Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
  

Auteur Topic: Andere centrale: wisseladressen opnieuw programmeren?  (gelezen 5968 keer)

Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 410
  • Rhätische Bahn (tot 2003) in spoor 0m
Re: Andere centrale: wisseladressen opnieuw programmeren?
« Reactie #15 Gepost op: 06 september 2018, 11:15:24 »
Het idee van Klaas is te leuk en te origineel om niet te proberen, dus dat ga ik zeker nog eens doen......

Maar voorlopig helpt de suggestie van Timo weer iets verder. Ik had nog een oude Lenz LS110 liggen en heb daar een Peco spoeltje aangehangen: wie schetst mijn verbazing toen bleek dat dit ding probleemloos werkt op de IB (en natuurlijk ook op de IB II).
Dus: Lenz werkt op allebei, Cobalt vertikt het op de IB. Het lijkt er op of Cobalt niet als DCC herkend wordt op de IB.

Grote vraag: wat nu?

Groet!  Frans
Groet!  Frans

ErikW

  • Offline Offline
  • Berichten: 149
Re: Andere centrale: wisseladressen opnieuw programmeren?
« Reactie #16 Gepost op: 06 september 2018, 14:08:23 »
Weet je zeker dat je op de track-uitgang zit en niet op de programmeerspoor-uitgang?

En zou je de twee voedings-aansluitingen op de cobalt eens om kunnen wisselen?  Ik heb vaker decoders gehad die niet werkten toen de aansluitingen verwisseld waren...
« Laatst bewerkt op: 06 september 2018, 14:10:25 door ErikW »

Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 410
  • Rhätische Bahn (tot 2003) in spoor 0m
Re: Andere centrale: wisseladressen opnieuw programmeren?
« Reactie #17 Gepost op: 06 september 2018, 14:41:44 »
Ha Erik,

Ik zit 100% zeker niet op het programmeerspoor en de voedingsaansluitingen zijn ook al eens gewisseld, dus daar zit de oorzaak zeker niet.

Groet!  Frans
Groet!  Frans

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1392
Re: Andere centrale: wisseladressen opnieuw programmeren?
« Reactie #18 Gepost op: 06 september 2018, 14:49:22 »
Volgens mij is het nu tijd om het trucje van Klaas te proberen. Er zijn namelijk twee mogelijkheden:

1. De IB verzendt geen opdracht. In dat geval hoor je de verandering niet waar Klaas het over heeft. Probleem zit dan ergens in de IB.

2. De IB verzendt wel een opdracht want je kunt de verandering horen, maar de Cobalt reageert niet.
 
Dat laatste levert weer twee mogelijkheden op, namelijk dat de IB niet het juiste commando met het juiste adres verstuurt, of dat hij dat wel goed doet maar dat er een onnauwkeurigheid in het DCC signaal zit waar de Cobalt niet tegen kan en de Lenz wel.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Andere centrale: wisseladressen opnieuw programmeren?
« Reactie #19 Gepost op: 06 september 2018, 15:33:39 »
Dirk, lees even reactie #15. Frans heeft het met een andere decoder met wisselspoel geprobeerd en dat werkt wel. De centrale zendt dus het goede commando uit. Blijft er volgens mij nog maar 1 optie over: de Cobalt is te kritisch op de timing van de pulsen.

Niettemin is het altijd leuk om met een koptelefoon naar de digitale "muziek" te luisteren. Misschien heb je in de oertijd wel eens meegemaakt dat er computerprogramma's via de radio werden uitgezonden. Ik dacht dat dat in Hobbyscoop was. Zo klinkt de digitale spanning ook ongeveer.

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1392
Re: Andere centrale: wisseladressen opnieuw programmeren?
« Reactie #20 Gepost op: 06 september 2018, 15:50:04 »
Klaas, dat is precies wat ik verwacht. Overigens vertelt Frans niet of hij de Lenz en de Cobalt op hetzelfde adres heeft aangestuurd. En ik heb teveel bijzonders meegemaakt om wat dan ook aan te nemen  ;D

Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 410
  • Rhätische Bahn (tot 2003) in spoor 0m
Re: Andere centrale: wisseladressen opnieuw programmeren?
« Reactie #21 Gepost op: 06 september 2018, 16:20:04 »
@Dirk:
Zowel de Lenz als de Cobalt(s) getest op adres 1 en adres 5 op de IB en op de IB II: dus ja.

Wat ik me begin af te vragen is of het probleem in de (nogal verouderde) software van de IB kan zitten: die is nog zo'n beetje uit het jaar kruik heb ik de indruk. Uhlenbrock schijnt een upgrade CD van 29 euro te verkopen: zou het zinvol zijn deze upgrade uit te voeren en dan nog eens te testen? Of hoef ik daar niets van te verwachten?
Ik zal in ieder geval een mailtje sturen naar Cobalt en Uhlenbrock of zij het probleem herkennen: op het internet heb ik er nog niets over gevonden.

Groet!  Frans
Groet!  Frans

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2739
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Andere centrale: wisseladressen opnieuw programmeren?
« Reactie #22 Gepost op: 07 september 2018, 00:28:59 »
Wellicht iemand in de buurt met een centrale die je ook kan helpen?
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 410
  • Rhätische Bahn (tot 2003) in spoor 0m
Re: Andere centrale: wisseladressen opnieuw programmeren?
« Reactie #23 Gepost op: 07 september 2018, 17:19:43 »
inmiddels de eerste antwoorden van zowel Uhlenbrock als DCC Concepts (van de Cobalt motoren) binnen. Ik moet zeggen: van beide perfecte service, zulke snelle reacties binnen één dag. Jammer genoeg lossen ze het probleem (nog) niet op. Maar we houden vol!

