Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
  

Auteur Topic: Reseau de Cambalou en construction  (gelezen 27297 keer)

Whis

  • Offline Offline
  • Berichten: 366
Re: Reseau de Remco77 en construction
« Reactie #60 Gepost op: 23 december 2013, 01:17:29 »
Aardig sfeertje! Leuk ook om te zien dat er iemand duchtig met Franse seinen (zowel licht als bordjes) in de weer is.
Das Dauerverkacken setzt sich nathlos fort.
Hmpf.

Cambalou

  • Offline Offline
  • Berichten: 481
Re: Reseau de Remco77 en construction
« Reactie #61 Gepost op: 28 maart 2016, 17:09:12 »
Tijdje niet gepost, er was ook niet zo heel veel te melden. Ik was druk met werk en andere zaken. Maar over twee maanden verhuist de baan (ik ben blij dat ik hem in modulevorm heb gebouwd....) naar een grotere ruimte dus wordt het tijd om uit te breiden. Aan de onderzijde wordt het (nu nog) kopstation omgebouwd tot 2 sporig doorgangsstation met aansluitende 'Paradestrecke' (geen idee hoe dat in het Frans heet), vervolgens een spoorspiraal naar beneden (anderhalve winding, radius binnenboog R3=48,3cm) en dan een schaduwstation in een keerlus met 2 keer sporen voor treinstellen. De keerlusschakeling komt in het rechte stuk aan de onderkant. Nadeel van de keerconstructie is dat vanwege de wissels gelijktijdig in- en uitrijden van het schaduwstation niet mogelijk is. Maar gezien de treinfrequenties in Frankrijk is dat niet zo'n probleem  ;D Vanwege een aantal houten dakbalken/spanten moet ik creatief zijn met het verloop van de sporen, vandaar het in een bocht liggende schaduwstation.

De rails in het zichtbare deel en beide nieuwe wissels in het station worden (net zoals op de rest van de baan) Tillig Elite; de rails en wissel op de spoorspiraal en in het schaduwstation worden Piko A-rails. Ik weet nog niet wat ik qua scenery doen. Ik denk dat ik de baan een rivierdal laat volgen met aan de andere kant van de rails een Route Nationale (de baan Saint Tourbière is een  mooie inspiratie (y) ). Ter hoogte van de balk/dakspant wordt het waarschijnlijk een flinke rots met aan beide kanten een  tunnelportaal. Maar we verzinnen wel wat.

Opmerkingen op het baanplan zijn uiteraard welkom.

Dit is nu het (zichtbare) deel van  het baanplan:



Dit wordt het:


Detail van onderzijde:

SNCF - tijdperk IV/V - Multimaus - s88xpressnetli - iTrain

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Reseau de Cambalou en construction
« Reactie #62 Gepost op: 28 maart 2016, 20:07:22 »
Ik zie dat je de titel hebt gewijzigd, nieuwe ideeën??

;)

Gr, Bert

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Reseau de Cambalou en construction
« Reactie #63 Gepost op: 28 maart 2016, 22:24:14 »
Ah! De baan-met-de-indrukwekkende-heuvel is terug!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4229
    • Modeltrein projecten
Re: Reseau de Cambalou en construction
« Reactie #64 Gepost op: 28 maart 2016, 22:32:19 »
Wat een sfeertje, goed getroffen, heel smakelijk!
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Paulus

  • Offline Offline
  • Berichten: 941
  • La vie est belle...
Re: Reseau de Cambalou en construction
« Reactie #65 Gepost op: 29 maart 2016, 11:09:14 »
Af en toe moet je wat geduld hebben, maar dat wordt weer smullen...

Succes! grtz Paul  (y)
SNCF - IV / V - SudEst / Zolderbaan LaVie SudEst / Modulebaan

Dennis.

  • Offline Offline
  • Berichten: 949
    • De Hoekselijn
Re: Reseau de Cambalou en construction
« Reactie #66 Gepost op: 29 maart 2016, 22:29:56 »
Hey een oude bekende weer aan het bouwen geslagen, succes  (y)

Cambalou

  • Offline Offline
  • Berichten: 481
Re: Reseau de Cambalou en construction
« Reactie #67 Gepost op: 22 februari 2018, 10:28:05 »
Op 28 maart 2016 riep ik: dit wordt het. Nou, dat wordt het dus niet, het wordt toch weer anders  ;D Omdat ik in dat plan te weinig rijmogelijkheden had, heb ik een nieuwe plan gemaakt. Dat was lastig vanwege het schuine dak en de spant van het dak. Gelukkig bestaat die spant uit meerdere balken waar tussendoor precies een trein kan rijden, dus met veel passen en meten kwam er in Wintrack een maakbaar plan. Voor het nieuwe deel had ik een aantal uitgangspunten: geen bochten met radius < 48 cm, geen hellingen > 3,0% en zo min mogelijk wissels op lastig bereikbare plaatsen. Dat is redelijk gelukt, zo blijkt uit het nieuwe plan:



Het oude deel sluit linksboven aan (h=104) Via een enkel spoor (grijs) ga je in het midden (de spant) een tunnel in op h=104, maakt een 180 graden bocht naar beneden, takt in dubbelspoor dat vanaf een nog aan te leggen paradebaanvak komt (op h=96), via een klimspiraal  naar h=72, vervolgens via een recht baanvak met 2 wisselloverlopen  naar een volgende klimspiraal om uit te komen op h=50. Dat is  laag, maarja, de spant.... en vanaf die klimspiraal naar een schaduwstation in een keerlus.

Vanaf het grijze spoor op H=104 takt nog een spoor af (donkerblauw) naar een kopstationnetje op h=114. Het dubbelsporige paradebaanvak (naar boven toe op de tekening) is een meter of 4 lang en eindigt/begint in een keerlus.

Het railmateriaal voor het schaduwstation is RocoLine; alle zichtbare delen Tillig Elite. Alles wordt, net zoals het andere deel, bestuurd met iTrain.

Paar foto's van de bouw, allereerst de vermaledijde spant:



Klimspiraal in opbouw:


Overzicht:
« Laatst bewerkt op: 22 februari 2018, 13:01:39 door Cambalou »
SNCF - tijdperk IV/V - Multimaus - s88xpressnetli - iTrain

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Reseau de Cambalou en construction
« Reactie #68 Gepost op: 22 februari 2018, 16:30:59 »
Ah, altijd leuk, een franse baan! Ik ga ook meelezen :)

Met vr. groet, Martijn.

Boertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 409
  • Albulisch H0m
    • albulisch.blogspot.com
Re: Reseau de Cambalou en construction
« Reactie #69 Gepost op: 14 februari 2019, 21:16:37 »
Ha die Remco,

Draadje gevonden. Mooi man!
Succes met alle rails en wissels....

Eddy
www.eddytrain.com // Albulisch H0m op albulisch.blogspot.com // BMD16N, BMD16N-SD via www.floodland.nl/aim

Cambalou

  • Offline Offline
  • Berichten: 481
Re: Reseau de Cambalou en construction
« Reactie #70 Gepost op: 20 oktober 2019, 21:13:45 »
Inmiddels is het lang geleden sinds de laatste update. De baan is weer geheel opgebouwd en ik dacht, ach, ik ben toch bezig, ik breid hem gelijk een stuk(je) uit. Dat liep wat uit de hand  ;D Zie hier het baanplan (wat dus in de definitieve vorm afwijkt van het plan een paar posts eerder).

WinTrack:



iTrain:



Het met blauw omcirkelde gedeelte is in ruwbouw klaar (deels al voorzien van landschap). Alle bezetmelders en wissels zijn aangesloten dus er kan inmiddels op de gehele baan gereden worden (uitgezonderd het rode deel) en na veel testrijden rijdt alles automatisch (of handmatig) z'n rondjes onder iTrain.

Daarnaast heb ik ook het met groen omcirkelde schaduwstation opnieuw opgebouwd (van Piko naar Roco Line), omdat ik niet tevreden was met de Piko wissels. Grootste klus was het bouwen van de 2 klimspiralen (niet als zodanig zichtbaar op de tekening) in het rechter blauwe gedeelte, richting een schaduwstation. Dat zijn 2 dubbelsporige klimspiralen van 5 windingen. Ben er erg tevreden over.

Alle rails en wissels in de onzichtbare delen zijn nu Roco Line (bedankt Eddy  :D ), voorzien van Hoffman of Conrad-wisselaandrijvingen. Een klein deel van de wissels wordt bewogen door Roco magneetaandrijvingen omdat ik die nog had liggen of bij de wissel zaten. RoSoft-decoders (MDD en WDD) zijn in de blauwe delen verantwoordelijk voor de aansturing van de wissels. De bezetmelders en keerlusmodules zijn eveneens van RoSoft.

Al het zichtbare railmateriaal(oude en nieuwe deel) is Tillig Elite; de Tillig wissels worden aangedreven door Tortoise wisselmotoren aangestuurd door LDT Decoders. Seinen zijn van diverse (Franse) merken en worden aangestuurd met DR4018 decoders van Digikeijs.

Het rode, nu in opbouw zijnde deel wordt (zoals de hele baan) een mengelmoes aan vakantieherinneringen en -inspiratie. Het wordt een station ergens aan de Franse Atlantische kust. Het station bestaat uit een hoog deel (Haute Ville, op duinen) en een beneden deel (Basse Ville, op zeeniveau). Station Haute Ville is het hoofdstation waar ook de extra treinen (met Corail-rijtuigen) uit Parijs aankomen in het vakantieseizoen. In Basse Ville stoppen alleen stoptreinen en is er een bescheiden goederenemplacementje met een paar kadesporen.  Beide stations zijn gescheiden van de rest van de baan door een achtergrond. De aansluitwissels naar beide stations staan nog niet in de iTrain-tekening.

Omdat ik liever bouw dan foto's maak, zal ik deze week er eindelijk aan denken om een paar foto's te maken. Wordt dus vervolgd!!

(nb: rechts onder in schaduwstation lijken sporen verkeerd of niet aangesloten, copy/paste foutje ;0 )
« Laatst bewerkt op: 20 oktober 2019, 21:46:42 door Cambalou »
SNCF - tijdperk IV/V - Multimaus - s88xpressnetli - iTrain

Cambalou

  • Offline Offline
  • Berichten: 481
Re: Reseau de Cambalou en construction
« Reactie #71 Gepost op: 27 oktober 2019, 13:58:35 »
De beloofde foto’s. Als eerste het nieuwe kopstation (nog zonder naam) onderin het baanplan. Ik ben hier alvast begonnen met een ballast-test. Al het zichtbare railmateriaal is Tillig Elite met nu nog Hoffman-aandrijvingen, die nog worden vervangen door Tortoises.



Blik op het nieuwe deel linksonder.  Op het onderste niveau  het schaduwstation, daarboven de keerlus en daar weer boven de uitbreiding van het hoofdstation (en voormalige kopstation) St Mathis.





Het nieuwe schaduwstation. Alles Roco-line en gepolariseerde wissels, met Hoffman aandrijvingen.


De andere keerlus (onder het nieuwe kopstation). Alle keerlussen zijn dubbelsporig;  treinen stijgen over het buitenspoor (R5) en dalen op het binnenspoor (R4). Tussen de keerlussen liggen wisselverbindingen om indien nodig van spoor te kunnen wisselen.



We gaan naar de andere kant van de baan (bovenin de tekening).  Blik door de spant heen op de wissels bij de keerlus annex schaduwstation. Was passen en meten. Ik had niet zoveel zin  om in de constructie van het huis te zagen ;)





Het gerenoveerde schaduwstation in het midden van de baan. 4 sporig en 1 doorrijdspoor. Ook hier alles Roco-line en gepolariseerde wissels (voorheen Piko A-rails).



Nieuwe dubbelsporige lus naar het zojuist genoemde schaduwstation.  Eén spoor gaat naar het paradebaanbak, één voor gaat naar een wissel dat toegang geeft tot het toekomstige haute-ville en tot een tunnelbaanvak, dat richting hoofdstation gaat.



De bediening, inclusief test/programmeerspoor. Gewoon een schuin geplaatste monitor. Onder de baan staat een PC met iTrain. Ik heb een WLan-maus en een gewone multi-maus als handregelaar.



En hier komt een stenen boogbrug.



Nog niet zichtbaar zijn de camera’s voor de bewaking van de schaduwstations en een monitor om die beelden te bekijken.

SNCF - tijdperk IV/V - Multimaus - s88xpressnetli - iTrain

Wim1969

  • Offline Offline
  • Berichten: 1581
Re: Reseau de Cambalou en construction
« Reactie #72 Gepost op: 27 oktober 2019, 15:14:14 »
 (y) (y) goed bezig (y)
Kautenbach
Wolzerdange
Saint Tourbiere
Court du Bouton
la Ligne du Gerize
Au bord de la Céze
.....

En hopen lol

Dennis1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 771
  • Gotthardbahn
Re: Reseau de Cambalou en construction
« Reactie #73 Gepost op: 27 oktober 2019, 20:07:10 »
Ben benieuwd hoe dit verder gaat! (y)

Cambalou

  • Offline Offline
  • Berichten: 481
Re: Reseau de Cambalou en construction
« Reactie #74 Gepost op: 06 oktober 2020, 13:59:09 »
Nou, de R is in de maand dus we kunnen weer bouwen  (y) Op het bestaande deel (zie eerste afbeelding) rijdt inmiddels alles vrolijk rond en ben ik met het landschap bezig.  Maar eigenlijk vind ik het bouwen van een onderbouw, het leggen van rails, draadjes solderen en de boel digitaliseren zo leuk dat ik een excuus zocht om nog een stuk baan te bouwen. En het liefst een stuk baan visueel afgescheiden van de rest (dat is voornamelijk gebergte zoals Massif Central) zodat ik op het nieuwe deel de Atlantische kust kan nabootsen. De inspiratie heb ik daarvoor opgedaan in onder andere Saint-Gilles-Croix-de-Vie. Leuk plaatsje aan de kust met een bescheiden stationnetje, waar in het zomerseizoen regelmatig getrokken treinen vol vakantiegangers uit Parijs aankomen. Althans, in mijn fantasie, ik heb er in de tijd dat ik er was geen enkele gezien. Ik ben nu bezig met het in elkaar schroeven van de onderbouw, simpel frame van latten met op de verschillen niveaus populieren multiplex als ondergrond. Het is een add-on op de bestaande baan, waarvoor ik al diverse wissels had neergelegd zodat de verbindingen met de oude baan zo gemaakt zijn. Nieuw zijn het extra schaduwstation met 3 sporen op niveau 0 (rood), het toeleidende baanvak op niveau 1 (geel en verderop de grijze lus) en vervolgens het station zelf (grijs). Het station heeft 3 perronsporen en een paar rangeerspoortjes, waarvan er 2 in de haven eindigen. De gehele voorkant van het station wordt een soort havenkade die richting de lus uitloopt in een wat grotere (vissers)haven.

Railmateriaal is net zoals op de rest van de baan Roco Line voor de onzichtbare delen met Hoffman wisselaandrijvingen (Rosoft decoder), op de zichtbare delen Tillig Elite met Tortoises, aangestuurd door SA-DEC-DC decoders van LDT.

Dit is hoe het nu is:



Dit deel wordt toegevoegd:



En dit is het sfeertje (beetje rommelig en toeristisch, veel witte huisjes met blauwe kozijnen enzo):





SNCF - tijdperk IV/V - Multimaus - s88xpressnetli - iTrain