Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Cor--24
Vandaag om 14:29:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
  

Auteur Topic: ProRail: het spoor begint vol te raken  (gelezen 9347 keer)

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: ProRail: het spoor begint vol te raken
« Reactie #15 Gepost op: 20 augustus 2018, 19:30:38 »
Gewoon bovenop de bestaande sporen een brug, en je kan de capaciteit verdubbelen :)
Kostelijk plaatje, maar je kan 1 op 1 de onderliggende infrastructuur "copieren" :)

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: ProRail: het spoor begint vol te raken
« Reactie #16 Gepost op: 20 augustus 2018, 20:03:33 »
GPS alleen is nogal inaccuraat en relatief sloom. Met een internetverbinding die virtual basestations aan je GPS-data toevoegt gaat de nauwkeurigheid enorm omhoog, maar de betrouwbaarheid van je systeem fors omlaag, immers, weer een dataverbinding erbij.

Pardon?
Als de luchtvaart al weer een aantal jaren approaches (aanvliegprocedures) toepast zuiver en alleen gebaseerd op GPS, dan kun je wel stellen dat dat zeer accuraat is, en zeker niet sloom...
Je praat over nauwkeurigheid van enkele meters, bij snelheden die we hier op het spoor vrijwel niet halen (200+ km/h).

De accuraatheid gaat omhoog met pseudo-satellieten (staan op de grond, waarvan de nauwkeurigheid tot op de mm is bekend). Deze corrigeren de echte satellieten. Al jaren toegepast.. En dat zonder dataverbinding.

Dus dat mag geen belemmering zijn.

Gr, Bert

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4257
    • Filmpjes op YouTube
Re: ProRail: het spoor begint vol te raken
« Reactie #17 Gepost op: 20 augustus 2018, 20:17:41 »

Het punt is vooral dat het spoor 25% drukker is dan ca 25 jaar geleden.
En dat uitbreiding van het spoor erg lastig wordt in dit overvolle kikkerlandje. Of erg duur.


En er is veel te veel weggehaald. Dat spoorlijnen werden opgeheven had destijds zijn redenen, alleen is er te vaak besloten ook de infrastructuur om zeep te helpen. Dan kun je nu niet makkelijk een spoorlijn reactiveren.

En volgens mij was het Prorail die bijvoorbeeld Tilburg GE op liet breken en diezelfde ProRail doet nu huilie omdat ze onvoldoende ruimte hebben materieel 's nachts te stallen.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4497
Re: ProRail: het spoor begint vol te raken
« Reactie #18 Gepost op: 20 augustus 2018, 20:22:25 »
Ik lees hier veel commentaar op DSSU. Het idee van DSSU is dat er juist meer treinen door Utrecht heen kunnen, omdat treinen sneller in- en uit Utrecht kunnen rijden. Daardoor is sneller het perronspoor vrij voor de volgende trein.

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 534
Re: ProRail: het spoor begint vol te raken
« Reactie #19 Gepost op: 20 augustus 2018, 20:34:20 »
betere remmen (magneten zoals trams)

Wordt al lang toegepast hoor. Sowieso in Duitsland bij alles wat harder rijdt dan 160 km/u, maar ook hier in Nederland bij heel wat treintypes.
Komt goed van pas als de rails glad zijn.
Draagt overigens niet bij aan het rijcomfort... vaak dringt een lichte walm van verbrand staal de airco binnen  :P

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: ProRail: het spoor begint vol te raken
« Reactie #20 Gepost op: 20 augustus 2018, 20:50:21 »
En nou hoor ik op het journaal dat ze s 'nachts ook een probleem gaan krijgen met overvolle tuinen en dus (tzt) langs perrons willen gaan afstellen?!?!
Wordt het niet eens hoog tijd dat NSReizigers gewoon 24/7 gaat rijden, hoeft er ook niet zoveel de tuin in.
Heb ik ook niet meer het probleem dat ik een halve nacht op Schiphol hoef te slapen voor mijn vlucht aan de rand van de nacht of bij een vertraagde vlucht terug bij mijn dochter in den Bosch moet slapen omdat ik thuis niet haal met de trein.

Gefrustreerde Carel.
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8038
  • Spoor N
Re: ProRail: het spoor begint vol te raken
« Reactie #21 Gepost op: 20 augustus 2018, 21:06:10 »
Ik lees hier veel commentaar op DSSU. Het idee van DSSU is dat er juist meer treinen door Utrecht heen kunnen, omdat treinen sneller in- en uit Utrecht kunnen rijden. Daardoor is sneller het perronspoor vrij voor de volgende trein.
Daarvoor hoeven geen wissels weg, alleen moeten de doorgaande routes wissels hebben voor 60/80 km/u. Dan kan je en snel binnenkomen en bij verstoringen de treinen op andere sporen binnen nemen. Treinen tussen Den Bosch en Utrecht opheffen omdat er een verstoring is tussen Utrecht en Amsterdam is natuurlijk belachelijk.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1019
Re: ProRail: het spoor begint vol te raken
« Reactie #22 Gepost op: 20 augustus 2018, 21:08:38 »
Inderdaad, te gek voor woorden.

