Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:10:47
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
  

Auteur Topic: ProRail: het spoor begint vol te raken  (gelezen 9350 keer)

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4497
Re: ProRail: het spoor begint vol te raken
« Reactie #45 Gepost op: 21 augustus 2018, 17:32:59 »
Er zijn trajecten met minder sporen en meer treinen, waar dat kennelijk geen probleem is.
Er zullen dan ook genoeg perronsporen aanwezig moeten zijn voor de passagierstreinen en middensporen of inhaalsporen onderweg om (goederen)treinen aan de kant te zetten. En wat is Prorail de laatste tijd aan het doen? ::)

Dit is natuurlijk heel situatie-afhankelijk. Van grote invloed op de capaciteit van een traject is het aantal sporen, de lengte van het traject, het aantal stations en de afstanden daartussen.

ProRail is inderdaad wissels aan het saneren, maar dat heeft soms ook als doel de capaciteit te vergroten. Daarnaast is de vraag of het weghalen van wissels een geplande dienst onmogelijk maakt of dat de bijsturing daarmee lastiger wordt.
Voordat ik iedereen over me heen krijg; ik ben het niet altijd eens met ProRail zijn beleid, maar enige nuance mag ook wel.

Dus daar kan het kennelijk wel, ondanks het feit dat het traject maar 2-sporig is.

Wat kan daar nou precies wel? Op Asd-Hlm rijden vier intercity's per uur en vier sprinter. Er is capaciteit voor twee extra intercity's per uur per richting, maar dat zorgt er wel voor dat sprinters in een 10/20 verdeling komen te liggen, maar sinds deze dienstregeling moet daar ook de aan- en afvoer van de 4500 tussendoor.
Die scheve dienstregeling is ook te zien op een traject Amsterdam - Eindhoven overigens. Daar worden allerlei lelijke maatregelen toegepast om het passend te krijgen. Een daarvan is een 10/20 verdeling.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: ProRail: het spoor begint vol te raken
« Reactie #46 Gepost op: 21 augustus 2018, 17:48:09 »
Ik vind het eigenlijk wel grappig: te weinig ruimte in "de tuin".

Dat probleem heb ik ook op mijn modelbaan ;D

Groet, Bas

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1019
Re: ProRail: het spoor begint vol te raken
« Reactie #47 Gepost op: 21 augustus 2018, 21:10:25 »
Vandaag wegens werkzaamheden aangepaste dienstregeling tussen Utrecht en Houten Castellum (lees: minder treinen). Maar ... er waren helemaal geen werkzaamheden op dit traject!! Ook geen enkele aankondiging van werkzaamheden of minder treinen op dit traject op de NS-app.
Waarschijnlijk moest de 10 minuten sprinter dienst wijken voor een op de tailtrack kerende IC naar Den Haag. En die moest op zijn beurt zijn oorspronkelijke spoor 9 afstaan voor werkzaamheden elders.
En zo heb je rond Utrecht tegenwoordig dus uitvallende treinen op heel andere trajecten dan waar de werkzaamheden zijn. Ik verdenk DSSU ervan hieraan schuldig te zijnn.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8038
  • Spoor N
Re: ProRail: het spoor begint vol te raken
« Reactie #48 Gepost op: 22 augustus 2018, 14:28:08 »
Dit is natuurlijk heel situatie-afhankelijk. Van grote invloed op de capaciteit van een traject is het aantal sporen, de lengte van het traject, het aantal stations en de afstanden daartussen.
Zeker, zou het dan helpen om de IC's en stoptreinen op aparte sporen te laten rijden en deze op een station op verschillende perrons te behandelen?

