Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Hans GJ
Vandaag om 10:47:11
zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Verschil leveranciers DCC decoders? door spoorijzer
Vandaag om 10:19:50
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Besselspoor
Vandaag om 10:15:20
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Zee. Land. door AB 7216
Vandaag om 10:05:01
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
Perronhoogte TP3 door Rob Ellerman
Vandaag om 10:00:51
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 09:04:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
  

Auteur Topic: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1  (gelezen 235777 keer)

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 9510
    • nulpunt
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #1035 Gepost op: 24 september 2020, 15:17:58 »
Al aardig wat strepen op de werklijst.
IMG_7823b by Nulpunt0, on Flickr

Wasluiken.

Recht = recht en scheef = scheef. De watertanks zijn  scherprechters.!
Zelfs als je een lijn  trekt zie je het als je een vlak gietdeel niet goed op een rond oppervlak soldeert.
Zo staan ze recht.
IMG_7824b by Nulpunt0, on Flickr

IMG_7821 by Nulpunt0, on Flickr

Rond de rookkastdeur, imitatiebouten op de plaat,  imitatie scharnieren (draad 0,6) en een handgreep.
IMG_7822 by Nulpunt0, on Flickr

En soms zie je de 2e rij klinknagels op de rookkastbeplating in 1:1 wel en dan ook weer niet. En ook wel op een strip! En verzonken?. Kan dus niet fout.
Ik heb gekozen voor een eenvoudig geëtste strip.
IMG_7819 by Nulpunt0, on Flickr

en zo blijf je knippen en plakken. Maar wel secuur blijven.  ;)

108336

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #1036 Gepost op: 24 september 2020, 16:24:19 »
Een echt smultopic! (y) (y) (y)
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 9510
    • nulpunt
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #1037 Gepost op: 25 september 2020, 00:11:11 »
Wie zich uiteindelijk niet weet in te houden..... er is nog 1 etsplaat en Philo onderdelen beschikbaar.

Of alvast voor onder de kerstboom. ;D

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 9510
    • nulpunt
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #1038 Gepost op: 25 september 2020, 15:23:00 »
Voor de bevestiging van het dak aan de kap maak ik gebruik van een magneet (2 dus) en een boutje dat aan de fluit zit.
IMG_7827 by Nulpunt0, on Flickr

Vandaag even wat minder poetswerk want het was Triall and Error voor de montage. Het zij zo.
Er zouden nog twee dwarssteunen bij moeten komen als ik de bovenkant van het dak in acht neem.
IMG_7826 by Nulpunt0, on Flickr

Het magneetje was zo sterk dat alleen 10-secondenlijm niet stevig genoeg was. Daarom ingesloten in een gesoldeerde rechthoekige buis (met lijm),
IMG_7828 by Nulpunt0, on Flickr

Een fluit is van zijn "brede" voet ontdaan en het resterende pieleke is in een gaatje (dat ik in de M1,4 bout had geboord) gesoldeerd.
IMG_7829 by Nulpunt0, on Flickr

Op de zichtbare kant van het dak heb ik uit profiel en plaat een functionerend dakluik gemaakt en tevens 5 klinknagelstrips aangebracht. Rond de voet van de fluit een onderlegplaatje (het boorgat zit altijd net iets verkeerd. ;D)
IMG_7830 by Nulpunt0, on Flickr

108615


FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 9510
    • nulpunt
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #1039 Gepost op: 25 september 2020, 20:28:38 »
Even meezingen:
O denneboom O denneboom, wat zijn uw etsplaten wonderschoon.
 ;D
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=84116.msg3222153021#msg3222153021


Hijsogen.
Ik zie er op de HSM en vroege NS echt maar 2 zitten.  Over de positie met/zonder dakraam valt te twisten, maar veel andere opties dan dat ik gemaakt heb zijn er niet (of het schuifraam moet anders). Maar in ieder geval 2 en niet 4 stuks zoals meestal het geval is.

Ik zie dat ze bij de versie zonder dakraam aan de andere kant van de dwarsligger zaten, dus meer naar elkaar toe.

Zie je ze nog?
IMG_7840 by Nulpunt0, on Flickr

Paul Petau heeft een "freesdeeltje", art.364-b. Heel klein, maar goed genoeg. Anhebeösen heten die dingen.
364a en 364c zijn er ook nog. Zoek de verschillen!
https://www.mbpetau.de/advanced_search_result.php?categories_id=0&keywords=364&inc_subcat=1
IMG_7841 by Nulpunt0, on Flickr

108691
« Laatst bewerkt op: 26 september 2020, 12:23:28 door FritsT »

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 9510
    • nulpunt
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #1040 Gepost op: 27 september 2020, 11:30:55 »
Gisteren weer wat kleine werkzaamheden gedaan.

Ketelbandspanners, 2 stuks bovenop de rondlopende ketelbanden.
Gietdelen van Benoit Semblat. R748
http://benoit.semblat.free.fr/PDCATA%20141R%202018.htm
Het aangietstuk laten zitten en recht gebogen. Dat door een gaatje 0,5 in de ketel(band) en van binnenuit solderen.
IMG_7847 by Nulpunt0, on Flickr

Voorverwarmer.
Gietdeel van Philotrain.
Gaten zijn dieper geboord (demontabele leidingen moeten er in passen/schuiven). Rood= 1,5 Geel = 0,8
IMG_7845b by Nulpunt0, on Flickr

Niet op de voetplaat gesoldeerd (te grote massa), maar op de pielekes er onder. Dus gaatjes in de voetplaat boren. Niet geschroefd, maar wel afgedekt met een M1,2 moertje wat vast gesoldeerd is op het pieleke. Gietdeel zit als een muur en nergens soldeerresten.
IMG_7846 by Nulpunt0, on Flickr

Opstaptreden op voorzijde watertank.
Gietdeel uit de SOV.
IMG_7843 by Nulpunt0, on Flickr

Uitlaat stoomverwarming
Gemaakt van dunwandig buis 1,5.
IMG_7844 by Nulpunt0, on Flickr

Al heel wat strepen op de werklijst, maar nog steeds genoeg te doen.
IMG_7848b by Nulpunt0, on Flickr

108900
« Laatst bewerkt op: 27 september 2020, 11:41:04 door FritsT »

CeesJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 148
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #1041 Gepost op: 27 september 2020, 11:52:11 »
Ziet er weer top uit...Frits mooi strak werk.....hoop er in de toekomt ook nog eens zo een lok te bouwen.

Gr Cees.

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 9510
    • nulpunt
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #1042 Gepost op: 27 september 2020, 17:12:14 »
Voor het goed aanbrengen van de handrailknopjes moet je echt even gaan zitten. Relaxed, want als er iets snel scheef gaat staan EN wat je gaat zien, is dit dus. Wat je ook niet wilt is soldeer doorvloeien. Dus dubbel alert op de passing !

En juist de foto gaat fout. De ketel is bij machinistenhuis gezakt. Gelukkig na het aanbrengen van de richtdraad. pffffffffffffffffffffff.
IMG_7849 by Nulpunt0, on Flickr

Gaatjes boren door dikwandige buis ..... Gelukkig bestaan er HSS boortjes. Zo uit de hand met 0,6 en zonder brekie brekie en in een paar seconden klaar.
Gaatjes daarna met ruimertjes op exacte maat brengen en let op, ook nog haaks op de ketel. Rust doet wonderen..
IMG_7851 by Nulpunt0, on Flickr

Staaldraad 0,5 is "duidelijk" te dun en zie maar 0,6 te krijgen. Lukt wel via Ome Ali, maar makkelijker is nikkelzilverdraad van Albion.
IMG_7850 by Nulpunt0, on Flickr

Na een half uurtje geconcentreerd werken. Het kan dus wel, maar nogmaals geen haast en geen genoegen nemen met "iets" scheef/afwijken.
Van binnenuit vastgezet met 70 graden soldeer. Dat corrigeert zo nodig uiterst gemakkelijk.
Knopjes 3 mm. (van aanslag tot bovenzijde van de kop)
IMG_7852 by Nulpunt0, on Flickr

109036

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 9510
    • nulpunt
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #1043 Gepost op: 27 september 2020, 21:07:44 »
Even ingaan op de doorvoer voorzijde machinistenhuis.
Alleen een gaatje boren kan, maar ik heb er buisjes 0,8/1,0 (Albion) in gezet. Mooie geleiding en gelijk een bevestigingspunt voor de bediening ) in het machinistenhuis (komt tzt).
IMG_7855 by Nulpunt0, on Flickr
 
IMG_7853 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_7854 by Nulpunt0, on Flickr

Zit krap tegen het gereedschap-doorgeefluikje aan, maar het past net.
IMG_7857 by Nulpunt0, on Flickr


IMG_7856 by Nulpunt0, on Flickr

109089
« Laatst bewerkt op: 28 september 2020, 18:21:14 door FritsT »

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 9510
    • nulpunt
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #1044 Gepost op: 28 september 2020, 00:30:43 »
So far, so good.
IMG_7856 by Nulpunt0, on Flickr

Maar dan zie ik iets waar ik niet tevreden mee kan zijn. En waar ligt de fout?... Ik vermoed dat toen ik een nieuw front van het machinistenhuis heb gemaakt dat de ramen iets te laag zijn gekomen. Bij Vs-1 zit het namelijk goed. Hier niet. En dat heeft tot gevolg dat de leiding naar de waterpomp niet op "klokpostie" 19:30 uur onder het raam past en dat die over de wasluiken zou komen te lopen.
Dus slopen die boel en opnieuw construeren naar de best mogelijke oplossing.

Wasluiken moeten lager.
IMG_7858 by Nulpunt0, on Flickr

Gaten 2,0  opvullen met taps geslepen 2,5 staf en dicht solderen vanaf de binnenzijde. Stekelvarkentje !
IMG_7860 by Nulpunt0, on Flickr

Afslijpen.
IMG_7861 by Nulpunt0, on Flickr

Gladvijlen.
Zie je nog iets?..nee
IMG_7862 by Nulpunt0, on Flickr

En dan andersom werken. Eerst de stang maken en daarna de wasluiken opnieuw aanbrengen.

