Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Lobomotion69
Vandaag om 14:00:45
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Jip
Vandaag om 13:58:06
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door Lobomotion69
Vandaag om 13:52:54
Spoor 1 nem of finescale door Hirschsprung
Vandaag om 13:22:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door thevandijks
Vandaag om 13:22:22
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 13:13:18
Boek over de oorsprong NS 500/600 door VAM65
Vandaag om 13:08:23
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door Jelmer
Vandaag om 13:06:06
Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
Vandaag om 12:56:42
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door tijgernootje
Vandaag om 12:42:32
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door robin binsbergen
Vandaag om 12:39:39
Bauarbeiten im gange door tijgernootje
Vandaag om 12:29:54
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 12:17:40
Raadplaatje door henk
Vandaag om 12:14:30
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
Vandaag om 11:05:38
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 11:03:46
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 10:19:14
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 09:53:06
Lima IRM pimpen door 008200
Vandaag om 09:45:17
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 08:26:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:10:49
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Bahn-AG
15 July 2025, 23:19:44
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
15 July 2025, 23:16:36
Sikje 225 door Huup
15 July 2025, 23:04:23
Spoor- en tramweg parafernalia door MathynK
15 July 2025, 22:37:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
15 July 2025, 21:09:01
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
15 July 2025, 20:54:04
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 July 2025, 20:50:24
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
15 July 2025, 20:14:32
Nachttreinen Oost Europa door Bor de Wolf
15 July 2025, 18:00:32
  

Auteur Topic: Reseau de Cambalou en construction  (gelezen 28785 keer)

Cambalou

  • Offline Offline
  • Berichten: 486
De Franse baan van Cambalou
« Reactie #75 Gepost op: 16 October 2020, 17:48:56 »
Na een dagje klussen is de onderbouw van het nieuwe gedeelte nagenoeg gereed. Ik heb mooi al een groot deel van mijn resthout kunnen gebruiken.  Morgen staat een soldeerdagje op de planning. En ik moet een traphekje monteren  ;D





« Laatst bewerkt op: 16 October 2020, 18:16:56 door Cambalou »
SNCF - tijdperk IV/V - Multimaus - s88xpressnetli - iTrain

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6153
Re: Reseau de Cambalou en construction
« Reactie #76 Gepost op: 16 October 2020, 21:26:21 »
Mooi stukje modelbouw.. (y)

Cambalou

  • Offline Offline
  • Berichten: 486
Re: Reseau de Cambalou en construction
« Reactie #77 Gepost op: 04 November 2020, 10:09:11 »
Een update! Allereerst een schematisch overzicht van de baan, dit is hoe het geheel in iTrain eruit ziet. Het met rood aangegeven deel is het nieuwe deel.



Laten we beginnen bij de uitrit van het nieuwe schaduwstation, nummer 1) op de tekening. Alle railmateriaal in de schaduwstations is RocoLine met Hoffmann MWA2 aandrijvingen, bezetmelding via Rosoft bezetmelders.



Uitrit van schaduwstation naar andere zijde (nummer 2)



Vooraan de verbinding vanaf de bocht van de schaduwstations naar het nieuwe kopstation, die loopt via een lus omhoog. De horizontale houten balkjes ondersteunen het kopstation. Er zijn dus 3 niveaus: niveau 0 is het schaduwstation, niveau 1 de verbinding van het oude deel met het nieuwe kopstation en niveau 2 het nieuwe kopstation.



De bezetmelders en decoders die nodig zijn om het nieuwe gedeelte te besturen. De LDT-decoders zijn voor de Tortoise wisselaandrijvingen die worden gevoegd met 12VDC.



De wisselstraat van het nieuwe kopstation tijdelijk uitgelegd om te kijken of de wisselaandrijvingen op de goede plek komen (dus niet in conflict met de ondersteunende balkjes). Hoera, ik had het allemaal goed bedacht en getekend.



Totaaloverzicht van het nieuwe kopstation. Op de open plek achterin komt een haven. Het waterniveau komt uiteraard lager te liggen dan de kade, maar dat conflicteert  met de lus die daar omhoog loopt. Daar moet ik nog een creatieve oplossing voor verzinnen (een brug of een schip zodat de trein in de lus aan het oog wordt onttrokken).



Op het bestaande stuk van de baan ben ik begonnen met de afwerking van het landschap. Dus het viaduct en het landschap een basiskleurtje gegeven. Het schuine dak op de achtergrond wordt nog aan het zicht onttrokken (nummer 3)

Van



naar

« Laatst bewerkt op: 04 November 2020, 17:10:24 door Cambalou »
SNCF - tijdperk IV/V - Multimaus - s88xpressnetli - iTrain

freekvo

  • Offline Offline
  • Berichten: 816
    • La Vie de la Reine - Frankrijk - [H0]
Re: Reseau de Cambalou en construction
« Reactie #78 Gepost op: 04 November 2020, 11:53:46 »
Wat een gave baan! Ontzettend knap gedaan hoor. Ik ben zelf ook helemaal weg van Franse treinen en ik heb in de loop der tijd wel het e.e.a. weten te verzamelen (zie o.a.: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=60329.msg3221649682#msg3221649682).

Ik ben inmiddels weer begonnen met een nieuwe baan (La Vie de la Reine) maar dat gaat net zo snel (of langzaam) als bij jou  ;)
Groet Freek

H0 : Fleischmann : profirails : Intellibox/Rocrail
La Vie de la Reine - Fr.

voorheen: La Domaine Convexe - Fr.

Cambalou

  • Offline Offline
  • Berichten: 486
Re: Reseau de Cambalou en construction
« Reactie #79 Gepost op: 28 December 2020, 15:25:30 »
De omgeving van het viaduct wordt van groen voorzien. Details zoals brugleuning, borden, seinen en ander groen etc ontbreken nog.



Uiteraard moet er eerst een inspectierit worden uitgevoerd



Ook de zijlijn moet geïnspecteerd worden




« Laatst bewerkt op: 28 December 2020, 15:27:18 door Cambalou »
SNCF - tijdperk IV/V - Multimaus - s88xpressnetli - iTrain

Cambalou

  • Offline Offline
  • Berichten: 486
Re: Reseau de Cambalou en construction
« Reactie #80 Gepost op: 14 March 2021, 20:56:17 »
Ik ben dit weekend verder gegaan met rails monteren op het laatste deel van de baan. Dit is een kopstation, geïnspireerd op kopstations langs de Franse Atlantische kust. Denk aan Royan, St Gilles  Croix de Vie etc etc. Die kopstations hebben (of hadden) gemeen dat er regelmatig getrokken treinen uit Parijs kwamen om vakantiegangers af te zetten. Een mooie afwisseling tussen de treinstellen die er normaal komen. Dat betekent dus ook lange sporen om 4 bakken Corail rijtuigen kwijt te kunnen. Er komen nog 2 goederenspoortjes richting een klein vissershaventje dus een incidentele goederentrein kan er ook komen. De definitieve uitvoering wordt iets anders dan het sporenplan in de vorige post maar is in grote lijnen identiek.

Het station zit aan de achterkant van een ander deel van de baan, dus ik heb een visuele scheiding aanbracht tussen beide delen. Bij de eerdere bouw van het schaduwstation onder het nieuwe kopstation had ik alle bedrading, bezetmelders en wisseldecoders al gemonteerd dus het ging lekker vlot. Eerst de wisselstraat aan de inrijzijde:



Eerst heb ik de wissel gemonteerd, daarna tijdelijke latjes op de plank zodat ik zonder de wissels te beschadigen dat stuk plaat op z’n kop kon leggen om de wisselmotoren (Tortoise) te monteren. Dat werkt toch een stuk prettiger dan onhandig geklooi en solderen aan die motoren op lastig toegankelijke plekken. Het is wel zaak om de plek van de motoren goed uit te kienen ivm de dwarslatten waar de plaat op rust. Kwestie van rekenen en tekenen.

Vervolgens heb ik de plaat met de inrijwissels op z’n definitive plek geschroefd, de verbindingsrail tussen de wissels en het al bestaande deel gemonteerd. Daarna verder met de perronsporen:





En daarna de omrijwissels aan de andere kant van het station. Ik ben nog niet toegekomen aan het monteren daarvan, dat komt deze week of komend weekend wel. En als dat allemaal klaar is ben ik, na dik 13 jaar bouwen op 3 verschillende locaties, eindelijk klaar met de technische kant van de baan (rails, bedrading, seinen, bediening,  verlichting etc etc) en hoef ik ‘alleen’ nog maar het landschap bij het nieuwe kopstation te bouwen.
« Laatst bewerkt op: 14 March 2021, 21:00:29 door Cambalou »
SNCF - tijdperk IV/V - Multimaus - s88xpressnetli - iTrain

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4378
Re: Reseau de Cambalou en construction
« Reactie #81 Gepost op: 15 March 2021, 05:26:46 »
Mooi project!  (y)
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Cambalou

  • Offline Offline
  • Berichten: 486
Re: Reseau de Cambalou en construction
« Reactie #82 Gepost op: 06 April 2021, 08:39:13 »
Een paar bouwseltjes voor op de baan:


SNCF - tijdperk IV/V - Multimaus - s88xpressnetli - iTrain

Dennis1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 883
  • Gotthardbahn
Re: Reseau de Cambalou en construction
« Reactie #83 Gepost op: 22 July 2022, 17:38:54 »
Ik ben benieuwd, zijn er al wat bergen gebouwd? ;D

Met vriendelijke groet,
Dennis