Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

RTM in 0m door Jan den Haan
24 August 2025, 23:45:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door laurent
24 August 2025, 23:17:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
24 August 2025, 23:16:01
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door edwin1974
24 August 2025, 22:58:40
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
24 August 2025, 22:51:29
Aachenau West door Erwin 054
24 August 2025, 22:49:57
Rheinburg, TP V/VI door Dennis1984
24 August 2025, 22:17:49
Liliput L382003 Wagen set Rheingold HO - Handleiding door Ronald69
24 August 2025, 22:13:23
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
24 August 2025, 21:50:51
De Projecten van RetroJack door RetroJack
24 August 2025, 21:45:37
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
24 August 2025, 21:42:43
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Ronald Halma
24 August 2025, 21:33:51
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
24 August 2025, 21:24:19
Microstepper motoren voor armseinpalen door Dennis1984
24 August 2025, 21:01:37
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
24 August 2025, 20:43:05
Dönsdorfer Bauberichte door Frank 123
24 August 2025, 20:40:18
Au bord de la Cèze door Frank 123
24 August 2025, 20:22:56
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
24 August 2025, 20:01:32
Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder door Herb73
24 August 2025, 19:59:55
Trix DXI van DC naar AC door wob
24 August 2025, 19:49:25
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Wim Vink
24 August 2025, 19:17:44
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
24 August 2025, 18:03:55
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Benelux795
24 August 2025, 18:03:23
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
24 August 2025, 17:59:18
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic door Frank 123
24 August 2025, 17:45:38
Rocrail terugstel tijd wissels door AlbertG
24 August 2025, 17:37:43
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Wim Vink
24 August 2025, 17:24:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Dave.......
24 August 2025, 16:37:20
Artitec goederenwagen door henk
24 August 2025, 16:17:39
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
24 August 2025, 15:42:58
  

Auteur Topic: Gaan we ooit door heel Europa met de trein in plaats van het vliegtuig?  (gelezen 15920 keer)

Jan Bouwman

  • Offline Offline
  • Berichten: 236
  • Onshape Modelspoor Groep
Re: Gaan we ooit door heel Europa met de trein in plaats van het vliegtuig?
« Reactie #15 Gepost op: 22 September 2018, 20:38:57 »
 ;D
Goed gereedschap is het halve werk, maar zonder vakmanschap blijft het daarbij ...

Mijn bouwdraadje: In the Dutch Mountains

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4535
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Gaan we ooit door heel Europa met de trein in plaats van het vliegtuig?
« Reactie #16 Gepost op: 22 September 2018, 21:38:05 »
Als je dan echt concurrerend wilt zijn met het vliegtuig en de infra toch grotendeels gebouwd moet worden.

Waarom dan niet meteen een Maglev netwerk.
Rail is de max snelheid zo ongeveer 350km/u.

Maglev met gemak 500Km/u en sneller.

En dan strategisch geplaatste stations die dan ontsloten worden met HST IC en regionaal vervoer
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re: Gaan we ooit door heel Europa met de trein in plaats van het vliegtuig?
« Reactie #17 Gepost op: 22 September 2018, 21:59:59 »
Och, is slechts een moderne variant van : https://en.wikipedia.org/wiki/Slip_coach
Als ik het goed heb, dan hadden we in Nederland die variant ook vanaf Nijmegen naar Kesteren en verder. Het ene deel van de trein ging bij Kesteren via Tiel naar Geldermalsen, het andere deel ging via Rhenen naar Amersfoort.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Gaan we ooit door heel Europa met de trein in plaats van het vliegtuig?
« Reactie #18 Gepost op: 22 September 2018, 22:16:49 »
Waarom dan niet meteen een Maglev netwerk.
Rail is de max snelheid zo ongeveer 350km/u.
Maglev met gemak 500Km/u en sneller.
Dan direct een hyperloop, dan haal je 1000 km/h.  ;D
Ik las net op wikipedia dat dat idee eigenlijk al 200 jaar oud is (!)
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22533
Re: Gaan we ooit door heel Europa met de trein in plaats van het vliegtuig?
« Reactie #19 Gepost op: 22 September 2018, 22:30:39 »
In China hebben ze de afweging gemaakt en kennelijk met goede redenen toch maar voor gewoon spoor in plaats van maglev gekozen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
Re: Gaan we ooit door heel Europa met de trein in plaats van het vliegtuig?
« Reactie #20 Gepost op: 22 September 2018, 22:41:32 »
Idd, maglev is het niet, en gaat het nooit worden, net zo de hyperloop, da's helemaal luchtfietserij.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8598
Re: Gaan we ooit door heel Europa met de trein in plaats van het vliegtuig?
« Reactie #21 Gepost op: 22 September 2018, 23:37:53 »
Meer treinverkeer betekent waarschijnlijk meer elektrische treinen (locomotieven en treinstellen). Dus moet er meer elektriciteit opgewekt worden. Met welk type centrales gaan we dat doen?

