Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: NS omBC290x van MK modelbouwstudios  (gelezen 38809 keer)

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: NS omBC290x van MK modelbouwstudios
« Reactie #75 Gepost op: 15 september 2018, 21:35:35 »
De OmBC word mooier en mooier (y)
Groeten,
Richard

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: NS omBC290x van MK modelbouwstudios
« Reactie #76 Gepost op: 19 september 2018, 23:14:01 »
Mooier? Soms zit het tegen. Maykel raadt in de bouwbeschrijving aan om de LED's voor de front- en sluitlichten al in de koppen te plaatsen voordat je de koppen op de bak lijmt en dus ruim voordat er gespoten kan gaan worden. Ik vond dat niet zo'n goed idee, omdat je dan weer van alles extra moet afplakken. Ik heb dat dus niet gedaan, maar wel de 2 LED's voor de frontverlichting en de sluitverlichting in de kop geplaatst en aan elkaar gesoldeerd, zodat een en ander op de juiste afstand zit, want daar kom je zeker niet meer bij. Maar het is erger. Het is een enorme klus om de LED's nu in de vrijwel volledig afgebouwde kit te plaatsen, gewoon omdat je er niet bij kan. Het is me na veel $%^*&(*!@#$%^&*( toch gelukt en dan komt de vraag hoe lijm je dat nu vast? Secondelijm leek me geen optie vanwege het wit uitslaan van de al geplaatste ruiten en alle andere lijm viel voor mij af, omdat je een en ander niet lang genoeg op een plek kan houden. Dus dan maar snelle bison 2 comp. epoxy. En dat ging in een kop prima, maar de andere wilden de frontseinen niet blijven zitten. En dan? Frontruiten van de binnenkant onder de epoxy:



Wat nu? Maykel bellen voor nieuwe frontruiten? Ik denk dat ik ze er gewoon uitdruk, want ze zitten met crystal clear vast in de sponningen en dan snij ik nieuwe ruiten met deze ruiten als mal wel uit het restmateriaal dat ik nog over heb. Maar weer extra werk.

Daarna in navolging van Karst de draden netjes in de bak op het plafond gelijmd. Hier overheen komen dan nog de LED strips voor de binnenverlichting. In de bagageruimte komt vervolgens nog een 4 polige stekker. Eën voor de gemeenschappelijke plus, 2 voor de front en sluitlichten en 1 voor de binnenverlichting.





mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: NS omBC290x van MK modelbouwstudios
« Reactie #77 Gepost op: 19 september 2018, 23:26:42 »
Misschien zijn de ruiten nog te redden met Plasticpolish door de ramen met een doekje op te schuren. Heb ik zelf bij Lima mat 46 gedaan om de ramen helderder te krijgen. Losse ruitjes lukt er ook mee.
« Laatst bewerkt op: 19 september 2018, 23:29:34 door Modellbahnwagen »
Groeten,
Richard

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS omBC290x van MK modelbouwstudios
« Reactie #78 Gepost op: 20 september 2018, 00:10:54 »
Misschien is het er nog af te wrijven, de lijm tast het plastic niet aan. Niet uitgeharde epoxy heb ik met een nat wattenstaafje wel eens weg gekregen. Of met het stokje waar je de 2 componenten lijm mee roert, daar zit ook lijm op en daarmee de lijm van het raam rollen.

Stephan.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: NS omBC290x van MK modelbouwstudios
« Reactie #79 Gepost op: 20 september 2018, 09:22:40 »
Tsja, tijdens het lijmen kon ik er niet goed bij. Anders bleven de LED's weer niet zitten. Maar als ik die ruiten er toch uit haal kan ik wel proberen de lijm eraf te krijgen. Die zal inmiddels goed hard zijn en een beetje buigen aan de ruit zou kunnen veroorzaken dat er een randje loskomt waarna de hele plak eraf komt. Ik ben benieuwd.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7176
Re: NS omBC290x van MK modelbouwstudios
« Reactie #80 Gepost op: 20 september 2018, 14:52:41 »
Met de oderless thinner van Abteilung haal je de
witte waas weg. Ik had ook zo’n fijn akkefietje...
Mvh Steef

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: NS omBC290x van MK modelbouwstudios
« Reactie #81 Gepost op: 20 september 2018, 17:00:32 »
Goed om te weten. Ik heb een flesje van dat spul liggen.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: NS omBC290x van MK modelbouwstudios
« Reactie #82 Gepost op: 20 september 2018, 18:54:42 »
Eerst even uitproberen op het restmateriaal van de beglazing.

Misschien een idee om eens een Silhouette of Cricut snijder aan te schaffen. Ik snij er al mijn ramen mee voor mijn lokjes uit 0,2 mm overhead plastic. Je kent het wel uit mijn kits. Is ook nog een tikje realistischer dun, lijkt me zo?

