Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door phdirk
Vandaag om 21:28:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Quinzeedied
Vandaag om 21:19:28
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:17:18
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 21:02:36
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
Vandaag om 20:58:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 20:43:00
roco maus 2 door henk
Vandaag om 20:31:33
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 20:20:33
Welke winkel voert deze merken? door haes
Vandaag om 20:10:44
44 Roco vs 44 Brawa door wob
Vandaag om 19:56:04
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
Vandaag om 19:46:41
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door Ronald69
Vandaag om 19:41:12
Veevervoer ss/ ns door Huup
Vandaag om 19:36:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 19:14:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 18:35:47
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 18:06:07
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door Silvolde
Vandaag om 18:04:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:43:08
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door MOVisser
Vandaag om 17:01:40
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 16:52:55
roco br24 door H0_trainiac
Vandaag om 16:14:18
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 15:47:09
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door TonM
Vandaag om 15:22:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door cor_b
Vandaag om 14:52:31
Digitale kraan Roco 46801 door Herb73
Vandaag om 11:30:48
Sfeer op je modelbaan door Hans Reints
Vandaag om 10:25:45
Au bord de la Cèze door Wim Vink
Vandaag om 10:10:40
Baanbouw Rehausen2 door Wim Vink
Vandaag om 08:50:08
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 07:40:28
Modelspoorbaan van Einte door Lobomotion69
Vandaag om 02:31:41
  

Auteur Topic: Reseau de Cambalou en construction  (gelezen 29053 keer)

Cambalou

  • Offline Offline
  • Berichten: 486
De Franse baan van Cambalou
« Reactie #75 Gepost op: 16 October 2020, 17:48:56 »
Na een dagje klussen is de onderbouw van het nieuwe gedeelte nagenoeg gereed. Ik heb mooi al een groot deel van mijn resthout kunnen gebruiken.  Morgen staat een soldeerdagje op de planning. En ik moet een traphekje monteren  ;D





« Laatst bewerkt op: 16 October 2020, 18:16:56 door Cambalou »
SNCF - tijdperk IV/V - Multimaus - s88xpressnetli - iTrain

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6285
Re: Reseau de Cambalou en construction
« Reactie #76 Gepost op: 16 October 2020, 21:26:21 »
Mooi stukje modelbouw.. (y)
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Cambalou

  • Offline Offline
  • Berichten: 486
Re: Reseau de Cambalou en construction
« Reactie #77 Gepost op: 04 November 2020, 10:09:11 »
Een update! Allereerst een schematisch overzicht van de baan, dit is hoe het geheel in iTrain eruit ziet. Het met rood aangegeven deel is het nieuwe deel.



Laten we beginnen bij de uitrit van het nieuwe schaduwstation, nummer 1) op de tekening. Alle railmateriaal in de schaduwstations is RocoLine met Hoffmann MWA2 aandrijvingen, bezetmelding via Rosoft bezetmelders.



Uitrit van schaduwstation naar andere zijde (nummer 2)



Vooraan de verbinding vanaf de bocht van de schaduwstations naar het nieuwe kopstation, die loopt via een lus omhoog. De horizontale houten balkjes ondersteunen het kopstation. Er zijn dus 3 niveaus: niveau 0 is het schaduwstation, niveau 1 de verbinding van het oude deel met het nieuwe kopstation en niveau 2 het nieuwe kopstation.



De bezetmelders en decoders die nodig zijn om het nieuwe gedeelte te besturen. De LDT-decoders zijn voor de Tortoise wisselaandrijvingen die worden gevoegd met 12VDC.



De wisselstraat van het nieuwe kopstation tijdelijk uitgelegd om te kijken of de wisselaandrijvingen op de goede plek komen (dus niet in conflict met de ondersteunende balkjes). Hoera, ik had het allemaal goed bedacht en getekend.



Totaaloverzicht van het nieuwe kopstation. Op de open plek achterin komt een haven. Het waterniveau komt uiteraard lager te liggen dan de kade, maar dat conflicteert  met de lus die daar omhoog loopt. Daar moet ik nog een creatieve oplossing voor verzinnen (een brug of een schip zodat de trein in de lus aan het oog wordt onttrokken).



Op het bestaande stuk van de baan ben ik begonnen met de afwerking van het landschap. Dus het viaduct en het landschap een basiskleurtje gegeven. Het schuine dak op de achtergrond wordt nog aan het zicht onttrokken (nummer 3)

Van



naar

« Laatst bewerkt op: 04 November 2020, 17:10:24 door Cambalou »
SNCF - tijdperk IV/V - Multimaus - s88xpressnetli - iTrain

freekvo

  • Offline Offline
  • Berichten: 816
Re: Reseau de Cambalou en construction
« Reactie #78 Gepost op: 04 November 2020, 11:53:46 »
Wat een gave baan! Ontzettend knap gedaan hoor. Ik ben zelf ook helemaal weg van Franse treinen en ik heb in de loop der tijd wel het e.e.a. weten te verzamelen (zie o.a.: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=60329.msg3221649682#msg3221649682).

