Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bisonkit verdunner door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:33:46
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door MathynK
Vandaag om 15:28:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door roco
Vandaag om 15:26:26
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
Vandaag om 15:22:30
Stationsplein Baden Baden door Dave.......
Vandaag om 15:03:18
US diorama in H0 door cor_b
Vandaag om 15:01:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:30:51
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
Vandaag om 14:17:23
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door spoorzeven
Vandaag om 14:07:57
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door sander1985
Vandaag om 14:07:35
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 14:03:38
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
Vandaag om 13:36:18
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Ellerman
Vandaag om 13:34:47
NS 8400 van Werps door Gert Arkema
Vandaag om 12:10:55
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 12:10:27
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:55:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:40:39
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:26:46
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 11:10:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door aad52
Vandaag om 10:57:15
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:49:22
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 10:17:03
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 10:07:29
Mini baantje `` De visafslag`` door spoorijzer
Vandaag om 09:39:16
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 09:28:35
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Gerard
Vandaag om 09:21:30
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 09:05:18
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant door Arjan6511
Vandaag om 09:04:01
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 08:16:54
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
Vandaag om 08:01:28
  

Auteur Topic: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1  (gelezen 237410 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9600
    • nulpunt
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #795 Gepost op: 13 april 2019, 23:40:52 »
Maar wat zie ik nu.....Ik ben in de fout  gegaan bij de horizontale handgrepen aan de achterzijde. Die zijn niet met steunen, maar in U-vorm gebogen staf. Inmiddels er snel afgehaald en vervangen.
Boven aan de kolenbunker hoort het ook anders, maar daar zie ik zo gauw geen oplossing om 0,5 draad in T-vorm te solderen. Als ik de steun in het midden zou weglaten, hangt die messingdraad zo krom. Dat wil je ook niet. Daar heb ik bewust steunen gebruikt.

Ach ja, modelbouw en het sluiten van compromissen....onafwendbaar.

IMG_0976 by Nulpunt0, on Flickr

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9600
    • nulpunt
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #796 Gepost op: 14 april 2019, 11:25:51 »
De afsluiter voor de voedingspomp. Altijd een super secuur werkje om de verbinding tussen apparaat en machinistenhuis in 3D ook kaarsrecht te krijgen. Messingdraad is uit den boze. Alleen hard RVS-draad volstaat.

Eens komt het moment dat je een gat moet boren, dus meten meten, inschatten en dan nog eens 10x zeker weten?..dan de boor er in. Geen weg meer terug. Doorboren. Mocht het fout gegaan zijn... geen nood, gat opvullen met taps toelopende draad en dicht solderen.
Eerlijk is eerlijk, is mij vorige week overkomen en ga mij maar vertellen waar je het dichtgemaakte gat ziet zitten.
Nu een paar dagen verder is de vaste hand en het scherpe oog hopelijk aanwezig.....

Er daarrrrr moet het onderdeel komen. Gaatje prikken en boren......en onder de goede hoek!
IMG_0979 by Nulpunt0, on Flickr

Aan de kant van het machinistenhuis heb ik ook een gaatje geboord en opgevuld met een buisje dat in het machinistenhuis doorloopt (net zoals in Spoor-1). Positionering van dat busje is ook weer "gevoel".
IMG_0981 by Nulpunt0, on Flickr

Loopt de RVS draad dan recht?
In dit geval op zondagmorgen...JA.
Maar, nu moeten er ook nog 2 steunen aangebracht worden....idem werkwijze en Fout=fout. en Goed = goed. Eerst koffie.
IMG_0978 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_0977 by Nulpunt0, on Flickr



« Laatst bewerkt op: 14 april 2019, 11:27:41 door FritsT »

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #797 Gepost op: 14 april 2019, 11:31:44 »
 (y) Recht is recht!
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9600
    • nulpunt
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #798 Gepost op: 14 april 2019, 12:05:13 »
en dat moeten we recht houden door de juiste steunen te gebruiken.
Pas als je de juiste steun gevonden hebt, kan je de gaten gaan boren, niet eerder want de maat van de voetjes kan sterk afwijken.

