Er zijn trajecten met minder sporen en meer treinen, waar dat kennelijk geen probleem is.Er zullen dan ook genoeg perronsporen aanwezig moeten zijn voor de passagierstreinen en middensporen of inhaalsporen onderweg om (goederen)treinen aan de kant te zetten. En wat is Prorail de laatste tijd aan het doen?
Dus daar kan het kennelijk wel, ondanks het feit dat het traject maar 2-sporig is.
Dit is natuurlijk heel situatie-afhankelijk. Van grote invloed op de capaciteit van een traject is het aantal sporen, de lengte van het traject, het aantal stations en de afstanden daartussen.
ProRail is inderdaad wissels aan het saneren, maar dat heeft soms ook als doel de capaciteit te vergroten. Daarnaast is de vraag of het weghalen van wissels een geplande dienst onmogelijk maakt of dat de bijsturing daarmee lastiger wordt. Voordat ik iedereen over me heen krijg; ik ben het niet altijd eens met ProRail zijn beleid, maar enige nuance mag ook wel.
Vandaag wegens werkzaamheden aangepaste dienstregeling tussen Utrecht en Houten Castellum (lees: minder treinen). Maar ... er waren helemaal geen werkzaamheden op dit traject!! Ook geen enkele aankondiging van werkzaamheden of minder treinen op dit traject op de NS-app. Waarschijnlijk moest de 10 minuten sprinter dienst wijken voor een op de tailtrack kerende IC naar Den Haag. En die moest op zijn beurt zijn oorspronkelijke spoor 9 afstaan voor werkzaamheden elders. En zo heb je rond Utrecht tegenwoordig dus uitvallende treinen op heel andere trajecten dan waar de werkzaamheden zijn. Ik verdenk DSSU ervan hieraan schuldig te zijnn.
Bijkomend voordeel is dat problemen op één spoor niet meer overslaan naar andere trajecten. Een lokale storing betekent dus niet meer automatisch een storing voor een veel groter deel van Nederland.
Zeker, zou het dan helpen om de IC's en stoptreinen op aparte sporen te laten rijden en deze op een station op verschillende perrons te behandelen?
Die storing was een toevalstreffer die je een keer overkomt en daarna je code op aanpast… trein komt stil te staan op detectielus en teller slaat op hol waardoor je systeem crasht
Aha, en Amsterdam - Utrecht - Eindhoven dan? Want daar is het kennelijk 'krap' met twaalf treinen op aparte sporen en perrons met een station dat ervoor is ingericht.
Amsterdam - Eindhoven heeft geen volledige vierpsorigheid. Daarnaast vallen werkzaamheden ook niet onder bijsturing. Maar als je vraag/punt is zeker dat de dienstregeling is aangepast op lijnen rondom Utrecht terwijl daar geen werkzaamheden zijn? In dat geval: ook dat heeft niet vierpsorigheid te maken, maar wel met hoe DSSU is ingericht.
Stel studenten OV geldig pas vanaf 10:00 en het onderwijs mag niet voor 10:00 beginnen hoeveel reizigers scheelt dat op het spoor?
Wie heeft het over werkzaamheden? Mijn punt staat in de vorige post.