een mooi hekwerk wat dienst doet als vangrail, het is tenslotte de krapste radius van fleischmann die daar ligt. hopelijk gaat sit alles goed met de diverse rijtuigen.

Spoedig volgt meer!

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re: Kopstation "Lauwersmeer" - (Baanplan H0)
« Reactie #23 Gepost op: 26 July 2008, 11:25:11 »
De krapste radius van Flm :-X mmm, kan moeilijk zijn bij langere
rijruigen en treinstellen...
Als de ruimte het toelaat zou ik opterren voor net een grotere radius,
dan zit je in ieder geval zeker met wat er doorheen rijdt

Veel succes met bouwen!

Mvg,

Tis
********

Tijdperk III

  • Offline Offline
  • Berichten: 115
  • DE "2405"
Re: Kopstation "Lauwersmeer" - (Baanplan H0)
« Reactie #24 Gepost op: 27 July 2008, 21:16:34 »
Vandaag de proef op de som genomen, krapste Fleischmann radius
versus artitec plan-e. Werkt perfect, het mechaniek vangt de boog goed op.
andere modellen hebben er geen last van dus ik verwacht ook geen verdere problemen.

Morgen weer wat foto's van de vorderingen

Tijdperk III

  • Offline Offline
  • Berichten: 115
  • DE "2405"
Re: Kopstation "Lauwersmeer" - (Baanplan H0)
« Reactie #25 Gepost op: 29 July 2008, 13:51:25 »
Foto's:


Schaduwstation met ontkoppelrailzen.


gehele lengte van de baan.


Detail van de wisselstraat.


Andere hoek.

Alles netjes op Ikea kurk, van de week verwacht ik nog een lading
raillasjes en isolatielasjes, want ik ben er al weer doorheen.
Meer update's volgen  :D



Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Re: Kopstation "Lauwersmeer" - (Baanplan H0)
« Reactie #26 Gepost op: 29 July 2008, 13:54:16 »
Dat ziet er goed uit

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Kopstation "Lauwersmeer" - (Baanplan H0)
« Reactie #27 Gepost op: 29 July 2008, 14:03:37 »
Als je de ikea stroken nou iets breder houd, kun je gemakkelijker met minder ballast de zijkanten een beetje aandikken. Als je alleen die profirail houd, zien ze er een beetje ielig uit. De zijkanten aanvullen doet veel voor het oog.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3531
  • Mcn NSR Groningen.
Re: Kopstation "Lauwersmeer" - (Baanplan H0)
« Reactie #28 Gepost op: 07 August 2008, 13:17:27 »
Nieuwe update nieuwe naam  :D










Van het weekend gaat de klimspiraal er in zodat de baan rond is.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Kattenkop

  • Offline Offline
  • Berichten: 52
  • voor gein moet je in de beneluxtrein zijn
Re: Kopstation "Lauwersmeer" - (Baanplan H0)
« Reactie #29 Gepost op: 10 August 2008, 20:55:44 »
Leuk project, ik hoop dat alles lukt,  ;D

maa rmaak je nu alleen het station/schaduwstation of hoort er nog een verdere baan bij?
Wat zijn we weer lekker bijdehand