Ik zie overigens een rode waas zitten onder de rode belijning. Ben ik de enige die dat ziet?


Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS omBC290x van MK modelbouwstudios
« Reactie #83 Gepost op: 20 september 2018, 19:53:51 »
Moet de bovenste bies trouwens niet onderbroken zijn bij de regengootjes boven de deuren?

Stephan.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: NS omBC290x van MK modelbouwstudios
« Reactie #84 Gepost op: 20 september 2018, 22:08:48 »
Nee, die loopt over de biezen door. En dat doorschijnen zou best kunnen. De foto hier op het forum is alleen iets van 5 keer groter dan het model in het echt is en eerlijk gezegd zie je er dan helemaal niets van. Ik heb met opzet dun gespoten, omdat ik deze kleuren heb gespoten met nitrocellulose lak van Phildie en die kan zeker niet op elke ondergrond. Deze zit nu op de Alclad aluminium lak en dat is een acryllak. En juist acryl en nitrocellulose gaan niet lekker in deze volgorde. Maar op deze manier had ik geen problemen.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: NS omBC290x van MK modelbouwstudios
« Reactie #85 Gepost op: 21 september 2018, 10:04:59 »
Misschien is het er nog af te wrijven, de lijm tast het plastic niet aan. Niet uitgeharde epoxy heb ik met een nat wattenstaafje wel eens weg gekregen. Of met het stokje waar je de 2 componenten lijm mee roert, daar zit ook lijm op en daarmee de lijm van het raam rollen.
Zelfs uitgeharde epoxy ging er af op de manier met wrijven. Alleen eigenwijs als ik ben dacht ik dat ik eerst dat met een beetje buigen het ook moest kunnen en dan met een mesje eronder de rest wegschuiven. Dat laatste is onverstandig want dat geeft krassen :o . Nu hoef ik maar één raam opnieuw te maken, dus ik kan weer door met de rest. Eens nadenken hoe ik de verlichtingstrips van de binnenverlichting bevestig. Gezien het feit dat die door een opening in de tussenwanden komen te liggen (zie hieronder) op de draden van de front- en sluitlichten, moet er een afstand worden overbrugd om de strips mooi horizontaal op te hangen. Ik zit te denken om daarvoor buddies te gebruiken, dan kan de strip later ook weer worden gerepareerd. Ik heb alleen geen idee of dat duurzaam is of dat die buddies op termijn loslaten of juist keihard worden.



mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: NS omBC290x van MK modelbouwstudios
« Reactie #86 Gepost op: 22 september 2018, 00:34:14 »
De ruiten zitten er weer in. De volgende stap is de binnenverlichting. Die heb ik uiteindelijk vastgezet met buddies en dan is alles nog verschuifbaar. Maar eerst een stekker aan de draden gezet, zodat de bak altijd te scheiden blijft van het chassis:



Maykel levert een grote 3 aderige connector, welke voldoende is voor de front- en sluitlichten. Maar voor de binnenverlichting kom je er dan een tekort. Ik had nog stekkers van Ledbaron liggen. Kleiner heb ik ze nog niet gevonden en deze hebben keurig 5 aders.

Na het plakken komt dan de test of alles werkt en er nergens kortsluiting ontstaat en het brandt allemaal prima. Nu kun je ook langzaam het interieur gaan zien. Ik ga de LED's nog verder dimmen en er komt nog een achterwand in de cabine. Belangrijkste is de kleur. Die moet toch aanmerkelijk geler gaan worden dan het warmwit wat je hier ziet. Er hingen gewoon melkglazen peertjes aan het plafond:



En in het model ziet het er dan nu zo uit met een glimp van het 2e klas en 1e klas interieur:







mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8386
  • Nooit uitgeklust....
Re: NS omBC290x van MK modelbouwstudios
« Reactie #87 Gepost op: 22 september 2018, 01:00:04 »
Gaaf Ivo, gaaf! (y)

Leen Kievit

  • Offline Offline
  • Berichten: 137
  • NS tijdperk IVa (1973)
Re: NS omBC290x van MK modelbouwstudios
« Reactie #88 Gepost op: 22 september 2018, 07:50:39 »
Echt heel mooi.


Leen
Bouwt aan Everskerke (H0, 1973, Zeeuwse Lijn)

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1599
  • Modelrailroading is fun
Re: NS omBC290x van MK modelbouwstudios
« Reactie #89 Gepost op: 22 september 2018, 08:44:19 »
Ivo,

wat zijn buddies, die waarje de draden mee hebt vastgezet?

Ted
Ted is op 25 augustus 2023 overleden