Kolengestookt? is niet goed voor het milieu.
kernenergie? radioactiviteit is probleem.
Windenergie? is schoon, maar al die windmolens zijn ook niet mooi.
Zonne-energie? Heb je enorme parken met zonnecellen voor nodig.

Beide laaste punten zijn door hun massaliteit ook milieuverontreinigend. Denk aan zichtverontreinigng.
Jeroen

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3296
Re: Gaan we ooit door heel Europa met de trein in plaats van het vliegtuig?
« Reactie #22 Gepost op: 23 September 2018, 00:07:55 »
De laatste punten zijn naast zichtverontreiniging ook onnodig subsidie-slurpend. Optie 2, kernenegie zal mijns inziens de beste optie blijken.
« Laatst bewerkt op: 23 September 2018, 00:09:45 door Modellbahnwagen »
Groeten,
Richard

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7199
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Gaan we ooit door heel Europa met de trein in plaats van het vliegtuig?
« Reactie #23 Gepost op: 23 September 2018, 00:12:40 »
De grootste subsidieslurpers zijn nog steeds de oliemaatschappijen.
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3296
Re: Gaan we ooit door heel Europa met de trein in plaats van het vliegtuig?
« Reactie #24 Gepost op: 23 September 2018, 00:16:52 »
Da klop. En daar moeten we ook vanaf.
Groeten,
Richard

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: Gaan we ooit door heel Europa met de trein in plaats van het vliegtuig?
« Reactie #25 Gepost op: 23 September 2018, 00:27:25 »
Meer treinverkeer betekent waarschijnlijk meer elektrische treinen (locomotieven en treinstellen). Dus moet er meer elektriciteit opgewekt worden. Met welk type centrales gaan we dat doen?

Kolengestookt? is niet goed voor het milieu.
kernenergie? radioactiviteit is probleem.
Windenergie? is schoon, maar al die windmolens zijn ook niet mooi.
Zonne-energie? Heb je enorme parken met zonnecellen voor nodig.

Beide laaste punten zijn door hun massaliteit ook milieuverontreinigend. Denk aan zichtverontreinigng.
Denk je niet dat het energie verbruik van een trein te niet gaat als je dat vergelijkt met wat een vliegtuig aan kerosine verbruikt?

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8343
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Gaan we ooit door heel Europa met de trein in plaats van het vliegtuig?
« Reactie #26 Gepost op: 23 September 2018, 08:37:36 »
De laatste punten zijn naast zichtverontreiniging ook onnodig subsidie-slurpend. Optie 2, kernenegie zal mijns inziens de beste optie blijken.
Voor kernenergie opkomen kan mij zo boos maken.  >:( De afval zal onze nazaten nog heel veel ellende bezorgen. Jij denkt dat over 2000 jaar nog iemand bezig is met dat er overal dit afval ligt? Het gaat ergens lekken, daar is geen twijfel over mogelijk. Wat is de staat van Romeinse bouwwerken na 2000 jaar? Maar de verantwoordelijken zijn dan al lang weg. En als het nu zo betrouwbaar is, waarom wordt het altijd aan de rand van het land gebouwd? Kernenergie is het domste en gevaarlijkste dat de mens ooit heeft uitgevonden en moet uitgeroeid worden.

Ik pas mijn reizen aan en vlieg niet meer. In onze WC hing altijd een cartoon: “vliegen is reizen overslaan”. We moeten allemaal zelf verantwoordelijkheid nemen, niet wachten tot anderen dat oplossen. We moéten niet naar Spanje.

Goedemorgen.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Gaan we ooit door heel Europa met de trein in plaats van het vliegtuig?
« Reactie #27 Gepost op: 23 September 2018, 08:55:43 »
Kernenergie afwijzen kan mij zo boos maken...

