Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
Punt- en hartstukken door Marc tramt
Vandaag om 19:25:26
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 19:16:54
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Andere centrale: wisseladressen opnieuw programmeren?  (gelezen 5969 keer)

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2088
Re: Andere centrale: wisseladressen opnieuw programmeren?
« Reactie #30 Gepost op: 13 september 2018, 21:04:41 »
Ik weet niet of je er wat aanhebt, maar ik gebruik een aantal Arduino's voor DCC, en een van de voorbeeld sketches bij de DCC bibliotheek was een DCC monitor. Die dumpt alle DCC commandos op de seriele monitor. Misschien een Arduino optuigen als DCC monitor?

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 410
  • Rhätische Bahn (tot 2003) in spoor 0m
Re: Andere centrale: wisseladressen opnieuw programmeren?
« Reactie #31 Gepost op: 13 september 2018, 21:37:42 »
@Klaas: interessante gedachte. Voor de zekerheid heb ik alles nog even gecontroleerd, maar zowel voor de locs als de overige digitaal aan te sturen apparatuur staat echt alles op DCC, zowel bij de algemene als de individuele adressen.
Overigens zoek ik het nu vooral in de IB (omdat de IB II het wel goed doet), maar het probleem kan natuurlijk ook liggen in de Cobalts zelf: ik heb daarvan inmiddels meldingen gekregen van 'ongebruikelijke bewegingen' in digitale omgevingen. In die zin zou het signaal van beide centrales een vergelijking waard zijn. 

@Meino: voor mij als digibeet is dit een graadje boven mijn niveau. Maar ik ga het wel aan mijn zoon voorleggen, die zou er wat mee moeten kunnen.

Groet!  Frans
Groet!  Frans

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1868
Re: Andere centrale: wisseladressen opnieuw programmeren?
« Reactie #32 Gepost op: 13 september 2018, 22:09:10 »
Hallo Frans,

Het zou ook nog aan de combinatie van Cobalt en IB1 kunnen liggen. Een paar jaar geleden geprobeerd Cobalts aan de praat te krijgen achter een IB1 en/of een TC. Dat was een ramp. De ene Cobalt werkte min of meer, de andere totaal niet. We zijn er toen snel weer vanaf gestapt.
Waar we toen niet naar gekeken hebben is de pulslengte voor aansturing van wisseldecoders in het TC / de IB. Die staat vrij kort (50 cq 100 ms). Misschien helpt het nog om die te verlengen.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2088
Re: Andere centrale: wisseladressen opnieuw programmeren?
« Reactie #33 Gepost op: 13 september 2018, 23:02:20 »
Dag Frans