Uhlenbrock:
Dann könnten eventuell etwas mehr Preambel Bits im DCC-Paket bei der IB-1 helfen. Stellen Sie dazu die Sonderoption 904 = 32 oder 34 oder 36 oder 38 oder max. 40. Also immer nur in Zweierschritten erhöhen.Der Wert 28 ist Werkseinstellung.
Ik heb ze allemaal geprobeerd en het heeft geen effect. Benieuwd wat het antwoord van Uhlenbrock hierop gaat worden.

DCC Concepts:
I think it might be the way that some earlier DCC systems ex europe count accessory numbers. They use an earlier approach that also accommodated Marklin Motorola. There will be an offset of 4. See this Z21 PDF - the problem is probably exactly the same. https://www.dccconcepts.com/manual/an-alert-regarding-roco-z21-accessory-addressing-problems/.
Ik moet zeggen dat het verhaal al wat complexer wordt voor mij, maar volgens mij zit daar niet de oplossing in. Als ik het verhaal goed begrijp zit er een verschil in adresnummers. Aangezien mijn wissels doorgenummerd zijn van 1 tot en met 25, zou ik dus steeds andere wissels dan bedoeld moeten zien bewegen en er beweegt niets. Bovendien verschillen de adressen van Lenz wisseldecoders tussen de IB II en de IB niet. Ik zal dit terug melden aan de firma.

Een ervaringsdeskundige uit Eindhoven vermoedt dat het probleem wel eens zou kunnen zitten in de stabiliteit van het uitgestuurde digitale signaal: die stabiliteit schijnt bij de IB beduidend minder te zijn dan bij de latere IB II. Mogelijk dat de decoder van Cobalt daar (te) gevoelig voor is. Dan heeft een software update dus in ieder geval geen zin.

Wordt vervolgd, ik blijf benieuwd naar ideeën hier....



Groet!  Frans

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Andere centrale: wisseladressen opnieuw programmeren?
« Reactie #24 Gepost op: 07 september 2018, 19:52:50 »
Hoi,

Lees dit verhaal eens: Mijn Intellibox 2 heeft GEEN symmetrisch dcc-signaal!!. Gaat ook over de Cobalt-wisselaandrijvingen.  Dus heb je al eens de draadjes omgewisseld?

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 410
  • Rhätische Bahn (tot 2003) in spoor 0m
Re: Andere centrale: wisseladressen opnieuw programmeren?
« Reactie #25 Gepost op: 13 september 2018, 16:35:44 »
Heren!

Inmiddels contact gehad met Uhlenbrock: fantastisch snelle reacties, hoewel helaas geen oplossing.
Op hun verzoek heb ik de volgende zaken uitgeprobeerd:
Wat Ronald al suggereerde: draadjes omwisselen
Verder de preambel bits gevarieerd;
De faselengte van de 1 bits gevarieerd;
De faselengte van de 0 bits gevarieerd;
Het aantal bits aan het einde van een DCC-pakket gevarieerd.
Op de IB betreft het hier de 'sonderoptionen' 903 t/m 906.

Alle tests hadden geen effect: nog steeds geen reactie van de Cobalts. Uhlenbrock heeft aangegeven dat ze hiermee aan het eind van hun latijn zijn, ze kunnen me niet verder helpen.

Van Dccconcepts heb ik nog geen recente reactie teruggehad, maar daar verwacht ik eerlijk gezegd niet heel veel van.

Samenvattend:
Ik zou verwachten dat de IB en de IB II een identiek digitaal signaal uitsturen....
Lenz decoders werken perfect met beide apparaten....
Cobalt wisselmotoren werken perfect met de IB II, in het geheel niet met de IB.

Ik ben bang dat we er niet uit gaan komen. Timo of Klaas nog een idee???..... :-\

Groet!  Frans
Groet!  Frans

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Andere centrale: wisseladressen opnieuw programmeren?
« Reactie #26 Gepost op: 13 september 2018, 16:51:50 »
Het enige idee wat ik heb is dat je met een oscilloscoop het signaal gaat analyseren. Maar dan moet je wel zo'n ding hebben en er mee kunnen werken.

ik bedenk nu nog iets, maar dat heb je misschien al geprobeerd. Stuurt de IB ook andere protocollen  uit, Motorola of zo? Het zou kunnen dat de Cobalt daar niet tegen kan.
« Laatst bewerkt op: 13 september 2018, 17:03:11 door Klaas Zondervan »

vleesman

  • Offline Offline
  • Berichten: 126
Re: Andere centrale: wisseladressen opnieuw programmeren?
« Reactie #27 Gepost op: 13 september 2018, 18:54:24 »
En je weet zeker dat de knoppen op de IB voor het veronderstelde adres van de schakeldecoder geprogrammeerd zijn. Ik heb alleen een IB2 maar veronderstel dat het principe hetzelfde is dus dat je een magneetartikel adres aan een knop moet toewijzen.
Met vriendelijke  groet Jean-Paul
Loconet IB II - 2rail - koploper

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Andere centrale: wisseladressen opnieuw programmeren?
« Reactie #28 Gepost op: 13 september 2018, 19:17:48 »
Jean-Paul, even teruglezen dan zie je dat Frans het met een andere decoder en andere wisselaandrijving heeft geprobeerd en die werkt wel op beide IB's.

vleesman

  • Offline Offline
  • Berichten: 126
Re: Andere centrale: wisseladressen opnieuw programmeren?
« Reactie #29 Gepost op: 13 september 2018, 19:56:36 »
Oeps, op een of andere manier was ik er in geslaagd een deel van de conversatie te missen....
Met vriendelijke  groet Jean-Paul
Loconet IB II - 2rail - koploper