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1019
Re: ProRail: het spoor begint vol te raken
« Reactie #23 Gepost op: 20 augustus 2018, 21:10:55 »
En natuurlijk moet het aantal perronsporen in Amsterdam omhoog en niet omlaag.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4497
Re: ProRail: het spoor begint vol te raken
« Reactie #24 Gepost op: 20 augustus 2018, 21:26:25 »
Daarvoor hoeven geen wissels weg, alleen moeten de doorgaande routes wissels hebben voor 60/80 km/u. Dan kan je en snel binnenkomen en bij verstoringen de treinen op andere sporen binnen nemen. Treinen tussen Den Bosch en Utrecht opheffen omdat er een verstoring is tussen Utrecht en Amsterdam is natuurlijk belachelijk.

Dat klopt en daar zit ook zeker een pijnpunt, maar hier wordt DSSU wel heel makkelijk neergezet als failed. Het heeft ook goede kanten en één daarvan is het sneller kunnen aankomen en vertrekken. Dat er zoveel wissels zijn gesaneerd is volgens ProRail natuurlijk vanwege potentiële storingen en onderhoud.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4497
Re: ProRail: het spoor begint vol te raken
« Reactie #25 Gepost op: 20 augustus 2018, 21:29:26 »
En nou hoor ik op het journaal dat ze s 'nachts ook een probleem gaan krijgen met overvolle tuinen en dus (tzt) langs perrons willen gaan afstellen?!?!
Wordt het niet eens hoog tijd dat NSReizigers gewoon 24/7 gaat rijden, hoeft er ook niet zoveel de tuin in.
Heb ik ook niet meer het probleem dat ik een halve nacht op Schiphol hoef te slapen voor mijn vlucht aan de rand van de nacht of bij een vertraagde vlucht terug bij mijn dochter in den Bosch moet slapen omdat ik thuis niet haal met de trein.

Gefrustreerde Carel.

Tuinen zijn al overvol kan ik je vertellen. Als je 24/7 wil rijden (op grote corridors), haal je wel wat materieel weg, maar ik vraag me af hoeveel en of er niet alsnog een tekort ontstaat.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2739
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: ProRail: het spoor begint vol te raken
« Reactie #26 Gepost op: 20 augustus 2018, 21:50:33 »
@ Railroadtycoon: Zolang reizigers niet geïnformeerd worden, kunnen de poortjes een probleem worden ja. Maar net zoals bij de invoering in de Amsterdamse metro, waar het personeel maar bleef schreeuwen dat je niet hoefde te wachten tot het poortje weer gesloten was, wordt ook bij NS nog altijd niets verteld over in- danwel uitchecken terwijl het poortje nog geopend is.
Dan krijg je inderdaad opstoppingen.
Nadat ik in enkele weken tijd een flink aantal keer door een ander poortje achter iemand aan kon gaan, met bijbehorend alarm, omdat ik uit checkte terwijl het poortje nog open was en de deurtjes daardoor gewoon dicht gingen voordat ik er überhaupt doorheen kon stappen, wacht ik ook weer keurig totdat het poortje weer helemaal dicht is voordat ik ga uitchecken. Dat werkt, althans bij NS, niet.

Wat wel zou helpen is de poortjes minder stijf in te delen. Op het perron van Muiderpoort (sporen naar Hilversum) heb je bijvoorbeeld maar 2 poortjes die geprogrammeerd staan als ingaand, waarvan 1 het brede poortje is. Je hebt 4 of 5 poortjes om dat perron weer te verlaten.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1019
Re: ProRail: het spoor begint vol te raken
« Reactie #27 Gepost op: 20 augustus 2018, 22:08:24 »
DSSU is helemaal ingericht voor één lijnvoering, namelijk de huidige. Andere lijnen, zoals Arnhem/Den Haag zijn niet of nauwelijks meer mogelijk, en zodra er sprake is van geplande of ongeplande verstoringen, zijn er nauwelijks nog mogelijkheden om andere sporen te gebruiken of kop te maken. Ik zou bijvoorbeeld wel eens weten hoeveel treinen er bij geplande werkzaamheden worden opgeheven als gevolg van DSSU en hoever buiten Utrecht de gevolgen merkbaar zijn.
« Laatst bewerkt op: 20 augustus 2018, 22:10:21 door mDDM »

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2262
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: ProRail: het spoor begint vol te raken
« Reactie #28 Gepost op: 20 augustus 2018, 23:07:45 »
Met nog een extra trein is dat gemiddeld iedere vijf minuten een trein, bij vliegtuigen mag er kennelijk twee minuten tussen zitten. Misschien dat daar nog wat ruimte gewonnen kan worden.

En Amsterdam - Eindhoven is viersporig dus eigenlijk is het één trein per tien minuten, maar laten we het Prorail niet te moeilijk maken.  ::)

Potverdrie! Heb ik 5 dagen vrij maken ze ff het hele traject 4 sporig! Meteen bij mijn teammanager 3 dagen wegleren aangevraagd. Het kan soms snel gaan...  ::) Htnc - Btl is een stukkie... Snel gedaan ook.
« Laatst bewerkt op: 20 augustus 2018, 23:09:33 door Gerke »
Met groet,

Ger.

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1174
Re: ProRail: het spoor begint vol te raken
« Reactie #29 Gepost op: 20 augustus 2018, 23:21:22 »
Ger dan gaan we samen jongen. Dacht al dat het aan mijn 3 weken verlof lag......

 (y)
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!