Citaat
ProRail is inderdaad wissels aan het saneren, maar dat heeft soms ook als doel de capaciteit te vergroten. Daarnaast is de vraag of het weghalen van wissels een geplande dienst onmogelijk maakt of dat de bijsturing daarmee lastiger wordt.
Voordat ik iedereen over me heen krijg; ik ben het niet altijd eens met ProRail zijn beleid, maar enige nuance mag ook wel.
Voorheen was het mogelijk om in Den Bosch vanuit Amsterdam op spoor 1 binnen te komen. Na de verbouwing is deze mogelijkheid verwijderd, wat voor de dagelijkse NS-dienst geen probleem is. Alleen is spoor 1 het enige spoor dat bruikbaar is voor autoslaaptreinen, en laat het onderhoud daarvan plaats hebben in Amsterdam. Dat  probleem is nu 'opgelost' door het opheffen van die treinen maar Prorail gaat uit van de dagelijkse dienst en niet van dit soort treinen.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: ProRail: het spoor begint vol te raken
« Reactie #49 Gepost op: 22 augustus 2018, 14:46:39 »
Vandaag wegens werkzaamheden aangepaste dienstregeling tussen Utrecht en Houten Castellum (lees: minder treinen). Maar ... er waren helemaal geen werkzaamheden op dit traject!! Ook geen enkele aankondiging van werkzaamheden of minder treinen op dit traject op de NS-app.
Waarschijnlijk moest de 10 minuten sprinter dienst wijken voor een op de tailtrack kerende IC naar Den Haag. En die moest op zijn beurt zijn oorspronkelijke spoor 9 afstaan voor werkzaamheden elders.
En zo heb je rond Utrecht tegenwoordig dus uitvallende treinen op heel andere trajecten dan waar de werkzaamheden zijn. Ik verdenk DSSU ervan hieraan schuldig te zijnn.

Grappig is dat Prorail zelf zegt dat er door dit DSSU minder of geen verstoringen meer in de rest van het land zijn.
Citaat van: Prorail
Bijkomend voordeel is dat problemen op één spoor niet meer overslaan naar andere trajecten. Een lokale storing betekent dus niet meer automatisch een storing voor een veel groter deel van Nederland.
Bron
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: ProRail: het spoor begint vol te raken
« Reactie #50 Gepost op: 22 augustus 2018, 14:56:12 »
Dat zal ook zo zijn, maar het is typisch een maatregel met voor- en nadelen, waarbij het saldo volgens Prorail positief is. Maar in dit draadje worden vooral de negatieve effecten benadrukt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: ProRail: het spoor begint vol te raken
« Reactie #51 Gepost op: 22 augustus 2018, 15:18:04 »
dat is juist, van die wel rijdende treinen hoor je niets (behalve dat ze te vaak te vol zitten), echter is het aantal verstoringen de laatste tijd blijkbaar zo hoog dat het tot wereldnieuws wordt gebombardeerd (volgens de nieuwsdiensten). Ook een in een tunnel wegkruipende winkeldief gooit inmiddels 'half ::) Nederland' plat (in elk geval de door de Schipholtunnel moetende reizigers.
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: ProRail: het spoor begint vol te raken
« Reactie #52 Gepost op: 22 augustus 2018, 19:26:48 »
Die storing was een toevalstreffer die je een keer overkomt en daarna je code op aanpast… trein komt stil te staan op detectielus en teller slaat op hol waardoor je systeem crasht

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4497
Re: ProRail: het spoor begint vol te raken
« Reactie #53 Gepost op: 22 augustus 2018, 19:41:27 »
Zeker, zou het dan helpen om de IC's en stoptreinen op aparte sporen te laten rijden en deze op een station op verschillende perrons te behandelen?

Uiteraard. ProRail plant viersporigheid tegenwoordig ook op de dienstregeling. Dat heeft als gevolg dat er dus inhaalsporen komen. Zie hiervoor plannen Utrecht-Arnhem en de Zaanlijn. Als het aan NS had gelegen was de Zaanlijn al compleet viersporig geweest. Dat is naar mijn inzien ook de beste oplossing voor Utrecht - Arnhem. Voordeel van een volledige viersporigheid is de robuustheid.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8038
  • Spoor N
Re: ProRail: het spoor begint vol te raken
« Reactie #54 Gepost op: 22 augustus 2018, 21:17:58 »
Aha, en Amsterdam - Utrecht - Eindhoven dan? Want daar is het kennelijk 'krap' met twaalf treinen op aparte sporen en perrons met een station dat ervoor is ingericht.  ;)

Als Prorail zou zeggen dat er te weinig perroncapaciteit is zou ik het nog snappen. Amsterdam zit al vol, Utrecht kan alleen treinen doorsturen anders loopt het vast en in Eindhoven moet ook de corridor Venlo - Den Haag er nog naast.

