Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Edwin2121992
Vandaag om 00:13:50
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
Vandaag om 00:07:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Longtall203
16 July 2025, 23:25:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
16 July 2025, 23:05:28
Klein baantje 1200x1200mm door Wim Vink
16 July 2025, 23:02:19
Piko 2025 door Railpassie
16 July 2025, 22:51:35
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
16 July 2025, 22:21:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
16 July 2025, 21:47:03
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
16 July 2025, 21:44:15
Gewoon wat busfoto's door Bolramer
16 July 2025, 21:43:57
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Eric B
16 July 2025, 21:43:35
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
16 July 2025, 21:25:56
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
16 July 2025, 21:14:40
Railpro 607 door Bob11
16 July 2025, 21:11:55
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
16 July 2025, 21:11:42
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
16 July 2025, 20:00:59
DCM motor van Märklin demonteren. door bellejt
16 July 2025, 19:17:08
Raadplaatje door grossraumwagen
16 July 2025, 18:59:30
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
16 July 2025, 18:32:29
Boek over de oorsprong NS 500/600 door sneek
16 July 2025, 18:15:23
Lima plan E bankjes door klusser
16 July 2025, 18:02:28
Sikje 225 door Huup
16 July 2025, 17:26:36
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
16 July 2025, 15:50:59
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Jip
16 July 2025, 13:58:06
Spoor 1 nem of finescale door Hirschsprung
16 July 2025, 13:22:31
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door Jelmer
16 July 2025, 13:06:06
Bauarbeiten im gange door tijgernootje
16 July 2025, 12:29:54
Station Roodeschool door Eric B
16 July 2025, 12:17:40
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
16 July 2025, 11:05:38
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
16 July 2025, 11:03:46
  

Auteur Topic: Raillas in bocht  (gelezen 3977 keer)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17818
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Raillas in bocht
« Reactie #15 Gepost op: 07 October 2018, 10:41:43 »
Wij staan aan de kant en geven "goede" adviezen.
De bouwer beslist.

Hij (de TS) vroeg:

Wie heeft een goede tip om dit probleem op te lossen?

En dus komen er oplossingen. Ikzelf zie op de foto nog een spijkergaatje, zou de boel iets naar binnen toe uitlijnen, spijkertje in het gaatje en evt een spijkertje tegen de buitenste staan en hier de boel solderen. Kan zonder al teveel schade denk ik.

En een volgende keer een van de genoemde andere en betere methodes toepassen :) succes!

Aldus onderscheiden zich de mannen van de jongens.

 :) (y)

Ronald1974

  • Gast
Re: Raillas in bocht
« Reactie #16 Gepost op: 07 October 2018, 11:03:36 »
De meeste tips zijn al gegeven, maar hier even mijn ervaring met het leggen van flexrails (N spoor) in een bocht.
Als eerste de flexrails in model buigen, uit einde van de rails met een tang (in) rond buigen/(model)l buigen.
Dit doe je ook met het aansluitende stuk flex rail.
Verbinden met raillassen, deze voorzien van vloeimiddel een soldeerbout van een ergens van 30 a 40 watt soldeer tin op de tip van de bout.
Even kort de tip van de soldeerbout tegen de rajllas en het vloeimiddel doet zijn werk, de rails zitten netjes gesoldeerd zonder dat de bielzen weg smelten.
En dat de rails vast zetten met lijm,spijkers of met schroefjes.

M.v.g. Ronald.
« Laatst bewerkt op: 07 October 2018, 15:45:41 door Ronald Hofmeester »

jmu

  • Offline Offline
  • Berichten: 161
    • Tandradbaantje blog
Re: Raillas in bocht
« Reactie #17 Gepost op: 08 October 2018, 11:09:42 »
@ iedereen,

Bedankt voor jullie tips. De rail zit vastgelijmd en de ondergrond is karton, dus een spijkertje erin zal minder goed gaan. Wat ik go proberen is de tip van het voorzichtig ombuigen van de railstaaf en het op z'n plaats brengen en houden met spijkertjes. Als het naar mijn zin ligt, lijm ik het vast. Enkele spijkertjes blijven aanwezig om de boel op z'n plaats te houden.

De overige tips ga ik zeker gebruiken als er nieuwe rails gelegd gaat worden.

Joop

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
Re: Raillas in bocht
« Reactie #18 Gepost op: 08 October 2018, 11:42:21 »
Wat ik volgens mij nog niet lees hier, is dat je de lassen het best op een verschoven positie van elkaar kunt plaatsen, hierdoor is de plek van de eenzijdige las stabieler door de andere doorlopende railstaaf. Het is wel even pielen om de langstdoorlopende railstaaf in de bielzenmat van de andere te krijgen. Heb dat op een vroeger n baantje zo gedaan en daarna de buitenkant van de railstaven en de raillas met soldeer laten doorvloeien. Het resultaat was naar m'n tevredenheid..een vloeiende boog zonder spoorspatting ,ook jaren later nog. Die tip had ik destijds in een Miba gelezen.

Met Peco streamline#55 was het iets lastiger omdat de X vormige railstaaf in het blielzenbed gegoten zit, heb daar de dwarsliggers doorgesneden over de lengte van de afstand tussen de verschoven lassen, 7-8 cm, en de rail weer samengevoegd, de dwarsliggers herstelt met plamuur en daarna verven, ballasten etc.

Groeten,
Richard

jmu

  • Offline Offline
  • Berichten: 161
    • Tandradbaantje blog
Re: Raillas in bocht
« Reactie #19 Gepost op: 08 October 2018, 11:49:06 »
Dag Richard,

Bedankt voor je reactie, maar zie de eerste reactie na mijn vraag. Iemand was je voor

Joop

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26633
    • Pagina van klaas
Re: Raillas in bocht
« Reactie #20 Gepost op: 08 October 2018, 12:41:10 »
Ik ben geen voorstander van het verspringen van de lassen. Je lost daarmee niet het probleem op van de (mechanische) spanning die er op staat. De spanning in de raillas breng je daarbij over op de doorlopende staaf via de bielzen. De plastic railstoeltjes zijn daar niet sterk genoeg voor.

De goede methode is eerst de spanning er uit halen door het hele stuk spoor sterk voor te buigen en dan laten terugveren. En de einden een beetje helpen met een tangetje. Dat hele stuk gebogen spoor moet als het ware voor dood op zijn plek blijven liggen nog voordat er enige bevestiging in zit.
 
En verder, geen haastwerk leveren. Ik doe rustig een heel uur over het leggen van 1 lengte.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.