Je zoon kan op deze site https://rudysmodelrailway.wordpress.com/2015/10/23/dcc-sniffer-packet-analyser-with-arduino/ wel het een en ander vinden. Belangrijk, er moet ook een klein interface bordje gemaakt worden met een opto coupler. Dat is makkelijk op een stukje stripboard te maken, het schema kun je ook van deze site halen. Overigens heb ik daar ook nog wel een jpegje van.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Andere centrale: wisseladressen opnieuw programmeren?
« Reactie #34 Gepost op: 13 september 2018, 23:45:32 »
Meino, kan die DCC sniffer ook de pulslengtes laten zien? Dat zie ik niet zo gauw. Want daar zit volgens mij het probleem. Frans heeft al geconstateerd dat het uitgezonden commando goed is, want een andere decoder reageert er wel op. Dus de volgorde van nullen en enen is wel goed, maar de pulslengtes worden door de cobalt niet herkend.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2088
Re: Andere centrale: wisseladressen opnieuw programmeren?
« Reactie #35 Gepost op: 14 september 2018, 00:11:57 »
Klaas, niet direct, maar het is wel zo dat de pulsen binnen de pulslengtes zoals die door de NMRA zijn vastgelegd moeten liggen om een 0 of een 1 te krijgen. Maar er is wel iets anders wat een rol zou kunnen spelen, n.l. spikes in het DCC signaal, Ik weet dat omdat in eerste instantie mijn Arduino DCC implentatie soms problemen had met het ontvangen van commando's. Dit trad op als bepaalde locs op de baan reden, die waarschijnlijk storing veroorzaken. Ik heb gemerkt dat sommige locdecoders daar ook last van hebben. Bijv de goedkope Lais decoders, en ook Uhlenbrock kan daar last van hebben. Tams bijvoorbeeld niet. Dat zie je doordat soms de loc niet gelijk op een snelheids verandering reageerd, maar dat vertraagd doet. Overigens loc commando's worden continue verstuurd door de centrale, dus een loc zal op een gegeven moment gaan reageren. Maar de commando's voor wissel decoders hoeft dat niet. Mijn Centrale (MDRRC II) herhaalt deze commando's 5x, maar sommige centrales herhalen ook deze commando's constant.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Andere centrale: wisseladressen opnieuw programmeren?
« Reactie #36 Gepost op: 14 september 2018, 09:30:51 »
Vervelend :-\ Maar aan de offset ligt het in ieder geval niet. Je stuurt immers een wissel commando om het adres in te stellen. Of jij dat nu wissel 1 noemt en de decoder dat op slaat als wissel 44 maakt niet uit. Als hij daarna maar op hetzelfde commando werkt. Is anders als je een wissel via CV programmeren of dip switches etc een adres geeft.

En waar het probleem zit, tja. Een van de twee lijkt zich niet aan de specificaties te houden. Zou je inderdaad met de oscilloscoop of logic analyzer aan de gang moeten. Maar mijn gevoel zegt eerder dat de Cobalt te kritisch is :police:

Overigens, je zegt dat je helemaal geen MM uit zend. Maar ik meen te hebben gezien dat de standaard refresh stack bij de IB juist op MM stond. Zou je nog naar kunnen kijken.

En misschien een gekke vraag, maar ook al eens de IB gewoon helemaal terug gezet naar fabrieksinstellingen?


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Andere centrale: wisseladressen opnieuw programmeren?
« Reactie #37 Gepost op: 14 september 2018, 10:32:02 »
Maar er is wel iets anders wat een rol zou kunnen spelen, n.l. spikes in het DCC signaal,
Dat is ook nog een mogelijkheid. Om dat te weten zal je er toch met een scoop naar moeten kijken.
Anderzijds is het wel zo dat andere decoders daar geen last van blijken te hebben. Dus je kan ook stellen dat de Cobalt te kritisch is. (wat al eerder werd gesuggereerd).

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2088
Re: Andere centrale: wisseladressen opnieuw programmeren?
« Reactie #38 Gepost op: 14 september 2018, 14:14:18 »
Ik heb er nog eens over nagedacht. Ik ben bang dat storing op het DCC signaal niet het probleem is, omdat de IB het wel doet en de IBII niet. Ik neem aan dat beide gebruik maken van de zelfde physieke verbinding naar de Cobalts.
Maar iets anders, ik zit net nog even op DCCWiki het een en ander te lezen over de adressering van wisseldecoders. Dat kan op 2 manieren, met een zogenaamd "Decoder address". Het decoder adres is dan 9 bits, dus 512 decoders, en iedere decoder heeft 4 output paren die afzonderlijk aangestuurd kunnen worden. Of de decoder werkt met een "Output address" van 11 bits, dus 2048 decoders, en ieder adres stuur 1 ouput paar aan. Zou het kunnen dat de Cobalts alleen  een "Output address" herkent, terwijl de IBII zo geconfigureerd is dat hij het "Decoder address" formaat gebruikt ipv een "Output address" formaat? Ik kan me voorstellen dat andere decoders zo slim zijn om op beide adres formaten te reageren.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Andere centrale: wisseladressen opnieuw programmeren?
« Reactie #39 Gepost op: 14 september 2018, 15:55:43 »
Hoi Meino,

Denk niet dat het daar mee te maken heeft. Ik heb het Extended Accessory Decoder Control Packet Format eigenlijk nooit gezien.