Die storing was een toevalstreffer die je een keer overkomt en daarna je code op aanpast… trein komt stil te staan op detectielus en teller slaat op hol waardoor je systeem crasht
In Schiphol wordt (werd?) gebruik gemaakt van een systeem dan de treinen om en om naar perron 1/2 dan wel 5/6 stuurt. Van wat ik uit het nieuws begreep stond een trein juist op het keuzepunt stil waardoor het fout ging, dit zou je dus nergens anders kunnen hebben.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4497
Re: ProRail: het spoor begint vol te raken
« Reactie #55 Gepost op: 23 augustus 2018, 09:25:39 »
Aha, en Amsterdam - Utrecht - Eindhoven dan? Want daar is het kennelijk 'krap' met twaalf treinen op aparte sporen en perrons met een station dat ervoor is ingericht.  ;)

Amsterdam - Eindhoven heeft geen volledige vierpsorigheid. Daarnaast vallen werkzaamheden ook niet onder bijsturing. Maar als je vraag/punt is zeker dat de dienstregeling is aangepast op lijnen rondom Utrecht terwijl daar geen werkzaamheden zijn? In dat geval: ook dat heeft niet vierpsorigheid te maken, maar wel met hoe DSSU is ingericht.

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: ProRail: het spoor begint vol te raken
« Reactie #56 Gepost op: 23 augustus 2018, 10:01:56 »
Alles raakt vol in dit kikkerlandje...

Snelwegen raken vol.
Spoor raakt vol
vakantie parken vol
Winkelstraten vol
Scholen vol

En buiten de populaire tijden alles rustig en vrij leeg... denk dat we wat meer moeten spreiden, (bijna) iedereen wil tussen 7:30 en 9:00 op het werk/onderwijs zijn, dat moet meer gespreid worden scheelt enorm veel stress en piek druktes.

Stel studenten OV geldig pas vanaf 10:00 en het onderwijs mag niet voor 10:00 beginnen hoeveel reizigers scheelt dat op het spoor?
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8038
  • Spoor N
Re: ProRail: het spoor begint vol te raken
« Reactie #57 Gepost op: 23 augustus 2018, 10:38:36 »
Amsterdam - Eindhoven heeft geen volledige vierpsorigheid. Daarnaast vallen werkzaamheden ook niet onder bijsturing. Maar als je vraag/punt is zeker dat de dienstregeling is aangepast op lijnen rondom Utrecht terwijl daar geen werkzaamheden zijn? In dat geval: ook dat heeft niet vierpsorigheid te maken, maar wel met hoe DSSU is ingericht.
Wie heeft het over werkzaamheden? Mijn punt staat in de vorige post.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 856
Re: ProRail: het spoor begint vol te raken
« Reactie #58 Gepost op: 23 augustus 2018, 11:16:50 »
Stel studenten OV geldig pas vanaf 10:00 en het onderwijs mag niet voor 10:00 beginnen hoeveel reizigers scheelt dat op het spoor?

Dat zou ook gelijk overeenkomen met een onderzoek van een paar jaar geleden waarbij men beweerde dat de jeugd voor een uur of 10 helemaal nog niet wakker genoeg is om goed op te letten in de les  ;D

Groeten Edwin.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4497
Re: ProRail: het spoor begint vol te raken
« Reactie #59 Gepost op: 23 augustus 2018, 11:50:42 »
Wie heeft het over werkzaamheden? Mijn punt staat in de vorige post.

Je punt is niet duidelijk voor mij in elk geval. Je hebt het weer over Amsterdam - Eindhoven en treinen op eigen sporen, maar dat op dit traject niet van toepassing. Misschien kun je je punt verduidelijken.