Ik ben inmiddels weer begonnen met een nieuwe baan (La Vie de la Reine) maar dat gaat net zo snel (of langzaam) als bij jou  ;)
Groet Freek

Cambalou

  • Offline Offline
  • Berichten: 486
Re: Reseau de Cambalou en construction
« Reactie #79 Gepost op: 28 December 2020, 15:25:30 »
De omgeving van het viaduct wordt van groen voorzien. Details zoals brugleuning, borden, seinen en ander groen etc ontbreken nog.



Uiteraard moet er eerst een inspectierit worden uitgevoerd



Ook de zijlijn moet geïnspecteerd worden




« Laatst bewerkt op: 28 December 2020, 15:27:18 door Cambalou »
SNCF - tijdperk IV/V - Multimaus - s88xpressnetli - iTrain

Cambalou

  • Offline Offline
  • Berichten: 486
Re: Reseau de Cambalou en construction
« Reactie #80 Gepost op: 14 March 2021, 20:56:17 »
Ik ben dit weekend verder gegaan met rails monteren op het laatste deel van de baan. Dit is een kopstation, geïnspireerd op kopstations langs de Franse Atlantische kust. Denk aan Royan, St Gilles  Croix de Vie etc etc. Die kopstations hebben (of hadden) gemeen dat er regelmatig getrokken treinen uit Parijs kwamen om vakantiegangers af te zetten. Een mooie afwisseling tussen de treinstellen die er normaal komen. Dat betekent dus ook lange sporen om 4 bakken Corail rijtuigen kwijt te kunnen. Er komen nog 2 goederenspoortjes richting een klein vissershaventje dus een incidentele goederentrein kan er ook komen. De definitieve uitvoering wordt iets anders dan het sporenplan in de vorige post maar is in grote lijnen identiek.

Het station zit aan de achterkant van een ander deel van de baan, dus ik heb een visuele scheiding aanbracht tussen beide delen. Bij de eerdere bouw van het schaduwstation onder het nieuwe kopstation had ik alle bedrading, bezetmelders en wisseldecoders al gemonteerd dus het ging lekker vlot. Eerst de wisselstraat aan de inrijzijde:



Eerst heb ik de wissel gemonteerd, daarna tijdelijke latjes op de plank zodat ik zonder de wissels te beschadigen dat stuk plaat op z’n kop kon leggen om de wisselmotoren (Tortoise) te monteren. Dat werkt toch een stuk prettiger dan onhandig geklooi en solderen aan die motoren op lastig toegankelijke plekken. Het is wel zaak om de plek van de motoren goed uit te kienen ivm de dwarslatten waar de plaat op rust. Kwestie van rekenen en tekenen.

Vervolgens heb ik de plaat met de inrijwissels op z’n definitive plek geschroefd, de verbindingsrail tussen de wissels en het al bestaande deel gemonteerd. Daarna verder met de perronsporen:





En daarna de omrijwissels aan de andere kant van het station. Ik ben nog niet toegekomen aan het monteren daarvan, dat komt deze week of komend weekend wel. En als dat allemaal klaar is ben ik, na dik 13 jaar bouwen op 3 verschillende locaties, eindelijk klaar met de technische kant van de baan (rails, bedrading, seinen, bediening,  verlichting etc etc) en hoef ik ‘alleen’ nog maar het landschap bij het nieuwe kopstation te bouwen.
« Laatst bewerkt op: 14 March 2021, 21:00:29 door Cambalou »
SNCF - tijdperk IV/V - Multimaus - s88xpressnetli - iTrain

Dave.......

  • Online Online
  • Berichten: 4424
Re: Reseau de Cambalou en construction
« Reactie #81 Gepost op: 15 March 2021, 05:26:46 »
Mooi project!  (y)
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Cambalou

  • Offline Offline
  • Berichten: 486
Re: Reseau de Cambalou en construction
« Reactie #82 Gepost op: 06 April 2021, 08:39:13 »
Een paar bouwseltjes voor op de baan:


SNCF - tijdperk IV/V - Multimaus - s88xpressnetli - iTrain

Dennis1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 902
  • Gotthardbahn
    • Dennis Model Trains
Re: Reseau de Cambalou en construction
« Reactie #83 Gepost op: 22 July 2022, 17:38:54 »
Ik ben benieuwd, zijn er al wat bergen gebouwd? ;D

Met vriendelijke groet,
Dennis
Al mijn ideeën en modelbouwactiviteiten nu op mijn nieuwe weblog: Dennis Model Trains