Slaters S7951M(edium), voet-midden gat = 2,5 mm. TE GROOT.
IMG_0983b by Nulpunt0, on Flickr

Slaters 7952 S(mall) 1,5 mm. TE KLEIN. Eventueel onderlegplaatje gebruiken.
IMG_0984b by Nulpunt0, on Flickr

Merk X (Schier Onuitputtelijk), 2,0 mm. Correct.
IMG_0985b by Nulpunt0, on Flickr

Phildie heeft diverse maten 2,0 - 2,5 - 3,0 en 3,2 mm.
https://www.phildie.nl/Phildie/bestelformulier_p_0.htm#onderdelen0


en dat is 1,
IMG_0987 by Nulpunt0, on Flickr

en dat is 2,
IMG_0988 by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 14 april 2019, 12:32:40 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9600
    • nulpunt
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #799 Gepost op: 14 april 2019, 12:47:23 »
Wat ben ik een ongelooflijke Oen, al zeg ik het zelf. Super tunnelvisie op het boren van gaten. Ziet iemand de fout?
« Laatst bewerkt op: 14 april 2019, 12:58:40 door FritsT »

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1480
    • Raamsdonk spoor 0
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #800 Gepost op: 14 april 2019, 12:51:55 »
moet "pieleke" niet naar beneden??
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9600
    • nulpunt
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #801 Gepost op: 14 april 2019, 13:00:21 »
Nee....
dit is de stang voor de blazer. Daar hoort dat messing onderdeel helemaal niet op, wel een 3e steun.
Dat messing onderdeel zit op de stang die hoger komt.

1= stang voor de voorverwarmen, met "pieleke" (in rode cirkel) naar boven
2= stang voor de blazer. Daar ben ik nu mee bezig !. Iets naar links van de groene pijl zie je de derde steun
3= handgreep.

IMG_8249 by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 14 april 2019, 13:09:34 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9600
    • nulpunt
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #802 Gepost op: 14 april 2019, 13:57:30 »
Nou, even repareren.

Gat was 0,75. Ik heb draad 1,0 taps geslepen met de boortol. Vloeimiddel in het gat, draad er in en low-melt soldeer. Vlammetje en de vijl er over. zie jij het gat nog?..ik niet. Wel het minuscule puntje waar het nieuwe boorgat moet komen.
IMG_0989 by Nulpunt0, on Flickr

Dan ben ik weer waar ik wilde zijn.
IMG_0990 by Nulpunt0, on Flickr

En dan kan ik weer verder, met het "pieleke",
IMG_0992 by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 14 april 2019, 14:50:36 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9600
    • nulpunt
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #803 Gepost op: 14 april 2019, 15:50:24 »
En dat is dus de tweede stang,
IMG_0994 by Nulpunt0, on Flickr

Ook weer met een buisje in het machinistenhuis. Moet ik tzt nog afwerken.
IMG_0993 by Nulpunt0, on Flickr

Nu kan ik de wasluiken positioneren, precies tussen de stangen en niet er net onder.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9600
    • nulpunt
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #804 Gepost op: 14 april 2019, 20:16:38 »
Op deze positie kan je alleen aftekenen, NIET boren.
IMG_0994 by Nulpunt0, on Flickr

Alles even uit elkaar halen en zonder kans op beschadiging de gaten voor de wasluiken boren.
IMG_0995 by Nulpunt0, on Flickr

Wasluiken zijn afgedekt met afneembare deksels, dus NIET dichtzetten met soldeer tegen de ketel. Je mag een spleet zien.
Aan de ketel vastzetten van binnen uit.
Gelijk alle handgreephouders van een extra druppie 10-secondenlijm voorzien.

IMG_0996 by Nulpunt0, on Flickr

Voilá,
IMG_0997 by Nulpunt0, on Flickr

58280

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9600
    • nulpunt
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #805 Gepost op: 14 april 2019, 23:53:27 »
De werklijst van even geleden is ingekort van ca.80 naar ca.30. Einde komt echt in zicht.

aansluiting voorverwarmer rookkast
aansluitingen voorverwarmen, draad
baanruimers 4x
beschermstangen voedingspomp
blazer
deksels watertanks, 2 st.
deuren machinistenhuis 2/4 x
gaten voor verlichting bufferbalk voorzijde
greep front watertank, 2x
handgreep boven rookkast, 2 houders
ketelbanden, 5 x
ketelbandspanners 2x
ketelfront. ….....................Nader in te vullen
ketelklepkast links.
lantarenhouder op rookkast
lantarenhouders voetplaat
luchtslang voor/achter
overdrukventiel op luchtpomp.
remschoenen/hangers
remwerk
seinijzers voorzijde
stoomkoppeling voor/achter
veerpakketten drijfwielen
veerpakketten loopwiel
vlampijpen (apart project)
voedingspomp
voorverwarmer
wielkasten binnenzijde machinistenhuis
zandkistdeksels monteren
zandstrooiers
« Laatst bewerkt op: 20 april 2019, 11:46:21 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9600
    • nulpunt
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #806 Gepost op: 15 april 2019, 17:37:05 »
Dit was een lastige klus en ik wilde het hoe dan ook 100% goed, niet 99% maar 100%

De stoomleiding vanuit de ketel naar de luchtpomp zit met een afsluiter (gietdeel). Vanaf de afsluiter loopt er een leiding naar beneden en dan naar de luchtpomp. Die leiding loopt tussen de handrail en de ketel door. Nou, zie dat allemaal maar eens goed uitgelijnd te krijgen.  ::)
De handrailhouder op de rookkast is er eentje zonder aanslag zodat je iedere afstand kan instellen en dat was hard nodig ook. Zowel 1,5 als 2,0 en zeker 2,5 gaven goed resultaat.

Het gaat dus om de rode lijn. terwijl de andere stangen perfect parallel lopen.
De handrail is 0,8 RVS en past links in de waterkast in een 1,2/0,8 mm buisje dat net in de waterkast is geboord en gesoldeerd. Pas op dat je het dak van de waterkast niet boort. Het is krap, maar kan.
IMG_1005b by Nulpunt0, on Flickr

Van bovenaf lijkt er geen probleem.
IMG_1006 by Nulpunt0, on Flickr

Van onderaf... dat is krap.
IMG_1009 by Nulpunt0, on Flickr

Op deze fotoserie zit het goed, maar voordat...Ik heb de steunen en afsluiter diverse malen moeten positioneren, dus gaten boren, dicht solderen en opnieuw boren. En allemaal op de vierkante halve millimeter. Maar het is gelukt.

Hier zie je sterk uitvergroot twee stopgaten.
IMG_1005b - kopie by Nulpunt0, on Flickr

En hier ook bij de afsluiter. In feite 3 want de derde zie je al niet meer.
IMG_1005b - kopie (2) by Nulpunt0, on Flickr

Maar de geleerde les is..HET KAN.

« Laatst bewerkt op: 15 april 2019, 17:40:47 door FritsT »

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5543
  • Team Mitropa
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #807 Gepost op: 15 april 2019, 18:48:44 »
Maar t blijft een K klus  ;D

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9600
    • nulpunt
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #808 Gepost op: 15 april 2019, 19:14:52 »
Kan wel zo zijn, maar wat een voldoening als het zit. En nu des te meer omdat de middelste steun (Slaters L) op de handrails  exact bleek te passen.
Volgende bouwers kunnen daar misschien als maat mee beginnen. :D

IMG_1010 by Nulpunt0, on Flickr

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9600
    • nulpunt
Re: NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1
« Reactie #809 Gepost op: 15 april 2019, 22:01:27 »
Ze beginnen steeds meer op elkaar te lijken. Wordt nu tijd voor de appendages aan de voorzijde.
Voor de openslaande deurtjes wacht ik op de "vaste hand".
en dan nog het remwerk en het ketelfront.

IMG_1011 by Nulpunt0, on Flickr