Doel:€250.00
Donaties:€118.00

Per saldo:€-132.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 09-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi? door ArjanB
Vandaag om 11:22:26
Opschriften van LS Models rijtuig veilig verwijderen…. door Rob Ellerman
Vandaag om 11:14:15
bovenleiding Mader door Bobos
Vandaag om 11:12:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:07:11
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:05:37
LS Models 2024 door Rob Ellerman
Vandaag om 11:04:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 11:02:50
PB Models, ICR-rijtuigen door Reinout van Rees
Vandaag om 10:41:36
VERPLAATST: Overlijden Joost van Ginneken door Reinout van Rees
Vandaag om 10:39:00
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door hervé
Vandaag om 10:35:02
Pools diorama H0 door mass am see
Vandaag om 10:34:51
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door mass am see
Vandaag om 10:23:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:16:21
Witmoosdorf door Bert55
Vandaag om 10:12:32
De Hondsrugbaan door Wim Vink
Vandaag om 10:06:26
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:26:22
LED-verlichting, op rol verkrijgbaar. Binnenverlichting maken. door Besselspoor
Vandaag om 08:36:07
Baanplan Bührtal VI door nachbar
Vandaag om 08:23:15
rommenholler gasketelwagens door Falkenberg
Vandaag om 07:52:31
NS/32 door RK
Vandaag om 07:16:03
25 jaar geleden door Willem1951
15 april 2024, 23:24:31
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
15 april 2024, 23:23:19
Wohnzimmer Rbf materieelshow door Robkop
15 april 2024, 23:09:53
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Noordernet
15 april 2024, 22:50:08
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
15 april 2024, 22:23:35
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Tijdperk||
15 april 2024, 22:16:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
15 april 2024, 21:46:35
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
15 april 2024, 21:32:02
Station Roodeschool door Ronaldk
15 april 2024, 21:27:21
Nederland in Z door Mitchell
15 april 2024, 21:05:26
  

Auteur Topic: Mijn Intellibox 2 heeft GEEN symmetrisch dcc-signaal!!  (gelezen 2389 keer)

Robbedoes

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
Mijn Intellibox 2 heeft GEEN symmetrisch dcc-signaal!!
« Gepost op: 01 november 2015, 10:45:11 »
Hallo allemaal,

Ik ben overgeschakeld van een Ecos 1 centrale op een SC7 centrale van KM1 omdat ik zo nu en dan ook met grote loks op een module wil rijden en dan een en dezelfde centrale wil gebruiken. De SC7 is exact gelijk aan de Intellibox II maar dan met een grotere interne booster van 7A.

Mijn H0-baan heeft verschillende wisseldecoders: een Switch8 van NCE, 4 SwitchIt decoders die ook van NCE zijn, 3 digitale Cobalts, een Lenz LS150 en een zestal servodecoders van Rosoft. De wissels worden aangestuurd via een aparte booster van Valley Depot waarop het railsignaal van de centrale wordt gezet.

Na de omschakeling op de SC7 bleven de wissels die zijn aangesloten op de Lenz-decoder en de servodecoders, gewoon functioneren. De rest gaf geen kik. Veel geprobeerd zoals direct aansluiten SC7 op wisseldecoders, proberen decoders met SC7 om te programmeren, andere decodernummers aansturen om te kijken of nummering was verschoven, niets werkte. Met lokmuis ipv SC7 werkte alles wel weer normaal.

Vanmorgen lumineuze idee om signaal naar booster om te polen, hoewel dat niet zou mogen uitmaken vanwege het symmetrische signaal en...   ja hoor, behalve de wissels die zijn aangesloten op de Switch8 doet de rest het nu wel. (Hoe ik die Switch8 aan de praat kan krijgen weet ik niet, wellicht iemand tips?)