En dat is ook niet wat de DCCwiki bedoelt. Dat is, zoals de DCCwiki ook zegt, gewoon op twee manieren naar hetzelfde beestje kijken.

Citaat
Different manufacturers view this range in one of two ways:

Of je kijk er naar dat het een 9-bit decoder adres met 2-bit sub-adres (maakt 11-bit). Of je kijkt er gewoon naar als één 11-bit adres. Alleen een extra hak in functie, op de bus staat hetzelfde.

Het effect is dat het ene merk spreekt van decoder met adres 2 en uitgang(paar) C/3 waar het andere merk dat gewoon adres 7 noemt. Heeft met er meer te maken dat de makers van de standaard het logisch leek om decoders met 8 uitgangen (dus 4 uitgangparen) te hebben, zonder ingewikkelde dingen als functiemapping etc.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2088
Re: Andere centrale: wisseladressen opnieuw programmeren?
« Reactie #40 Gepost op: 14 september 2018, 16:07:07 »
Timo dat begrijp ik, maar het gaat er om wat de IB en de IBII doen. Een decoder adres 3 in Output formaat is hetzelfde als base adres 0, 4e output paar in Decoder formaat. Dus als de IB's verschillende formaten hanteren kan het makkelijk dat de adressen niet meer matchen met wat de Cobalts verwachten. De andere decoder die het wel deed op de IBII, is die ook met de IBII geprogrammeerd?

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Andere centrale: wisseladressen opnieuw programmeren?
« Reactie #41 Gepost op: 14 september 2018, 16:26:07 »
Ja maar een decoder in programmeerstand verwacht niet adres x, maar gewoon een adres die het vervolgens over neemt. Het canvas aan de Cobalt kant is dan nog blank. En of de centrale die nu weer geeft als adres 2C en de Cobalt deze op slaat als adres 7 is dan niet van belang.

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2088
Re: Andere centrale: wisseladressen opnieuw programmeren?
« Reactie #42 Gepost op: 14 september 2018, 19:11:53 »
Ja dat is duidelijk, maar wat als hij geprogrammeerd is terwijl de centrale Output formaat adressen heeft gebruikt en je probeert nu dat zelfde adres (als het base adres) te gebruiken op een centrale die Decoder formaat adressen gebruikt? Bijvoorbeeld op de Centrale die Output formaat gebruikt is de decode met adres 7 geprogrammeerd. Als je dit adres nu gebruikt op een centrale die in Decoder formaat werkt, gebruikt die als base adres 7, maar dat wordt dan in de eerste 9 bits geplaatst, dus de decoder ziet dat als adres 28 en doet dus niets met dit commando.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Andere centrale: wisseladressen opnieuw programmeren?
« Reactie #43 Gepost op: 14 september 2018, 19:16:00 »
Meino, ik denk dat je het te ver zoekt.
Maar Frans zou het kunnen testen door de Cobalt te programmeren met de IB, en dan kijken of de combinatie dan wel werkt.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2088
Re: Andere centrale: wisseladressen opnieuw programmeren?
« Reactie #44 Gepost op: 14 september 2018, 22:52:56 »
Klaas, waarschijnlijk heb je gelijk, maar het is een taai probleem en als een outsider denk ik misschien aan te vreemde scenario's. Daar komt bij dat ik zelf de IB's niet ken, dus kijk ik naar protocol fouten of zaken waar ik zelf ooit tegen aan gelopen ben, zoals spikes. Overigens heb ik er zelf ook aan zitten denken, wat gebeurd er als je een Cobalt opnieuw programmeert met de IB die niet werkt.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg