Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Alweer is de Weller soldeerbout defect door Keska
Vandaag om 18:24:37
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:11:57
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door janw
Vandaag om 18:11:31
Welke winkel voert deze merken? door Eric v C
Vandaag om 17:59:15
Module vliegveld Jan van Mourik door Gerard van de Weijer
Vandaag om 17:50:24
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door puntenglijder
Vandaag om 17:35:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 17:32:30
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Wim Vink
Vandaag om 17:31:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:28:02
Digitale kraan Roco 46801 door Freddy
Vandaag om 17:19:01
PB Models, ICR-rijtuigen door Ben
Vandaag om 17:10:11
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 16:54:01
Minder wissels door Huup
Vandaag om 16:22:30
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 16:11:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 16:02:59
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 15:58:04
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 14:38:09
Albert's fantasie in schaal 0e door spoorijzer
Vandaag om 14:11:16
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 13:13:50
LIMA IRM Cardanassen door henk
Vandaag om 12:49:33
Waar is dit? door Eric v C
Vandaag om 12:18:17
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
Vandaag om 11:51:21
Een Rotterdams gebouw door Gerco van Beelen
Vandaag om 11:43:23
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:57:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:57:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:36:44
Overstap naar HTM door bernhard67
Vandaag om 09:09:34
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door spoorijzer
Vandaag om 09:00:38
20/21 september 2025: Stadskanaal onder Stoom! door timtrein
04 September 2025, 23:30:33
Aachenau West door wob
04 September 2025, 21:08:01
  

Auteur Topic: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1  (gelezen 272549 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11387
    • nulpunt
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #885 Gepost op: 29 April 2019, 11:16:13 »
Jaloers makend.

Carel.

We hebben nog etsplaten in vooraad...

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11387
    • nulpunt
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #886 Gepost op: 29 April 2019, 13:01:09 »
Het reduceerventiel:
reduceerventiel by Nulpunt0, on Flickr


Standaard gietstukje met daarop een T-verbinding.
IMG_1276 by Nulpunt0, on Flickr

Daarin boor ik 0,8 mm gaten,
IMG_1278 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1279 by Nulpunt0, on Flickr

De stoomleiding,
IMG_1280 by Nulpunt0, on Flickr

Nu komen ineens die superdunne buisjes van pas.
zichtbaar 0,8 x 0,6 en daarin gestoken 0,6 x 0,4 en daarin komt weer draad 0,3
IMG_1282 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1285 by Nulpunt0, on Flickr

Hoe weinig soldeer heb je nodig... (low melt)
IMG_1283 by Nulpunt0, on Flickr

Eventueel doorgelopen soldeer verwijderen.
IMG_1284 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1287 by Nulpunt0, on Flickr

Deze aansluiting is los. Kost even wat tijd en passen en meten, maar het lukte
IMG_1288 by Nulpunt0, on Flickr

Ik ben nog niet helemaal tevreden....even de oogjes rust gunnen en dan verder.
IMG_1290 by Nulpunt0, on Flickr



 
« Laatst bewerkt op: 29 April 2019, 13:06:14 door FritsT »

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1539
    • Raamsdonk spoor 0
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #887 Gepost op: 29 April 2019, 14:02:08 »
Citaat
We hebben nog etsplaten in vooraad...

Niet overdrijven Frits...... Ik heb zelf inderdaad nog 1 etsplaat, maar die wil ik zelf nog maken. (of je moet 1 stuk voorraad noemen, dan wel ja.. ;D ;D)
Wat wel kan, is bijbestellen....Er zit binnenkort weer wat in de planning, dus dat zou mooi mee kunnen dan..
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11387
    • nulpunt
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #888 Gepost op: 29 April 2019, 16:35:25 »
Ik heb er hier nog een liggen.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11387
    • nulpunt
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #889 Gepost op: 29 April 2019, 19:46:36 »
Al weer een stukje verder.

Reduceerventiel is ingekort (kan nog korter) en van een afsluitende moer voorzien.
Leiding rechtsonder is demontabel aangebracht door de voetplaat. Rechtsboven is gesoldeerd aan de pomp.(loos richting voorverwarmer)
De hele pomp is nog steeds demontabel.
IMG_1292 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1293 by Nulpunt0, on Flickr

Maar ik ben nog steeds niet klaar. Bovenop de pomp zie ik nog een smeerleiding.
luchtpomp by Nulpunt0, on Flickr

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11387
    • nulpunt
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #890 Gepost op: 29 April 2019, 20:41:58 »
De smeerleiding moet vanzelfsprekend naar een smeerpomp, en die zit waarschijnlijk in het machinistenhuis. Om nu weer een leiding over de ketel te gaan aanleggen is zelfs voor mij iets teveel van het goede. Ik heb hem bovenop in de pomp in een gaatje 0,4 gestoken  en vervolgens  achter de pomp langs, door de steunen (met soldeer) naar beneden geleid en verdwijnt dan tussen de frameplaten naar.......onzichtbaar ;D
De hele pomp is nog steeds demonteerbaar.

IMG_1294 by Nulpunt0, on Flickr

65190
« Laatst bewerkt op: 29 April 2019, 20:53:32 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11387
    • nulpunt
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #891 Gepost op: 30 April 2019, 12:37:41 »
De voedingspomp op vergelijkbare manier van twee smeerleidingen voorzien.

IMG_1300 by Nulpunt0, on Flickr

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11387
    • nulpunt
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #892 Gepost op: 30 April 2019, 17:05:19 »
Na lang zoeken in de Schier Onuitputtelijke toch een klepkast gevonden die heel acceptabel is.
IMG_1302 by Nulpunt0, on Flickr

Voor het demontabel houden van de ketel is het dus alleen mogelijk om deze leiding aan de voorverwarmer vast te solderen.
IMG_1306 by Nulpunt0, on Flickr

Aan de kant van de klepkast schuift de leiding in een minimaal geboord gaatje.
IMG_1305 by Nulpunt0, on Flickr

Overzicht,
Maar.... het moet toch weer over, want de leiding is van 0,8 gemaakt en moet 1,0 zijn...stom stom stom.
IMG_1303 by Nulpunt0, on Flickr


Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7615
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #893 Gepost op: 30 April 2019, 17:20:45 »
Je hebt nu een mal Frits  ;)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11387
    • nulpunt
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #894 Gepost op: 30 April 2019, 18:53:19 »
Leiding is vernieuwd, met mal. Appeltje-eitje.

Weer een dikke streep door het werklijstje.

aansluitingen pompen

leidingen/bufferbalk
lampen voorzijde (electra) : Bufferstangen zitten in de weg, dus dat wordt een uitdaging (nieuwe inwendige buffers) of 10-secondenlijm.
ketelfront.
vlampijpen (apart project na het spuiten en monteren van de pompen)


Laat ik nu maar eens verder gaan met de leidingen/bufferbalk

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11387
    • nulpunt
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #895 Gepost op: 30 April 2019, 22:14:37 »
Paul Petau levert prachtige stoomkoppelings gietdelen. (art 312).

Op de bufferbalk aan de voorzijde is het een kwestie van vastzetten en klaar.
IMG_1308 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1309 by Nulpunt0, on Flickr

Aan de achterzijde heb je minder "vlees" om hem vast te zetten.
IMG_1310 by Nulpunt0, on Flickr

Mijn oplossing...een stukje profiel erbij solderen.
IMG_1312 by Nulpunt0, on Flickr

En dan neme men de tekening "Het Pijpenplan""
De stoomleiding is goed weergegeven en qua ruimte is het op het model geen enkel probleem. Het voorste gedeelte, vanaf machinistenhuis naar voren is makkelijk te maken. Vanaf machinistenhuis naar achter niet. Loopt ook uit het zicht, dus ik laat van dat gedeelte alles weg wat je nog wel ziet maar moeilijk maakbaar is.
Zowel voor als bij het machinistenhuis heb ik gaten in de frameplaten geboord waar de leiding doorheen steekt.
IMG_1313 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1314 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1315 by Nulpunt0, on Flickr

Je kan de leiding (1,2 mm)  tegen het verticale profiel aanleggen maar ook iets ervoor. En toen kwamen die te groot bevonden scharnieren van Semblat weer in beeld, maar nu als steun. Hiervoor, en dat doe ik zelden, de WSA gebruikt om ze vast te zetten. Zes stuks
IMG_1317 by Nulpunt0, on Flickr

Uiteindelijk de leiding met het Petau-gietstuk verbinden.
IMG_1320 by Nulpunt0, on Flickr

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11387
    • nulpunt
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #896 Gepost op: 01 May 2019, 11:09:48 »
Haast haast haast, stom stom stom...maar ik wilde het gisteravond klaar hebben voor Ajax begon. Dus de klassieke fout gemaakt om de tekening van onderen te lezen terwijl die van boven gelezen moet worden. Kortom, links wordt rechts en andersom.

HSM 700 pijpleidingen 2-page-001 by Nulpunt0, on Flickr

Vanmorgen de leiding op de bufferbalk omgezet naar de andere kant zodat de (ex)stoomleiding nu luchtleiding is geworden. Nog wel even de aansluitende items op de bufferbalk maken. Stoomleiding wordt straks aan de andere zijde gemaakt.
De leiding uit de luchtpomp (rode pijl) moet nu nog naar achteren worden aangelegd, over de Semblat gietdeeltjes heen. Het zij zo.
IMG_1326b by Nulpunt0, on Flickr




FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11387
    • nulpunt
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #897 Gepost op: 01 May 2019, 13:17:46 »
Zo ziet het nu van onderaf uit. Nog zinvol om verder te detailleren? Ik denk van niet, want dan zou het wegwerken van de gearbox meer prioriteit genieten en dat zou erg ingrijpend gaan worden, zo niet onmogelijk bij dit model en dan heb ik het nog niet over het afwezig zijn van het binnenliggend drijfwerk.
Mijn motto: iedere volgend model is beter dan het huidige.

IMG_1329 by Nulpunt0, on Flickr

Alleen de remslangen nog aanbrengen.
Eerst  maar eens kijken hoe het weer buiten is.
IMG_1330 by Nulpunt0, on Flickr

65960
« Laatst bewerkt op: 01 May 2019, 13:21:08 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11387
    • nulpunt
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #898 Gepost op: 01 May 2019, 14:43:50 »
De remslang is van een soort die je nergens anders tegen komt, laat staan in model. Dus dat wordt freubelen. Van twee gietstukken kan ik een deel (rode rechthoek) gebruiken. Die moet ik met draad/buis gaan verbinden volgens de specifieke vorm.

IMG_1331b by Nulpunt0, on Flickr

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11387
    • nulpunt
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #899 Gepost op: 01 May 2019, 16:24:51 »
Zo dicht bij de eindstreep...even doorwerken.

IMG_1332 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1333 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1334 by Nulpunt0, on Flickr

Na het zandstralen zal die er nog iets gelijkmatiger uit zien.
IMG_1339 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1340 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1341 by Nulpunt0, on Flickr

One more to go.....

66063
« Laatst bewerkt op: 01 May 2019, 16:34:54 door FritsT »