Mijn grote vraag is nu: DCC is toch een symmetrisch signaal, hoe kan het dan dat na het verwisselen van de draadjes een en ander plots wel werkt. Ik heb het nogmaals heen en weer gewisseld, precies hetzelfde. Het kan dus niet anders dan dat het signaal niet (helemaal) symmetrisch is!! Weet iemand of dit aan de instellingen kan liggen? Ik heb motorola-protocol uit staan en railcom ook (na aan/uit te hebben geprobeerd).

Alvast bedankt voor het meedenken.

Gr Robbedoes

« Laatst bewerkt op: 01 november 2015, 14:47:25 door Robbedoes »

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Mijn Intellibox 2 heeft GEEN symmetrisch dcc-signaal!!
« Reactie #1 Gepost op: 01 november 2015, 16:08:27 »
Heb je ook al eens geprobeerd de decoders niet via een losse booster aan te sturen maar direct aan de IB?

Overigens is het signaal wel symmetrisch maar moet hier in code toch rekening mee gehouden worden. Volgens de DCC norm zou een bitje binnen mogen komen als eerst hoog, dan laag of als eerst laag, dan hoog. Maar als iemand slechte code voor de decoders heeft gemaakt en maar een van de twee scenario's ondersteund dan kan een draadje omdraaien uit maken. Heeft dan alleen niets met de IB te maken. Dan zou het omdraaien van de MM draden ook voor problemen moeten zorgen.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3342
    • Mijn van-alles website
Re: Mijn Intellibox 2 heeft GEEN symmetrisch dcc-signaal!!
« Reactie #2 Gepost op: 01 november 2015, 17:46:31 »
Het mooiste is als je er even een scoop aanhangt om die theorie te ondersteunen. Wat Timo zegt zou natuurlijk kunnen. Het zou me alleen niets verbazen als de gegevens differentiëel binnenkomen. Dat verklaart namelijk waarom een 1 in het signaal ook precies 1 periode is, waarbij hoog en laag (of laag en hoog) voorkomen. Vermoedelijk worden die allebei ten opzichte van 0 gemeten, wordt een van de twee geïnverteerd en vervolgens bij de andere opgeteld. Dit is een bekende methode om storingen buiten de deur te houden en het signaal veel beter verwerkbaar te maken voor de achterliggende elektronica.

Dus dan zou omdraaien bijna niet uit mogen maken...

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Mijn Intellibox 2 heeft GEEN symmetrisch dcc-signaal!!
« Reactie #3 Gepost op: 01 november 2015, 17:58:28 »
Het is inderdaad een form van differentieel maar dat is puur gedaan om geen DC component te hebben en een constante RMS waarde. De meeste decoders kijken gewoon naar een van de twee railstaven en zien dus gewoon steeds hoog laag hoog laag of juist laag hoog laag hoog. Ze doen niets met inverses van de andere kant. (Ieder bitje heeft een laag en een hoog, zowel 0 als 1). En triggeren meestal gewoon op een change. Hierdoor maakt het eigenlijk niet uit of het nu hoog laag of laag hoog is, change momenten zijn hetzelfde.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1397
Re: Mijn Intellibox 2 heeft GEEN symmetrisch dcc-signaal!!
« Reactie #4 Gepost op: 01 november 2015, 18:01:53 »
Robedoes, wat gebeurt er als je de betreffende trein andersom op de rails zet?

Robbedoes

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
Re: Mijn Intellibox 2 heeft GEEN symmetrisch dcc-signaal!!
« Reactie #5 Gepost op: 01 november 2015, 22:40:34 »
Bedankt voor de reacties.

Inmiddels heb ik de Switch8 opnieuw geprogrammeerd, voor wie de decoder kent, dat is even lekker onder de baan priegelen met een jumper, een klein draainknopje en dan 8x er weer onder vandaan, heen en weer naar de centrale om het wisselsignaal te geven. Maar goed, je wisselt -althans ik- niet iedere dag van centrale. Wel fijn, ik kan dus mijn baan weer met Koploper gaan laten draaien, maar dit laat onverlet dat het fenomeen me buitengewoon blijft intrigeren.

Hoe het dus ook moge zijn, het verwisselen van de twee draden uit de centrale leidt er toe dat er iets gebeurt, de situatie verandert. De enige logische verklaring die ik hiervoor kan geven, is dat het signaal op de één of andere wijze wel asymmetrisch moet zijn.

Dan zou het dus, als ik Timo goed begrijp, bijvoorbeeld aan de startbit kunnen liggen. Die start bijv van laag naar hoog terwijl de dcoder alleen reageert op een datapakketje dat start van hoog naar laag. Wat het hierbij dan weer moeilijk verklaarbaar maakt -maar dat kan ook aan mijn beperkte begrip liggen- is dat de bedoelde decoders het allemaal óf niet, óf wel doen. Dus niet dat een deel het wél doet en het andere deel het niet doet. En bij het aansluiten heb ik bij de individuele decoders geen onderscheid in plus en min gemaakt. De wissels zitten op een gescheiden circuit waarvoor ik gewoon geheel wit 220 snoer gebruik en dat onderweg tussen de dcoders vast wel een aantal keer is gedraaid.

Dan gaat het ook nog om decoders van twee verschillende bekende merken: het in de VS veel gebruikte NCE en het Australische DCC Concepts (Cobalt). Dus niet allemaal van hetzelfde merk met eenzelfde bug oid.

Nou, al met al blijft het voor mij toch nog wel een leuk raadseltje. Het zo allemaal op een rijtje te hebben gezet, lijkt het haast onmogelijk wat ik tegenkom, zeker dat de decoders allemaal tegelijk wel of niet reageren. Ik las laatst iets over verstrengeling, maar dat was op TU Delft alleen nog maar op kwantumniveau aantoonbaar :-) 

@Menno Ik heb helaas geen oscilloscoop, zou nu wel handig zijn om een paar metinkjes uit te voeren.

In ieder geval nogmaals bedankt voor de uitleg (Timo) en het meedenken.
« Laatst bewerkt op: 01 november 2015, 22:50:00 door Robbedoes »

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1397
Re: Mijn Intellibox 2 heeft GEEN symmetrisch dcc-signaal!!
« Reactie #6 Gepost op: 01 november 2015, 22:46:35 »
.. het verwisselen van de twee draden uit de centrale leidt er toe dat er iets gebeurt, de situatie verandert.

Verandert er ook iets als je een lok andersom op de rails zet?

Voor de decoder in de lok is dat hetzelfde als het verwisselen van beide draden uit de centrale - tenzij er ergens tussen de centrale en de decoder iets zit dat het verschil veroorzaakt.

Robbedoes

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
Re: Mijn Intellibox 2 heeft GEEN symmetrisch dcc-signaal!!
« Reactie #7 Gepost op: 01 november 2015, 22:55:26 »
@Dirk

Het gaat nu alleen nog maar om de wisseldecoders, met de treinen heb ik nog niet gereden. Ik verwacht (en hoop!) dat het meer te maken heeft met de wisselsignalen die worden verstuurd. Anders gaat de centrale weer terug voor reparatie.

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2078
  • MSc Micro-Electronics
Re: Mijn Intellibox 2 heeft GEEN symmetrisch dcc-signaal!!
« Reactie #8 Gepost op: 02 november 2015, 10:55:26 »
Volgens de DCC norm zou een bitje binnen mogen komen als eerst hoog, dan laag of als eerst laag, dan hoog. Maar als iemand slechte code voor de decoders heeft gemaakt en maar een van de twee scenario's ondersteund dan kan een draadje omdraaien uit maken. Heeft dan alleen niets met de IB te maken.
De wissel- en schakeldecoders van LDT die je o.a. bij Conrad kan kopen hebben dit ook. Draai je het DCC signaal aan de DCC-ingang om dan doen ze niks, zelfs programmeren kan dan niet. Dit heeft me destijds wat hoofdbrekens gekost.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden