Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 12:26:42
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
  

Auteur Topic: De knoop doorgehakt, en productie gestart S88SD16  (gelezen 17665 keer)

Patrick Smout

  • Offline Offline
  • Berichten: 416
Re: De knoop doorgehakt, en productie gestart S88SD16
« Reactie #60 Gepost op: 16 maart 2008, 09:40:23 »
Piksov,

dit is zonder meer de grootste nonsens die ik al gehoord heb. Als wat jij zegt waar is dan kan een radio en alles wat hiervan afgeleid is helemaal niet werken.

Voorbeelden van wat ik zie in ons EMC labo stemmen je wel tot nadenken.

Zo kan en stoorgenerator in een gesloten kring met enkel een weerstand en een ledje zonder problemen het ledje doen oplichten als je hier 4KV energiepulsen in injecteert. En let op, er is geen enkele galvanische verbinding tussen de stoorgenerator en de gesloten kring met de led.

mvg,
Patrick Smout
« Laatst bewerkt op: 18 maart 2008, 07:50:21 door Peter van der Leek. Reden: Onnodige witregels verwijderd »
Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout

Bob Walberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 99
Re: De knoop doorgehakt, en productie gestart S88SD16
« Reactie #61 Gepost op: 16 maart 2008, 11:44:58 »
@picsof

Ik durf te wedden dat er in een straal van 500 meter rond lopik geen modelspoorbanen staan, Maak jij een dikke spoel van schelledraad en zet daar eens een meter op, ga dan eens naast de zender van Lopik staan.
Een zender en ontvanger lijken heel erg op het principe van een transformator,  er wordt een magnetisch veld opgewekt en in een andere spoel wordt dat magnetische veld weer naar stroom omgezet.
Ik heb thuis een zee aquarium waar hoogfrequente verlichtng (hqi en t5) boven zitten, die staan NIET electrisch verbonden met mijn regelcomputer (ph us  etc) ik heb daar speciaal afscherming voor moeten maken omdat de lampen mijn metingen verstoren.

Dan is er ook nog een capacitieve beinvloeding,  rijdt onder een hoogspanningsdraad door, en je radio gaat kraken, > bij wisselstroom wordt door de ene geleider i die electrisch geisoleerd is van de andere geleider een wisselstroompje gevoerd en door de gescheiden andere geleider gaat ook een stroompje lopen,  niet genoeg voor een stofzuiger maar wel voor gevoelige electronica.

Slaat in een huis de bliksem in kan een paar honderd meter verderop een mobiele telefoon die uit staat stuk gaan.

Bob Walberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 99
Re: De knoop doorgehakt, en productie gestart S88SD16
« Reactie #62 Gepost op: 16 maart 2008, 11:46:07 »
Excuses, ik had de naam verkeerd gespeld.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: De knoop doorgehakt, en productie gestart S88SD16
« Reactie #63 Gepost op: 16 maart 2008, 13:48:58 »
Volgens mij wordt het tijd voor de 'Mythbusters' hier  ;D ;D

Klaas !! ???

Grtzz,

Karst

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25182
    • Pagina van klaas
Re: De knoop doorgehakt, en productie gestart S88SD16
« Reactie #64 Gepost op: 16 maart 2008, 14:25:40 »
Je kunt in de nabijheid van een sterke straler wel degelijk inductie krijgen, als de lus maar groot genoeg is. Ik heb het nooit geprobeerd, maar ik denk dat ik in de buurt van een GSM-mast ook wel een ledje aan het branden kan krijgen met alleen maar een draadlus als toevoeging.

Daaruit volgt tegelijk een truc om inductie door ongewenste stralers te voorkomen: maak je lussen zo klein mogelijk. Of anders gezegd: leg van elke stroomkring de heen- en retourgeleider zo dicht mogelijk bij elkaar. De voorbeelden zie je overal om je heen, het snoer van de schemerlamp heeft twee draden die vlak naast elkaar zitten, in een huisinstallatie zitten de fasedraad en de bijbehorende nuldraad altijd in dezelfde buis, in een telefoonkabel zitten de a- en b-draad van een aansluiting zelfs om elkaar heen gedraaid. En dat is allemaal om beïnvloeding tegen te gaan.

Het leuke is dat het naar twee kanten werkt. Door de beide draden van een circuit bij elkaar te houden stralen ze minder naar hun omgeveng, maar ze hebben ook minder last van straling uit de omgeving.
Daar zijn uitzonderingen op. B.v. de genoemde zendmasten, die zijn ontworpen om juist zoveel mogelijk naar de omgeving te stalen. En hoogspanningslijnen moeten een paar meter van elkaar hangen vanwege de noodzakelijke isolatieafstand. Dus die vormen ook een vrij grote lus.

piksov

  • Offline Offline
  • Berichten: 824
  • OpenDCC fan
    • Het rijk N op zolder
Re: De knoop doorgehakt, en productie gestart S88SD16
« Reactie #65 Gepost op: 16 maart 2008, 19:27:05 »

oeps...

beweren dat radio's niet werken durf ik niet ...

In mijn beleving moet je de stoorsignalen op een modelbaan ook niet al te ver gaan zoeken.

(test) opstellingen die 4 kv genereren heb ik gelukkig op een modelbaan nog nooit gezien.

Bij mijn baan houdt het met 18 Volt echt wel op.

Het punt wat ik had willen maken is het volgende: bij de S88SD16 zitten de stroomvoelers en de s88 heel dicht naast elkaar met een opto er tussen.

De leidingen naar de ingangen van de flipflops zijn dus erg kort, hierdoor zal er m.i. weinig storing optreden.

Dit in tegenstellingen tot gebruik van 'echte' s88 modules waar de leidingen naar de stroomvoelers vaak langer zijn.

Daar heb je volgens mij sneller problemen.

Maar wie ben ik ...  :-|

OpenDCC fan

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: De knoop doorgehakt, en productie gestart S88SD16
« Reactie #66 Gepost op: 16 maart 2008, 20:32:35 »
Je bent gewoon Guus, en je hebt helemaal geen problemen, die worden je alleen maar aangepraat. Dus lekker doorgaan met aansluiten en met het rijden van je treinen op je modelspoorbaan. Laat ze maar lullen.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Patrick Smout

  • Offline Offline
  • Berichten: 416
Re: De knoop doorgehakt, en productie gestart S88SD16
« Reactie #67 Gepost op: 16 maart 2008, 21:41:52 »

(test) opstellingen die 4 kv genereren heb ik gelukkig op een modelbaan nog nooit gezien.


Ik wel - Menselijk lichaam kan probleemloos opladen tot 85KV! Kan je je inbeelden wat er gebeurt als je de rails aanraakt.


Het punt wat ik had willen maken is het volgende: bij de S88SD16 zitten de stroomvoelers en de s88 heel dicht naast elkaar met een opto er tussen.

Opto is prima voor DC, voor storingen maakt deze weinig of niets uit. Dat is een veel gemaakte misvatting. Tussen de LED en de phototransistor zit namelijk een parasitataire condensator van enkele PF. Deze is voor stoorsignalen zo goed als een kortsluiting, zeker als de schakeling die erna staat een CMOS schakeling is.

Voor de rest ... als je geen problemen hebt des te beter voor jou. Ik hoop dat je er iets uit geleerd hebt.

mvg,
Patrick Smout
« Laatst bewerkt op: 18 maart 2008, 07:50:38 door Peter van der Leek. Reden: Onnodige witregels verwijderd »
Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout

Patrick Smout

  • Offline Offline
  • Berichten: 416
Re: De knoop doorgehakt, en productie gestart S88SD16
« Reactie #68 Gepost op: 16 maart 2008, 21:51:14 »
Laat ze maar lullen.

Mvg
Wim.


Een wijs man (A. Einstein) heeft ooit gezegd:

"It's quite easy to know but far more difficult to understand"

Ook al noemt men het tweede lullen, ik persoonlijk blijf toch liever niet hangen bij het 1e.  ;)

mvg,

Patrick Smout
Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: De knoop doorgehakt, en productie gestart S88SD16
« Reactie #69 Gepost op: 16 maart 2008, 22:05:38 »
Ja, Patrick ik vind dat deze hele discussie een heel hoog ding dong gehalte heeft, er worden zaken bij gesleept die volkomen uit de lucht gegrepen zijn, zoals complete zendmasten.

Pikov maakt ergens melding van, en wordt vervolgens de meest ernstige en de meest vervelende kwalen aangepraat.
Dus nogmaals als er ooit een probleem zou zijn of ontstaan met de stroomdetectie, dan is het eenvoudig op te lossen met een eenvoudig weerstandje. Maar persoonlijk verwacht ik er geen enkel probleem mee.
En het maakt dus niet uit of het de stroomdetectie is op de print aangeboden door Pietje of door Klaasje, al die enge en gevaarlijke dingen aangekaart door een aantal, valt bij mij in de categorie fabels.

Er is hier nu een discussie gaande over een probleem wat er helemaal niet is, het werkt namelijk gewoon naar de tevredenheid van Pikov, hij is er gelukkig mee, en tevreden over.

Mvg
Wim.
« Laatst bewerkt op: 16 maart 2008, 23:47:51 door Wim Ros »
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

ReesCees

  • Gast
Re: De knoop doorgehakt, en productie gestart S88SD16
« Reactie #70 Gepost op: 16 maart 2008, 22:37:36 »
On topic.

Wim ga nou printen solderen  ;)

Ik zit er op te wachten.

Kees-Jan

NB

Zet voor de grap eens een gloeilamp in de microwave of een potlood (alles op eigen verantwoording natuurlijk).

Paul VT 11.5

  • Offline Offline
  • Berichten: 1099
Re: De knoop doorgehakt, en productie gestart S88SD16
« Reactie #71 Gepost op: 16 maart 2008, 22:44:40 »
Echt vet, zo'n lampie in een magnetron !! ;D ;) 8) :o

http://www.experimenten.nl/magnetron.html

Ik neem nog een biertje. Greetz Paul

Bob Walberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 99
Re: De knoop doorgehakt, en productie gestart S88SD16
« Reactie #72 Gepost op: 25 maart 2008, 15:27:20 »
oeps...

beweren dat radio's niet werken durf ik niet ...

In mijn beleving moet je de stoorsignalen op een modelbaan ook niet al te ver gaan zoeken.

Dat is juist,  en toegegeven dat er bij deze terugmelders wel veel moet gebeuren, wat dat betreft zijn terugmelders MET stroomdetectie ook vele malen stabieler dan de gewone s88.
En een ledje bij een zendmast doen oplichten heb je toch ook al een spoel van minimaal 20 meter draad nodig.
Maar bij de gewone s88 is maar een heel klein beetje stroom nodig.
« Laatst bewerkt op: 25 maart 2008, 15:41:22 door Sander Lageveen »

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: De knoop doorgehakt, en productie gestart S88SD16
« Reactie #73 Gepost op: 25 maart 2008, 19:24:21 »
Dat is juist,  en toegegeven dat er bij deze terugmelders wel veel moet gebeuren, wat dat betreft zijn terugmelders MET stroomdetectie ook vele malen stabieler dan de gewone s88.

Zucht kreun steun, bij wijze van proef, om de S88LN adapter te testen zie dat draadje, heb ik de S88 kabel langs allerlei verschrikkelijke dingen laten lopen en is de totale lengte daarvan 12m, In deze string zitten normale S88 modules en S88 modules met stroomdetectie als laatste zit er een halve S88 aangesloten. Met een zogenaamde grote bron van ellende. Zie plaatje.



Dit staat nu meer dan 48 uur aan, en er is nog geen enkel vals bitje binnengekomen.

Verder maak ik op uit je bericht dat je helemaal niet weet waar je het over hebt. Want wat heeft stroomdetectie te maken met stoorsignalen op de S88 aansluiting? Volgens mij helemaal niets.

Mvg
Wim
« Laatst bewerkt op: 25 maart 2008, 19:30:14 door Wim Ros »
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Bob Walberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 99
Re: De knoop doorgehakt, en productie gestart S88SD16
« Reactie #74 Gepost op: 25 maart 2008, 20:09:54 »
Citaat
Verder maak ik op uit je bericht dat je helemaal niet weet waar je het over hebt. Want wat heeft stroomdetectie te maken met stoorsignalen op de S88 aansluiting? Volgens mij helemaal niets.

Mvg
Wim
Voor de laatste keer (ik moet toegeven dat ik in mijn eerste bericht wat duidelijker had moeten zijn en ik had ook beter het originele bericht moeten lezen) voordat dit een ellenlange discussie wordt en om eerlijk te zijn ik heb zelf nog steeds geen terugmelders in gebruik, dus daar heb ik inderdaad in de praktijk minder evaring in, ik reageerde op het feit dat een collega de melding maakte dat zendmasten en lussen geen invloed hebben en dat is niet helemaal waar.  In mijn laatste bericht zeg ik dat gewone s88 veel gevoeliger zijn omdat bij deze een geringe stroomonderbreking of een vervuilde stekker al roet in het eten kan gooien.  Bij stroomdetectie moet er echt een behoorlijke stroom lopen om een signaal te geven. Bij een gewone s88 zou een kleine inductie al een hit kunnen geven.

Die telefoon is een leuk voorbeeld maar heb je wel de mantel van de telefoon verwijderd?
Ik ben zelf Nokia reparateur geweest bij het Nokia reparatiecentrum en ik kan je wel vertellen dat die mantels zeker 99% van het signaal wegfilteren, bij andere merken kan het trouwens best eens wat minder zijn.  Ik denk trouwens dat die schakeling van jouw het ook wel uit zou houden met een uitgeklede Nokia die aan het bellen is (want dan is het vermogen ruim een watt) 
Ik ben het trouwens met je eens dat juist bij deze laagspanningsssystemen de verliezen over lange (en dunne) kabels alsmede slechte solderingen, contacten etc meer negatieve invloeden opleveren dan het e(electro) magnetische effect van een Zendmast (die trouwens aanzienlijk meer is dan het zendertje in je Nokia).
« Laatst bewerkt op: 26 maart 2008, 10:59:32 door Huibert van Noord »