Citaat
We moéten niet naar Spanje.
Jawel, daar woon ik, ik ga met vakantie naar NL.
« Laatst bewerkt op: 23 September 2018, 09:02:06 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10769
Re: Gaan we ooit door heel Europa met de trein in plaats van het vliegtuig?
« Reactie #28 Gepost op: 23 September 2018, 09:55:44 »
Citaat
Ik pas mijn reizen aan en vlieg niet meer. In onze WC hing altijd een cartoon: “vliegen is reizen overslaan”.
Helemaal mee eens, maar meer vanuit emotioneel dan milieutechnisch aspect.  :angel:
En top als je zo consequent bent!  (y)

Reizen per vliegtuig is natuurlijk belachelijk goedkoop en dat heeft niet alleen effecten op het 'gewone' klimaat maar ook op het leefklimaat in steden als Barcelona en Amsterdam. Die worden overspoeld met toeristen waardoor het een soort van openbare pretparken aan het worden zijn.  :'(
No dress rehearsel, this is our life.

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Gaan we ooit door heel Europa met de trein in plaats van het vliegtuig?
« Reactie #29 Gepost op: 23 September 2018, 10:57:19 »
Windenergie? is schoon, maar al die windmolens zijn ook niet mooi.
Zonne-energie? Heb je enorme parken met zonnecellen voor nodig.
Beide laaste punten zijn door hun massaliteit ook milieuverontreinigend. Denk aan zichtverontreinigng.
De nieuwste windmolenparken worden nu met name in zee aangelegd, ver uit de kust waar je ze bijna niet ziet. Dus horizonvervuiling valt dan wel mee. En sowieso, alsof het huidige Nederlandse landschap zo mooi is... Overal fabrieken, kantoorgebouwen, hoogspanningsmasten... Her en der een mooi stukje cultuurlandschap, maar dat is het dan. Die windmolens vind ik juist wel passen.

En qua subsidies: het nieuwste windmolenpark in zee wordt nu zonder subsidies aangelegd. Het is dus een technologie die inmiddels zo ver is doorontwikkeld dat het echt concurrerend wordt. En ook al zou het iets duurder zijn, we mogen toch best een beetje betalen voor een beter klimaat en een leefbare aarde?

Voor zonne-energie heb je inderdaad heel wat oppervlak nodig, maar er is (zelfs in Nederland) ook veel oppervlak beschikbaar. Denk aan al die daken! Het dak van een woning is meer dan voldoende voor het gebruik van de bewoners. Ik ken meerdere mensen die inmiddels zelfvoorzienend zijn.
Als je in een appartement woont werkt dat natuurlijk niet, maar er zijn inmiddels ook flink wat boeren die het dak van hun schuur vol leggen met zonnepanelen. En dat is echt veel oppervlak!

Kernenergie was in mijn ogen een mooie overgangstechnologie, maar is inmiddels achterhaald. Grote voordeel is geen CO2 uitstoot, maar ja, dat kernafval...
Nu de duurzame technologien zo ver zijn ontwikkeld, is kernenergie iets van gisteren, dus ik zou zeker geen nieuwe bouwen. Duitsland wil bv de huidige sluiten, maar ja, dan moet je ze wel vervangen door schone technologie (wind, zon, water, biomassa). Vervangen door steen- of bruinkool gestookte centrales levert niet veel op...

Dan trein vs vliegtuig. Het schoonste is het vermijden van reizen. Dat doen we op mijn werk ook door een vergadering met een videoverbinding te doen, ipv een paar uur te vliegen.
Daarnaast op korte afstand met de trein. Ik mag bv niet met het vliegtuig naar Parijs. De thalys is net zo snel en stukken schoner, zeker op die korte afstand. Een beter hogesnelheidsnetwerk door heel Europa zou een behoorlijke vooruitgang zijn.

Op lange afstand heeft het vliegtuig natuurlijk geen concurrentie. Niet qua tijd en zelfs qua energiegebruik. Hoog in de lucht verbruik je veel minder energie. Dus voor lange afstanden is zelfs vliegen zo gek nog niet.
Als je daarnaast biobrandstof gaat gebruiken (bv kerosine uit algen) dan daalt ook de CO2 uitstoot drastisch.

We zullen zien waar we over 10 jaar staan. En over 30 jaar zal het volledig anders zijn.


Optimistische groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256