Het gat zou op rood moeten, maar komt nu op de groene positie.
IMG_7863`b by Nulpunt0, on Flickr

En nadat de leidingen parallel is aangebracht zijn de nieuwe posities voor de wasluiken afgetekend.
IMG_7865 by Nulpunt0, on Flickr

Gaten boren, en de wasluiken opnieuw solderen.
Hier kan ik mee leven al blijft de vraag.... waar ging het nu echt fout of is het een combinatie van. Morgen nameten, maar het zit wel.
IMG_7867 by Nulpunt0, on Flickr

109159








« Laatst bewerkt op: 28 september 2020, 18:22:54 door FritsT »

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 9510
    • nulpunt
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #1045 Gepost op: 28 september 2020, 09:43:13 »
Goedemorgen...

Probleem zat niet in het front van het machinistenhuis. Daar bleek alles toch te kloppen.  Zat wel in de ligging van de ketel. Ondanks het uitmeten met de hoogtemaat, ligt de achterkant van de ketel een fractie te hoog. Zo op het oog zie je dat niet, maar het resultaat dus wel.
Als ik niet met de stang aan de rechterkant was begonnen, maar wel met de stangen aan de linker kant, was het me waarschijnlijk eerder opgevallen. Het gat in het front machinistenhuis blijkt nu ook te ver "passend" te zijn gemaakt aan de ketelligging. Het is dus een gevalletje van "én én".  Ik kan het wel corrigeren door de afdichtstrip rond de ketel te verlagen, maar dan moet ik alle stangen (ook rechts) en wasluiken weer veranderen en of de lok daar beter van wordt....er zitten al genoeg "pleisters" op de wonden.

Achteraf gezien had ik gister dus eerder bij mezelf aan de bel moeten trekken voordat ik besloot de wasluiken te verplaatsen. Maar ja, toen schatte ik het probleem anders in.

« Laatst bewerkt op: 28 september 2020, 18:26:51 door FritsT »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #1046 Gepost op: 28 september 2020, 09:49:24 »
Je hebt een nadeel: je bouwt deze 5500 zelf. Dan zie je alles. Niemand die het ziet. Maar omdat je het zelf ziet wel corrigeren, want je wordt er nooit tevreden over en blijft het altijd zien. Bekend probleem van een zelfbouwer.... ;)

Maar het ziet er op het oog goed uit op de foto's hoor  (y)

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 9510
    • nulpunt
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #1047 Gepost op: 28 september 2020, 09:51:49 »
Klopt en ik ga nu eerst 10 koppen koffie drinken en nadenken want het knaagt. Zal ik gaan slopen of niet?

Om alles te corrigeren en strak te krijgen (aflakken !) moet er ook een nieuw front machinistenhuis in want daar zit nu de doorvoer op de verkeerde plaats. Dat is en blijft een gat in het plaatwerk. En dat front vervangen betekent nogal wat.
Mijn gevoel zeg..overdoen. Mijn verstand....nog 9 koppen koffie en doorbouwen.

En niemand die het ziet?....nu wel. Maar er zit dan tenminste wel een mooi verhaal aan de lok.
« Laatst bewerkt op: 28 september 2020, 10:11:17 door FritsT »

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 9510
    • nulpunt
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #1048 Gepost op: 28 september 2020, 12:31:30 »
2 koppen koffie en klein sloopwerk later..

-klinknagelstrip rond de ketel verwijderd en een fractie aan beide kanten afgeslepen.... te weinig
-vastgesoldeerde stelschroef (hoogte ketel) los gemaakt en ingedraaid + ketelfront korter gemaakt (is te repareren indien nodig). De wielen komen dan ook weer aardig dicht bij de rand van het gat in de ketelwand. S-vorm van het ketelfront moet ook weer worden bijgewerkt en alle 3 de stangen langs de ketel en de wasluiken moeten dan ook nog.

Kortom, het gaat van kwaad tot erger en mijn gevoel zegt dat ik niet op de goede weg ben. Overal net een of twee tiende bij/af en het komt zoals het moet en de ramen toch ook die tienden schuin omhoog. Bij Vs-1 net iets beter opgelet EN mazzel gehad denk ik.

Maar toch, ook dit hoort bij het bouwen van modellen en dat zijn nou net de ervaringen waar je van kan leren.
Vooralsnog zet ik die ketelring er weer op en laat het voor wat het is voordat ik over schade en boosheid moet gaan schrijven. Overigens nog 8 koppen koffie te gaan.

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 9510
    • nulpunt
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #1049 Gepost op: 28 september 2020, 20:34:18 »
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=84116.msg3222153021#msg3222153021

En dat was dus niet de etsplaat (zonder onderdelen) die deze week ineens op MP verscheen en nu weer weg is. Betekent in ieder geval dat er nog een 5500 gebouwd gaat worden.

en misschien nog wel 2?  ;)
« Laatst bewerkt op: 28 september 2020, 20:39:25 door FritsT »